2022-01-17, 13:53
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inbrottstjuv
Har det fetade gjort någon skillnad? Någon leverantör borde åtminstone gjort konkurs om man inte levererar.
Det går ju inte att säga än eftersom KRoM inte ersatte SToM (i större delen av Sverige) förrän mitten på december 2021. Jag tror man behöver mer än 1 månad att utvärdera vilka leverantörer som överlevt eller inte. Dock kan man ju se en stor utgallring av de leverantörer som tidigare erbjöd SToM så förhoppningsvis kommer det att bli en förbättring och höja seriositeten.
Citera
2022-01-17, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Frågan är vad det är man skall tacka ja eller nej till när det inte finns någon Arbetsförmedling kvar längre. Skall man kunna välja mellan att göra ingenting vilket är passiviserande eller få hjälp av en coach, det senare alternativet måste väl vara bäst alla dagar i veckan?
"Hjälp." Vill du bli utnyttjad så får du väl bli det om du vill, men alla borde inte tvingas till att bli det nej.
Citera
2022-01-17, 14:30
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av howdie11
"Hjälp." Vill du bli utnyttjad så får du väl bli det om du vill, men alla borde inte tvingas till att bli det nej.
Det är helt valfritt att vara med, vill du inte så tackar du bara nej. Problemet är då eftersom Arbetsförmedlingen i stort sett är avvecklad så är du "on your own" efter det.
Senast redigerad av kimdah2002 2022-01-17 kl. 14:43.
Citera
2022-01-17, 17:29
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Poängen med dessa coacher och arbetsmarknads-aktörer är ju att uppfylla det avtal som Januaripartierna (Socialdemokraterna, Centerpartiet, Miljöpartiet och Liberalerna) kom fram till där man bestämde att man skulle avveckla Arbetsförmedlingen och privatisera det hela.

Frågan är vad det är man skall tacka ja eller nej till när det inte finns någon Arbetsförmedling kvar längre. Skall man kunna välja mellan att göra ingenting vilket är passiviserande eller få hjälp av en coach, det senare alternativet måste väl vara bäst alla dagar i veckan?

Är det verkligen det? Om resultatet är detsamma, vad är då poängen? Alltså, jag förstår att för nya arbetslösa som inte vet nåt, så kan det ju vara bra att få lära sig hur man söker jobb och vilka möjligheter som finns. Men om man har gjort detta förut, vad är då poängen? Jag kan inte få förstå vad en total främling, som inte vet ett skit om mig, ska ha att tillföra till diskussionen? För som regel när man är i dessa program så är det mesta gammal skåpmat, och de förslag de har att komma med är sällan intressanta. Varför kan man inte bara få strunta i det? Varför måste det vara ett tvång?
Citera
2022-01-17, 20:09
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Är det verkligen det? Om resultatet är detsamma, vad är då poängen? Alltså, jag förstår att för nya arbetslösa som inte vet nåt, så kan det ju vara bra att få lära sig hur man söker jobb och vilka möjligheter som finns. Men om man har gjort detta förut, vad är då poängen? Jag kan inte få förstå vad en total främling, som inte vet ett skit om mig, ska ha att tillföra till diskussionen? För som regel när man är i dessa program så är det mesta gammal skåpmat, och de förslag de har att komma med är sällan intressanta. Varför kan man inte bara få strunta i det? Varför måste det vara ett tvång?
Du sätter tummen mitt i ögat precis så har det varit i SToM där tog man ingen hänsyn till deltagarens behov utan man körde efter en färdig mall typ gör CV, personligt brev, spontan söka jobb, titta på seminarier, definiera dina mål och sedan börja om från början. Det fanns inga andra alternativ att ta till så hade man inte hittat något jobb efter en period blev man inskriven en period till med samma innehåll.

KRoM vänder sig just till personer i din sits. K står för Kundval och där skall du beskriva varför du inte hittar något jobb. Kanske du saknar utbildning, har kört fast i ett spår eller blivit passiviserad av lång tids arbetslöshet. Du och din coach skall sedan upprätta en personlig åtgärdsplan för att få dig i arbete igen. Du kanske behöver utbilda dig då tar coachen fram en lämplig utbildning, arbetsträna coachen hittar lämplig praktikplats eller kanske bara ge bra tips på arbeten du kan söka och motivera dig.

