2022-01-17, 13:07
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Kan flamma upp när som helst. Frågan är hur länge immunitet efter genomgången Omikron varar. Ska vi gissa på några månader? Sedan har vi risk för nya mutationer. Kan vara milda eller svårare. Det här är inte över på långa vägar.
Hoppet står till nyutvecklade vaccin som man kan ta regelbundet.
Har du någon teori för hur det skulle kunna uppstå?

För att en ny mutation ska kunna ta över bör den vara mer smittsam än Omicron.
Det är därför Omicron tar över och ersätter Delta.

Vi har inte sett någon utveckling hos Delta att kunna bli speciellt mer smittsamt än det var från början.
Sedan Omicron som med stor sannolikhet kommer från möss som på något sätt fått det ursprungliga viruset från Wuhan senast mitten av 2020.
Viruset från Wuhan är borta förutom en del som troligen är kvar på en del labb runt om i världen.
Omicron har härjat runt en del nu och vi ser ingen mer smittsam variant där heller.
Dessutom har det nog fart runt bland möss men blev ingen värsting heller. Jo jäkligt smittsamt.

Så var skulle en mutation komma ifrån?

Min teori är att för att kunna bli mer smittsamt behöver viruset bli helt luftburet men det talar emot coronaviruset som behöver någon form av bärare.

Nej jag tror och hoppas att nu snart är det över.
Citera
2022-01-17, 13:14
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Handen på hjärtat kära Enstöring. Vad är det egentligen som är onormalt? Sverige har ett fåtal närmast symboliska begränsningar, som deltagarantal och att man inte får dricka på krogen efter 23.

Skolor håller öppet. Butiker håller öppet. Inget krav på munskydd vare sig i offentliga utrymmen eller kollektivtrafik. Du får inte böter om du vägrar vaccinera dig. På vilket sätt blir ditt liv egentligen begränsat i Sverige nu?
Största krisen jag ser är den inom vården. Vårdköer och väntetider på akutmottagningar. Det var kris redan innan pandemin och pandemin har ju inte precis gjort det bättre. Där har vi kris. Ingen annanstans finns någon kris.

Men detta handlar inte längre om att man blir begränsad att handla mat eller andra vardagliga saker.

Livet handlar inte bara om att överleva dagen. Vi lever inte på stenåldern längre.
Livet handlar om att fylla det med innehåll.

Vissa människor ser konserter som bla viktigaste i livet. Jag ser resor, besök på riktigt bra restauranger och drinkar i solen med vänner som något extremt viktigt i mitt liv. Företag som jag jag är inblandad i fungerar med restriktioner under en period, men affärsmodellen bygger inte på det som gäller just nu.

Vi måste tillbaka till totalt normalläge så snart det går. Vi kan inte behålla begränsningar för evigt.
Omikron kan vi leva med när den akuta smittan gått ner.
Citera
2022-01-17, 13:15
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag skulle vilja påstå att det är långt ifrån, kan inte minnas att vi haft något år med liknande restriktioner, man undrar ju hur det hade sett ut utan dessa.

Det vet vi ju inte.
Men jag skrev också ”inte jättelångt ifrån”
Hårda år med influensa har pressat vården rejält, men självklart inte nått upp till pressen som covid givit.
Citera
2022-01-17, 13:16
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Ja, inte 100% i det här fallet. Men han hade mest varit hemma när han blev smittad och den enda smittkällan han kunde tänka sig var via ventilationen från grannen nedanför som blivit svårt sjuk i covid. Antingen det eller om omikron hängt kvar som en dimma i hissen.

Hissen är nog troligare. Ventilationen är väl snarare ett utsug?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod

Så var skulle en mutation komma ifrån?

Min teori är att för att kunna bli mer smittsamt behöver viruset bli helt luftburet men det talar emot coronaviruset som behöver någon form av bärare.

Nej jag tror och hoppas att nu snart är det över.

Ja hoppet är väl det sista som överger människan.

Jag hoppas också på det bästa men är ändå lite orolig. Jag läste nämligen någonstans att förra coronapandemin var för 20 000 år sedan eller så. Den verkade vara i flera generationer, kanske uppåt 200 år, och slutade först när människornas DNA hade förändrat sig och blivit resistent mot viruset.

I värsta fall kan det alltså vara så att corona fortsätter att mutera. Ibland till en lite snällare variant och ibland till en riktigt dödlig variant som tar sig igenom immuniteten. Slutet på pandemin blir då om ett par hundra år när viruset dödat av så många att människans DNA anpassat sig genom evolution och då kan hantera viruset bättre.
Citera
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Enklaste sättet att säkerställa att någon inte är sjuk är ju att testa personalen, men det vill ju inte aw.
Funkar så där.

Frugan som jobbar på sjukhus skulle ha ett möte med en annan på samma sjukhus. (förra måndagen)
Personen hon skulle träffa hade på morgonen lite ont i halsen. Testade sig PCR vilket visade negativt.
De hade mötet i ett mindre rum, båda med munskydd vilket är kravet på sjukhuset.
Helt ok att ha mötet eftersom personen var negativ PCR.

Sedan på eftermiddagen hade personen fortfarande lite ont i halsen och gjorde ett PCR test till för säkerhets skull. Positivt.

Man kan alltså komma till jobbet, göra test och om det är negativt så jobbar man. Sedan kommer en del smitta andra då de faktiskt är sjuka redan då de kommer till jobbet.
Citera
2022-01-17, 13:20
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Funkar så där.

