2022-01-20, 12:00
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Ja vet

Men du måste lära dig att få mothugg och kunna diskutera. Att andelen fullvaccinerade gått upp några procent från dec till Jan får dig att hävda att dom ljuger i media trots att vi inte ens vet om dom ligger där FÖR covid och då tycker jag att du drar lite stora växlar på saker och ting.

"Jag måste bara länka artikeln som uppenbarligen är helt ute och cyklar från denna morgon"

Han i reportaget ser kanske en helt annan verklighet där fullvaccinerade inte alls är lika sjuka och inte ens är där för Covid som huvudorsak.

Sluta nu att vara så lättstött, du gör EXAKT likadant själv ibland och ifrågasätter andra.
Eller ska vi bara sitta och hålla handen här inne kanske

PS. Att IVA ligger still visste vi redan att det skulle ske från DK m.m. Inte så konstigt då Omikron är en västanfläkt mot Delta.
Ok, jag skriver väl ett till inlägg till dig men mer får du inte idag, fast du så hett önskar.

Så här står det i artikeln.
De som läggs in på sjukhus med covid-19 är numera nästan uteslutande ovaccinerade.
Det är ju faktiskt inte ens på IVA. Men siffror på fördelningen av vaccinationsstatus i slutenvården vet inte jag hur man kan se. Däremot har vi det fina registret på SIR som så många har lärt sig älska nu under pandemin.

Där kan vi se att bland de över 12 år så är vaccinationsstatusen (just nu) för den senaste veckan 46,2% ovaccinerade. Jag tittar på enbart denna vecka för påståendet handlar om just nu.

Sedan är det skit samma i denna fråga hur de rapporterar för citatet ger med och inte för. Så det behöver vi ju inte ens diskutera vi kör på med.

Jag vet att du vill lägga alla okända på ovaccinerade ok, låt oss göra det för att göra dig tillfreds men de vaccinerade med en spruta kan du ju inte placera på ovaccinerad, där går helt klart min gräns. okänt är 15,4%.

Då har vi ovaccinerade samt okända: 61,6%

Hur kan det bli nästan uteslutande ovaccinerade?

Men detta gäller sjukhus och inte IVA. Nu när vi har så lättstötta personer som dig i tråden får jag väl tänka mig för nästa gång vad jag skriver, så du slipper gå i taket.

Ska de komma med uttalanden som går emot offentlig information får de komma med en källa, annars sorterar jag bort det som ev. falsk info.
Senast redigerad av virvelbagg 2022-01-20 kl. 12:04.
Citera
2022-01-20, 12:12
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LukeRhinehart
Reaktionerna på Scott Davisons uttalanden visar verkligen vilken patetiskt fårskock antivaxxarna utgör. Orkar ni ens lyssna på vad han säger? Titta här: https://twitter.com/MicahPollak/status/1477783158569508870

Han säger alltså att OneAmerica kommer kräva att de anställda är vaccinerade när de återgår till kontoret. Han säger också försäkringspremierna kommer att höjas i counties med låg vaccinationsgrad.

I nedanstående bild går det att se att covid har lett till en tydlig överdödlighet även bland relativt unga åldersgrupper i USA:
https://twitter.com/Marco_Piani/status/1483167578994454530

Nästan värre än när antivaxxarna sket ner sig av upphetsning för att antalet döda fotbollspelare blev fler i en extremt inkomplett wikipedia-lista.

Klankar ner på källor som är baserade i siffror och ofelbarhet gör du samtidigt som du länkar till provaccin-tomtar på twitter. Humorn är sanslös.
Citera
2022-01-20, 12:14
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Som vanligt går danskarna i bräschen.

Danmarks riksdag har just fått ett öppet brev med en studie utförd av Max Schmeling (kolla hans twitter).
Med slutsatserna i den galet viktiga studien som han gjort kring olika tider, batcher (lot nummer) , bieffekter och leverantörer bla Pfizer, Moderna bör all vaccination mot Covid-19 omedelbart stoppas.

Det öppna brevet till riksdagens hälsoutskott i Danmark är daterat till dagens datum 18/1 2022 och ej publicerats på deras hemsida ännu.

Mycket intressant läsning som är högst relevant för Sverige!

https://gofile.io/d/kvNrC0

Ja, det är några som nämnt det att vissa batcher ökar risken med flera hundratals/tusentals procent. Yeadon, Dr. Reiner Fuellmich osv.

Då kanske den där "doktorn" i UK talade sanning? Att vaccinen kommer stoppas...

Intressant...
Citera
2022-01-20, 12:39
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Sir kan vara lite besvärligt att hitta rätt i.

Jag brukar gå in här.
https://portal.icuregswe.org/siri/sv/report/corona.vtfstart

Sedan är det lilla ikonen på vänster sida som man gör urval. Både för tidsperiod och åldersgrupper.

Men jag hade fel i det inlägg jag skrev.

