Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Ja, så nu anser du att det var/är rätt med restriktioner och nedstängningar? Men du tänker att det i FRAMTIDEN inte ska vara rätt medicin? Det är intressant för jag har hela tiden uppfattat det som att du är emot restriktioner och även är emot vaccin, vaccinpass och sådana saker.
Nu gör du dig verkligen dummare än vad du är (och då börjar vi på en väldigt låg nivå)

;
Jag har aldrig varit emot restriktioner. Jag har full förståelse för att beslutsfattare runt om i världen blev hysteriska i början, samt att de behöver visa att man försöker göra något och tog covid på allvar. Dessutom var det ett väldigt tryck på sjukvården runt om i världen som inte var förberedda.
Dock har jag sedan dag 1 varit emot uppenbart suboptimala restriktioner. Dvs restriktioner som kostar (liv, hälsa pengar osv osv) betydligt mer än vad de gör nytta. Dit hör ex generiska och omfattande "nedstängningar" av samhället eller restriktioner och åtgärder som påverkar barn och ungdomar (skola, idrott övriga aktiviteter). Andra restriktioner som ger mer nytta än skada tycker jag är bra!
Jag är inte emot vaccin, varför försöker du hela tiden ljuga och hitta på saker. Jag har aldrig skrivit något negativt om vaccinpass (även om dess roll är utspelad). Vad är det för fel på din ärthjärna, varför måste du ljuga hela tiden? Vaccin har troligen haft en dämpande effekt på smittspridningen men framförallt gett skydd till de som som löper risk att bli allvarligt sjuka (dvs extrema riskgrupper).
Nu tyder en hel del på att vaccin inte stoppar smittan (har fortfarande troligen en bromsande effekt). Innan man fortsätter att lägga ner resurser på att vaccinera gemeneman med ytterligare doser borde vänta in fakta och se om det är värt att fortsätta vaccinera. Annars tror jag det är tillräckligt att skydda riskgrupp.
I FRAMTIDEN (från nu och framåt) tyder det mesta på att konsekvenserna av omikronsnuvan på liv, hälsa, sjulvård osv kan likställas med en vanlig bonnaförkylning eller i värsta fall säsongsinfluensan. Därför borde restriktionerna anpassas därefter, dvs tas bort helt eftersom nyttan är försumbar.