Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-01-16, 02:06
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hatavaccinpass
Har bara hört vad andra sagt. Har inte djupdykt i hans vittnesmål. Men tydligen ska han ha ändrat sig.
Ändrar sig gör ju nästan alla eftersom minnet funkar så och i den här utredningen påverkar även massmedia.

MP ser en man följa efter LOP. NF ser en man följa efter LOP. LN ser en man följa efter LOP. De lämnar en beskrivning av mannen där helhetsbilden stämmer överens. Detta innebär att vittnesmålen stärker varandra.
Senast redigerad av Sobrilbil 2022-01-16 kl. 02:17.
Citera
2022-01-16, 02:48
Avstängd
Mkt. talar för att flera sett AB som GM .
Han har en väldigt bra tids uppfatning .
Citera
2022-01-16, 03:34
Medlem
graniten1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Det är Eino Hiltunen.

Om man läst hela förundersökningsprotokollet gällande Stegmordet (som skedde bara nio månader efter Palmemordet) slås man av de enorma likheter mellan Eino och Grandmannen.

Vittnesmålen från Stegmordet hade lika gärna kunna varit från Palmemordet. Och vice versa.

Tyvärr är det ingen annan här som haft orken att läsa igenom materialet (?), vilket jag uppmanat flertalet gånger.

Mördaren Raimo har jag haft svårare att placera i MOP, även om det finns en hel del igenkänningspunkter från framför allt Säpos övervaknings-PM.

Lägg därtill T.U så har du en ganska intressant finsk trio, där en förhörts minst tre gånger och en förhörts minst två gånger. Diskussion om Eino förekommer i flera ledningsgruppsmöten, framför allt i och omkring 24:e november.
Vad hände med informationen du fick?
Citera
2022-01-16, 06:03
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nicke19
Mkt. talar för att flera sett AB som GM .
Han har en väldigt bra tids uppfatning .
Har AB bra tidsuppfattning? Hur vet du det? Vilka har sett AB som GM?
Citera
2022-01-16, 10:04
Medlem
[quote=HAARP|78719415]jag känner inte till någon sådan fotokonfrontation och i förhörsprotokollet så står det bara så här:
...det är bara jackan Fauzzi ser. Det är på jackans färg Fauzzi igenkänner mannen...

PU slösade bort 5år på att utreda Stig Engström. Om inte utredningen varit nedlagt och de trott att det fanns någon substans med vittnet på Sturegatan och att mannen som vittnet såg möjligen var på väg till Östermalmsgatan 48 så kunde de kanske lagt ett par veckor på att kolla detta också.

Det finns ett ganska bra signalement på mannen om man tror på att den "bonniga" och töntiga mannen med den blå halvlånga jackan var GM.

Ett antal av männen som 1985 var skriva på Östermalmsgatan 48 borde fortfarande vara i livet och skulle eventuellt kunna minnas en person som stämmer in på signalementet.

Om det fanns något kalkonpris för vem som slösat bort mest tid på oväsentligheter borde det gå till Palmegruppen under Peterssons ledning och Engströmspåret, eller Pettersson och Göransson för den delen.
Att försöka utröna om det var samme man som sågs vid Grand och Sturegatan efter 36 år är ju inte lätt. Om man bortser från alla praktiska begränsningar känns det spontant som att det borde gå ut en efterlysning. Kan någon minnas en man med detta signalement? Så många kan det inte finnas.
Men nu har det gått 36 år och man måste ju börja någonstans så varför inte med ogifta män i närheten av Sturegatan. Bra initiativ tycker jag.

Den ende av dina listade personer med finska namn som finns i folkbokföringen var inte folkbokförd på Östermalmsgatan 48. De flesta är sannolikt avlidna, någon eller några kanske inte finns kvar i Sverige och det finns förstås en liten möjlighet att någon bytt namn.
Hur gör du när du söker efter vilka som varit folkbokförda på vissa adresser bakåt i tiden?
Citera
2022-01-16, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Ändrar sig gör ju nästan alla eftersom minnet funkar så och i den här utredningen påverkar även massmedia.

