Citat:
Ursprungligen postat av
outoftheblue
Står det något om vilken definition av ovaccinerad de använder? Det verkar ofta vara så att nyvaccinerade (med 1a dosen) räknas som ovaccinerade i några veckor eftersom vaccinet inte antas ha börjat ge effekt. Förmodligen är det samma sak med fullvaccinerade, att det måste ta ett par veckor innan de får den statusen.
Det finns påståenden om att nyvaccinerade kan ha tillfälligt försämrat immunförsvar på grund av vaccinet, och i så fall så är det synd att nyvaccinerade inte räknas i en separat grupp och enbart genuint ovaccinerade som ovaccinerade.
En kanadensisk läkare har t ex uttalat sig om att han inte är förvånad över att bältros tycks ha en tendens att blossa upp efter vaccination mot covid eftersom bältros kan blossa upp då immunförsvaret försvagas. Då kanske man även är extra mottaglig för covid som nyvaccinerade, hur konstigt det än kan låta.
Men, man vill tydligen inte skilja ut nyvaccinerade som egen kategori, och bryr sig inte heller om att vara tydlig med vilka som inkluderas i kategorin ovaccinerade.
Detta är den informationen som ges:
Vaccinerad
Nej – inte vaccinerad
Ja, fullständigt - avser de antal doser som vid aktuell tidpunkt gällde för patientens vaccin mot covid-19
Ja, ofullständigt - inte alla doser eller okänt om fullständig
Okänt – inga uppgifter om ev. vaccination
Jag vet faktiskt inte svaret men om jag får jag gissa så gissar jag att ny vaccinerade hamnar på ofullständigt.
För 2022 är 12,2% ofullständigt vaccinerade en så länge av inläggningarna på IVA enligt SIR. Siffran gäller 12 år och äldre.
På SVT står det att 86,4% har börjat vaccineringen och att 83% är fullvaccinerade av de 12 år och äldre. Det ger då 3,4% som är ofullständigt.
Så 3,4% står för 12,2% av inläggningarna. Värt en eftertanke.
Vet inte vad jag ska lägga in i detta. Du ger tänkbara påståenden. Helt klart verkar det ju inte vara till en fördel att vara ofullständig när det kommer till statistiken.