Att göra ingenting och bara sitta hemma och passivt vänta på att någon skall ringa upp och erbjuda ett jobb händer nästan aldrig så den lösningen leder ingenvart. Du har ju givetvis rätt att tacka nej och sitta hemma passiv men varför skall du få ersättning för det när andra försöker?
Citera
2022-01-18, 07:18
Medlem
Poor.Boy.Valentines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av howdie11
De siffror som finns visar att tramset inte hjälper. Det handlar bara om att tjäna pengar på arbetslösa. Skattebetalarna får stå för notan.

https://arbetet.se/2021/12/07/privat-jobbcoachning-gav-inte-arbete-snabbare-an-arbetsformedlingen/
https://www.fackförbund.com/nyheter/arbetslosa-fastnar-i-insatsen-stod-och-matchning
https://sekotidningen.se/reportage/sa-blir-arbetslosa-en-kassako-for-bemanningsbolag/
Det är verkligen fascinerande hur det har blivit. En blir nästan mållös.

Man har ju raljerat över detta ganska lång tid (inte minst jag) och ändå har inget i praktiken hänt. Visst, några små justeringar här och där, men de kosmetiska ingreppen tycks alltjämt ha varit totalt verkningslösa. Sjukt. För att inte säga vilket sjukt slöseri med skattemedel.

Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Jag läste häromdagen en C-uppsats som nån skrivit som studerade just ämnet med jobbcoacher och i denna nämndes att ingen skillnad märkts i andelen arbetslösa som fått jobb som var inskrivna i dessa jämfört med de som inte var det. Och denna uppsats var från 2015. Det är bara Af som är oförmögna att förstå att man kan inte sätta folk i arbete om inga arbeten finns. Det har varit likadant sen 90-talet.

Men det måste ju SE UT som att man gör nåt.
Förra året kunde jag läsa om att LO, TCO och Saco kom fram till exakt samma sak. Och de borde ju ha inflytande på politiken kan man tycka. Nu som lång tid tillbaka. Men det var väl inte förrän bara ett par månader sen som Socialdemokraterna gjorde någon typ av eftergift och lyssnade på kritiken, och besluta att man faktiskt ville se fler arbetsförmedlingskontor i landet. Det är vad jag förstår även det enda man sett i forskningen som gör skillnad: fler engagerade arbetsförmedlare.

Blir intressant att följa detta ämne under valåret. Om inte annat för att höra hur de med retoriska knep, helt förvränger forskningen och lyfter upp näringslivets falska agenda. Centerpartiets Martin Ådahl, han lär definitivt bli en kul filur att följa. Mycket på grund av att de (C) kan tänkas sig att sälja vad som helst, till vem som helst, hur billigt som helst, utefter en naiv tro på att marknaden löser allt, när den bevisligen gjort allt annat än det.
Senast redigerad av Poor.Boy.Valentine 2022-01-18 kl. 07:26.
Citera
2022-01-18, 08:37
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poor.Boy.Valentine
Sjukt. För att inte säga vilket sjukt slöseri med skattemedel.
Det spelar egentligen ingen roll när det kommer till skattemedel. De arbetslösa får sin ersättning från försäkringskassan vare dom är inskrivna hos AF eller hos ett jobbcoachföretag i dagsläget ca 22000kr/månad. Handledarna som jobbar på AF byter jobb o blir coacher när AF avvecklas och deras löner 35000kr/månad är detsamma och betalas av skattemedel i slutändan de med.
Om kostnaden för administrationen av de arbetslösa sedan sköts effektivast av AF eller privata jobbcoachföretag kan man ju diskutera. På flera områden har man ju privatiserat typ skola, äldrevård, tandvård, barnpassning m.m. så det är väl åt det hållet våra politiker tror är mest kostnadseffektivt.

Omställningen av AF får man väl tillskriva Januaripartierna (Socialdemokraterna, Centerpartiet, Miljöpartiet och Liberalerna) Vi får väl se om det blir någon annan allians efter valet som kan driva en annan linje eller får vi väl utvärdera KRoM om några år och se om det gett fler arbetslösa jobb.
Citera
2022-01-18, 11:00
Medlem
Citat:
Vi får väl se om det blir någon annan allians efter valet som kan driva en annan linje eller får vi väl utvärdera KRoM om några år och se om det gett fler arbetslösa jobb.
Finns absolut noll chans att de långtidsarbetslösa hittar jobb. Det är liksom för sent. Eller snarare på tok för sent. Och vad vi kan utläsa från det nya systemet, KRoM, så är det inte snarlika åtgärder man kommer med, utan samma insatser.

Det vore kanske inte en big deal om teknikomvandlingen tog en god stund på sig innan den sammansmälte med samhället och näringslivet. Men eftersom det inte är särskilt sannolikt, så kan en ju fundera över om arbetsmarknadsministern faktiskt vill se fler arbetslösa, eller om det bara beror på att hennes inkompetents gör så att man underskattar jobbprognoserna.