MP ser en man följa efter LOP. NF ser en man följa efter LOP. LN ser en man följa efter LOP. De lämnar en beskrivning av mannen där helhetsbilden stämmer överens. Detta innebär att vittnesmålen stärker varandra.
Håller nog med nu när jag läser om förhöret.

Sjaskigt klädd. Går klumpigt. Kraftigt byggd. 180 cm lång. 35-45 år. Nordeuropeisk. Uppenbart samma man. När LN tittar ut så ser han bara LOP men inte mannen som gick bakom. Korsade GM vägen innan LOP gjorde det?
Citera
2022-01-16, 10:41
Medlem
Citat:

Sjaskigt klädd. Går klumpigt. Kraftigt byggd. 180 cm lång. 35-45 år. Nordeuropeisk. Uppenbart samma man. När LN tittar ut så ser han bara LOP men inte mannen som gick bakom. Korsade GM vägen innan LOP gjorde det?

Om vi utgår ifrån att det är samme man som MP, LN och NF ser så har han troligen inte gjort det. Det är förstås möjligt att han korsade Sveavägen innan LOP beslutade sig för att snedda över gatan, men varför skulle han göra det?
Det mest rimliga är väl att han följer i paret Palmes spår en liten bit bakom. Vi har ju vittnet Kerstin som från sitt fönster ser just det. LP vittnar ju också om att OP stannade till när de kommit över Sveavägen som att det var något som oroade honom.
Citera
2022-01-16, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Om vi utgår ifrån att det är samme man som MP, LN och NF ser så har han troligen inte gjort det. Det är förstås möjligt att han korsade Sveavägen innan LOP beslutade sig för att snedda över gatan, men varför skulle han göra det?
Det mest rimliga är väl att han följer i paret Palmes spår en liten bit bakom. Vi har ju vittnet Kerstin som från sitt fönster ser just det. LP vittnar ju också om att OP stannade till när de kommit över Sveavägen som att det var något som oroade honom.
Problemet är att Kerstins vittnesmål är problematiskt ur flera perspektiv. Detta kombinerat med att ingen annan har sett GM följa efter LOP när de korsade vägen samt att LN inte ser MGM när han tittar ut igen. Men han ser LOP och de två männen som gick framför. Något måste ha hänt precis dessförinnan.

Jag tror GM sneddade från första korsningen och lurpassar sedan när LOP sneddar och tittar snabbt i Sari. Därefter påbörjar han förföljandet igen och blir sedd av NF.

LN säger att han tappar ögonkontakten med Palme när de är i höjd med busshållsplatsen för buss 52. Han ser då inte MGM, men han ser då två männen som gick före och som fortsätter mot kungsgatan. Var låg denna busshållsplats?

Enkelt penkelt.
Senast redigerad av hatavaccinpass 2022-01-16 kl. 11:30.
Citera
2022-01-16, 12:06
Medlem
Citat:
Problemet är att Kerstins vittnesmål är problematiskt ur flera perspektiv. Detta kombinerat med att ingen annan har sett GM följa efter LOP när de korsade vägen samt att LN inte ser MGM när han tittar ut igen. Men han ser LOP och de två männen som gick framför. Något måste ha hänt precis dessförinnan.

Jag tror GM sneddade från första korsningen och lurpassar sedan när LOP sneddar och tittar snabbt i Sari. Därefter påbörjar han förföljandet igen och blir sedd av NF.

LN säger att han tappar ögonkontakten med Palme när de är i höjd med busshållsplatsen för buss 52. Han ser då inte MGM, men han ser då två männen som gick före och som fortsätter mot kungsgatan. Var låg denna busshållsplats?

Enkelt penkelt.

