2021-10-06, 16:32
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Diskussionen om huruvida ungdomar kan köpa ett litet krypin i en håla på ett par timmars pendlingsavstånd ter sig smått surrealistiskt.

Vem fan vill bo och leva så? Att som stockholmare eller inflyttad lantis köper sig ett ett attefallshus i någons trädgård i Enköping för att sen dagspendla in till Stockholm låter ju helt efterbliven.

Svaret stavas väl distansarbete och att pengar rullar in. Lönerna i Stockholm är inte att leka med!
2021-10-06, 16:45
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Svaret stavas väl distansarbete och att pengar rullar in. Lönerna i Stockholm är inte att leka med!

Har man en bra lön och är ung så bor man givetvis inte i en skokartong i Enköping om man jobbar i Stockholm. Man har ju ett liv även utanför arbetet. Även om man får distansarbeta några dagar i veckan så gör man ju inte det för att kunna uppleva glädjen av att få mer tid till att plocka svamp i skogarna kring Enköping.

Andrahandshyresmarkanden i Stockholm verkar till stor del drivas av just unga välbetalda nyinflyttade som tycker kalkylen om attefallshus i Enköping står sig lätt mot att hyra för dyra pengar city.
2021-10-06, 17:16
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Har man en bra lön och är ung så bor man givetvis inte i en skokartong i Enköping om man jobbar i Stockholm. Man har ju ett liv även utanför arbetet. Även om man får distansarbeta några dagar i veckan så gör man ju inte det för att kunna uppleva glädjen av att få mer tid till att plocka svamp i skogarna kring Enköping.

Andrahandshyresmarkanden i Stockholm verkar till stor del drivas av just unga välbetalda nyinflyttade som tycker kalkylen om attefallshus i Enköping står sig lätt mot att hyra för dyra pengar city.

Amen du vet i Ryssland pendlar de från Gulag i Sibirien till Moskva för att servera vodka på McStalin. Svenska ungdomar är så bortskämda!

Tragiskt att Sverige inte ens kan fixa bostäder utan tvingar folk till dyra, dåliga och tidsdödande boenden. Dra in biståndet och bygg 100k bostäder om året.
2021-10-06, 17:18
Medlem
over9ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boogieman500
Har du hört om sommarjobb? Finns väl många jobb för 15 åringar?

Tidningsbud
Dörrförsäljning
Bärplockning
Vissa livsmedelsbutiker (börjar med praktik för att sen få jobb)
Jobba på kiosk på somrarna
Läxhjälp
Barnvakt
Klippa gräs
Skotta snö
Flyttgubbe
Sälja virtuell valuta (på min tid spelade man runescape eller wow och folk sålde spelvalutan, måste finnas likvärdiga spel idag som kidsen spelar)

Jag själv sålde granar, skottade snö, hjälpte folk handla som bodde i ålderdomshem, delade ut reklamblad, sålde saker som jag hade hittat på blocket som var bortskänkes/ annonspriset och plockade bär.

Bara använda fantasin finns säkert bra många andra alternativ som jag inte har nämnt.

Lite orealistiska alternativ men finns också.
Youtubers
Twitch spelare

Edit: Nej jag förstår inte. Man köper det vad man har råd med. Man får bara börja spara i god tid om man inte har ekonomisk hjälp.

I mitt fall så lyckades jag spara ihop till strax över 200k och köpte en lägenhet på under 20kvm i Stockholm. Sänker man sina krav på boendet så kan man göra bostadskarriär och flytta upp sig efter ett par år.

Man behöver bara ha rätt förhållningssätt till pengar så går det snabbt att spara.
Det är extremt ovanligt att 15åringar lyckas få ett jobb och att någon vill anställa en sådan. Lycka till att köpa lägenhet från snöskottning.
2021-10-06, 17:32
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boogieman500
Har du hört om sommarjobb? Finns väl många jobb för 15 åringar?

Tidningsbud
Dörrförsäljning
Bärplockning
Vissa livsmedelsbutiker (börjar med praktik för att sen få jobb)
Jobba på kiosk på somrarna
Läxhjälp
Barnvakt
Klippa gräs
Skotta snö
Flyttgubbe
Sälja virtuell valuta (på min tid spelade man runescape eller wow och folk sålde spelvalutan, måste finnas likvärdiga spel idag som kidsen spelar)

Jag själv sålde granar, skottade snö, hjälpte folk handla som bodde i ålderdomshem, delade ut reklamblad, sålde saker som jag hade hittat på blocket som var bortskänkes/ annonspriset och plockade bär.

Bara använda fantasin finns säkert bra många andra alternativ som jag inte har nämnt.

Lite orealistiska alternativ men finns också.
Youtubers
Twitch spelare

Edit: Nej jag förstår inte. Man köper det vad man har råd med. Man får bara börja spara i god tid om man inte har ekonomisk hjälp.

I mitt fall så lyckades jag spara ihop till strax över 200k och köpte en lägenhet på under 20kvm i Stockholm. Sänker man sina krav på boendet så kan man göra bostadskarriär och flytta upp sig efter ett par år.

Man behöver bara ha rätt förhållningssätt till pengar så går det snabbt att spara.
Skillnaden mellan dig och majoriteten här är att du har drivkraft och har verklighetsförankring. De som gnäller lever i fantasivärldar och vill att mamman staten skall skänka dom allt.

