Citat:
Ursprungligen postat av
killawife
Är det verkligen det? Om resultatet är detsamma, vad är då poängen? Alltså, jag förstår att för nya arbetslösa som inte vet nåt, så kan det ju vara bra att få lära sig hur man söker jobb och vilka möjligheter som finns. Men om man har gjort detta förut, vad är då poängen? Jag kan inte få förstå vad en total främling, som inte vet ett skit om mig, ska ha att tillföra till diskussionen? För som regel när man är i dessa program så är det mesta gammal skåpmat, och de förslag de har att komma med är sällan intressanta. Varför kan man inte bara få strunta i det? Varför måste det vara ett tvång?
Du sätter tummen mitt i ögat precis så har det varit i SToM där tog man ingen hänsyn till deltagarens behov utan man körde efter en färdig mall typ gör CV, personligt brev, spontan söka jobb, titta på seminarier, definiera dina mål och sedan börja om från början. Det fanns inga andra alternativ att ta till så hade man inte hittat något jobb efter en period blev man inskriven en period till med samma innehåll.
KRoM vänder sig just till personer i din sits. K står för Kundval och där skall du beskriva varför du inte hittar något jobb. Kanske du saknar utbildning, har kört fast i ett spår eller blivit passiviserad av lång tids arbetslöshet. Du och din coach skall sedan upprätta en personlig åtgärdsplan för att få dig i arbete igen. Du kanske behöver utbilda dig då tar coachen fram en lämplig utbildning, arbetsträna coachen hittar lämplig praktikplats eller kanske bara ge bra tips på arbeten du kan söka och motivera dig.
Att göra ingenting och bara sitta hemma och passivt vänta på att någon skall ringa upp och erbjuda ett jobb händer nästan aldrig så den lösningen leder ingenvart. Du har ju givetvis rätt att tacka nej och sitta hemma passiv men varför skall du få ersättning för det när andra försöker?