Enkelt penkelt sa Bill. Visst, Kerstins vittnesmål är problematiskt men det är ju även Ljubisas. Liksom de flesta andra vittnesmål.
Jag har lite svårt att förstå vad du menar. Jag antar att du menar att "första korsningen" är Kammakargatan???
Busshållplatsen låg ju strax innan Kammakargatan och Ljubisas gatukök i höjd med Adolf Fredriks kyrka.
Kan vi reda ut det här genom att du beskriver din hypotes utifrån en tidslinje och hur du anser att personer har rört sig? Och varför skriver du MGM? Är personen en medgärningsman?
Citera
2022-01-16, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Enkelt penkelt sa Bill. Visst, Kerstins vittnesmål är problematiskt men det är ju även Ljubisas. Liksom de flesta andra vittnesmål.
Jag har lite svårt att förstå vad du menar. Jag antar att du menar att "första korsningen" är Kammakargatan???
Busshållplatsen låg ju strax innan Kammakargatan och Ljubisas gatukök i höjd med Adolf Fredriks kyrka.
Kan vi reda ut det här genom att du beskriver din hypotes utifrån en tidslinje och hur du anser att personer har rört sig? Och varför skriver du MGM? Är personen en medgärningsman?
Ser inte Ljubisas förhör som särskilt problematiska. I alla fall inte de förhör som hölls med honom 1986. Det problematiska börjar i samband med rättegången mot CP.

Nej, jag menar inte kammakargatan. Jag pratar om det norra övergångsstället precis söder om korvkiosken, korsningen med adolf fredriks kyrkogata. Jag menar att det är tänkbart att GM snabbt korsade det övergångsstället lite innan eller parallellt med att LOP korsar det södra övergångsstället.

Busshållsplatsen jag pratar om låg nu när jag efterforskat, lite söder om korsningen sveavägen-adolf fredriks kyrkogata på den västra sidan. Nu när jag läser om förhöret så ser LN de två välvårdade yngre killarna fortsätta mot kungsgatan i höjd med busshållsplatsen medan han varken ser GM eller LOP vid detta skede. Då har GM och LOP korsat gatan.

MGM= misstänkt gärningsman. Alltså att jag misstänker att den som följde efter LOP från grand och korvkiosken också är GM.

Men visst finns det en möjlighet att MGM kan ha korsat precis bakom LOP. Nu när jag läser om förhöret med LN så är det inte alls otänkbart, och det finns inget i hans förhör som säger emot detta.
Citera
2022-01-16, 12:28
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Förhöret visar på den koppling Viktor Gunnarsson hade till bulgarer som Janev och Donchew. Kontakter som leder mot kriminalitet och dessa länders hemliga tjänster . Finske smågangstern Laakso var i kontakt med VG , misstänkt som vapebleverantör. Finnen ska ha jobbat med/åt en storväxt ryss som påstods kallas ”Doronin”. Det är denne jag spekulerat i kan vara äktenskapsmäklaren Alexander Balmages. signalementet stämmer på en rysk bjässe.

Ryssar och Bulgarer kunde inte bedriva någon större kriminell verksamhet i väst utan att göra tjänster åt hemlandets hemliga u-säk organisationer. Om de trilskades fanns det ”auch Anderen metoden”. Intressant nog är att Joel Haukka Dyker upp. Han började på T-kontoret redan 1956 men har därefter misstänkts för samröre med både KGB o CIA i olika sammanhang. VG är en person som långt efter sin död inte upphör att överraska.

En annan med en jäkla förmåga att dyka upp är Jan Länninge. Hans Holmers högra hand, blixtkarriär på våldsroteln och nu på märkliga möten på Högbergsgatan med en blandad skara . Den gamle kustjägarn ska också läckt till Contra som har den misstänkta KGB-tillgången JH skrivande under pseudonym. Kan tänka mig redaktionen fick en lättare blidströrtning när detta kom fram. Mycket annat intressant kom också fram men stannar där så länge.
Donchew sitter inlåst på Kumla och lär vara där ett tag.
Eller inte.
Balmages är död, han förekommer i KGBs Hotell Viru i Estland.
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=3552489991440132&id=100000374 977509&m_entstream_source=timeline&anchor_composer =false
Senast redigerad av Gothus 2022-01-16 kl. 13:03.
Citera
2022-01-16, 12:55
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:

När han inte längre ser mannen ser han inte heller LOP.

Edit: Såg nu att du läst om förhöret och förstått saken rätt.
Senast redigerad av Sobrilbil 2022-01-16 kl. 13:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in