2022-01-18, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Det känner jag redan till.
Nej det gör du uppenbarligen inte..Du tror ju att flockimmunitet betyder att alla är immuna och att alla svenskar tillhör samma flock!
Citera
2022-01-18, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Risken för hjärtproblem är många gånger större vid infektion kontra vaccin, Moderna har större risk än Pfizer.

https://www.nature.com/articles/s41591-021-01630-0

Dock finns fortfarande risken med vaccin och då ska man även ta i beräkningen potentiella långsiktiga biverkningar vaccinet kan komma att föra med sig. Det är inte helt självklart för en ung frisk person att ta ett vaccin när risken att drabbas av död eller hjärtproblem pga covid är i princip noll. Ännu mindre med Omicron.
Citera
2022-01-18, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Bara för att du inte förstår något så är det inte dynga..
Men jag är övertygad om att även du kommer förstå en dag även om den dagen ligger långt fram.. Nu är du alltför inlåst på att ge cred till vaccin som faktiskt inte fungerar något vidare..

Ok👍
Citera
2022-01-18, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Hittar på? Nej, jag hittar inte på.

https://nyheter.ki.se/hjarnskador-vid-covid-19-pavisas-med-magnetkamera-och-skiktrontgen

Skulle för övrigt vara intressant att veta om förekomsten av hjärtinfarkter och stroke har ökat sedan viruset började spridas i samhället. Jag misstänker det.

Det är inte jävla ickeproblem. Haha vilket trams. HUR många unga känner du som drabbas av dessa påstådda neurologiska skador. Vilka belägg har du för att vaccin skulle förhindra detta? INGA belägg har du. Du försöker bara i din sjukliga hypokondri googla fram anledningar till att massvaccinera och greppar efter halmstrån
Citera
2022-01-18, 00:07
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Så en överdödlighet på 7159 fall mot rapporterade covid-fall på 9441. Skillnaden är att influensan försvann. Och inga 3000-4000 "saknade" dödsfall alltså.

Det gjordes kliniska bedömningar på symtom, lungröntgen och i vissa fall gjordes tester med antikroppstester för att konstatera covid-19.

https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/artiklar-1/klinisk-oversikt/2020/06/radiologisk-och-histologisk-bild-for-en-okad-forstaelse-vid-covid-19/

Överdödlighet mäter inte hur många som dött i covid19. Överdödlighet mäter bara hur många som dött i förhållande till hur många som brukar dö. Försvinner influensan så dör färre totalt, men det ska ju knappast nettas från covid19 döda som orsak. Överdödlighet är egentligen ett fullständigt ointressant mått. Det är ungefär som att göra en väderleksprognos för all världens väder på samma karta. I snitt har vi det lite mulet och ungefär 12 grader varmt. Så spännande.
Citera
2022-01-18, 00:07
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkwotz
Ok, så var är dina källor som vetenskapligt befäster att vaccinet är effektivt mot Omicron? Du förnekar alltså att Omicron är en mycket mindre virulent variant och hävdar att den enda anledning till att dödsfallen minskat beror på vaccinet? Igen, hur ska du bortförklara Sydafrika? Det är ju inte som att det råder delade meningar inom vetenskapen att Omicron är mycket mindre dödlig. Jag gav dig till och med länkar. Du har inte hänvisat till ett skit utan sitter bara här och spelar dum.
Statistik från Sydafrika visar att vaccinet minskade risken för svår sjukdom rejält. Sedan är Sydafrika med sin extremt låga medelålder svårt att jämföra med Europa.

The latest evidence, which includes real-world effectiveness data, also suggests that people who have had a booster dose are better protected than those who have only received their primary course. Data from South Africa indicate that people who have received two doses of a COVID-19 vaccine have up to 70% protection for hospitalisation;1 similar data from the UK shows that while protection declines a few months after vaccination, protection from hospitalisation rises again to 90% after a booster shot.2
https://www.ema.europa.eu/en/news/preliminary-data-indicate-covid-19-vaccines-remain-effective-against-severe-disease-hospitalisation

Anledningen kan vara att trots att antikropparna inte är lika effektiva mot Omicron så reagerar T-cellerna effektivare jämfört med icke-vaccinerade.

