2022-01-17, 15:01
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag har också funderat på om ventilationssystem kan bära Omikron.
Viruset har ett fetthölje som är känsligt för oxiderande syre, så det överlever inte länge utan skyddande vatten. En aerosoldroppe är pytteliten och avdunstar fort och lämnar viruset oskyddat. Virus som sprids i luften sönderfaller alltså gradvis. Hur länge det finns risk att det kan infektera vet jag dock inte, det beror förmodligen på detaljer i de lokala förhållandena.

Minns någon studie från Uppsala tidigt under pandemin där de hittat virusrester men inte "levande" virus i ventilationssystemet.
Citera
2022-01-17, 15:04
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Precis. Jag tycker inte man ska hålla på och testa personal någonstans. Inte sedan det finns vaccin till alla. Särskilt inte i vård och omsorg. Sannolikheten att testningen gör nån klinisk nytta är försumbar och den tiden och energin är bättre att lägga på att vårda sig själv och sina patienter.

Det betyder inte att jag tycker man ska smitta ner folk, men det är inte längre uppenbart att typen av virus man bär på har betydelse och resurserna är väldigt begränsade. Det är stressande för personalen att behöva känna oro för symptom hela tiden, ansträngande att bära skyddutrustning hela dagarna, och stigmatiserande för den som (orättvist) får nån sorts skuld för att smitta någon annan.

Ja det är tur att vården följer vetenskapen och inte dina personliga tyckanden. Vad är det för trams med stigma och oro? Vi har ett virus att ta hänsyn till inte söndercurlade lättkränkta individer.
Citera
2022-01-17, 15:04
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkwotz
Haha där kom det - antivaxxarkortet. Jag visste att du var en sån där vaxxist. Nu när du mötte på motstånd med seriösa källor kastat i ansiktet på dig, då sprack fasaden

Dina siffror ÄR bullshit. Kan du inte läsa?

https://www.reuters.com/business/healthcare-pharmaceuticals/south-african-hospital-sees-less-serious-disease-coming-end-omicron-surge-2022-01-07/

Lika bullshit som detta...

https://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/danskpolitik/nye-misvisende-corona-tal-40-procent-indlagt-med-noget-andet/9070354

Och detta...

https://ekstrabladet.dk/nyheder/lederen/vi-fejlede/9072013
Du har fel. Det är JAG som har trovärdiga källor. Du kommer med andrahandsuppgifter och spekulationer.

Definitions:
Citat:
1) Total Number Individuals in Hospital = Total Individuals currently admitted for COVID-19 in DATCOV reporting Hospital (> = 12 Year).
2) Total Number Individuals Not Vaccinated (in Hospital) = Person has not received any COVID-19 vaccination.
3) Total Number Individuals Not fully Vaccinated (in Hospital) = a Person has not received the full
recommended i COVID-19 vaccination schedule at least 14 days prior to admission.
4)Total Number Individuals Fully Vaccinated (in Hospital) = a Person that received the full recommended
COVID-19 vaccination schedule at least 14 days prior to admission.

Källa: https://sacoronavirus.co.za/latest-vaccine-statistics/

Pajas.
Citera
2022-01-17, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Du har fel. Det är JAG som har trovärdiga källor. Du kommer med andrahandsuppgifter och spekulationer.

Definitions:

Källa: https://sacoronavirus.co.za/latest-vaccine-statistics/

Pajas.

Nej, du har fel eftersom sjukhuset enbart rapporterar antal registrerade smittade, inte att de är inlagda pga Covid. Det är vaxxister och fake news media som försöker få det att se ut som att sjukhusen är överbelagda med covidpatienter. Det är skitsnack. Att du påstår att Reuters ljuger är direkt pinsamt.

Citat:
63% of Omicron patients were hospitalized for other reasons, with the virus only detected by mandatory tests

https://www.reuters.com/business/healthcare-pharmaceuticals/south-african-hospital-sees-less-serious-disease-coming-end-omicron-surge-2022-01-07/

Citat:
Even for the unvaccinated, Omicron proving less severe, South African study finds. The study found that the Omicron death rate in South Africa peaked at 15% of the Delta wave.

https://nationalpost.com/news/world/s-african-study-suggests-omicron-less-severe-even-for-unvaccinated

Citat:
With the new variant now prevalent worldwide, South Africa is providing clues to life after Omicron. President Cyril Ramaphosa’s government has said the country’s fourth Covid-19 wave has peaked. Total excess deaths attributed to Omicron are about 10,000, compared with about 110,000 excess deaths during the previous, Delta-driven wave.

