Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-01-17, 14:29
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive

Jag tvivlade inte på din uppgift men tack. När jag sökte på L*htonen på Mr Koll står det "Han flyttade till sin nuvarande bostadsrätt för 42 år sen. Den 18 januari 1979." Det är samma båda förnamn men vill inte skriva ut det här.
Därför tänkte jag att han tillfälligtvis kan ha bott på Lönnen.

Det står inte om han bodde där tillfälligt i "Sveriges befolkning 1985" . Det står bara att han 1985 bodde på Östermalmsgatan 48/ Lönnen.
Men kanske att det är någon annan med samma namn som du hittat.
Citera
2022-01-17, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Det står inte om han bodde där tillfälligt i "Sveriges befolkning 1985" . Det står bara att han 1985 bodde på Östermalmsgatan 48/ Lönnen.
Men kanske att det är någon annan med samma namn som du hittat.

Det är exakt samma namn och födelseår, men man kan ju inte utesluta att det fanns två på Östermalm. Namnen är ju inte ovanliga.
Citera
2022-01-17, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Här har du kopia på Brolunds noter. Det finns andra godbitar också. Jag utesluter inte att protokollet är manipulerat. Det finns olikheter i trycket på pennan bland annat.
Du får gärna hjälpa till att tolka ordet före ”anorak”.

Gjorde några sökningar utan resultat men eftersom det skrivs med versal är det väl antagligen ett märke på kläder som inte längre existerar eller som missförståtts. Anorak av typ lång rock, ja jisses. Men det är nog fråga om något anorakliknande eftersom det nämns först tänker jag.
Citera
2022-01-17, 14:47
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Det är exakt samma namn och födelseår, men man kan ju inte utesluta att det fanns två på Östermalm. Namnen är ju inte ovanliga.

jag kollade det igen. Föregående mantalsskrivning år 1984 Södermalm 1:1
Citera
2022-01-17, 15:21
Medlem
När det gäller den där lite bonniga, otidsenliga looken brukar jag tänka att GM går hem och rotar fram nåt gammalt ur garderoben. Nåt han vanligtvis inte syns i som han kan göra sig av med utan att nån reagerar.
Citera
2022-01-17, 15:49
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
När det gäller den där lite bonniga, otidsenliga looken brukar jag tänka att GM går hem och rotar fram nåt gammalt ur garderoben. Nåt han vanligtvis inte syns i som han kan göra sig av med utan att nån reagerar.

Problemet är att en del kommer att reagera och kolla på honom lite extra under tiden han har de udda och gamla kläderna på sig. Kanske bättre att välja kläder som inte sticker ut från mängden.
Citera
2022-01-17, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Var tror du att NF befann sig när han passerade LOP? Var tror du att GM befann sig i den stunden?

Tänker att man får hålla det mesta öppet när det gäller NF. Uppgifterna han först lämnar är ju åt fanders. Men blir det verkligen rätt sen? Ska man gå på det han säger vid vallningen har han passerat Kammakargatan när mordet sker.

"När Fauzzi hör skotten tänker han 'Nu är det Palme som blivit skjuten.' Han fortsätter dock att gå några steg, ca 10 sekunder."

Om vi bortser från det märkliga i att veta att Palme blivit skjuten och ändå knalla vidare i tio sekunder gör det här att Fauzzi är mer än 300 meter från mordplatsen när han till slut vänder sig om. Kan han på det avståndet se att 4-5 personer samlats på platsen och att den efterföljande mannen nu tittar ut från en port? Kan han under de förhållandena känna igen mannens jacka?

Men okej, säg att han har rätt. Troligtvis var då mannen bakom Palme GM.

Misstar han sig kanske det var Adolf Fredriks kyrkogata han precis korsat. Då kan det lika gärna vara AB han såg. Vilket han som sagt själv påpekar.
Citera
2022-01-17, 15:59
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Tänker att man får hålla det mesta öppet när det gäller NF. Uppgifterna han först lämnar är ju åt fanders. Men blir det verkligen rätt sen? Ska man gå på det han säger vid vallningen har han passerat Kammakargatan när mordet sker.

