Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Ja, exakt. Det är dags för folk att komma in i matchen igen och fatta att uttrycket "det här är en sjukdom vi inte blir av med" i själva verket innebär "det här är en sjukdomsbörda och vårdbelastning vi inte blir av med".
Vi har gått och blivit som en tidigare generation, som levde med mässling, TBC m.m. fast vår sjukdom är en annan. Det är trist att det ska vara så, men precis som det funkade för våra förfäder kommer det funka för oss.
"det här är en sjukdomsbörda och vårdbelastning vi inte blir av med"
Frågan är hur stor den blir. Jag gissar på att belastningen kommer vara måttlig och sammanfalla med influensasäsongen.
Från i sommar kommer det tror jag vara endemiskt och antal smittade kommer variera från säsong till säsong.
Många blir förbannade när man jämför med influensa men det är precis vad det kommer bli, en ny influensa/förkylning.
Redan innan Omikron under hösten var risken att bli svårt sjuk med Delta minimal, säkert till viss del pga vaccinen. Nu med Omikron börjar det bli nästan larvigt med familjekarantän osv.
Om någon orkar skulle det vara intressant att se CFR och risken att bli inlagd den senaste 6 veckorna.
IFR för influensa har jag för mig ligger på ca 0,2-0,3% och frågan är om Omikron ens kommer upp i det?
Ett problem är att det inte kommuniceras tillräckligt hur mild Omikron faktiskt är så många går runt och tror att smittspridningen är jordens undergång.