Even though three-quarters of all South Africans are still not double jabbed against Covid-19, vaccinations, immunity after previous infections and signs that Omicron is a milder disease appear to have kept the pressure off hospitals.

“The most important issue is that there was a clear decoupling between community spread, which has been very rapid, and the level of hospital admissions,” said Richard Friedland, chief executive of Netcare, South Africa’s biggest provider of private healthcare. “We have not suspended elective surgeries, and there is no pressure on beds . . . We have had no capacity constraints at all in the fourth wave.”

The typical time patients stayed in hospital remained at about three days under Omicron, compared with about seven days in the other waves, he added.

https://www.irishtimes.com/news/worl...cron-1.4772352
Citera
2022-01-17, 15:12
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Nu gör du dig verkligen dummare än vad du är (och då börjar vi på en väldigt låg nivå) ;

Jag har aldrig varit emot restriktioner. Jag har full förståelse för att beslutsfattare runt om i världen blev hysteriska i början, samt att de behöver visa att man försöker göra något och tog covid på allvar. Dessutom var det ett väldigt tryck på sjukvården runt om i världen som inte var förberedda.

Dock har jag sedan dag 1 varit emot uppenbart suboptimala restriktioner. Dvs restriktioner som kostar (liv, hälsa pengar osv osv) betydligt mer än vad de gör nytta. Dit hör ex generiska och omfattande "nedstängningar" av samhället eller restriktioner och åtgärder som påverkar barn och ungdomar (skola, idrott övriga aktiviteter). Andra restriktioner som ger mer nytta än skada tycker jag är bra!

Jag är inte emot vaccin, varför försöker du hela tiden ljuga och hitta på saker. Jag har aldrig skrivit något negativt om vaccinpass (även om dess roll är utspelad). Vad är det för fel på din ärthjärna, varför måste du ljuga hela tiden? Vaccin har troligen haft en dämpande effekt på smittspridningen men framförallt gett skydd till de som som löper risk att bli allvarligt sjuka (dvs extrema riskgrupper).

Nu tyder en hel del på att vaccin inte stoppar smittan (har fortfarande troligen en bromsande effekt). Innan man fortsätter att lägga ner resurser på att vaccinera gemeneman med ytterligare doser borde vänta in fakta och se om det är värt att fortsätta vaccinera. Annars tror jag det är tillräckligt att skydda riskgrupp.

I FRAMTIDEN (från nu och framåt) tyder det mesta på att konsekvenserna av omikronsnuvan på liv, hälsa, sjulvård osv kan likställas med en vanlig bonnaförkylning eller i värsta fall säsongsinfluensan. Därför borde restriktionerna anpassas därefter, dvs tas bort helt eftersom nyttan är försumbar.

Känns som du spekulerar och gissar väldigt mycket utan att ha en susning om vad du pratar om. I vissa fall är det helt uppenbart att du är ute och cyklar. Du måste för helvete fatta vid det här laget att om man ska göra saker för att få ned smittspridningen så måste man göra relevanta åtgärder. Att blunda för att vi har 2 miljoner människor som antningen är barn, elever eller personal verksamma inom förskola, skola eller gymnasium är idiotiskt. Gör man det kan man minst lika gärna blunda för att servera alkohol efter klockan 23. Det smittar inte mer efter klockan 23. Ska man genomföra restriktioner för att minska smittspridningen så kommer det att kosta pengar. Det är helt ofrånkomligt. Den kanske viktigaste åtgärden som inte behöver kosta så mycket är att uppmana folk att arbeta hemma. Ska man däremot stänga ned skolan, kollektivtrafiken eller olika näringsverksamheter kommer det att kosta pengar. Stänger man dem inte å andra sidan kommer det högst sannolikt att betyda en omfattande smittspridningen. Nu har det gått så långt att man får stänga dem ändå, för det finns knappt någon personal som är frisk, men det priset är uppenbarligen värt det anser våra beslutsfattare. Jag ställer mig betydligt mer tveksam. Speciellt då ev förvärvad immunitet inte tycks vara särskilt långvarig. Ska bli intressant att följa vårdsituationen nu i Sverige några veckor framåt.

Vad gäller riskgrupp tillhör vi riskgrupp allihop, så även du. Men du har troligen inte förstått det.
Citera
2022-01-17, 15:14
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det där är väl som att med gravallvarlig stämma påpeka att alla riskerar dö av vaccinet. Vill du riskera dö av vaccinet? Risken finns alltid.