T-cell responses have been correlated with increased protection against severe COVID-19 in animal models and clinical studies in people. And Barouch suspects that T cells are responsible for the effectiveness of vaccines made by Pfizer–BioNTech5 and Janssen6 at preventing hospitalization due to an Omicron infection. “Neither of these vaccines raised high levels of Omicron-neutralizing antibodies,” he says. “The efficacy data that we’re seeing coming out of South Africa, in my view, are likely due to T cells.”

https://www.nature.com/articles/d41586-022-00063-0
Senast redigerad av Jeff.Beck 2022-01-18 kl. 00:13.
Citera
2022-01-18, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Återigen jag förnekar inte att omicrom är mildare. Min poäng är snarare att du inte lyckas prestera en källa på att vaccinet inte har någon effekt mot omicrom. För det kan inte vara så att du är sektmedlem själv?😉

Men om du påstår att vaccinet i sin nuvvarande form är effektivt mot Omicron och vill promota det till oss, vilket är precis vad du har för avsikt att göra, presentera då källor som visar dess vetenskapligt belagda effektivitet mot just Omicron. För det ser inte ut som vaccinet hjälper ett skit mot smittspridning i alla fall. Du har fått massor av trovärdiga källor av mig under denna diskussion. Du har inte presenterat en enda. Kom igen nu. Hur många ligger på IVA pga Omicron? Hur många är pga Delta?
Citera
2022-01-18, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Överdödlighet mäter inte hur många som dött i covid19. Överdödlighet mäter bara hur många som dött i förhållande till hur många som brukar dö. Försvinner influensan så dör färre totalt, men det ska ju knappast nettas från covid19 döda som orsak. Överdödlighet är egentligen ett fullständigt ointressant mått. Det är ungefär som att göra en väderleksprognos för all världens väder på samma karta. I snitt har vi det lite mulet och ungefär 12 grader varmt. Så spännande.

Så dina data visar varken evidens eller tecken på 3000-4000 missade fall...bara en siffra du drar från röven.
Citera
2022-01-18, 00:09
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Det är inte jävla ickeproblem. Haha vilket trams. HUR många unga känner du som drabbas av dessa påstådda neurologiska skador. Vilka belägg har du för att vaccin skulle förhindra detta? INGA belägg har du. Du försöker bara i din sjukliga hypokondri googla fram anledningar till att massvaccinera och greppar efter halmstrån

Jag känner inte så många unga då jag själv är lite äldre. Det betyder dock inte att det inte finns.

Jag känner däremot något äldre personer som drabbats av precis den här typen av skador från det virus som du kallar för en "förkylning". Ska du börja kalla Ebola för skavsår också?
Citera
2022-01-18, 00:10
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Så dina data visar varken evidens eller tecken på 3000-4000 missade fall...bara en siffra du drar från röven.

Nej, det är inget påhitt. Har redan länkat artikel om vad som hände under april år 2020
Citera
2022-01-18, 00:11
Medlem
Citat:
Vad yrar du om? Jag målar inte upp några "skräckscenarier" och har aldrig gjort nånsin i denna tråd.

Allt talar för att vi är i början på covids endemiska fas och ändå sitter du och babblar om att det minsann kommer att komma mer dödliga varianter. Exakt vem tror detta? Kan du nämna ett specifikt influensavirus eller annat förkylningsvirus som kommit tillbaka efter några år när en pandemi lagt sig för att sedan börja om på nytt där det började? Virus funkar inte så. Flockimmunitet funkar inte så.
Citera
2022-01-18, 00:12
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Dock finns fortfarande risken med vaccin och då ska man även ta i beräkningen potentiella långsiktiga biverkningar vaccinet kan komma att föra med sig. Det är inte helt självklart för en ung frisk person att ta ett vaccin när risken att drabbas av död eller hjärtproblem pga covid är i princip noll. Ännu mindre med Omicron.
Nej, hade jag varit 20 år hade jag nog tvekat. Å andra sidan har ett par miljarder tagit vaccinet nu och större bieffekter hade sannolikt visat sig.

Största risken med vaccinet är sannolikt att träna hårt efter sprutan, sannolikt borde de rekommenderat att ta det lugnt. Anekdotiskt så var de unga jag känner till som hamnade på sjukhus under första vågen alla idrottare el liknande, förmodligen för att de tränat utan att veta om att de smittats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in