2022-02-02, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av valet2022
De absolut flesta ögonvittnen säger ändå att GM hade någon form av huvudbonad.

Och ganska många säger rock. Det närmsta hävdar till sin död att CP är mördaren. För mig är det svårt att dra några säkra slutsatser.
Citera
2022-02-02, 20:24
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Det beror på vägen som han valde.

Om han varit på vägen längre västerut hade han inte valt Sturegatan. Eftersom han valde Sturegatan och sen sprang in västerut på Östermalmsgatan så bör han varit på väg till en adress i området som begränsas av Valhallavägen-Östermalmsgatan - Villagatan-Sturegatan. Längre norrut finns inte mycket att springa till. Hade han varit på väg till en adress längre västerut än Villagatan så borde han valt Engelbrektsgatan istället för Sturegatan.

Längre norrut finns en halv stad att ta sig till.
Citera
2022-02-02, 20:27
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Längre norrut finns en halv stad att ta sig till.

Inte rakt norrut , utan längre åt nordväst. Då skulle han heller inte valt Sturegatan utan Engelbrektsgatan.

Sen brukar den typ av gärningsman som jag tror det är vara hemmahörande max 1-2km från brottsplatsen.
Senast redigerad av HAARP 2022-02-02 kl. 20:30.
Citera
2022-02-02, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Nej ,men måhända har du fel angående täckjackan.
Det är väl alldeles uppenbart att jag kan ha fel eftersom jag inte har facit.

Däremot, om man utgår från att grandmannen och gärningsmannen är samma person, vilket det finns starka skäl att tro, så är det mer troligt att GM hade en mörkblå täckjacka som gick ner till låret.
Citera
2022-02-02, 20:34
Medlem
Citat:
Det är väl alldeles uppenbart att jag kan ha fel eftersom jag inte har facit.

Däremot, om man utgår från att grandmannen och gärningsmannen är samma person, vilket det finns starka skäl att tro, så är det mer troligt att GM hade en mörkblå täckjacka som gick ner till låret.

Möjligt. Då kan du tänka på att enligt en av väktarna var SE klädd i mörkblå täckjacka och keps. Slump? Kan absolut vara så men ytterligare en vinkel att fundera på.
Citera
2022-02-02, 20:39
Medlem
Citat:
Möjligt. Då kan du tänka på att enligt en av väktarna var SE klädd i mörkblå täckjacka och keps. Slump? Kan absolut vara så men ytterligare en vinkel att fundera på.
Problemet är att SE inte passar in i kedjan bokhandeln-korvkiosken-tensonmannen. Varken tidsmässigt, klädmässigt eller utseendemässigt. Tycker du själv att SE ger intrycket av att vara en "obehaglig man"? Tycker du SE ser ut att vara en korsning mellan Fleksnes och Björn Gustafsson? Tycker du att SE hade en beige-brunaktig mössa med en liten skärm med uppfällda öronlappar? Tycker du SE var kraftigt byggd?

Jag orkar inte diskutera SE mer. Du får hålla dig till SE-tråden som den fundamentalist du är. För mig är det ett överspelat ämne som jag inte ens vill lägga tid på.
Citera
2022-02-02, 20:46
Medlem
Citat:
Problemet är att SE inte passar in i kedjan bokhandeln-korvkiosken-tensonmannen. Varken tidsmässigt, klädmässigt eller utseendemässigt. Tycker du själv att SE ger intrycket av att vara en "obehaglig man"? Tycker du SE ser ut att vara en korsning mellan Fleksnes och Björn Gustafsson? Tycker du att SE hade en beige-brunaktig mössa med en liten skärm med uppfällda öronlappar? Tycker du SE var kraftigt byggd?

Jag orkar inte diskutera SE mer. Du får hålla dig till SE-tråden som den fundamentalist du är. För mig är det ett överspelat ämne som jag inte ens vill lägga tid på.

Att kalla någon fundamentalist för att man återger ett vittnesmål som enligt dig stämmer in ganska bra på mördaren är rätt så larvigt.Anser jag.

Du har alltså fått ihop det fullständiga signalementet på mördaren och också varför vissa sett rätt och fel. Dessutom hittat stället där han förmodligen bodde. Det är väl bara att buga och bocka.
Senast redigerad av Makarov.24 2022-02-02 kl. 20:49.
Citera
2022-02-02, 20:52
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Hubert Falks "sportmössa med skärm" blir bara mer och mer angeläget. Detta bevisar också att GM kommer från biografhållet runt 20:50 mot bokhandeln.

Detta stärker ytterligare att GM varit på 19 föreställningen av bröderna mozart, fått syn på OP vid biljettkassan och därefter bestämt sig för att planera att genomföra mordet.

Max Dager går Sveavägen norrut på västra sidan 22:50 och i höjd med bokhandeln ser han en person stå och stirra in mot bokhandeln. Här nämner Dager även att huvudbonaden var försedd med skärm.

Nu vet vi varför vittnena inte riktigt kunna sätta fingret på vad för typ av huvudbonad det är. Vissa säger keps. Andra stickad mössa. Skärmen var antagligen väldigt liten att den i många positioner inte var synbar.

Ja, det som är uppenbart är att vittnen, vilket inte är en sensationell insikt, har olika referenser när de talar om kläder. Det ser vi när det gäller jackan. Inte längden men vad man kallar jackan.