Över 15000 har dött av covid19 i Sverige. Hur många har dött av vaccinet? En handfull? De allra flesta troligen av Astras vaccin efter de fått en blodpropp.
Citera
2022-01-17, 15:15
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkwotz
Nej, du har fel eftersom sjukhuset enbart rapporterar antal registrerade smittade, inte att de är inlagda pga Covid. Det är vaxxister och fake news media som försöker få det att se ut som att sjukhusen är överbelagda med covidpatienter. Det är skitsnack. Att du påstår att Reuters ljuger är direkt pinsamt.
Statistiken jag refererar till är den officiella (jag refererar inte till någon skvallerblaska). Definitionen är angiven på den officiella sidan och uttrycks som "Total Individuals currently admitted for COVID-19 in DATCOV reporting Hospital". Behöver jag översätta?

Hur fick du för dig att en skvallerblaska i Danmark skulle vara trovärdigare än Sydafrikanska Hälsodepartmentets officiella weborgan? Det är väl antagligen bara en riktigt fläskig antivaxxarbonnläpp som kan komma på den idén.

https://sacoronavirus.co.za/latest-vaccine-statistics/

I fortsättningen vore det dessutom bra om du kunde infoga ett citat nästa gång du påstår att jag sagt att någon ljuger - så slipper du framstå som en substanslös tramsare.
Senast redigerad av korrektamund0 2022-01-17 kl. 15:21.
Citera
2022-01-17, 15:17
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Har du någon teori för hur det skulle kunna uppstå?

För att en ny mutation ska kunna ta över bör den vara mer smittsam än Omicron.
Det är därför Omicron tar över och ersätter Delta.

Vi har inte sett någon utveckling hos Delta att kunna bli speciellt mer smittsamt än det var från början.
Sedan Omicron som med stor sannolikhet kommer från möss som på något sätt fått det ursprungliga viruset från Wuhan senast mitten av 2020.
Viruset från Wuhan är borta förutom en del som troligen är kvar på en del labb runt om i världen.
Omicron har härjat runt en del nu och vi ser ingen mer smittsam variant där heller.
Dessutom har det nog fart runt bland möss men blev ingen värsting heller. Jo jäkligt smittsamt.

Så var skulle en mutation komma ifrån?

Min teori är att för att kunna bli mer smittsamt behöver viruset bli helt luftburet men det talar emot coronaviruset som behöver någon form av bärare.

Nej jag tror och hoppas att nu snart är det över.

Nej, för att en mutation ska kunna uppstå behöver viruset finna en värd. Den sannolikheten ökar ju fler som blir infekterade. Det kan vara en människa eller ett djur. Viruset infekterar och muterar hos den infekterade. Därefter sprids viruset till nästa individ och nästa individ. Mutation behöver inte alls vara mer smittsam. Det räcker att viruset har muterat på sådant sätt att antikroppar hos tidigare infekterade inte längre känner igen viruset. Då kommer smittan att spridas och farlighetsgraden kan vara lägre eller högre. Det var ungefär så detta virus började spridas från början.
Citera
2022-01-17, 15:22
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Men detta handlar inte längre om att man blir begränsad att handla mat eller andra vardagliga saker.

Livet handlar inte bara om att överleva dagen. Vi lever inte på stenåldern längre.
Livet handlar om att fylla det med innehåll.

Vissa människor ser konserter som bla viktigaste i livet. Jag ser resor, besök på riktigt bra restauranger och drinkar i solen med vänner som något extremt viktigt i mitt liv. Företag som jag jag är inblandad i fungerar med restriktioner under en period, men affärsmodellen bygger inte på det som gäller just nu.

Vi måste tillbaka till totalt normalläge så snart det går. Vi kan inte behålla begränsningar för evigt.
Omikron kan vi leva med när den akuta smittan gått ner.

Det är bara att inse att man inte kan göra allting hela tiden. Livet går inte under för det. Nu har vi militärt hot från Ryssland också. Under andra världskriget var det svårt att få tag på bensin och bananer i Sverige. Vi överlevde ändå. På samma sätt överlever folk även utan konserter och charterresor. Vad vissa däremot inte överlever är en coronainfektion.
Citera
2022-01-17, 15:23
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Falskt. Det finns mängder av människor som är immuna. Och även om man inte hunnit bli immun än så är risken att bli allvarligt sjuk försumbart liten för en mycket stor del av befolkningen.

Däremot riskerar ALLA att bli allvarligt skadade av vaccinet.

Nej, säkert 90% av alla i Sverige har tagit vaccinet utan att blivit allvarligt sjuka. Däremot riskerar alla att bli svårt sjuka av viruset. 15000 har redan dött. Har du missat det?
Citera
2022-01-17, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Statistiken jag refererar till är den officiella (jag refererar inte till någon skvallerblaska). Definitionen är angiven på den officiella sidan och uttrycks som "Total Individuals currently admitted for COVID-19 in DATCOV reporting Hospital". Behöver jag översätta?

