2022-01-19, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Ja, alltså. För att utvärdera ett köp på svensk bostadsmarknad kan man inte bara ta hänsyn till finansiella risker utan även politiska risker (möjligheter).

Jag satt själv i hyreskasern vid början av pandemin och gav mig genast ut på bostadsjakt i mars 2020 när blodet flöt på gatorna. Gav lite skambud här och där men säljarna var vresiga och höll kvar objekten.

Sedan kickades QE igång ihop med amorteringsfrihet och folk blev som vilddjur på marknaden igen. Där och då insåg jag att det inte finns några risker alls på svensk bostadsmarknad.

Politikerna och Riksbanken ser alltid till att ägarna vinner i slutändan. Det är bara att köpa och se glad ut!

Hehe, ja och det är precis så. De som inte listat ut hur det ligger till kommer bli de stora förlorarna, sannolikt ligger på samhällets botten i framtiden.
Tar ett annat exempel, Turkiet har stora ekonomiska problem, lira har kraschat totalt. Men kan du gissa hur turkiska bostadspriser var förra året? Som raket gick upp över 30 procent. Så ser den nya ekonomin ut.
Senast redigerad av lejonhead 2022-01-19 kl. 12:44.
2022-01-19, 12:37
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Politikerna och Riksbanken ser alltid till att ägarna vinner i slutändan. Det är bara att köpa och se glad ut!

Det har ju gjorts försök tidigare från politiker och Riksbank att gå totalt all in för att försvara uppblåst värdering. Det gick ju sådär men får se hur uthålliga de kan vara denna gång.

Just nu kommer inget som ger stöd för marknaden, ser snarare risker på nedsidan politiskt med avtrappat ränteavdrag och reformerad fastighetsskatt. Globalt är även räntorna på väg upp och det ser ut att kunna gå ganska snabbt.
2022-01-19, 13:45
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Det har ju gjorts försök tidigare från politiker och Riksbank att gå totalt all in för att försvara uppblåst värdering. Det gick ju sådär men får se hur uthålliga de kan vara denna gång.

Just nu kommer inget som ger stöd för marknaden, ser snarare risker på nedsidan politiskt med avtrappat ränteavdrag och reformerad fastighetsskatt. Globalt är även räntorna på väg upp och det ser ut att kunna gå ganska snabbt.

Fastighetsskatten är övergiven även bland sossarna. Den har för lågt folkligt stöd helt enkelt. Även om vissa nationalekonomer gillar den.

Avtrappat ränteavdrag har bredare stöd men det skulle i så fall vara just en avtrappning. Det skulle ske successivt över så lång tid att det inte enväldigt skulle tillåtas punktera priserna.

Beträffande "risker på ovansidan" kan jag spontant räkna upp följande just nu:

1. Statligt topplån för unga: https://www.expressen.se/nyheter/regeringens-plan-for-att-hjalpa-unga-in-pa-bostadsmarknaden/

2. Amorteringsfrihet vid ränteuppgång som eventuellt till och med skulle lyfta marknaden igen. Folk är inte smartare än att de mestadels ser boendet som en månadskostnad. Utan amortering kan den bli betydligt lägre även med högre räntor 😃👍

3. Skjutningar och allmänt stök i bostadsområden där man finner hyresrätter. Det finns ju inte helt ointuitivt en koppling mellan kriminalitet och "socioekonomiskt utsatta områden". Som i sin tur korrelerar med betongghetton upplåtna med hyresrätt.

Det i sin tur kan fortsätta elda på den ägda bostadsmarknaden, där man utöver bostad även köper sina grannar.
Senast redigerad av SocialtKontrakt 2022-01-19 kl. 13:51.
2022-01-19, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gubben
Vilka har höga bolån? Jo den så kallade medelklassen, som avgör vilken regering vi ska ha. Alltså om räntorna går upp så kommer det bli motsvarande ränteavdrag, oavsett blå eller röd regering. Och alla stackare som sitter i hyreskasern fattar som vanligt ingenting...

Precis! Allt är riggat. Köp och njut av livet istället för att vänta på en stor nedgång som aldrig kommer, säger jag till alla hyresmuppar här inne.
2022-01-19, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Nu har vi ett amorteringskrav regeringen kan slopa direkt om räntan ökar för att parera. Det har vi aldrig haft förr.

Dessutom skulle de hypotetiskt kunna öka ränteavdraget. Allt för att rädda bolånetorskar.
Hypotetisk kan man göra det mesta, problemet är när inflationen och höga energipriser samverkar för att pressa upp räntorna samtidigt som boendekostnaderna exklusive räntan skjuter i höjden.
Staten kommer få svårt att parera det som är på väg att ske utan att det får konsekvenser i samhället.
2022-01-19, 17:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Hypotetisk kan man göra det mesta, problemet är när inflationen och höga energipriser samverkar för att pressa upp räntorna samtidigt som boendekostnaderna exklusive räntan skjuter i höjden.
Staten kommer få svårt att parera det som är på väg att ske utan att det får konsekvenser i samhället.

Kollar du på inflationen exkl energipriser är den ytterst modest. Det kommer nog komma igång i andra sektorer men har svårt att se hur den ska orka ligga kvar över 4% en längre tid. Speciellt när det i hela januari är många plusgrader och blåsigt.

