2022-01-21, 12:29
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Påtal om att vilseleda; vad exakt försöker artikeln att vilseleda läsarna om med de tända ljusen menar du?

Och på tal om att vilseleda, var har jag pratat om slott? Och fruktansvärt mycket pengar?

Hur gör du kopplingen till mitt inlägg med ”slott”och ”fruktansvärt mycket pengar” när jag nu i mitt inlägg enbart pratar om ljuset/ mörkret i rummet?

På det har jag helt tydligt skrivit att artikeln är skriven i november, så du behöver inte försöka vrida det till att jag försöker vilseleda någon.

Aldrig har jag sett en tråd med så mycket anklagelser om lögn. Hur man än gör så ljuger man. Eller så ljuger Esbjörn. Eller så ljuger media.

Även om man både citerar, länkar och visar på att det är en fundering, ett tyckande eller en spekulation så ljuger man. Eller så är man idiot, underbegåvad eller ” mongo”.

Det är verkligen ett dåligt sätt att argumentera.

Artikeln försöker vilseleda läsarna via bilderna, en falsk bild av omständigheterna vid undertecknandet.
En solig augustidag med klart väder sittandes runt bordet vid det stora ljusa köksfönstret, sanning.
Visavi mulen novembereftermiddag sittande längst in i rummet med tända kandelabrar, iscensatt bild.
Har du verkligen inte sett att bordet flyttats från första interiörbilden (ganska ljust vid fönstret fast det är november) till bilden på Esbjörn vid bordet inne i rummet med kandelabrar tända?
2022-01-21, 12:34
Medlem
Citat:
Påtal om att vilseleda; vad exakt försöker artikeln att vilseleda läsarna om med de tända ljusen menar du?

Och på tal om att vilseleda, var har jag pratat om slott? Och fruktansvärt mycket pengar?

Hur gör du kopplingen till mitt inlägg med ”slott”och ”fruktansvärt mycket pengar” när jag nu i mitt inlägg enbart pratar om ljuset/ mörkret i rummet?

På det har jag helt tydligt skrivit att artikeln är skriven i november, så du behöver inte försöka vrida det till att jag försöker vilseleda någon.

Aldrig har jag sett en tråd med så mycket anklagelser om lögn. Hur man än gör så ljuger man. Eller så ljuger Esbjörn. Eller så ljuger media.

Även om man både citerar, länkar och visar på att det är en fundering, ett tyckande eller en spekulation så ljuger man. Eller så är man idiot, underbegåvad eller ” mongo”.

Det är verkligen ett dåligt sätt att argumentera.
Ditt intellekt verkar lite klent.
Tidningen försöker ljuga ihop en bild om att det var kolsvart så att argumenten om ”i princip blind” ska understrykas ännu mer. Man försöker bygga en lögn kring att Esbjörn omöjligt kunde se varken Ebba eller papperna han skrev under. Du fattar alltså inte det?
2022-01-21, 12:51
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Artikeln försöker vilseleda läsarna via bilderna, en falsk bild av omständigheterna vid undertecknandet.
En solig augustidag med klart väder sittandes runt bordet vid det stora ljusa köksfönstret, sanning.
Visavi mulen novembereftermiddag sittande längst in i rummet med tända kandelabrar, iscensatt bild.
Har du verkligen inte sett att bordet flyttats från första interiörbilden (ganska ljust vid fönstret fast det är november) till bilden på Esbjörn vid bordet inne i rummet med kandelabrar tända?
Artikeln försöker vilseleda? Men hör du inte själv hur det låter? Tycker du inte själv att man har ganska dåligt med argument för sin sak när man måste ta till att rikspressen försöker vilseleda sina läser?
Esbjörn tyckte det var mörkt och skumt i rummet. Varför skulle han ljuga om det?

Att gamla människor får sämre seende och behöver bättre belysning är inget att orda om. För så är det. Sen kan du ha en faster Hulda som såg som en hök i mörkret, det spelar ingen roll. Hon representerar inte flertalet av 80+ arna. Synen börjar hos de flesta faktiskt förändrad i 40-års åldern. Det är då folk börjar köpa läsglasögon och tycka att det är jobbigt att köra bil i mörkret. Men du och dina kompisar kanske inte riktigt kommit upp i den åldern och därför inte har erfarenheter av det ännu.

Jag ska ge dig två påståenden, så låsas vi att du inte vet något om det här. Vilket tycker du själv låter mest trovärdigt.

• Rikspressen vilseledde medvetet sina läsare genom att iscensätta bilder i syfte att misskreditera Ebba Busch.