Hur fick du för dig att en skvallerblaska i Danmark skulle vara trovärdigare än Sydafrikanska Hälsodepartmentets officiella weborgan? Det är väl antagligen bara en riktigt fläskig antivaxxarbonnläpp som kan komma på den idén.

https://sacoronavirus.co.za/latest-vaccine-statistics/

I fortsättningen vore det dessutom bra om du kunde infoga ett citat nästa gång då påstår att jag sagt att någon ljuger - så slipper du framstå som n substanslös tramsare.

Du ser, du kan inte ens läsa. Den danska "skvallerblaskan" tar upp problematiken med hur covidstatistiken kraftigt överdrivs i DANMARK. Är du dum på riktigt eller bara helt förblindad av din politiska aktivism? Det är inte direkt någon nyhet att covidsiffrorna överdrivits i flera länder, t ex Danmark, Norge, Sydafrika OCH Sverige:

Citat:
Flera regioner varnar nu för att covidsiffrorna kan vara missvisande, rapporterar Dagens Nyheter.

Antalet personer som vårdas för covid-19 kan vara lägre än vad statistiken visar. Det ska röra sig om minst tre regioner där statistiken är felaktig.

Det beror på att deras siffror indikerar antalet personer som är inlagda med sjukdomen, snarare än antalet som lagts in på grund av smittan. Exempelvis har en person som vårdats för benbrott kommit med i statistiken då denna testat positivt för covid-19 vid inläggning.

- Vi har uppmärksammats av flera personer i vården om det här, säger statsepidemiologen Anders Tegnell till Dagens Nyheter.

Magnus Gisslén, överläkare vid Sahlgrenska universitetssjukhuset och professor i infektionssjukdomar vid Göteborgs universitet, gör bedömningen att en tredjedel av de som ligger inlagda i regionen med covid-19 har en annan huvuddiagnos som de vårdas för.

-Aftonbladet

Det må se ut som att ovaccinerade löper större risk att hamna på IVA än vaccinerade, men som vi lärt oss förvrängs ofta siffror för att gynna ett visst narrativ. Det kan ligga så mycket bakom detta, som exempelvis att fullvaccinerade i Sydafrika ligger i högre grad lever isolerade medan ovaccinerade (den stora majoriteten av befolkningen i Sydafrika) är ute i samhället och lever som vanligt. Så om du tror att de siffror du presenterar tala för vaccinets fördel, det är inte nödvändigtvis så. Det kan fullständigt sakna betydelse.

Hur många vaccinerade vs ovaccinerade har dött i Sverige i Januari när Omicron börjat ta över?

Och om vaccinet nu är så bra, varför överväger man att sluta med boosters?

Citat:
European Union regulators warn that frequent Covid-19 booster shots could adversely affect the immune system and may not be feasible.

The European Union's drug regulator on Tuesday expressed doubts about the need for a fourth booster dose of COVID-19 vaccine and said there is currently no data to support this approach as it seeks more data on the fast-spreading Omicron variant.

https://www.reuters.com/business/healthcare-pharmaceuticals/eu-drug-regulator-says-more-data-needed-impact-omicron-vaccines-2022-01-11/
Citera
2022-01-17, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nej, säkert 90% av alla i Sverige har tagit vaccinet utan att blivit allvarligt sjuka. Däremot riskerar alla att bli svårt sjuka av viruset. 15000 har redan dött. Har du missat det?

Varav hälften av alla döda var så gamla att de inte ens kunde få vård på sjukhus, dvs de avled på servicehem enligt Socialstyrelsens statistik. Detta dessutom tidigt under pandemin. Hur många friska ovaccinerade under 50 år har dött under dessa 2+ år?

För folk under 30, utan bakomliggande sjukdom så är risken för att hamna på IVA varit 0,0022% risk under pandemin. Ännu mindre nu i och med att Omikron är ännu mildare än tidigare varianter. Vi inväntar fortfarande siffrorna från Omikron, men kommer dra ner den procentuella risken ganska mycket.

Covid är och har alltid varit ett virus som enbart utgjort ett hot mot mycket gamla och multisjuka. Om du vill predika vaccinet så får du göra det till dom. Att massvaccinera en hel befolkning är idioti och gör mer skada än nytta.

Citat:
CDC director says study of vaccinated people show 75% of COVID-19 deaths 'had four or more comorbidities'

https://www.washingtonexaminer.com/news/cdc-director-says-75-of-covid-19-deaths-had-four-or-more-comorbidities
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in