2022-01-22, 17:21
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Votramos
På SVT står det idag att

"Enligt SVT/Novus undersökning är 59 procent av svenskarna rädda för Ryssland som stormakt. Det är dubbelt så många som är rädda för USA"

Den senaste meningen där kan förstås som om man menar det motsatta. Alltså att dubbelt så många är rädda för USA. Eller, ok, om jag nu har fel, hur hade man då sagt det om man velat säga att "det är dubbelt som många som är rädda för USA"?

Ja, strikt grammatiskt måste den meningen som den är skriven förstås som en s.k. emfatisk omskrivning av "Dubbelt så många är rädda för USA". "Dubbelt så många som" måste följas av en nominalfras om meningen naturligen ska läsas såsom journalisten avsåg, d.v.s. så att "det" syftar bakåt på de 59 procenten:

59 procent av svenskarna är rädda för Ryssland som stormakt. Det är dubbelt så många som de som är rädda för USA.
Citera
2022-01-24, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoggerChoc
Ja, strikt grammatiskt måste den meningen som den är skriven förstås som en s.k. emfatisk omskrivning av "Dubbelt så många är rädda för USA". "Dubbelt så många som" måste följas av en nominalfras om meningen naturligen ska läsas såsom journalisten avsåg, d.v.s. så att "det" syftar bakåt på de 59 procenten:

59 procent av svenskarna är rädda för Ryssland som stormakt. Det är dubbelt så många som de som är rädda för USA.

Exakt. Ditt exempel låter mycket bättre. Eller i varje fall mer korrekt.
Citera
2022-01-24, 12:14
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Exakt. Ditt exempel låter mycket bättre. Eller i varje fall mer korrekt.

Blir det inte tydligare om de skriver:
Enligt SVT/Novus undersökning är dubbelt så många svenskar rädda för Ryssland som stormakt (59 %) än de är för USA (här borde siffran anges).
Senast redigerad av HerrGickhan 2022-01-24 kl. 12:43.
Citera
2022-01-24, 12:33
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Blir det inte tydligare som de skriver:
Enligt SVT/Novus undersökning är dubbelt så många svenskar rädda för Ryssland som stormakt (59 %) än de är för USA (här borde siffran anges).

Har formuleringen alltså ändrats? Den är ju inte alls den som tidigare i tråden låg till grund för diskussion.
Citera
2022-01-24, 12:44
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Har formuleringen alltså ändrats? Den är ju inte alls den som tidigare i tråden låg till grund för diskussion.

Nej, det var jag som obegripligt nog lyckades skriva som i stället för om.
Citera
2022-01-24, 17:02
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Blir det inte tydligare om de skriver:

Dubbelt så många ... än strider nog mot de flestas språkkänsla. Jämförelsen kräver ett som, och då går inte meningen ihop.
Citera
2022-01-24, 17:40
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Citat:
På SVT står det idag att

"Enligt SVT/Novus undersökning är 59 procent av svenskarna rädda för Ryssland som stormakt. Det är dubbelt så många som är rädda för USA"

Den senaste meningen där kan förstås som om man menar det motsatta. Alltså att dubbelt så många är rädda för USA. Eller, ok, om jag nu har fel, hur hade man då sagt det om man velat säga att "det är dubbelt som många som är rädda för USA"?

Den strikt grammatiska tolkningen för dock i det här fallet med sig andra problem, i och med att utsagan 118% av svenska folket är rädda för USA, som följer logiskt av denna tolkning, är matematiskt nonsens. I praktiken torde några tolkningsproblem knappast uppstå här.
Citera
2022-01-24, 17:56
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Dubbelt så många ... än strider nog mot de flestas språkkänsla. Jämförelsen kräver ett som, och då går inte meningen ihop.

Ja det håller jag med dig om. Det blev ett som där det skulle vara om och ett än där det skulle vara som. Förklaringen är att jag skrev två olika meningar som jag satte ihop utan att kolla efteråt.
Citera
2022-01-24, 17:56
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Den strikt grammatiska tolkningen för dock i det här fallet med sig andra problem, i och med att utsagan 118% av svenska folket är rädda för USA, som följer logiskt av denna tolkning, är matematiskt nonsens. I praktiken torde några tolkningsproblem knappast uppstå här.

Det är väl också typiskt för inläggen i den här tråden?
Citera
2022-01-24, 17:59
Medlem
Youresocools avatar
Skriv till journalisten och påpeka felen. Dess e-post brukar finnas i artikeln.
Citera
2022-01-24, 18:02
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Det är väl också typiskt för inläggen i den här tråden?
Det kan man väl iofs påstå. Men det är ändå en viss skillnad på Äh, alla lär ju fatta vad som menas och Det finns bara en tänkbar tolkning; alternativtolkningen är manifest omöjlig.
Citera
2022-01-24, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det kan man väl iofs påstå. Men det är ändå en viss skillnad på Äh, alla lär ju fatta vad som menas och Det finns bara en tänkbar tolkning; alternativtolkningen är manifest omöjlig.

Ja, men vad har det med vad vi pratar om att göra? Jag tänkte också skriva att det var mycket svårt att någon skulle missförstå vad som menas men sen tänkte jag att det inte ens behövdes påminnas om för det är så självklart. Det skulle dock kunna skapa förvirring för vissa om siffran låg under 50.

Poängen var dock att det svenska språket tillåter att man skriver exakt samma sak för att uttrycka två motsatta idéer - och att det kan vara ett problem. Det är ungefär som om man skrev exakt samma sak när man ville säga "jag tycker om dig" som när man ville säga "jag tycker inte om dig".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in