• Mycket tyder på att Ebba inte var ärlig när hon sa att hon varit noga med att säkerhetskälla att allt gick rätt till innan affären. Exempelvis bristen på värderingar, frågor angående priset, Esbjörn och vittnens utsagor om att Ebba tjatade.
2022-01-21, 12:59
Medlem
Man är mer än naiv om man inte förstår att bilder i media alltid används för att påverka. Då anpassar man den efter vad man vill uppnå.

Detta är på samma sätt vid tex reklam.
Då anpassar man utskärning, skärpa, ljus, kontrast bakgrund för att visa det man vill.
Om man kallar det vilseleda, fokusera eller vad har ingen betydelse. Det är samma sak.

Att tro att en proffsfotograf inte fått besked om vad man vill visa med bilden visar bara att man inte förstår media.

Är det nån som tror att en biltillverkare skulle visa en bild av sin nya lyxbil otvättad och full med skräp inuti samt bucklor utvändigt? Det är samma påverkansprincip. Samma sak när man säljer ett hus. Inga bilder på ett skräpigt rum.
2022-01-21, 13:11
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Artikeln försöker vilseleda? Men hör du inte själv hur det låter? Tycker du inte själv att man har ganska dåligt med argument för sin sak när man måste ta till att rikspressen försöker vilseleda sina läser?
Esbjörn tyckte det var mörkt och skumt i rummet. Varför skulle han ljuga om det?

Att gamla människor får sämre seende och behöver bättre belysning är inget att orda om. För så är det. Sen kan du ha en faster Hulda som såg som en hök i mörkret, det spelar ingen roll. Hon representerar inte flertalet av 80+ arna. Synen börjar hos de flesta faktiskt förändrad i 40-års åldern. Det är då folk börjar köpa läsglasögon och tycka att det är jobbigt att köra bil i mörkret. Men du och dina kompisar kanske inte riktigt kommit upp i den åldern och därför inte har erfarenheter av det ännu.

Jag ska ge dig två påståenden, så låsas vi att du inte vet något om det här. Vilket tycker du själv låter mest trovärdigt.

• Rikspressen vilseledde medvetet sina läsare genom att iscensätta bilder i syfte att misskreditera Ebba Busch.

• Mycket tyder på att Ebba inte var ärlig när hon sa att hon varit noga med att säkerhetskälla att allt gick rätt till innan affären. Exempelvis bristen på värderingar, frågor angående priset, Esbjörn och vittnens utsagor om att Ebba tjatade.

Alla riksmedia har agendor och skriver vinklat. Läs första artikeln i Expressen till exempel. Läs hur de beskriver området och förskönar/döljer status på den aktuella fastigheten.

Kolla på bilderna de valt ut i efterföljande artiklar. Hårda, kalla bilder på Ebba, där hon ser konstig ut och varma bilder på en gammal Esbjörn med krökt rygg.

Hade det varit journalistik på riktigt, hade de belyst det hela så objektivt det bara gått och låtit läsarna fatta beslut på vad de ska tycka. Men sån journalistik sker sällan idag.

Vad gäller Ebbas påstående så har hon gjort en värdering innan. Det är inget tveksamt där. För Ebbas del handlar det om att inte betala mer än vad hon behöver. En efterforskning för att se "listpriset" på varan helt enkelt.

Vad finns det för vittnen till Ebbas tjat? Esbjörn har ju inte haft med sig någon på sin sida?
2022-01-21, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Man är mer än naiv om man inte förstår att bilder i media alltid används för att påverka. Då anpassar man den efter vad man vill uppnå.

Detta är på samma sätt vid tex reklam.
Då anpassar man utskärning, skärpa, ljus, kontrast bakgrund för att visa det man vill.
Om man kallar det vilseleda, fokusera eller vad har ingen betydelse. Det är samma sak.

Att tro att en proffsfotograf inte fått besked om vad man vill visa med bilden visar bara att man inte förstår media.

Är det nån som tror att en biltillverkare skulle visa en bild av sin nya lyxbil otvättad och full med skräp inuti samt bucklor utvändigt? Det är samma påverkansprincip. Samma sak när man säljer ett hus. Inga bilder på ett skräpigt rum.

Du har fullständigt rätt. Ljussättning och beskäring av bilder styr vad betraktaren upplever. Dessa bilder, som Expressens fotograf har tagit i huset, med så skarpa skillnader mellan ljusa partier och mörka är skapade fullständigt medvetet av fotografen. Fotografen har velat påverka med bilderna inte dokumentera verkligheten. Bra jobb av fotografen med den agenda Brännström haft på uppdrag av Binninge. Svagt av chefredaktören att tillåta lögner i sin tidning!
2022-01-21, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Rikspressen vilseledde medvetet sina läsare genom att iscensätta bilder i syfte att misskreditera Ebba Busch.
Inte vilseleda i dess rätta bemärkelse. Arr arrangera en bild för att det skall förstärka (eller försvaga) berättelsen i artikeln är liksom inget nytt knep. Det är fotografens jobb att se till så att bilder funkar i sammanhanget, om det behövs flyttas ett bord för att få till en bättre bild så gör man det
Eller du kanske tror att folk bor i hem som ser ut som på mäklarsidorna med?
Citat:
Exempelvis bristen på värderingar
Hur många värderingar anser du att man behöver vid ett fastighetsköp? Normalt räcker det med en, i vissa fall kompletterad med en besiktning av fastighetens skick.
2022-01-21, 13:21
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68