När det gäller denna ministerpost, eller arbetsförmedlings historia, så är det mer än lovligt att vara skeptisk och kritisk. Även mot alla förslag på förbättring som ligger till höger om Vänsterpartiets skulle jag säga. De tycks vara enda parti som verkar kunna eller vill förändra situationen för den arbetslöse. Om det sen är tillräckligt för att lägga sin röst på dem, det låter jag vara osagt. Men personligen så tycker jag deras program verkar bra mycket vettigare än vad knäpphögern föreslår. Några av dem har liksom förlorat all verklighetskontakt. Som denna tjomme t.ex.:

https://twitter.com/Konventionen/status/1447483540183130113
Citera
2022-01-18, 11:17
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Även mot alla förslag på förbättring som ligger till höger om Vänsterpartiets skulle jag säga. De tycks vara enda parti som verkar kunna eller vill förändra situationen för den arbetslöse. Om det sen är tillräckligt för att lägga sin röst på dem, det låter jag vara osagt. Men personligen så tycker jag deras program verkar bra mycket vettigare än vad knäpphögern föreslår.[/url]
Jag vet inte om deras förslag är så revolutionerande och nytänkande precis...
- Utbildningsinsatser för att höja kunskaper och kompetens i bred bemärkelse
- Stärk arbetsförmedlingen
https://www.vansterpartiet.se/politik/jobb-och-arbetsloshet/
Citera
2022-01-18, 11:45
Medlem
Citat:
Jag vet inte om deras förslag är så revolutionerande och nytänkande precis...
- Utbildningsinsatser för att höja kunskaper och kompetens i bred bemärkelse
- Stärk arbetsförmedlingen
https://www.vansterpartiet.se/politik/jobb-och-arbetsloshet/
Ingen har snackat om att något behöver vara revolutionerande. Vad de (V) däremot säger är att man tagit in den information som visar vilken insats som funkar; nämligen nära och täta kontakter via en handläggare på arbetsförmedlingen.

Det kanske hjälper att tänka på skolan och hur värdelöst det är med för stora klasser. Har man för många elever att undervisa så kan man inte ge den hjälp som behövs. Samma sak gäller för arbetsförmedlare. Enkelt förklarat. Och jag ser hellre att skattepengarna går till en statlig myndighet, som i sin tur tar dessa slantar och utvecklar matchningsalgoritmer. Hellre det än att man som nu fortsätta skänka bort allt till leverantörer som misslyckats med sitt uppdrag (i åratal).

Detta uppdrag kommer dessutom bli ännu svårare framöver. Antagligen helt omöjlig. Och desto tidigare man fattar det, desto bättre för alla parter. Herregud, nån jävla gång måste väl pengaregnet ta slut? Eller hur mycket är nog för de privata aktörerna? Om vi med stor säkerhet vet att t.ex. den strukturella arbetslösheten kommer skena om ett par år?
Citera
2022-01-18, 12:16
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ingen har snackat om att något behöver vara revolutionerande. Vad de (V) däremot säger är att man tagit in den information som visar vilken insats som funkar; nämligen nära och täta kontakter via en handläggare på arbetsförmedlingen.

Herregud, nån jävla gång måste väl pengaregnet ta slut? Eller hur mycket är nog för de privata aktörerna? Om vi med stor säkerhet vet att t.ex. den strukturella arbetslösheten kommer skena om ett par år?
Arbetsförmedlingen kostar skattebetalarna cirka 75 miljarder om året av det är inköpta privata coach tjänster 6,3 miljarder. Frågan är vem det s.k. pengaregnet går till... Handläggare på arbetsförmedlingen har kanske ett planeringssamtal med den inskrivne om året, coacherna inom SToM har anvisat en timme i veckan. Skulle vi anställa 50 gånger fler handläggare på AF menar du?
Senast redigerad av kimdah2002 2022-01-18 kl. 12:19.
Citera
2022-01-18, 12:36
Medlem
ingenios avatar
Citat:
Arbetsförmedlingen kostar skattebetalarna cirka 75 miljarder om året av det är inköpta privata coach tjänster 6,3 miljarder. Frågan är vem det s.k. pengaregnet går till... Handläggare på arbetsförmedlingen har kanske ett planeringssamtal med den inskrivne om året, coacherna inom SToM har anvisat en timme i veckan. Skulle vi anställa 50 gånger fler handläggare på AF menar du?

AF har inte fungerat på flera decennier. Naturligtvis skall vi inte ha fler "arbetsförmedlare". Tvärtom skall även de som finns kvar idag sägas upp och myndigheten läggas ned. Möjligen kunde AF Rehab få finnas kvar. Privata aktörer är bra OM och bara om de uteslutande får rörlig ersättning för de jobb de faktiskt fixar.
Annars kan kommunerna ta över, vilket redan sker i stor utsträckning idag. De har bättre information om den lokala arbetsmarknaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in