Frugan som jobbar på sjukhus skulle ha ett möte med en annan på samma sjukhus. (förra måndagen)
Personen hon skulle träffa hade på morgonen lite ont i halsen. Testade sig PCR vilket visade negativt.
De hade mötet i ett mindre rum, båda med munskydd vilket är kravet på sjukhuset.
Helt ok att ha mötet eftersom personen var negativ PCR.

Sedan på eftermiddagen hade personen fortfarande lite ont i halsen och gjorde ett PCR test till för säkerhets skull. Positivt.

Man kan alltså komma till jobbet, göra test och om det är negativt så jobbar man. Sedan kommer en del smitta andra då de faktiskt är sjuka redan då de kommer till jobbet.

Ja det är inte helt enkelt men bättre än inget. Låter ju jäkligt dumt att personen gick dit med ont i halsen, test eller inte. Klarade sig din fru från att bli sjuk? Det är ju inte säkert att man smittar om man visar negativt på PCR.
Citera
2022-01-17, 13:22
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Ja hoppet är väl det sista som överger människan.

Jag hoppas också på det bästa men är ändå lite orolig. Jag läste nämligen någonstans att förra coronapandemin var för 20 000 år sedan eller så. Den verkade vara i flera generationer, kanske uppåt 200 år, och slutade först när människornas DNA hade förändrat sig och blivit resistent mot viruset.

I värsta fall kan det alltså vara så att corona fortsätter att mutera. Ibland till en lite snällare variant och ibland till en riktigt dödlig variant som tar sig igenom immuniteten. Slutet på pandemin blir då om ett par hundra år när viruset dödat av så många att människans DNA anpassat sig genom evolution och då kan hantera viruset bättre.
För att mutera så måste det komma från något och vad skulle det vara då?

Och det som det ska komma ifrån måste finnas tillgängligt.

Nu finns Delta och Omicron varianterna.
Gamla varianten från Wuhan är borta sedan länga.
Alfa (från UK) är borta
Beta också

Så vad ska det utgå ifrån?

Omicron kom ifrån ursprungliga från Wuhan och det finns inte längre.
Citera
2022-01-17, 13:23
Medlem
barkies avatar
Det mest bisarra i den här pandemin är att folk har glömt hur det såg ut i vården redan innan covid19 slog till.

Det var inom vissa avdelningar flera års väntetid. Det var kaos. Sköterskor larmade, läkare larmade.

Besparingar görs varje år på vården, även i covid19-tider.
Det har dock blivit den perfekta förklaringen till varför Sveriges vård suger hästkuk - nämligen covid19.

Media sammanväver vårdkaoset med covid19 och det selektiva minnet sätter sig hos de mindre begåvade som vill låta smarta vid frukosten på jobbet.

Sverige var kasst redan innan pandemin - inte på grund av den.

Alla tror det är över nu. Det har varit över hela tiden. Det har varit mass hysteri i media om en influensa.
I mars kommer Pfizer ur med nytt vaccin mot omikron. Då kommer någon ny variant som vaccinet också "kommer skydda mot".

Problemet är alla de som kommer dö av vaccinet de närmsta 10 åren som kommer skyllas på allt förutom dessa genetiska experiment. Man kommer skylla på kost, motion, miljö med mera.
Senast redigerad av barkie 2022-01-17 kl. 13:26.
Citera
2022-01-17, 13:25
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Alla riskerar allvarlig sjukdom av Covid19.

Falskt. Det finns mängder av människor som är immuna. Och även om man inte hunnit bli immun än så är risken att bli allvarligt sjuk försumbart liten för en mycket stor del av befolkningen.

Däremot riskerar ALLA att bli allvarligt skadade av vaccinet.
Citera
2022-01-17, 13:27
Medlem
Citat:
För att mutera så måste det komma från något och vad skulle det vara då?

Och det som det ska komma ifrån måste finnas tillgängligt.

Nu finns Delta och Omicron varianterna.
Gamla varianten från Wuhan är borta sedan länga.
Alfa (från UK) är borta
Beta också

Så vad ska det utgå ifrån?

Omicron kom ifrån ursprungliga från Wuhan och det finns inte längre.

Jag är väl inte expert just på hur mutationer uppstår men jag kan tänka mig att det kan komma någon värre variant från Afrika eller något shithole country i framtiden där folk tagit bara en vaccindos och skippat den andra och sedan lite AIDS på det.

Eller så kanske den nya medicinen molnupiravir blir domedagen. Läste att den medicinens mekanism går ut på att öka mutationerna i viruset så pass att viruset inte överlever. Det låter ju minst sagt riskabelt tycker man.
Citera
2022-01-17, 13:30
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ja det är inte helt enkelt men bättre än inget. Låter ju jäkligt dumt att personen gick dit med ont i halsen, test eller inte. Klarade sig din fru från att bli sjuk? Det är ju inte säkert att man smittar om man visar negativt på PCR.
Det var tydligen väldigt lite ont i halsen, så det var mer en försiktighetsåtgärd att testa sig.
Inga andra symptom alls. Vanligt är ju snuva och ont i huvudet för Omicron.

Personen utbildad sjuksköterska så de brukar vara noga och därför som det blev test på morgonen. Fram till svar höll sig personen borta från andra. (de får provsvar jäkligt snabbt, test av behörig personal och sedan omgående analys)

Nja testade tidigt på morgonen och de hade mötet strax efter lunch.
Efter mötet gick personen och tog nytt test som då var positivt.

Ja frugan har hittills klarat sig. 2 doser AZ + 1 Moderna samt munskydd.
Det är nu 7 dagar sedan så det borde märkts redan.
Troligen ger vaccinet i den combon ett jäkligt bra skydd. Munskydden enkla typ kirurg.
Självklart tänkte jag att nu är det kört. De hade ju varit i ett mindre rum ca 1 timma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in