Vi kanske pratar om olika artiklar, men ingenstans i artikeln står det något om att Esbjörn tyckte att det var mörkt vid påskrivandet av avtalet eller att det var månljus eller ens kalendaber tänd. Så hur artikelförfattaren försöker vilseleda läsarna här är obegripligt.

Tvärtom nämns ju att:

[…]” När Expressen för några veckor sedan träffade Esbjörn i hans hus, som är centrum för striden mellan KD–ledaren och honom,”[…]

Så det är ju klart och tydligt att man inte försöker få det att se ut som i augusti. Dessutom står Esbjörn i utejacka från samma artikel, men ännu en bild.

[url] https://www.bildtagg.se/bild/t0xbn19jap4tb35d1w6nc9f[url]

https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/esbjorn-stanger-dorren-for-affaren-med-ebba-busch/
2022-01-21, 13:27
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappa65
Du har fullständigt rätt. Ljussättning och beskäring av bilder styr vad betraktaren upplever. Dessa bilder, som Expressens fotograf har tagit i huset, med så skarpa skillnader mellan ljusa partier och mörka är skapade fullständigt medvetet av fotografen. Fotografen har velat påverka med bilderna inte dokumentera verkligheten. Bra jobb av fotografen med den agenda Brännström haft på uppdrag av Binninge. Svagt av chefredaktören att tillåta lögner i sin tidning!

Eller så är det mörkt i början av november?
Och som sagt, visa mig kopplingen i artikeln som gör att man försöker vilseleda läsarna!

Finns inget i texten som som ens nämner ljusföhållandena vid kontraktsskrivningen.
2022-01-21, 13:32
Medlem
Citat:
Vi kanske pratar om olika artiklar, men ingenstans i artikeln står det något om att Esbjörn tyckte att det var mörkt vid påskrivandet av avtalet eller att det var månljus eller ens kalendaber tänd. Så hur artikelförfattaren försöker vilseleda läsarna här är obegripligt.

Tvärtom nämns ju att:

[…]” När Expressen för några veckor sedan träffade Esbjörn i hans hus, som är centrum för striden mellan KD–ledaren och honom,”[…]

Så det är ju klart och tydligt att man inte försöker få det att se ut som i augusti. Dessutom står Esbjörn i utejacka från samma artikel, men ännu en bild.

[url] https://www.bildtagg.se/bild/t0xbn19jap4tb35d1w6nc9f[url]

https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/esbjorn-stanger-dorren-for-affaren-med-ebba-busch/
Men du förstår alltså inte sammanhanget? Hur Esbjörns ombud läckt en passande story till Brännström som okritiskt matade ut artikel efter artikel - allt i syfte att pressa ebba till att backa från köpet. Som de sedan länge planlagt i tråden på Facebook.
Du skriver som om du var totalt omedveten om att allt var planlagt i förväg och en del i en utpressningsstrategi.
2022-01-21, 13:35
Medlem
Den som vet det allra minsta om fotografering vet att man kan styra hur ljusa bilderna blir med bländare och tid. Dessutom finns en uppfinning som kallas blixt. Hur ljus en bild blir beror på hur fotografen vill spegla stämningen i rummet och inget annat! Expressens fotograf har gjort ett bra jobb med den agenda Expressen haft i sina artiklar. Tyvärr saknar chefredaktören moral så han har tillåtit Brännström föra propaganda på nyhetsplats.
2022-01-21, 13:46
Medlem
WestleyRichardss avatar
Citat:
Eller så är det mörkt i början av november?
Och som sagt, visa mig kopplingen i artikeln som gör att man försöker vilseleda läsarna!

Finns inget i texten som som ens nämner ljusföhållandena vid kontraktsskrivningen.

Det är du som försöker att vilseleda.
Det är DU som har skrivit att äldre kan ha svårt att läsa text vid dåligt ljus.
Sedan så följer du upp med artiklar med bilder ifrån en vintermånad där man har tänt ljus, dragit för gardinerna, flyttat bort bordet ifrån fönstret.
Expressen har givetvis haft en agenda när de skrev artikeln.
Du har en agenda med dina inlägg.

Esbjörn skrev på kontrakten en solig eftermiddag i augusti vid ett bord som stod vid fönstret.
Belysningen var utomordentlig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in