2022-01-18, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkwotz
Men om du påstår att vaccinet i sin nuvvarande form är effektivt mot Omicron och vill promota det till oss, vilket är precis vad du har för avsikt att göra, presentera då källor som visar dess vetenskapligt belagda effektivitet mot just Omicron. För det ser inte ut som vaccinet hjälper ett skit mot smittspridning i alla fall. Du har fått massor av trovärdiga källor av mig under denna diskussion. Du har inte presenterat en enda. Kom igen nu. Hur många ligger på IVA pga Omicron? Hur många är pga Delta?

Nej, det var inte min inställning till vaccinet det var frågan om utan snarare ditt påstående att vaccinet var värdelöst mot omicrom. Du har inte presenterat en enda källa som visar på det.
Citera
2022-01-18, 08:55
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Sätt den där statistiken i jämförelse med invånare per år så är den inte alls konstig.
På det viset som covidstatistik gör i sin Överdödlighetsanalys 2020 för hela riket?
https://covidstatistik.se/overdodlighet#overdodlighet-analys-2020

Eller tycker du att siffrorna ska ses på utan den förståelsen att trenden har varit att dödligheten har minskat och att medellivslängden har ökat?

Om inte vi hade en överdödlighet 2020 hur förklarar du att medellivslängden sjönk för första gången sedan 1968?
Medellivslängden i Sverige har ökat stadigt de senaste 100 åren och det är första gången på länge som trenden går åt andra hållet, enligt rapporten.

–  Under efterkrigstiden har vi inte sett någon lika tydlig nedgång som vi ser nu 2020. Senast var 1968, då var det en ovanligt stark influensavåg, den så kallade Hongkong-influ
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/overdodligheten
Citera
2022-01-18, 08:57
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Ja, exakt. Det är dags för folk att komma in i matchen igen och fatta att uttrycket "det här är en sjukdom vi inte blir av med" i själva verket innebär "det här är en sjukdomsbörda och vårdbelastning vi inte blir av med".

Vi har gått och blivit som en tidigare generation, som levde med mässling, TBC m.m. fast vår sjukdom är en annan. Det är trist att det ska vara så, men precis som det funkade för våra förfäder kommer det funka för oss.

"det här är en sjukdomsbörda och vårdbelastning vi inte blir av med"

Frågan är hur stor den blir. Jag gissar på att belastningen kommer vara måttlig och sammanfalla med influensasäsongen.
Från i sommar kommer det tror jag vara endemiskt och antal smittade kommer variera från säsong till säsong.
Många blir förbannade när man jämför med influensa men det är precis vad det kommer bli, en ny influensa/förkylning.

Redan innan Omikron under hösten var risken att bli svårt sjuk med Delta minimal, säkert till viss del pga vaccinen. Nu med Omikron börjar det bli nästan larvigt med familjekarantän osv.

Om någon orkar skulle det vara intressant att se CFR och risken att bli inlagd den senaste 6 veckorna.
IFR för influensa har jag för mig ligger på ca 0,2-0,3% och frågan är om Omikron ens kommer upp i det?

Ett problem är att det inte kommuniceras tillräckligt hur mild Omikron faktiskt är så många går runt och tror att smittspridningen är jordens undergång.
Citera
2022-01-18, 09:03
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
?!?? Är du seriös?

Offentlig statistik visar tydligt att dödsfallen år 2020 avvek mycket kraftigt från dom normala variationerna.

Antal dödsfall i Sverige under dom senaste 20 åren:
Citat:
Sätt den där statistiken i jämförelse med invånare per år så är den inte alls konstig.

Jo, det blir den. Sveriges invånarantal har ökat snabbt, på grund av groteskt stor invandring. Det stora inflödet av människor, har pressat ner antalet dödsfall i förhållande till befolkningsmängd till onaturligt låga nivåer. Det hänger ihop med att den importerade överbefolkningen inte befinner sig i ålderskategorier med stor dödlighet.

Sveriges befolkning har förvisso ökat snabbt. Men befolkningsökningen skedde inte plötsligt mellan år 2019 och 2020. Befolkningsökningen kan alltså inte förklara det plötsligt ökade antalet dödsfall år 2020. Ifall ökningen hade berott på befolkningstillskottet, så hade dödsfallen ökat även åren 2015 - 2019.
Citera
2022-01-18, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jo, det blir den. Sveriges invånarantal har ökat snabbt, på grund av groteskt stor invandring. Det stora inflödet av människor, har pressat ner antalet dödsfall i förhållande till befolkningsmängd till onaturligt låga nivåer. Det hänger ihop med att den importerade överbefolkningen inte befinner sig i ålderskategorier med stor dödlighet.

