2022-01-20, 10:37
Medlem
Jag undrar hur länge regeringen klarar av att hålla ut gällande restriktionerna, stödet blir allt mindre och mindre.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/EaEvzG/ny-undersokning-stodet-for-restriktionerna-minskar

Man har trots allt ett val att vinna.
Citera
2022-01-20, 10:42
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Blir ju inte mycket brandkår, sjukvård, polis etc när alla ligger hemma i feber. Man måste se längre än vad näsan räcker.

Inte många som får feber.
Sluta med det här tramset nu, återgå till hur det var förut. Känner man sig för sjuk för att jobba stannar man hemma, annars går man till jobbet.
Inget stanna hemma för att en familjemedlem är sjuk.
Citera
2022-01-20, 10:47
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Det finns inte på kartan att man kommer ställa in OS, tänk dig vilken förnedring det hade varit för landet.
Förnedringen blir nog svår att undvika i vilket fall. Det kommer bli historiens sämsta OS (möjligtvis undantaget Tokyo-OS i somras), trots alla pengar de satsat på det. Och när smittan till slut tar fart ändå har man i onödan tagit till, även med Kinaregimens mått mätt, mycket drakoniska åtgärder mot sin befolkning. Inte för att den regimen bryr sig om mänskligt lidande, men omvärldens ögon har redan varit riktade däråt ganska länge.
Citera
2022-01-20, 10:48
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Ja, undrar dok vad det har med saken att göra?

Vad jag skrev vad att uttalandet inte stämmer och det gör det ju inte och att andelen ovaccinerade minskar och vaccinerade ökar på IVA, ja det gör det.

Du vill alltid läsa in andra saker som inte skrivs i inlägget och fokusera på dessa påhittade åsikter.

Ja vad ska jag säga. Det är helt klart lättare att hamna på IVA om man är ovaccinerad, jag tror att alla vet det, faktiskt jag också.

Därför att jag tycker du är lite naiv om du tror att du kan se hela bilden för att du knappar runt på SIR.
Därför att du spär på foliehattarnas idiotteorier.
Därför att du inte vet VARFÖR dom hamnar på IVA.
Därför att Magnus Paulsson borde ha liiite bättre insyn i detta än du.

Hur många av dessa fullvaccinerade på IVA är där FÖR Covid med denna massiva smittspridning?
När hundratusentals är infekterade så hamnar såklart trafikoffer osv där MED Covid och måste isoleras fast det inte är huvudproblemet.
Hur sjuka blir vaccinerade vs ovaccinerade, vilka måste intuberas?
Vilka dör?
Citera
2022-01-20, 10:53
Medlem
Citat:
Sir kan vara lite besvärligt att hitta rätt i.

Jag brukar gå in här.
https://portal.icuregswe.org/siri/sv/report/corona.vtfstart

Sedan är det lilla ikonen på vänster sida som man gör urval. Både för tidsperiod och åldersgrupper.

Men jag hade fel i det inlägg jag skrev.

Överhuvud taget är IVA intressant att se på nu för det sker en förändring där. När man tittar enbart på antalet inlagda så kanske det ser ut som om det inte ändras så mycket, men det gör det. Som jag skrev innan så ökar gruppen barn på IVA. Men det gör även de äldre åldersgrupperna. Alltså under 15 år och över 70 år ökar inläggningarna. samtidigt som unga vuxna och de i medelåldern minskar.

Vi ser också en förändring som sker i vaccinationsstatus.

(Vill du se vaccinationsstatus går du in på Rapporter (blåa linjen högt upp och väljer coronafall, rapporterade och sedan vaccination.)

Senaste veckan ser det ut såhär. 46,8% ovaccinerade, 23,4% fullständigt, 14,3% ofullständigt och 15,6% okänt.

I december så var vaccinationstäckningen. 67,4% ovaccinerade, 20,4% fullständigt, 6,3% ofullständigt och 6% okänt.

Som jag förstår det är det fortfarande två doser som ses som fullständigt.

Sedan har vi ju hela frågan om för och med, vilket gör att man/jag känner mig osäker på all statistik just nu.

Edit.
Nu tog jag med alla åldersgrupper när såg på vaccinationsstatus. Tar man bort personer under 12 år så är ju självklart skillnaden större. Senaste veckan har då 43,8% ovaccinerade medans december har 67,1% ovaccinerade.

Tack så jättemycket 🌸
Citera
2022-01-20, 10:57
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Blir ju inte mycket brandkår, sjukvård, polis etc när alla ligger hemma i feber. Man måste se längre än vad näsan räcker.

Berätta då vad IMBILDENs lösning är!
Citera
2022-01-20, 11:03
Medlem
virvelbaggs avatar
Ge dig, du svarar enbart för att mucka. Och se själv vad du skriver.

Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Därför att jag tycker du är lite naiv om du tror att du kan se hela bilden för att du knappar runt på SIR.
Jag tror inte att jag ser hela bilden. Jag vet ju inte ens om vad SIR inkluderar i deras inrapportering.
Citat:
Därför att du spär på foliehattarnas idiotteorier.
Ja, det är du och din syn på andra. Jag tror ju att folk kan sortera information och är tänkande varelser. När det gäller dig börjar jag bli tveksam dok.
Citat:
Därför att du inte vet VARFÖR dom hamnar på IVA.
Därför att Magnus Paulsson borde ha litet bättre insyn i detta än du.