Som vi nu sett finns det fler sätt att beskriva en huvudbonad. Vilket inte heller är förvånande.

Folk har olika referenser om allting. Det vet den som försökt förklara något för 100 personer på en konferens. Eller en lärare i ett klassrum. Det är en mängd parametrar som spelar in vid förståelsen av ett budskap.

Min slutsats - baserat på vad vittnespsykologer brukar säga - är att kläder är väldigt svårt för vittnen att beskriva. För en del vittnen kan "rock" betyda "längre jacka" eftersom de förknippar ordet "jacka" med ett midjekort ytterplagg. Andra säger "rock" endast om fotsida ytterplagg.

Det som är mer pålitligt är man/kvinna, ungefärlig ålder, ungefärlig längd, kroppsbyggnad, rörelsemönster och i förekommande fall ansiktsdrag.

Allt bygger på att vittnen har goda förutsättningar att göra observationer och har åtminstone hyfsad observationsförmåga. Sitta stilla och titta på en stillstående person som står ensam på en öppen plats nära vittnet i flera minuter i dagsljus utan störande bild- eller ljudintryck får väl beskrivas som i princip optimalt.

Att i några sekunder i kvällsmörker på avstånd se en mörkt klädd person bakifrån som springer in i en mörk gränd är motsatsen. En vittneskatastrof. Det gör också att en stor mängd mordplatsvittnen inte kan bidra med någonting när det gäller GM:s signalement.

Det här mönstret är mycket tydligt när man detaljstuderar alla vittnesförhör i Palmeärendet.
Citera
2022-02-02, 21:00
Medlem
Citat:
Att kalla någon fundamentalist för att man återger ett vittnesmål som enligt dig stämmer in ganska bra på mördaren är rätt så larvigt.Anser jag.

Du har alltså fått ihop det fullständiga signalementet på mördaren och också varför vissa sett rätt och fel. Dessutom hittat stället där han förmodligen bodde. Det är väl bara att buga och bocka.
Ja, har du problem med att vissa uppenbarligen har förmågan att lägga pussel? Hade vanliga kommissarier fått styra utredningen från dag 1 så hade de resonerat som mig. Det är tack vare Hans Holmer som personer som dig fortfarande är fast vid SE, walkie-talkie, Pettersson, CIA. En fet jävla myrstack istället för att bara utgå från vad vittnen på plats sade.
Citera
2022-02-02, 21:53
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PalmesPojkar
skärp dig, har inte förstärkt wesslens vittnesmål.
Min uppfattning om vittnens syn på GM längd är inte mer värt än att hälften av vittnena på mordplatsen kan avfärdas med ditt tankesätt. Om hälften sett en rock o andra hälften sett en jacka så ska man alltså ej bry sig om ena halvan? Allt är inte svart eller vitt, det finns grått också. Plus ett gäng till kulörer som ingenjören skulle säga.

Skärp dig själv! Försöker påstå saker jag aldrig sagt.
Det är din teori du försöker stärka genom osäkra uppgifter.

En person kommer in i en taxi och snackar möjligen småländska och åker med till Häggviksrondellen.
Växjö-dialekten är det du hänger upp allting på. Wesslén uppfattade f.ö. mannen som 175-180cm där han satt bredvid i framsätet.

SE-förespråkarna vill ju ha Stig E. i denna taxi också.
Där passar fler delar in;
Dialekt, längd, rock och Häggvik var åt någorlunda rätt håll utan att avslöja vart han bor.

Fler körsbär, således.
Citera
2022-02-02, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Skärp dig själv! Försöker påstå saker jag aldrig sagt.
Det är din teori du försöker stärka genom osäkra uppgifter.

En person kommer in i en taxi och snackar möjligen småländska och åker med till Häggviksrondellen.
Växjö-dialekten är det du hänger upp allting på. Wesslén uppfattade f.ö. mannen som 175-180cm där han satt bredvid i framsätet.

SE-förespråkarna vill ju ha Stig E. i denna taxi också.
Där passar fler delar in;
Dialekt, längd, rock och Häggvik var åt någorlunda rätt håll utan att avslöja vart han bor.

Fler körsbär, således.
what? kan du med någon misstänkt GM säga att det inte är en teori man vill stärka genom osäkra uppgifter?
Citera
2022-02-03, 06:31
Medlem
Citat:
Ja, har du problem med att vissa uppenbarligen har förmågan att lägga pussel? Hade vanliga kommissarier fått styra utredningen från dag 1 så hade de resonerat som mig. Det är tack vare Hans Holmer som personer som dig fortfarande är fast vid SE, walkie-talkie, Pettersson, CIA. En fet jävla myrstack istället för att bara utgå från vad vittnen på plats sade.

"Ja, har du problem med att vissa uppenbarligen har förmågan att lägga pussel?"

Det är intressant med dessa trådar. Antalet som är tvärsäkra på hur mordet gick till är rätt så många och alla har förmågan att lägga pussel, klocka tider osv. Helt enkelt fullt av experter.

"En fet jävla myrstack istället för att bara utgår ifrån vad vittnen på plats sade"

Vittnet som var närmast backade inte från att CP var mördaren. Samma sak med LL.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in