Sveriges befolkning har förvisso ökat snabbt. Men befolkningsökningen skedde inte plötsligt mellan år 2019 och 2020. Befolkningsökningen kan alltså inte förklara det plötsligt ökade antalet dödsfall år 2020. Ifall ökningen hade berott på befolkningstillskottet, så hade dödsfallen ökat även åren 2015 - 2019.

Samtidigt har blir ju Sveriges befolkning allt äldre.

2005 - 2020 (15 år) så ökade antalet personer över 65 år från 1,5 miljoner till 1,9 miljoner.
Citera
2022-01-18, 10:08
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Menar du såhär?
https://pasteboard.co/5AWtJWxzxG4x.png
Citera
2022-01-18, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Menar du såhär?
https://pasteboard.co/5AWtJWxzxG4x.png

Man brukar räkna med dödstal, dvs hur många procent av befolkningen avlider på ett år eller hur många som avlider per 1000 innevånare.

https://1.bp.blogspot.com/-kQVt0PR4cCM/YDOJL5Z2aVI/AAAAAAABEBY/QrvwucLG6d42JUGxs_2MnsyIhsu9asi-QCLcBGAsYHQ/s1672/1.png
Citera
2022-01-18, 10:21
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Man brukar räkna med dödstal, dvs hur många procent av befolkningen avlider på ett år eller hur många som avlider per 1000 innevånare.

https://1.bp.blogspot.com/-kQVt0PR4cCM/YDOJL5Z2aVI/AAAAAAABEBY/QrvwucLG6d42JUGxs_2MnsyIhsu9asi-QCLcBGAsYHQ/s1672/1.png
Nu använde jag de inklistrade dödstalen. Jag la till en axel med befolkningsmängd. Du får använda vad du vill för att representera vad du vill. Jag använde faktabaserade data för att göra en visuell representation, den är svår för dig att argumentera bort.
Citera
2022-01-18, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Nu använde jag de inklistrade dödstalen. Jag la till en axel med befolkningsmängd. Du får använda vad du vill för att representera vad du vill. Jag använde faktabaserade data för att göra en visuell representation, den är svår för dig att argumentera bort.

Oj - vad upprörd du blir.

Du måste ju se att det blir tydligare när man räknar dödsfall per capita istället för att ha två grafer?

Här kommer en till:

https://1.bp.blogspot.com/-VFUt5Z4kRZs/X0EaiqlHqKI/AAAAAAABA1o/8i7f1ypALnwlNOElBn2_Dw_eEdE65fZBQCLcBGAsYHQ/s2048/1.png

Sen "fuskar" du med kapade y-axlar för att få ökningen att verka större. Du vill verkligen försöka få det att se ut som att ökningen var större va?
Senast redigerad av Kalmar2004 2022-01-18 kl. 10:26.
Citera
2022-01-18, 10:26
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Oj - vad upprörd du blir.

Du måste ju se att det blir tydligare när man räknar dödsfall per capita istället för att ha två grafer?

Här kommer en till:

https://1.bp.blogspot.com/-VFUt5Z4kRZs/X0EaiqlHqKI/AAAAAAABA1o/8i7f1ypALnwlNOElBn2_Dw_eEdE65fZBQCLcBGAsYHQ/s2048/1.png
Nej, jag är inte upprörd. Jag får bara utslag av viktigpettrar. Jag tycker grafen jag genererade är oerhört tydlig. Har du svårt att tyda den menar du?
Citera
2022-01-18, 10:28
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Hur tänkte du att antal döda per invånare skulle vara ett relevant nyckeltal? Anledningen till att befolkningen ökat är invandringen och att invandrarna föder så många barn. De som dör av åldern är generellt födda på 30-talet vilket var en liten barnkull. När 40-talisterna börjar dö kommer antalet döda per år oundvikligen öka.
Citera
2022-01-18, 10:29
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Samtidigt har blir ju Sveriges befolkning allt äldre.

2005 - 2020 (15 år) så ökade antalet personer över 65 år från 1,5 miljoner till 1,9 miljoner.
Se mitt inlägg ovan, det beror på att 40 talisterna är en så stor grupp, men den har inte börjat dö i någon större utsträckning. 30-talisterna var en liten grupp och det är därför dödstalen varit så låga ett par år.
Senast redigerad av Jeff.Beck 2022-01-18 kl. 10:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in