Hur många av dessa fullvaccinerade på IVA är där FÖR Covid med denna massiva smittspridning?
När hundratusentals är infekterade så hamnar såklart trafikoffer osv där MED Covid och måste isoleras fast det inte är huvudproblemet.
Hur sjuka blir vaccinerade vs ovaccinerade, vilka måste intuberas?
Vilka dör?
Om du skulle brytt dig om att läsa de inlägg jag jag skrivit denna förmiddag så skulle du ha sett detta:
Rapporterna bygger på rapporterade fall via ett webbformulär och kompletterande uppgifter när vårdtillfället rapporterats in via ordinarie XML-fil (kopplat vårdtillfälle).
Detta är vad SIR skriver om vad de rapporterar. Jag vet inte vad det inkluderar, önskar jag visste. Men en sak är klar. Smittan fullständigt exploderar, ny positiva skjuter i höjden, inläggningar i slutenvården ökar samt avlidna. Men IVA ligger still. Varför följer inte IVA med i denna cirkus av med? Statistiken samlas upp på olika sätt. jag är inte säker på något och tar inget för givet till skillnad från dig då.

Inget av det du skriver har med inlägget du först citerade utan är bara en förlängning av muckande. Oj, vad jag tycker du är tråkig.
Citera
2022-01-20, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Hur går det med pandemin och OS i China?

Några tecken på att China kommer behöva ställa in OS?

Ska nog väldigt mycket till, men det blir nog överlag ett ganska tråkigt OS.
Citera
2022-01-20, 11:15
Medlem
Som vanligt går danskarna i bräschen.

Danmarks riksdag har just fått ett öppet brev med en studie utförd av Max Schmeling (kolla hans twitter).
Med slutsatserna i den galet viktiga studien som han gjort kring olika tider, batcher (lot nummer) , bieffekter och leverantörer bla Pfizer, Moderna bör all vaccination mot Covid-19 omedelbart stoppas.

Det öppna brevet till riksdagens hälsoutskott i Danmark är daterat till dagens datum 18/1 2022 och ej publicerats på deras hemsida ännu.

Mycket intressant läsning som är högst relevant för Sverige!

https://gofile.io/d/kvNrC0
Citera
2022-01-20, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Du pratar om Proviral latency men det finns även Episomal latency. COVID kan knappast inkorporeras i DNA.

Nej, det finns inga tydliga bevis ännu men en hypotes är att risken för latens ökar om viruset tar sig in i hjärnan via näsan.

Så hur vanligt är episomal latens för RNA-virus?
Citera
2022-01-20, 11:32
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ge dig, du svarar enbart för att mucka. Och se själv vad du skriver.

Jag tror inte att jag ser hela bilden. Jag vet ju inte ens om vad SIR inkluderar i deras inrapportering.

Ja, det är du och din syn på andra. Jag tror ju att folk kan sortera information och är tänkande varelser. När det gäller dig börjar jag bli tveksam dok.

Om du skulle brytt dig om att läsa de inlägg jag jag skrivit denna förmiddag så skulle du ha sett detta:
Rapporterna bygger på rapporterade fall via ett webbformulär och kompletterande uppgifter när vårdtillfället rapporterats in via ordinarie XML-fil (kopplat vårdtillfälle).
Detta är vad SIR skriver om vad de rapporterar. Jag vet inte vad det inkluderar, önskar jag visste. Men en sak är klar. Smittan fullständigt exploderar, ny positiva skjuter i höjden, inläggningar i slutenvården ökar samt avlidna. Men IVA ligger still. Varför följer inte IVA med i denna cirkus av med? Statistiken samlas upp på olika sätt. jag är inte säker på något och tar inget för givet till skillnad från dig då.

Inget av det du skriver har med inlägget du först citerade utan är bara en förlängning av muckande. Oj, vad jag tycker du är tråkig.

Ja vet

Men du måste lära dig att få mothugg och kunna diskutera. Att andelen fullvaccinerade gått upp några procent från dec till Jan får dig att hävda att dom ljuger i media trots att vi inte ens vet om dom ligger där FÖR covid och då tycker jag att du drar lite stora växlar på saker och ting.

"Jag måste bara länka artikeln som uppenbarligen är helt ute och cyklar från denna morgon"

Han i reportaget ser kanske en helt annan verklighet där fullvaccinerade inte alls är lika sjuka och inte ens är där för Covid som huvudorsak.

Sluta nu att vara så lättstött, du gör EXAKT likadant själv ibland och ifrågasätter andra.
Eller ska vi bara sitta och hålla handen här inne kanske

PS. Att IVA ligger still visste vi redan att det skulle ske från DK m.m. Inte så konstigt då Omikron är en västanfläkt mot Delta.
Senast redigerad av Kvastfeningen 2022-01-20 kl. 11:34.
Citera
2022-01-20, 11:54
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Skillnaden är att hon inte var vaccinerad o kanske fick delta.. Har man tagit sina tre sprutor så är det osannolikt att en frisk person blir allvarligt sjuk av Omicron.

Jag vet inte vilken variant det var men tippar också på delta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in