Överhuvud taget är IVA intressant att se på nu för det sker en förändring där. När man tittar enbart på antalet inlagda så kanske det ser ut som om det inte ändras så mycket, men det gör det. Som jag skrev innan så ökar gruppen barn på IVA. Men det gör även de äldre åldersgrupperna. Alltså under 15 år och över 70 år ökar inläggningarna. samtidigt som unga vuxna och de i medelåldern minskar.

Vi ser också en förändring som sker i vaccinationsstatus.

(Vill du se vaccinationsstatus går du in på Rapporter (blåa linjen högt upp och väljer coronafall, rapporterade och sedan vaccination.)

Senaste veckan ser det ut såhär. 46,8% ovaccinerade, 23,4% fullständigt, 14,3% ofullständigt och 15,6% okänt.

I december så var vaccinationstäckningen. 67,4% ovaccinerade, 20,4% fullständigt, 6,3% ofullständigt och 6% okänt.

Som jag förstår det är det fortfarande två doser som ses som fullständigt.

Sedan har vi ju hela frågan om för och med, vilket gör att man/jag känner mig osäker på all statistik just nu.

Edit.
Nu tog jag med alla åldersgrupper när såg på vaccinationsstatus. Tar man bort personer under 12 år så är ju självklart skillnaden större. Senaste veckan har då 43,8% ovaccinerade medans december har 67,1% ovaccinerade.
Står det något om vilken definition av ovaccinerad de använder? Det verkar ofta vara så att nyvaccinerade (med 1a dosen) räknas som ovaccinerade i några veckor eftersom vaccinet inte antas ha börjat ge effekt. Förmodligen är det samma sak med fullvaccinerade, att det måste ta ett par veckor innan de får den statusen.

Det finns påståenden om att nyvaccinerade kan ha tillfälligt försämrat immunförsvar på grund av vaccinet, och i så fall så är det synd att nyvaccinerade inte räknas i en separat grupp och enbart genuint ovaccinerade som ovaccinerade.

En kanadensisk läkare har t ex uttalat sig om att han inte är förvånad över att bältros tycks ha en tendens att blossa upp efter vaccination mot covid eftersom bältros kan blossa upp då immunförsvaret försvagas. Då kanske man även är extra mottaglig för covid som nyvaccinerade, hur konstigt det än kan låta.

Men, man vill tydligen inte skilja ut nyvaccinerade som egen kategori, och bryr sig inte heller om att vara tydlig med vilka som inkluderas i kategorin ovaccinerade.
Citera
2022-01-20, 12:51
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Min observation är inte riktigt lika.

Så mild skulle jag inte säga att folk omkring mig beskriver den.

Första dagarna har för de som fått symtom inneburit värsta huvudvärken de upplevt, feber, hosta och extrem trötthet. Det har dock lagt sig på 3-4 dagar.

Några är helt symptomfria, men bara snuviga har jag inga omkring mig.
Men precis som med dina bekanta så är ju detta bara anekdoter..

Att det är extremt mycket mildare är tidigare varianter är dock inget som kan ifrågasättas.

Hur det är för andra vet jag inte men min värsta huvudvärk tenderar alltid vara den senaste eller ännu värre, den nu pågående. Minnet är subjektivt.
Citera
2022-01-20, 12:52
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Berätta då vad IMBILDENs lösning är!

Jag gissar på permanent stängda skolor. Kan inte tänka mig att IMBILDEN och hans sort någonsin kommer acceptera att barn går i skolan igen.
Citera
2022-01-20, 12:52
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Som vanligt går danskarna i bräschen.

Danmarks riksdag har just fått ett öppet brev med en studie utförd av Max Schmeling (kolla hans twitter).
Med slutsatserna i den galet viktiga studien som han gjort kring olika tider, batcher (lot nummer) , bieffekter och leverantörer bla Pfizer, Moderna bör all vaccination mot Covid-19 omedelbart stoppas.

Det öppna brevet till riksdagens hälsoutskott i Danmark är daterat till dagens datum 18/1 2022 och ej publicerats på deras hemsida ännu.

Mycket intressant läsning som är högst relevant för Sverige!

https://gofile.io/d/kvNrC0

Så danskarna går alltså i bräschen för att någon skickar ett brev till deras riksdag?
Är det så jag skall tolka dig?

Hörde att någon skickat ett brev till Nordkorea angående folkrätt och demokrati. Därför går nu Kim Jong Un i bräschen för detta..
Citera
2022-01-20, 12:53
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Står det något om vilken definition av ovaccinerad de använder? Det verkar ofta vara så att nyvaccinerade (med 1a dosen) räknas som ovaccinerade i några veckor eftersom vaccinet inte antas ha börjat ge effekt. Förmodligen är det samma sak med fullvaccinerade, att det måste ta ett par veckor innan de får den statusen.

Det finns påståenden om att nyvaccinerade kan ha tillfälligt försämrat immunförsvar på grund av vaccinet, och i så fall så är det synd att nyvaccinerade inte räknas i en separat grupp och enbart genuint ovaccinerade som ovaccinerade.

