Citat:
Snarast är det regionerna det är fel på. De har eget ansvar och egen beslutanderätt men använder den inte. Vissa vill ha FHM;s regelverk och beslut att skylla på om något går fel.
I region Stockholm som sannolikt är sämst i klassen, har dessutom hela planeringen varit virrig med massor av alternativa sätt att boka eller inte boka tid alls, för vissa. Kvalitén på utförandet och besluten varierar stort. Från pensionerad erfarna syrror som kallas in till som det förefaller gymnasieelever som inte har grundläggande konskaper. 70+;ar stod inför att skaffa modern mobil ladda ned mobilt bank id och appen "alltid öppet", annars kan du inte boka tid och får ställa dig sist i kön. Ändå finns inom rimlig tid bara lediga tider i länets yttersta ändar, 8 mil bort.
Någon månad senare kan vem som helst bara droppa in till en mobil enhet i förorten. Men bara i förorten.
Den famösa appen "alltid öppet" hör av sig med ett SMS att nu kan du boka tid för 3;e sprutan. En snabb titt på 1177 ger ett antal möjliga platser men även utan bokning, du kan komma direkt. Då gör man ju det valet och är 30 minuter senare på plats.
Får där beskedet, -"Du kan inte komma på "dropp in" det gäller inte dig utan de i särskild riskgrupp". Givetvis finns en tredje kö för de som inte tagit spruta alls och dem måste man gulla med de får gräddfil.
Men det finns ju kloka gamla syrror och de läser journalen, -"men du är ju riskgrupp" trots att man varken har papper på det eller stämpel i pannan. Men en spruta blir det. Vilken lycka att det finns obyråkratiska människor som kontrast till döskallarna i regionens sjukvårdsledning.
I region Stockholm som sannolikt är sämst i klassen, har dessutom hela planeringen varit virrig med massor av alternativa sätt att boka eller inte boka tid alls, för vissa. Kvalitén på utförandet och besluten varierar stort. Från pensionerad erfarna syrror som kallas in till som det förefaller gymnasieelever som inte har grundläggande konskaper. 70+;ar stod inför att skaffa modern mobil ladda ned mobilt bank id och appen "alltid öppet", annars kan du inte boka tid och får ställa dig sist i kön. Ändå finns inom rimlig tid bara lediga tider i länets yttersta ändar, 8 mil bort.
Någon månad senare kan vem som helst bara droppa in till en mobil enhet i förorten. Men bara i förorten.
Den famösa appen "alltid öppet" hör av sig med ett SMS att nu kan du boka tid för 3;e sprutan. En snabb titt på 1177 ger ett antal möjliga platser men även utan bokning, du kan komma direkt. Då gör man ju det valet och är 30 minuter senare på plats.
Får där beskedet, -"Du kan inte komma på "dropp in" det gäller inte dig utan de i särskild riskgrupp". Givetvis finns en tredje kö för de som inte tagit spruta alls och dem måste man gulla med de får gräddfil.
Men det finns ju kloka gamla syrror och de läser journalen, -"men du är ju riskgrupp" trots att man varken har papper på det eller stämpel i pannan. Men en spruta blir det. Vilken lycka att det finns obyråkratiska människor som kontrast till döskallarna i regionens sjukvårdsledning.
Det var en klok syster!

Det är så här också (vill inte skriva var jag bor av anonymitetsskäl, men i en mindre stad). När jag skulle boka första sprutan, fanns det dels en större anläggning och dels flera vårdcentraler att välja på. Jag bokade såklart på min närmaste vårdcentral. Det verkade som att bokningen gick igenom, men jag fick ingen bekräftelse. Inte heller något meddelande om att jag INTE blivit bokad på den tiden. Försökte ringa, men det var så lång kö så det gick inte. Försökte flera dagar. Kom äntligen fram. Då sa de "vårdcentralerna är bara för dom i riskgrupp, du ska boka in dig på /namn på den större anläggningen/. Då hade såklart tiderna gått åt och jag fick vänta två-tre veckor längre i onödan. Det stod ingenstans att inte vem som helst fick boka in sig på vårdcentralerna!
Nu håller de på med tredje sprutan här, för allmänheten från 18 år. MEN man måste ha fått en inbjudan över Min myndighetspost, eller ett brev med posten om man inte har digital brevlåda. Det går att boka in sig utan brevet, det finns ingen kod eller så som man måste knappa in. Men när folk kommer dit och inte har brevet - blir de hemskickade! Trots att de är över 50 och det har gått mer än sex månader sedan andra sprutan. Många blir då så sura att de säger "passar det inte er nu, så passar det inte mig sedan. Nu skiter jag i fler sprutor!"
Otroligt dåligt skött på alla nivåer... Man får vara glad att det inte var böldpesten vi fick hit (en antibiotikaresistent variant)! Då hade 90 procent av oss varit döda nu. Och Agnes Wold hade svamlat om bakslag för feminismen i Expressen...