Jag kan komma på massor av olika scenarier som det du beskriver från de senaste 10 åren som "minsann kommer boosta räntan" men den ligger förbannat kvar.

Det sista den svenska staten kommer överge är bostadsmarknaden. Hela landet kommer ha brakat ned i ett helveteshål när det du beskriver eventuellt inträffat och då kommer alla drabbas, inte bara bolånetorskar.
2022-01-19, 17:55
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Fastighetsskatten är övergiven även bland sossarna. Den har för lågt folkligt stöd helt enkelt. Även om vissa nationalekonomer gillar den.

Avtrappat ränteavdrag har bredare stöd men det skulle i så fall vara just en avtrappning. Det skulle ske successivt över så lång tid att det inte enväldigt skulle tillåtas punktera priserna.

Beträffande "risker på ovansidan" kan jag spontant räkna upp följande just nu:

1. Statligt topplån för unga: https://www.expressen.se/nyheter/regeringens-plan-for-att-hjalpa-unga-in-pa-bostadsmarknaden/

2. Amorteringsfrihet vid ränteuppgång som eventuellt till och med skulle lyfta marknaden igen. Folk är inte smartare än att de mestadels ser boendet som en månadskostnad. Utan amortering kan den bli betydligt lägre även med högre räntor 😃👍

3. Skjutningar och allmänt stök i bostadsområden där man finner hyresrätter. Det finns ju inte helt ointuitivt en koppling mellan kriminalitet och "socioekonomiskt utsatta områden". Som i sin tur korrelerar med betongghetton upplåtna med hyresrätt.

Det i sin tur kan fortsätta elda på den ägda bostadsmarknaden, där man utöver bostad även köper sina grannar.

Fastighetsavgiften kan reformeras utan att den gamla skatten införs. Taket höjs varje år med ett par procent. Vore inget dramatiskt att t.ex. sänka % till 0.25% men höja taket till 15 000 (hus) / 5000 (lägenhet).

1. Det är förvisso under utredning, men att det ska bli något större har jag svårt att se. En liten boost med mer lån till den svagaste gruppen löser inte problemet med ökande räntor på en hög prisnivå. Men visst, det är under utredning, ska tydligen presenteras i slutet av Q1 nu.

2. Detta upprepas hela tiden, samtidigt som inget konkret resonemang förs fram. Vid vilken räntenivå ska FI ändra på reglerna? Vilka delar? Pausa eller slopa? För alla eller bara de drabbade?

3. Hur skulle det kunna bli värre än vad det är nu? Är väl snarare en uppsida i just dessa områden om de styrs upp av en blåbrun-naziregering, med en avtrappning i de områden som förr såg en boost pga kaoset i gettona.
2022-01-19, 18:11
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
https://www.di.se/live/bomarknad-rekordstort-intresse-for-att-kopa-nyproduktion/
Andelen av besökarna på bostadssajten Hemnet som kan tänka sig att köpa nyproduktion har ökat något, till en rekordhög nivå.

”Det ena är att priserna har gått upp och att många tror på fortsatt stigande bostadspriser. Köper man på ritning har man ofta dubbla bostäder under en period och då blir prisutvecklingen viktig”, säger han.

Uppenbarligen är det många som ser stigande priser framöver. Om dom har rätt eller inte uttalar jag mig inte om. Bara konstaterar.
2022-01-19, 18:13
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Uppenbarligen är det många som ser stigande priser framöver. Om dom har rätt eller inte uttalar jag mig inte om. Bara konstaterar.
Och läskigt många kommer hamna i kris när räntorna stiger.
2022-01-19, 18:16
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubben
Vilka har höga bolån? Jo den så kallade medelklassen, som avgör vilken regering vi ska ha. Alltså om räntorna går upp så kommer det bli motsvarande ränteavdrag, oavsett blå eller röd regering. Och alla stackare som sitter i hyreskasern fattar som vanligt ingenting...
FI har data på detta.

Max är vid ca 35 om jag inte missminner mig. Sedan klingar det av med stigande ålder.
Pensionärer har inte speciellt mycket lån.

Nettotillgångarna följer närmast motsatt mönster. Nästan monotont stigande från 18 och uppåt. 90-åriga gubbar är de tätaste.

Det är som jag många ggr förklarat men som många vägrar ta in. Det är gamlingarna som lånar ut till 30-åringarnas bostadsköp.
2022-01-19, 18:21
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Lyllo bostadsbubblare som köpt lägenhet i bra bostadsrättsföreningar med kompetenta styrelser. Elkostnaden kommer att bli och förbli hög och kan man lägga all el i bostadsrättsföreningen samtidigt som man skapar en egen solcellsanläggning för egen produktion så kan man slippa en del kostnader som annars belastar räkningen.

Hyresboende som inte har elen inbakad i räkningen kan inte göra någonting för att sänka kostnaden.

Ska bli intressant att se när vi får uppdateringar från myndigheter, fastighetsägare och hyresgästföreningen om boendekostnadernas eldel.
Det är inte vad futures visar. Vet du bättre än de som handlar futurekontrakt för el?

ex: 2023 ligger el på 38 öre/kWh i snitt. För SE3
2022-01-19, 18:38
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Nej, det är inte samma situation nu som då, den privata skuldsättningen är mycket större nu än då.
Inte som andel av tillgångar.

Hushållens nettotillgångar växer.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in