2020-10-22, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
27 millar för att bo i en trött småstad Högst personlig åsikt men enl. mig finns det nog ingen bostad i hela Sverige som bör vara värderad till 27 millar, möjligtvis någon slottsliknande kåk i Djursholm. Sverige är inte ett attraktivt land förutom för svenskar nämligen.

En update från verkligheten som nämnts tidigare, grannarna har försökt sälja i över ett år. Fin, vit Stockholmsförort men går inte ens att sälja en 3:a med bra kommunikationer.

Med tanke på hur marknaden ser ut så begär de sannolikt långt över marknadspris.
2020-10-22, 07:40
Medlem
Citat:
27 millar för att bo i en trött småstad Högst personlig åsikt men enl. mig finns det nog ingen bostad i hela Sverige som bör vara värderad till 27 millar, möjligtvis någon slottsliknande kåk i Djursholm. Sverige är inte ett attraktivt land förutom för svenskar nämligen.

En update från verkligheten som nämnts tidigare, grannarna har försökt sälja i över ett år. Fin, vit Stockholmsförort men går inte ens att sälja en 3:a med bra kommunikationer.
Klart det går, det är bara det att den har lägre nominellt marknadspris än för 3 år sedan. Dvs tar de mer än så kommer de (i snitt) inte lyckas sälja.

Problemet kan väl rimligen omformuleras som så att en del säljare som köpt för 3-4 år sedan har svårt att sälja för de har svårt att acceptera att de gått back på sin bostadsaffär (när typ alla andra perioder senaste 20 åren, d.v.s. antagligen de flesta av deras vänners affärer, inneburit en måttlig eller hög vinst).
2020-10-22, 13:23
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:

Krängs ganska många 27M+ kåkar i Sverige.

Det finns en hel del personer med gott om pengar. Kreditkostnaden för 27M är faktiskt inte så blodigt (ca 34k/månad) så du behöver inte ens vara superrik för att har råd med det. Bara man kan skrapa ihop till insatsen.
2020-10-22, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
https://www.byggahus.se/total-makeover-fran-1960-tal-till-exklusiv-skandinavisk-nutid?utm_source=Byggahus+Officiella+Nyhetsb rev&utm_campaign=2436d2b0db-EMAIL_CAMPAIGN_2020_10_16_01_59&utm_medium=email&u tm_term=0_72ce5c138b-2436d2b0db-70573367

Här har vi en artikel om ett hus byggt på 1968. Och upprenoverat. Ligger i Helsingborg.
Försök gissa vad priset är innan ni tittar efter. Står i mitten på artikeln.

Tomtpriserna där är nog en del. 10 MSEK? Men renoveringen lär ha kostat en del. Det är som jag brukar säga allt annat än gratis att anlita hantverkare. Om det sedan motiverar priset vet jag inte.

Sedan vet jag väl inte om huset är på väg att rasa ihop. Skulle väl tro att den som köper det kan bo där utan större risk.

Vad försöker du påskina? Att hantverkarna tog 17 miljoner betalt för renoveringen? Om huset är tänkt att säljas för 27 miljoner och markpriset är runt 10 miljoner.
2020-10-22, 16:28
Medlem
Vi kör lite spekulations-tävling tycker jag. Gissar och bokmärker, så kan vi citera den här sidan om ett halvår eller så.

Jag börjar. Bostadsrätter, då ägande ändå är så mycket svårare att mäta kortsiktigt i Stockholm än nyttjanderätter: de extrema effekterna av människors sinnesstånd (lokal rädsla/otrygghet, skiljsmässor, osv) tror jag kommer börja avklinga i vinter. De finansiella stimulanserna (permitteringsbidrag, värdelös-människa-bidrag, amorteringsfrihet, osv) ligger ju kvar, men jag tror inte det räcker för att göra marknaden speciellt het. Jag tror därmed på svagt fallande priser fram till Jul, följt av en tämligen horribel period Jan-Feb. Då brukar marknaden vara stark i Januari, så kanske ~noll där och några procent ned sedan. Facit november-april: -4.5%.

Vad som sedan händer i vår/sommar... beror på politiker. Status quo är ju att Sverige är helt efterblivet. Med fortsatt nivå av efterblivenhet tror jag på en ganska normal vår och sommar. Men man vet aldrig, vi är redan unikt dumma i huvudet och inget stoppar oss att bli mer unika och köra rätt in i kommunist-betongen. Å andra sidan, när ett land är så uppenbart efterblivet kommer det alltid finnas ett internationellt intresse att fråga vad vi håller på med, så det föreligger alltid en risk/chans att folket råkar lära sig saker på externt håll såhär i webbens 2020. Och då blir det plötsligt fart på politikerna. Så som sagt, pass på den (förutom att nivån av finansiell efterblivenhet kommer att avgöra).
2020-10-22, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28
Vad försöker du påskina?
Om du tittar runt lite i tråden kommer du se att han inte förstår att byggnader konsumeras. Dvs han tror att om du betalar några miljoner för att bygga något är det någon naturlag som säger att du får tillbaka några miljoner när du bott färdigt i din byggnad. Detta är för att han tror (jag skojar faktiskt inte nu!) att marknaden för andrahands-byggnader fungerar som retail-marknaden för halvledarminnen.
2020-10-22, 19:45
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Varför skulle inte folk som bor i trötta småstäder få renovera sina bostäder. Eller är din tanke att dom får göra det, men inte ta betalt för det när dom säljer?