"När Fauzzi hör skotten tänker han 'Nu är det Palme som blivit skjuten.' Han fortsätter dock att gå några steg, ca 10 sekunder."

Om vi bortser från det märkliga i att veta att Palme blivit skjuten och ändå knalla vidare i tio sekunder gör det här att Fauzzi är mer än 300 meter från mordplatsen när han till slut vänder sig om. Kan han på det avståndet se att 4-5 personer samlats på platsen och att den efterföljande mannen nu tittar ut från en port? Kan han under de förhållandena känna igen mannens jacka?

Misstar han sig kanske det var Adolf Fredriks kyrkogata han precis korsat. Då kan det lika gärna vara AB han såg. Vilket han som sagt själv påpekar.

10sekunder verkar också lite kort tid mellan skotten tills en folksamling på 4-5 personer hunnit samlats vid mordplatsen.
Citera
2022-01-17, 16:07
Medlem
Citat:
Problemet är att en del kommer att reagera och kolla på honom lite extra under tiden han har de udda och gamla kläderna på sig. Kanske bättre att välja kläder som inte sticker ut från mängden.

Ok, men om vi nu spekulerar i Grand-mannen som GM har han redan visat att han inte direkt bryr sig. Lars-Erik låser inte bildörrarna och Anneli och Margareta känner inte obehag för att den här mannen handlar på Domus.

Jag tror ju snarare att det är något med den här personens allmänna uppsyn som tilldrar sig intresset. Avvikande klädsel gör sen att han är lättare att komma ihåg.

Som GM väljer han inte kläder för att smälta in på Grand. Han väljer hellre plagg han plockat svamp i för tio år sen än de som folk i hans omgivning är vana att se - och som han plötsligt inte längre skulle ha på sig.
Citera
2022-01-17, 16:23
Medlem
Citat:

Det år något med hans vittnesmål som inte går ihop.
Kylig kille som registrerar och känner igen OP. När han hör skotten tänker han att ,nu blev Palme skjuten....och fortsätter att gå.

Rent mänskligt vänder jag mig om för att se vad som händer inte fortsätter jag att gå.
Han hörde smällarna i alla fall som LP har vittnat om, för henne lät det som barn som leker med smällare.
Att han hörde skotten så bra kan också indikera att han är närmare mordplatsen än han trodde.

Jag tror han var närmare mordplatsen och det var AB som släntrade efter OP.
Citera
2022-01-17, 16:29
Medlem
Citat:
10sekunder verkar också lite kort tid mellan skotten tills en folksamling på 4-5 personer hunnit samlats vid mordplatsen.

Ja, han säger väl 10-15 sekunder också nånstans. Men det är så klart en märklig uppgift. Han har nyss passerat Palme. Hör två skott. Traskar vidare 20 meter innan han tänker att han kanske skulle slänga en blick över axeln ändå. Kan han instinktivt ha hukat och gjort en tjurrusning in mot fasaden när han hör skotten? Han vet ju inte i vilken riktning de avlossats och vad som är på gång.

Vittnen är olika. Vi har ett välbekant exempel på någon som vill komma så nära inpå som möjligt. Jag tror NF kan vara en motpol här. Vill inte bli inblandad men kan inte motstå att babbla på jobbet. Kollegorna puttar fram honom till polisen och han skäms lite för att han bara knallade hem. Drygar ut avståndet till det hela.

Behöver inte vara en utstuderad lögn. Lika lite som Engströms. De tänker att huvuddragen stämmer. Låt gå om ett och annat anpassas lite efter hur man vill att det ska vara. Tio-tjugo sekunder hit eller dit. 20 meter, 50 meter. Vem bryr sig? Aj då. Det är Palme-mordet. Folk sitter med tumstock och tidtagarur 35 år senare...
Senast redigerad av Bemp 2022-01-17 kl. 16:35.
Citera
2022-01-17, 16:30
Medlem
Hej, jag har läst en hel del i denna tråd. Och på andra ställen.

Personligen tror jag det var MP eller CA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in