2022-01-14, 19:33
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Det är imponerande no doubt,dock med två kantare i stå om jag fattade rätt.
Hursomhelst..givet vissa specifika förutsättningar så kan hon visa sig vara en veritabel OS joker..men scenariot förefaller i skrivande stund vara orealistiskt.

Jag fattar fortfarande inte NÄR Stina skall åka i OS.

Hon passar inte in i nuvarande pussel..och en 92:a följd av topp prestation understryker bryderiet enligt alla matematiska ramar.

Stina sköt liggträffar i ståskyttet, förutom bommen då.
Citera
2022-01-14, 19:41
Medlem
Citat:
Det är imponerande no doubt,dock med två kantare i stå om jag fattade rätt.
Hursomhelst..givet vissa specifika förutsättningar så kan hon visa sig vara en veritabel OS joker..men scenariot förefaller i skrivande stund vara orealistiskt.

Jag fattar fortfarande inte NÄR Stina skall åka i OS.

Hon passar inte in i nuvarande pussel..och en 92:a följd av topp prestation understryker bryderiet enligt alla matematiska ramar.
Februari 2022 är ett tips.
Citera
2022-01-14, 19:48
Medlem
Vågar man sätta Elvira på en sista sträcka i en OS-stafett? Vi vet att hon har kapacitet men har hon nerverna? Hanna har varit lite svajig den här säsongen men har mer erfarenhet än sin syster.

Vill definitivt ha Anna med i stafetten. Hon bevisar om och om igen att hon är stabil på vallen och står pall för trycket. Är väl åkformen som kan vara ett frågetecken men borde funka på någon av de första sträckorna.

Första reserv borde vara Mona.
Citera
2022-01-14, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Februari 2022 är ett tips.

Frågan kvarstår ju obesvarad..

Skall Stina kastas in i distans..svar NEJ torde bli svaret.
Därefter följer sprinten..det är ju en naturlig distans för Stina att svara upp på,med tanke på hennes förklarliga fortsatta ojämna skytte.

På detta följer jaktstarten med fyra skjutningar.Därefter så är det stafettdags med uppenbar guldchans för nationens damer.

Mass start kommer inte ifråga.

Fortsatt..NÄR skall Stina åka ett lopp under OS?

Distans,med fyra skjutningar..näe.knappast va?
Sprint?..Det borde passa Stina.Problemet är att det är jaktstart med fyra skjutningar på den distansen..och är verkligen Stina bättre än Mona här..ety,det borde ju onekligen vara emellan de två detta handla om?

Därefter stafett..OM Stina är påtänkt att åka stafetten framför Anna och Mona,ja då skall hon naturligtvis smaka blod innan.Å andra sidan så gäller ju detta Anna samt Mona också,eller hur?

Kort sagt..är Stina Nilsson inte påtänkt att åka stafett..ja,då finns det inget utrymme för henne att åka något alls..med reservation för att hon skall peta Mona sprint..och varför skall hon det?
Citera
2022-01-14, 20:01
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Anna behöver åka lite fortare idag om hon ska åka OS-stafetten. Det tror jag dock att hon kommer göra. Gissningsvis har hon och Linn tränat lite hårdare under julen iom att de redan är klara för OS. Var ju även väldigt lättskjutet idag så säger inte så mycket inför OS.

Med det sagt tycker jag trots allt Stina visar att hon är ett bra alternativ. Intressant att hon menar att skyttet funkar bättre när åkningen stämmer och åkningen borde funka på OS. Och så lyfter hon sig i man man lägen. Perfekt för en andra sträcka. Hon har även bevisat att hon har koll på nerverna så jag tror inte hon skulle göra bort sig.
Citera
2022-01-14, 20:03
Medlem
Man kan tänka ett scenario..iofs och en aning utanför The Box..där man petar Linn Persson i sprint med påföljande jaktstart och kör med BÅDE Brorsson samt Stina Nilsson.
Jag vet faktiskt inte om det skulle vara så himla smart..men jag giver endast det tänkbara scenariot..
Citera
2022-01-14, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surgubben-Jan
Anna behöver åka lite fortare idag om hon ska åka OS-stafetten. Det tror jag dock att hon kommer göra. Gissningsvis har hon och Linn tränat lite hårdare under julen iom att de redan är klara för OS. Var ju även väldigt lättskjutet idag så säger inte så mycket inför OS.

