2026-10-06, 06:49
Moderator
Kyrpators avatar
Beakta den andra meningen i det citerade stycket. En aktivist har dömts "till grovt förtal" för "att exponerat...sexualbrottslingar".

Bara för att vara tydlig: Man döms för ett brott, inte till det. Man döms till ett straff. Och jag anser absolut att man bör ha med hjälpverbet "ha" i exponeringsfrågan.

Ur en artikel om Cissi Wallin i Svenska Dagbladet, författad av Erica Treijs.

Citat:
Talar om ”den sjuka medielogiken” i att brottsoffer anonymiseras i medier ”av hänsyn till förövarna”. Om aktivisten Jonatan Alfvén som nyligen dömdes till grovt förtal för att i Facebookinlägg exponerat dömda sexual­brottslingar. Och att projektet Hon-media inte alls handlar om att skapa en digital skampåle där man kan spika upp allehanda kvinno­kränkande män.

https://www.svd.se/a/e7gpnR/cissi-wallin-om-nya-sajten-hon-fortal-och-att-hanga-ut-sexdomda-man (bakom betalvägg)
Citera
2026-10-07, 06:09
Moderator
Kyrpators avatar
Här har vi ett syftningsfel som heter duga i den andra meningen, begånget av ingen mindre än professor Dick Harrison, mannen som skriver fler böcker per år än de flesta hinner läsa.

Citat:
Ett annat känt exempel är Joseph Samuel, en tjuv som skickades som straffånge till Australien, rymde och slog sig ihop med likasinnade kriminella ”down under”. Efter att ha gripits och dömts till döden försökte myndigheterna hänga honom i Parramatta den 26 september 1803.

https://www.svd.se/a/JrEa64/skulle-krossas-mot-klippor-overlevde (bakom betalvägg)
Citera
2026-10-08, 02:14
Medlem
barkenarots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Bara för att vara tydlig: Man döms för ett brott, inte till det.

Men om domen är felaktig så innebär publiciteten runt domen ett (officiellt sanktionerat) förtal av den dömda. Att bli känd som brottsling kan vara värre än böter och skadestånd och skulle kunna sägas vara huvuddelen av straffet i vissa fall. Då är det väl rimligt att skriva att personen dömdes till förtal?
Citera
2026-10-08, 03:45
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Här har vi ett syftningsfel som heter duga i den andra meningen, begånget av ingen mindre än professor Dick Harrison, mannen som skriver fler böcker per år än de flesta hinner läsa.

https://www.svd.se/a/JrEa64/skulle-krossas-mot-klippor-overlevde (bakom betalvägg)

Eller kanske snarare bara ett skrivfel som ingen korrekturläsare hittade: "Efter att han gripits och dömts till döden försökte myndigheterna hänga honom i Parramatta den 26 september 1803".
Citera
2026-10-08, 03:57
Medlem
Old-Crows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General-
Jag instämmer. En teori skulle kunna vara att dem flesta journalister idag jobbar i ett stressigare klimat. Tidningarna kanske satsar mer på att få fram nyheterna så fort som möjligt istället för att noggrant granska artiklarna innan publicering?

Är inte insatt hur tidningar jobbar, men det är enligt mig något som skulle kunna vara en förklaring i alla fall.
”Dem flesta”?
Citera
2026-10-08, 03:58
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkenarot
Men om domen är felaktig så innebär publiciteten runt domen ett (officiellt sanktionerat) förtal av den dömda. Att bli känd som brottsling kan vara värre än böter och skadestånd och skulle kunna sägas vara huvuddelen av straffet i vissa fall. Då är det väl rimligt att skriva att personen dömdes till förtal?

Nej, att dömas till något är att få det som straff, så att dömas till fängelse innebär att man får sitta i fängelse, att dömas till böter är att man behöver betala böter, så att dömas till förtal skulle i så fall vara att man skulle behöva förtala någon (eller kanske bli förtalad), vilket blir fel.

Att däremot dömas för något är att ange orsaken, alltså att bli dömd för olovlig körning, att bli dömd för förskingring eller att bli dömd för förtal.

Inte ens om man tycker att en felaktig dom leder till förtal så döms någon till förtal, även om man kanske skulle kunna säga att personen dömdes till att bli förtalad. Det var nog det du menade.
Citera
2026-10-08, 08:53
Medlem
barkenarots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Nej, att dömas till något är att få det som straff, så att dömas till fängelse innebär att man får sitta i fängelse, att dömas till böter är att man behöver betala böter, så att dömas till förtal skulle i så fall vara att man skulle behöva förtala någon (eller kanske bli förtalad), vilket blir fel.

Så inom parentes är du noga med att erkänna att jag kan ha rätt men din slutsats blir ändå att jag har fel.

Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Inte ens om man tycker att en felaktig dom leder till förtal så döms någon till förtal [...]

Inte ens om man tycker att en spade ser ut som en spade så är det en spade.

Det vore nog känsligt för en journalist att skriva i klartext att en dom är så fel att den i sig utgör förtal. Tvetydighet är i det fallet eftersträvansvärt. Men jag tror att hade hon skrivit att rättens ordförande våldtog svarande framför alla närvarande med hjälp av säkerhetsvakten så hade du fortfarande tyckt att det var något grammatiskt fel, stavfel, felaktig interpunktion eller vad som helst, för så skriver man inte på svenska.
Citera
2026-10-08, 10:23
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkenarot
Så inom parentes är du noga med att erkänna att jag kan ha rätt men din slutsats blir ändå att jag har fel.

Inte ens om man tycker att en spade ser ut som en spade så är det en spade.

Det vore nog känsligt för en journalist att skriva i klartext att en dom är så fel att den i sig utgör förtal. Tvetydighet är i det fallet eftersträvansvärt. Men jag tror att hade hon skrivit att rättens ordförande våldtog svarande framför alla närvarande med hjälp av säkerhetsvakten så hade du fortfarande tyckt att det var något grammatiskt fel, stavfel, felaktig interpunktion eller vad som helst, för så skriver man inte på svenska.

Du missade tydligen hela poängen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in