Sonen till en kollega gjorde ungefär dom du. Hjälpte folk med matteläxor och kunde i slutet på KTH-tiden köpa en liten BR. (Där ställde föräldrarna upp som medlåntagare. Det är business as usual. Bara kallades borga förr).
2021-10-06, 17:34
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snakepliskensthlm
Oroligt på börsen nu
Kan det skada stholms bomarknad innanför tullar och lite i ytterkanter som Bromma?
Iaf säljs bostadsrätter 10tkr över normala kvm/priset
När börsen sjunker är det väl troligt att en del ser mindre kapital till kontantinsats och avvaktar med att uppgradera. Dvs viss efterfrågan försvinner.
Och det kan nog ge någon minskande effekt på bostadspriser.
2021-10-06, 17:36
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Som någon påpekade tidigare, så är det ett nollsummespel i den mening att om ALLA 15-åringar jobbade (förutsatt att det nu finns jobb till alla) så skulle priserna på de lägenheter de köper helt enkelt öka därefter.
Och om priserna ökar pga ökad efterfrågan och betalvilja så ökar väl då produktionen.

Och med ökad produktion så ökar utbudet och priserna faller.

Eller hur?
2021-10-06, 17:41
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Amen du vet i Ryssland pendlar de från Gulag i Sibirien till Moskva för att servera vodka på McStalin. Svenska ungdomar är så bortskämda!

Tragiskt att Sverige inte ens kan fixa bostäder utan tvingar folk till dyra, dåliga och tidsdödande boenden. Dra in biståndet och bygg 100k bostäder om året.

Trots den rekordhöga invandringen under många år så hade man kunnat lösa bostadssituationen i ett nafs genom olika reformer.

Antingen genom att som du skriver bara bygga bort bristen, finns ta hur mycket bra byggbar mark som helst i Stockholm.

Eller genom att helt sonika införa marknadshyror, fastighetssksatt, slopa ränteavdrag och underlätta planprocesser och industrillet byggande.

Problemet är att alla högt belånade insiders kommer göra allt för att fortsätta sabotera markanden.
2021-10-06, 17:45
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Tills du gör som jag föreslog tidigare, att du mailar din bank och frågar om det här upplägget och postar svaret, så vill jag att du håller käften om den här idiotin "låna till att betala räntan".
Varför skulle du behöva maila banken och fråga om det dom redan skriver på sina webbsidor?
Tror du inte att dom tänker att du verkar lite korkad när du inte kan läsa innantill.

Är det så i din värld att om man lånar under 85%, så är det inte tillåtet att låna upp till 85%?
Givet vad du skriver behöver du svara ja på det och förklara varför det är helt omöjligt.

Citat:
Gällande dina lögner om Solna, så är det ett av de vitaste stadsdelarna i hela Sthlm
Det var väl två saker jag skrev:
* att bostadspriserna i Solna är höga. Det borde inte vara en diskussion.
* att andelen invandrare är 31%. Borde inte heller vara en diskussion. Det är ju känd demografisk data. Sundbyberg har förresten också 31%. Vill man fly invandrare flyttar man till Nykvarn. Tror det är ca 11% där. Men givet priserna i Nykvarn är det inte så många som flyr till områden med låg andel invandrare. Bara att konstatera.

Citat:
Nästan signaturmaterial det där alltså
Flat earther skrattar ju också åt vansinnet att jorden är rund.
2021-10-06, 17:50
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Jag var ute efter att syna begreppet "bostadskarriär" som vissa använder av ren slentrian, för att det är underförstått att eftersom priserna stiger snabbare än ekonomin i övrigt så man in i marknaden tidigt, vilket är andra sidan av myntet av att delta i ett pyramidspel. Om marknaden inte var ett pyramidspel skulle det inte spela roll när du kom in i den.
Man kan ju hyra också och spara i fastighetsbolag.

Den som köpte Wallenstam för 20 år sedan har troligen sparat ihop mer än den som ägt en villa.

Hyreshusen stiger ju också i pris när lönekostnaderna stiger och det blir dyrare och dyrare att nyproducera.
Hyreshus har stigit i pris aningen mer än småhus.
Det är ju väl känd information här i tråden. Vet inte hur många ggr jag utbildat folk om det.
2021-10-06, 18:20
Medlem
Ett hus ute på försäljning på min gata. Köpt för 5400 000 mkr våren 2019 och säljs nu för 7 800 000 mkr, dock byggt pool och jacuzzi och fixat hela trädgården för närmare 1 mkr.
Tidigare hus här har alla gått för över utgångspris så de lär lätt få runt 8 mkr.

Stå inte kvar på perrongen utan hoppa på tåget era hyrestorskar 😂😂👍
2021-10-06, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Louie
Ett hus ute på försäljning på min gata. Köpt för 5400 000 mkr våren 2019 och säljs nu för 7 800 000 mkr, dock byggt pool och jacuzzi och fixat hela trädgården för närmare 1 mkr.
Tidigare hus här har alla gått för över utgångspris så de lär lätt få runt 8 mkr.

Stå inte kvar på perrongen utan hoppa på tåget era hyrestorskar 😂😂👍

När man på flashback blir uppmanad att köpa ett hus med pool för 8 mil i ett land där medeltemperaturen är typ 7 grader så blir man mörkrädd.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in