Med det sagt tycker jag trots allt Stina visar att hon är ett bra alternativ. Intressant att hon menar att skyttet funkar bättre när åkningen stämmer och åkningen borde funka på OS. Och så lyfter hon sig i man man lägen. Perfekt för en andra sträcka. Hon har även bevisat att hon har koll på nerverna så jag tror inte hon skulle göra bort sig.

Håller inte med.En komma fem säsonger under bältet som skidskytt och kastas in i ett scenario där vi troligen kommer stoltsera som preguldfavoriter i ett OS?
För mycket risk för mig,bitcoin bites back.
Jag har ingenting emot Stina Nilsson..men rutin räknas oftast för någonting när det gäller stafett..och Anna Magnusson has been there and she has indeed done that.

Det borde ha företräde.
Citera
2022-01-14, 20:24
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Håller inte med.En komma fem säsonger under bältet som skidskytt och kastas in i ett scenario där vi troligen kommer stoltsera som preguldfavoriter i ett OS?
Jag har ingenting emot Stina Nilsson..men rutin räknas oftast för någonting när det gäller stafett..och Anna Magnusson has been there and she has indeed done that.

Det borde ha företräde.

Det är bra att det inte är Pichler som leder laget och ska ta ut åkare. Han var ju redan innan Stina Nilsson hade åkt en enda tävling beredd att ge henne friplats i VC. Nu gjorde hon en gedigen insats idag, men det gjorde ju alla övriga i stafettlaget också. Sedan bör man nog inte jämföra olika sträckor i tid rätt av, även om det är samma bana. En åkare kan få häng på en annan (till exempel Stina Nilsson på Alimbekava) som håller tempot på ett helt annat sätt än det sker på andra sträckor. Det vore ju även lite märkligt om man nu bara ska se till detta lopp och helt glömma hur det plumpade sig senast med en 91:a plats.

Jag har fullt förtroende för att ledarstaben i skidskytte kommer att ta med alla aspekter och ta ut det bästa laget samt disponera det så bra det går. Det går emellertid aldrig att förutse allt. Vem som helst i det uttagna stafettlaget kan misslyckas om oflytet är framme. Det är ju inte så att Linn Persson, Hanna Öberg och Elvira Öberg är vattentätt ofelbara.

Tror att det lutar åt att Skottheim får stanna hemma och att det står mellan Brorsson och Magnusson vem som blir fjärde åkare i stafetten.
Citera
2022-01-14, 20:26
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:

Det borde ha företräde.
Jag ser nog helst Magnusson men hänger lite på att hon har lite bättre form.
Citera
2022-01-14, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är bra att det inte är Pichler som leder laget och ska ta ut åkare. Han var ju redan innan Stina Nilsson hade åkt en enda tävling beredd att ge henne friplats i VC. Nu gjorde hon en gedigen insats idag, men det gjorde ju alla övriga i stafettlaget också. Sedan bör man nog inte jämföra olika sträckor i tid rätt av, även om det är samma bana. En åkare kan få häng på en annan (till exempel Stina Nilsson på Alimbekava) som håller tempot på ett helt annat sätt än det sker på andra sträckor. Det vore ju även lite märkligt om man nu bara ska se till detta lopp och helt glömma hur det plumpade sig senast med en 91:a plats.

