2022-01-14, 23:15
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Det var ju vid det första misslyckade förlikningsmötet. Stod ju i Expressen vill jag minnas - ja eller 1 mille

Nja det första och enda han kommit med var våren 2021 i samband med MUF.

”I ett sista drag innan förhandlingarna om hustvisten inleds öppnar Esbjörn, 81, för en förlikning.
Han är beredd att betala en symbolisk summa till KD-ledaren.
Detta ”för att Ebba inte ska känna att hon förlorat helt, vilket kanske är viktigt för henne”, enligt en inlaga till rätten.
Esbjörn är också beredd att stå för sin egen rättegångskostnad.
Fastigheten kommer han dock inte ge upp.”
2022-01-14, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Å herre gud, tänk att hela världen gaddat ihop sig mot Ebba. Aftonbladets journalist har något emot henne, åklagaren i förtalsmålet vill henne illa, demensläkare gillar henne inte, Majkgård med vänner hatar henne.

Hör du inte själv att det rimmar illa att hela den här historian snurrar vidare för att så många vill Ebba illa?

Denna historia snurrar snurrar vidare för att Ebba agerat som hon gjort. Det finns ingen annan att skylla än henne själv. Att hon dessutom hela tiden sätter snubbelben för sig själv. Bland annat genom att ha en armé som försvarar henne i absurdum. Men oxå genom att skriva inlägg på sociala media som får henne fälld för förtal. Vidare ljuger hon som en häst travar i stora delar av det inlägget. Hon anklagar och lämnar ut privatpersoner utan att på något sätt lägga fram bevisning om att personerna hon anklagar är skyldiga till det hon säger.

Det är tragiskt att en person i Ebbas position gör sådana saker. Det är oxå tragiskt att en person som Ebba, som är den partiledare som kritiserar sina politiska motståndare hårdas och använder en retorik vi har sluppit i politiska debatter i Sverige, innan hon började se talarstolen som en predikstol.

Att en person som själv agerar på detta sättet hävdar att när människor säger emot henne, så är det inte på grund av något fel hon själv gjort. Eller på vilket sätt hon agerat som är fel. Nej då är det på grund av att människorna vill henne som person illa.

Det är tur att inte sånt gnäll håller juridiskt iallafall. Och att ingen med lite hjärna tror att en demensläkare och en arbetsterapeut skulle låta några eventuella känslor för Ebba påverka deras utlåtande om Esbjörns hälsa.
Vad svamlar du om för demensläkare och arbetsterapeuter, jag har inte skrivit en rad om några sådana. Den här cirkusen snurrar vidare för att Esbjörn envisas att skriva sitt namn på avtal, förlikningar och kontrakt, sedan sviker han sitt ord som en tattare. Det han och klanen runt honom inte har förstått i tid är att de har misslyckats med sin utpressning och fått opinionen mot sig. Att göra en esbjörn har blivit synonymt med att svika sitt hedersord och Esbjörn Bolin har blivit en driftkucku. Johann Binninge har fått sina lik framsläpade från garderoben på samma sätt som änkespindeln Majkgård. Tersaeus har visat sig vara en förfalskare.

Det går åt skogen och ni är tre tappra skribenter i tråden som kämpar förgäves för att försöka skapa dimridåer och dölja var Binninge, Pernroth Lüllmaa och Majkgård drog igång. Men det kommer inte att lyckas.
2022-01-14, 23:29
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Oj då. Hoppsan. Ännu fler intressenter som vill ta en del av kakan.

När Ebba Busch har hjälpare som värderar motpartens bevis i utomrättsliga bakgårdar, i kampen om en bostad som "köparen" kallar för ett ruckel, men är de facto den bostad där KDs partiledare måste till varje pris bo i, med sina hemlösa ungar, blir det ännu mer angeläget att avsluta saken med en dom. Jag vill se denne meccklare mecckla till det i domstol, under ed med sitt kacklande meccklande, i brist på Theo som gått och gömt sig under en sten.

För att upprätthålla bilden av en rättsstat, så är det enda som återstår för att avsluta denna tvist, att tre vise rådmän benar ut vad som är styrkt genom att värdera bevisningen och tala om hur lag ska tillämpas.

Vad är det du inte förstår egentligen?
Det finns ingen tvist att bena ut, tingsrätten har avskrivit målet då tvist inte längre föreligger.
Esbjörn har genomfört Fastighetsförsäljningen och stämningsgrunden är sålunda undanröjd.
2022-01-14, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rhdf
Hovrätten kan överhuvudtaget inte upplösa en förlikning. (även om det är det Säröpiraten verkar tro med tanke på vilken sorts bevisning han lämnat in)

Du har fel. Förlikningen är en tingsrättsdom där en förlikning ersätter huvudförhandling, i ett dispositivt mål där parterna råder över tvisten. Med en besvärshänvisning, där Sture inkommit med ett överklagande inom rätt tid.

I normalfallet får man förlikas, komma överens, utan hjälp av domstolen, med det handlar om i normalfallet, att alla berörda parter är överens, inte bara en part.

Nu är det så att det inte är parterna i pluralis som kommit överens, utan en part är överens med den andra partens ombud att köra över den part som inte var överens. Och att Esbjörn klagar, skiner de alla i rutinmässigt.

Komplicerat?

