Citat:
Ursprungligen postat av
LarryLarry
Vi kör lite spekulations-tävling tycker jag. Gissar och bokmärker, så kan vi citera den här sidan om ett halvår eller så.
.......
Facit november-april: -4.5%.
Old Habits Die Hard....
Hela världen skriker efter, och avkräver centralbankerna "stimulanser". Kriserna kommer nån gång i månaden, och politiker och centralbankirer är inte sena att ladda gottepåsen med valfläsk. Så länge folk känner att man inte behöver ha några produktiva jobb och aldrig behöver betala tillbaka lånen så är det grönt ljus.
Så den s.k. "bubblan" kommer nog att fortsätta ett tag till. En pyspunka är helt enkelt inte kompatibel med det globala tänket kring penningpolitken. Det krävs en rejäl svärm av nålar innan det spricker.
Innan jag får kritik från vanligtvis felunderrättat håll så får jag säga att det inte finns någon bubbla, utan bara en långsiktigt ohållbar värdering vs förmågan att generera skuldreduktion via amorteringar. Vad nu skillnaden är, men för många är ordet bubbla en röd strömming.
November-april: +1,5%
Pynta 27 mille i Helsingborgs bättre kvarter? Tja, det finns nog många klanledare i Helsingborg som är villiga att klättra på anseendestegen och visa en finare fasad. Utflyttning från Al-Moe söderut är nog också en dinglande morot. Det är inte bra att skita på det ställe man genererar sin föda.
Ja, Sverige är efterblivet. Men också i gott sällskap med resten av världen, samt några skribenter i den här tråden. Förresten, vart tog Gromph och Alpha101 vägen? Det är liksom förb_t långtråkigt när man inte får läsa deras högkvalitativa inlägg.