En kanadensisk läkare har t ex uttalat sig om att han inte är förvånad över att bältros tycks ha en tendens att blossa upp efter vaccination mot covid eftersom bältros kan blossa upp då immunförsvaret försvagas. Då kanske man även är extra mottaglig för covid som nyvaccinerade, hur konstigt det än kan låta.

Men, man vill tydligen inte skilja ut nyvaccinerade som egen kategori, och bryr sig inte heller om att vara tydlig med vilka som inkluderas i kategorin ovaccinerade.

Detta är den informationen som ges:
Vaccinerad
Nej – inte vaccinerad
Ja, fullständigt - avser de antal doser som vid aktuell tidpunkt gällde för patientens vaccin mot covid-19
Ja, ofullständigt - inte alla doser eller okänt om fullständig
Okänt – inga uppgifter om ev. vaccination
Jag vet faktiskt inte svaret men om jag får jag gissa så gissar jag att ny vaccinerade hamnar på ofullständigt.

För 2022 är 12,2% ofullständigt vaccinerade en så länge av inläggningarna på IVA enligt SIR. Siffran gäller 12 år och äldre.

På SVT står det att 86,4% har börjat vaccineringen och att 83% är fullvaccinerade av de 12 år och äldre. Det ger då 3,4% som är ofullständigt.

Så 3,4% står för 12,2% av inläggningarna. Värt en eftertanke.

Vet inte vad jag ska lägga in i detta. Du ger tänkbara påståenden. Helt klart verkar det ju inte vara till en fördel att vara ofullständig när det kommer till statistiken.
Citera
2022-01-20, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det pratas ju även om korsimmunitet efter andra coronavirus, t ex ett vanligt förkylningsvirus hcov-229e.

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1521661621001194

Intressant. Jag sitter fortfarande och väntar på att bli förkyld av covid. Väntat 2+ år. Resten av familjen också. Ingen av oss vaccinerade. Barn i skola och dagis. Givetvis en hel del covid i skolan som snurrat (dock långt ifrån nån katastrof). Som sagt, om inte någon av oss blir smittade av covid nu när den sprider sig lika lätt som en förkylning, då börjar man ju undra.
Citera
2022-01-20, 13:06
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Ok, jag skriver väl ett till inlägg till dig men mer får du inte idag, fast du så hett önskar.

Så här står det i artikeln.
De som läggs in på sjukhus med covid-19 är numera nästan uteslutande ovaccinerade.
Det är ju faktiskt inte ens på IVA. Men siffror på fördelningen av vaccinationsstatus i slutenvården vet inte jag hur man kan se. Däremot har vi det fina registret på SIR som så många har lärt sig älska nu under pandemin.

Där kan vi se att bland de över 12 år så är vaccinationsstatusen (just nu) för den senaste veckan 46,2% ovaccinerade. Jag tittar på enbart denna vecka för påståendet handlar om just nu.

Sedan är det skit samma i denna fråga hur de rapporterar för citatet ger med och inte för. Så det behöver vi ju inte ens diskutera vi kör på med.

Jag vet att du vill lägga alla okända på ovaccinerade ok, låt oss göra det för att göra dig tillfreds men de vaccinerade med en spruta kan du ju inte placera på ovaccinerad, där går helt klart min gräns. okänt är 15,4%.

Då har vi ovaccinerade samt okända: 61,6%

Hur kan det bli nästan uteslutande ovaccinerade?

Men detta gäller sjukhus och inte IVA. Nu när vi har så lättstötta personer som dig i tråden får jag väl tänka mig för nästa gång vad jag skriver, så du slipper gå i taket.

Ska de komma med uttalanden som går emot offentlig information får de komma med en källa, annars sorterar jag bort det som ev. falsk info.

Haha det är faktiskt du som grinar och tycker du blir påhoppad, jag tycker det är roligt med lite mothugg.

Därför att dom räknar alla som inte tagit TVÅ sprutor som ovaccinerade.
24,8% har tagit två sprutor och är därmed fullvaccinerade.
Citera
2022-01-20, 13:10
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Intressant. Jag sitter fortfarande och väntar på att bli förkyld av covid. Väntat 2+ år. Resten av familjen också. Ingen av oss vaccinerade. Barn i skola och dagis. Givetvis en hel del covid i skolan som snurrat (dock långt ifrån nån katastrof). Som sagt, om inte någon av oss blir smittade av covid nu när den sprider sig lika lätt som en förkylning, då börjar man ju undra.

Det var en tjeckisk sångerska som lät familjen smitta ner henne. Det gick inte så bra......

https://omni.se/a/XqnzzB
Citera
2022-01-20, 13:15
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Ja precis, för att minimera "mänskligt lidande" och produktionsbortfall så är nog det bästa att ta bort karantäntvång för friska lärare (och/eller för andra personer med viktiga arbetsuppgifter för samhället).

Det kommer ofrånkomligen att leda till att ännu fler blir sjuka. Kan mycket väl tänka mig att personalbortfallet inom lärarkåren då skulle bli ännu större.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in