Visst är det komplicerat när en person som Ebba Busch bökar runt på grannarnas fastighet och med lock och pock, kvinnlig list och till slut hot om rättsligt tvång som ska genomdriva hennes vilja.
2022-01-14, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Vad är det du inte förstår egentligen?
Det finns ingen tvist att bena ut, tingsrätten har avskrivit målet då tvist inte längre föreligger.
Esbjörn har genomfört Fastighetsförsäljningen och stämningsgrunden är sålunda undanröjd.

Tingsrätten har inte avskrivit målet. Tingsrätten har stadfäst en dubiös förlikning i en dom, som kan överklagas likt alla domar, men det krävs prövningstillstånd för civilmål i högre instans. När det handlar om komplicerade saker och stora ekonomiska värden upplever jag hovrätten som generösa med prövningstillstånd.

Jag vet inte vad du menar med avskrivit ett mål. Det enda jag kan tänka mig är att någon inger en stämningsansökan och inte betalar avgiften, och då avskrivs målet.
2022-01-15, 00:07
Medlem
Citat:
Tingsrätten har inte avskrivit målet. Tingsrätten har stadfäst en dubiös förlikning i en dom, som kan överklagas likt alla domar, men det krävs prövningstillstånd för civilmål i högre instans. När det handlar om komplicerade saker och stora ekonomiska värden upplever jag hovrätten som generösa med prövningstillstånd.

Jag vet inte vad du menar med avskrivit ett mål. Det enda jag kan tänka mig är att någon inger en stämningsansökan och inte betalar avgiften, och då avskrivs målet.
Problemet för Esb här är att även OM hovrätten skulle meddela prövningstillstånd, och även OM hovrätten skulle upphäva stadfästningen, så är fortfarande förlikningsavtalet giltigt.

För att upphäva affären, som dessutom är fullt genomförd nu, så skall han först få förlikningsavtalet ogiltigförklarat (genom att stämma EB i tingsrätten), och därefter få köpeavtalet upphävt och därmed kunna få köpet hävt. Och dessa domar, om de skulle gå hans väg, kan EB överklaga. Fram tills dess är hon juridisk ägare av fastigheten, med eller utan lagfart från lantmäteriet.
2022-01-15, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Därför att det är en stadfästelse och inte en genomförd rättegång givetvis.

Så på vad sätt menar du att det "givetvis" är en grund för återförvisning?
Är du insatt i förutsättningarna för en återförvisning till lägre rätt, eller gör du bara bestämda "självklara" uttalanden baserat på rena killgissningar? Du är ju inte ens i närheten av att ta upp någonting sakligt gällande det som kan göra en återförvisning aktuell.
2022-01-15, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
I vilken inlaga påstår ombudet Binninge att Bolin saknar rättshabilitet ?
Aktbilagenummer tack

82 och 101, bland annat.

Tråkigt att se att du har så dålig koll på Esbjörns fyra bestridandegrunder. Jag slår vad om att du inte ens visste att de var fyra stycken.
2022-01-15, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Precis, inte Lag (1924:323) om verkan av avtal, som slutits under påverkan av en psykisk störning. Den har aldrig åberopats

Jura novit curia!

Capiche?
2022-01-15, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Binninge
11
25
28
Osv.

Ja, det lär finnas gott om sådana inlagor, med de två jag nämnde är vi då uppe i 5 redan
2022-01-15, 00:21
Medlem
Citat:
Du har fel. Förlikningen är en tingsrättsdom där en förlikning ersätter huvudförhandling,
Du har fel.
Förlikning är ingen dom. Det är ett avtal mellan svarande och klagande där man hittar en överenskommelse istället för att tingsrätten avgör tvisten medelst en dom.

Citat:
Med en besvärshänvisning, där Sture inkommit med ett överklagande inom rätt tid.
Nej. Med en Stadfästelse. Och överklagandet inkom i absolut sista stund utan någon som helst ny bevisning och en begäran om anstånd för att sätta sig in i ärendet och inkomma med sådan.
Till dags datum har Sture inte inkommit med en rad bevisning som stöder det som Esbjörn anför i sitt klagobrev

Citat:
Nu är det så att det inte är parterna i pluralis som kommit överens, utan en part är överens med den andra partens ombud att köra över den part som inte var överens. Och att Esbjörn klagar, skiner de alla i rutinmässigt.
Det du påstår här är alltså att Esbjörns ombud inte fört Esbjörns talan utan snarare samverkat med Ebba till hennes fördel.
Spännande. Det borde ju innebära att advokaterna Berg och Behm har blivit MINST anmälda till advokatsamfundet. Har en sådan anmälan inkommit? Och VARFÖR har de fortfarande kvar sina fullmakter
Nej de sitter inte och tjuvhåller på dem som någon hävdade. Det funkar inte så. Det räcker med att Esbjörn (via sitt geni till ombud) meddelar att fullmakten för Berg/Behm att företräda honom är tillbakadragen.

Det du i förlängningen säger är ju även att generalfullmaktshavaren (hon som först tyckte det var en bra idé att göra media-sak av detta) helt plötsligt bytt sida och nu är helt OK med att Esbjörn sålt sin fastighet
2022-01-15, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ksitpeks
🤣🤣🤣🤣🤣
-Hej, jag heter Johann.
-Vad har du för yrke?
-Jag är juridiskt ombud.
🤣🤣🤣🤣🤣

Faktum är att det är inte hans yrke. Han har ingen anställning. Han är en ren amatör. Han har heller ingen juridisk skolning. Så man kan inte ens säga att han är ett amatörmässigt juridiskt ombud, han var bara Esbjörns kompis-ombud, och ett riktigt uruselt sådant som orsakade Esbjörn mycket stor skada med allt sitt kluddande och tafflighet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in