Citat:
Dock omsätts det en hel del bostäder i Stockholmsförorter. Är din tanke här att ingen vill bo i en fin vit förort?
Eller vad skulle skälet vara?
2020-10-22, 19:55
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28
Vad försöker du påskina? Att hantverkarna tog 17 miljoner betalt för renoveringen? Om huset är tänkt att säljas för 27 miljoner och markpriset är runt 10 miljoner.
Nu vet inte jag vad markpriset är där. Jag bara tittade på andra villor i närheten och gjorde vissa antaganden. Men ca 10 MSEK verkar det vara.

Byggnaden var väl inte gratis innan renoveringen får vi väl anta. Eller hur?

Säg att renoveringarna kostade 12 MSEK. Det blir utslaget 30 kSEK per kvm. Låter väl inte otroligt.
Kostar att anlita hantverkare.

Notera utbyggnaden som jag nämnde ovan. Den gick på 50 kSEK per kvadrat.

EDIT
Du får väl fråga LarryLarry när huset ifråga är slutkonsumerat och skall köras till skroten.
2020-10-23, 09:28
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LarryLarry
Vi kör lite spekulations-tävling tycker jag. Gissar och bokmärker, så kan vi citera den här sidan om ett halvår eller så.

Jag börjar. Bostadsrätter, då ägande ändå är så mycket svårare att mäta kortsiktigt i Stockholm än nyttjanderätter: de extrema effekterna av människors sinnesstånd (lokal rädsla/otrygghet, skiljsmässor, osv) tror jag kommer börja avklinga i vinter. De finansiella stimulanserna (permitteringsbidrag, värdelös-människa-bidrag, amorteringsfrihet, osv) ligger ju kvar, men jag tror inte det räcker för att göra marknaden speciellt het. Jag tror därmed på svagt fallande priser fram till Jul, följt av en tämligen horribel period Jan-Feb. Då brukar marknaden vara stark i Januari, så kanske ~noll där och några procent ned sedan. Facit november-april: -4.5%.

Vad som sedan händer i vår/sommar... beror på politiker. Status quo är ju att Sverige är helt efterblivet. Med fortsatt nivå av efterblivenhet tror jag på en ganska normal vår och sommar. Men man vet aldrig, vi är redan unikt dumma i huvudet och inget stoppar oss att bli mer unika och köra rätt in i kommunist-betongen. Å andra sidan, när ett land är så uppenbart efterblivet kommer det alltid finnas ett internationellt intresse att fråga vad vi håller på med, så det föreligger alltid en risk/chans att folket råkar lära sig saker på externt håll såhär i webbens 2020. Och då blir det plötsligt fart på politikerna. Så som sagt, pass på den (förutom att nivån av finansiell efterblivenhet kommer att avgöra).
Vad som skulle hända just nu var väldigt osäkert för ett halvår sedan. Men nu är vi i ett förutsägbart läge.

covid kommer ju fortsätta och vaccin börjar rulla ut runt årsskiftet. De flesta pensionärer kommer kunna få det till påsk. När dödligheten går ner så minskar behovet av nedlåsning. Så framåt sommaren så kommer det mesta vara som vanligt igen.

QE och olika stimulanser kommer fort både globalt och lokalt. Möjligtvis så trycker de lite hårdare på gasen till efter jul. Sedan kommer även en skattesänkning för bostäder i form av avskaffad uppskovsränta.

Med detta i åtanke så bäddar det för att väldigt mycket nya pengar kommer att flöda.

Så efter nyår lär vi få en ökning i värde på de flesta tillgångar. Bostäder kommer inte vara något undantag utan snarare ligga över snittet. Bostäder med tomt kommer fortsätta att gå bättre än lägenheter fram till nästa höst. Jag tror det kan gå så långt som att FI känner behov av att stampa på bromsen för bostäder. Men de är lite sega så det blir inte fören efter sommaren. Så +8 på 12 månaders sikt. Såvida inget dramatiskt som en rejäl skattehöjning för bostäder sker eller att FI på något sätt förhindrar belåning av bostäder.
2020-10-24, 08:21
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
.......
Facit november-april: -4.5%.
Old Habits Die Hard....

Hela världen skriker efter, och avkräver centralbankerna "stimulanser". Kriserna kommer nån gång i månaden, och politiker och centralbankirer är inte sena att ladda gottepåsen med valfläsk. Så länge folk känner att man inte behöver ha några produktiva jobb och aldrig behöver betala tillbaka lånen så är det grönt ljus.

Så den s.k. "bubblan" kommer nog att fortsätta ett tag till. En pyspunka är helt enkelt inte kompatibel med det globala tänket kring penningpolitken. Det krävs en rejäl svärm av nålar innan det spricker.

Innan jag får kritik från vanligtvis felunderrättat håll så får jag säga att det inte finns någon bubbla, utan bara en långsiktigt ohållbar värdering vs förmågan att generera skuldreduktion via amorteringar. Vad nu skillnaden är, men för många är ordet bubbla en röd strömming.

November-april: +1,5%

Pynta 27 mille i Helsingborgs bättre kvarter? Tja, det finns nog många klanledare i Helsingborg som är villiga att klättra på anseendestegen och visa en finare fasad. Utflyttning från Al-Moe söderut är nog också en dinglande morot. Det är inte bra att skita på det ställe man genererar sin föda.

Ja, Sverige är efterblivet. Men också i gott sällskap med resten av världen, samt några skribenter i den här tråden. Förresten, vart tog Gromph och Alpha101 vägen? Det är liksom förb_t långtråkigt när man inte får läsa deras högkvalitativa inlägg.
2020-10-25, 06:41
Medlem
Bort
Senast redigerad av flanders 2020-10-25 kl. 06:47.
2020-10-25, 06:43
Medlem
Citat:

Facit november-april, upp 2-3%.

De som är permitterade är främst låglönearbetare som ändå inte efterfrågar bostadsrätter i någon större utsträckning. Allt annat tickar på som vanligt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in