Jag har fullt förtroende för att ledarstaben i skidskytte kommer att ta med alla aspekter och ta ut det bästa laget samt disponera det så bra det går. Det går emellertid aldrig att förutse allt. Vem som helst i det uttagna stafettlaget kan misslyckas om oflytet är framme. Det är ju inte så att Linn Persson, Hanna Öberg och Elvira Öberg är vattentätt ofelbara.

Tror att det lutar åt att Skottheim får stanna hemma och att det står mellan Brorsson och Magnusson vem som blir fjärde åkare i stafetten.

Håller helt med i resonemanget.
Dock så är jag rimligt(har lite misstro auktoritet)övertygad om att Anna kommer före Brorsson på historik.
En stabil skytt med dolkstöten två gånger Öberg torde vara att föredra framför gambling med ståskytte a la Mona.
Vi har dessutom lite marginal..vi behöver inte maxa de första två sträckorna och chansa.
Det räcker att vi hyggligt är med i resonemanget.
Med Anna så är vi det..med Mona så flyger vi likt Ikaros eller hamnar i dyn.

Det troliga mellanscenariot ger fortfarande GULD..men det förutsätter nog Anna Magnusson tror jag.
Senast redigerad av Lookalike 2022-01-14 kl. 20:37.
Citera
2022-01-14, 20:36
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Håller helt med i resonemanget.
Dock så är jag rimligt(har lite misstro auktoritet)övertygad om att Anna kommer före Brorsson på historik.
En stabil skytt med dolkstöten två gånger Öberg torde vara att föredra framför gambling med ståskytte a la Mona.
Vi har dessutom lite marginal..vi behöver inte maxa de första tcå sträckorna och chansa.
Det räcker att vi hyggligt är med i resonemanget.
Med Anna så är vi det..med Mona så flyger vi likt Ikaros eller hamnar i dyn.

Det troliga mellanscenariot ger fortfarande GULD..men det förutsätter nog Anna Magnusson tror jag.

Ja jag håller dörren öppen för att de kan välja den ena eller den andra. Jag tror inte att Stina Nilsson kommer att åka stafett och även om Mona Brorsson lyckades sätta allt idag, och ju därmed var bättre än Anna Magnusson, så känns hon som ett osäkert kort när det verkligen gäller.
Citera
2022-01-14, 20:45
Bannlyst
Citat:
Man kan tänka ett scenario..iofs och en aning utanför The Box..där man petar Linn Persson i sprint med påföljande jaktstart och kör med BÅDE Brorsson samt Stina Nilsson.
Jag vet faktiskt inte om det skulle vara så himla smart..men jag giver endast det tänkbara scenariot..

Haft lite den tanken också då sprint är en chansgren. Stina är ju med för att hon skall göra ett sådant lopp som hon gör idag. Hon vinner med 20 sekunder mot Mona idag sedan får du addera 5-6 s till med extraskottet. Hon slår Mona med drygt en straffrunda..och då är ändå Mona i bra åkform. Addera den insatsen till en sprint så har du troligtvis en medalj. Det är så du måste tänka. Stina är en klar medaljkandidat om hon presterar som hon gjorde idag. De senaste 3 loppen, med 2 skjutningar, har hon skjutit 0+1..och gör hon det i OS..formtoppad..då tar hon medalj på OS. Så bra var loppet idag.

Den chansen tycker jag man skall ta.

När det gäller Mona kan man säga att man kan chansa med henne på en sprint ” i hopp ” om dagens nollskytte ger en boost av hennes självförtroende så att hon kanske får lite andra tankar vid liknande situation i OS. Vi får se hur hon skjuter på söndag.

Linn Persson har varit på pallen en gång i sitt liv individuellt så någon medaljkandidat är hon inte på sprint. Då damstafetten är Sveriges bästa medaljchans ( om man rangordnar alla) så är det viktigt att Linn får åka så att hon kommer in i OS. Fast det kanske räcker med distans.

Mona har masstartsloppet i alla fall att tänka på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in