2021-12-10, 17:36
Medlem
Klappat och klart då?

Systrar Öberg,Linn och Mona till distans.
Systrar Öberg,Linn och Anna till sprint.
Karbonpapper på det till stafett.

Så känns det som i nuläget..Stina med som reserv på Skottheims bekostnad?
Citera
2021-12-10, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Som Alkibiades påpekade är maxkvoten på OS fyra aktiva per nation och tävling, så det lär bli tufft att ta ut laget. Gissningsvis tar man ut fem aktiva på både herr- och damsidan. Då har man en stafettreserv om någon skulle bli sjuk och man kan eventuellt låta en formstarkare längdåkare åka sprinten och jaktstarten, medan en säkrare skytt tar hand om distansloppet och en stafettsträcka.
Har inte Hanna en friplats till distansen som regerande mästare och då får vi väl i så fall 5 åkare i distansen? Eller är jag ute och snurrar nu?
Om det är så borde 6 damer tas ut så man har tillgång till en reserv.
Citera
2021-12-10, 18:32
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DieTrolle
Har inte Hanna en friplats till distansen som regerande mästare och då får vi väl i så fall 5 åkare i distansen? Eller är jag ute och snurrar nu?
Om det är så borde 6 damer tas ut så man har tillgång till en reserv.

Inga friplatser i OS för regerande mästare. Sedan är det väl inte helt klart om Sverige får 5 eller 6 platser på damsidan i OS.
Citera
2021-12-10, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Inga friplatser i OS för regerande mästare. Sedan är det väl inte helt klart om Sverige får 5 eller 6 platser på damsidan i OS.

Sverige leder ju nationscupen ännu i år och var tvåa förra året. Det är topp 3 som får ta med 6 aktiva så det ser ju ljust ut.
Citera
2021-12-10, 19:09
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riwarde
Sverige leder ju nationscupen ännu i år och var tvåa förra året. Det är topp 3 som får ta med 6 aktiva så det ser ju ljust ut.

Mnja, det är väl en särskild rankinglista som gäller. Var inte helt uppdaterad på kvalproceduren när jag skrev min kommentar men nu har jag läst på.
Citera
2021-12-10, 19:10
Medlem
Stina är som jag ser det närmare än startplats i sprinten än att vara reserv för stafetten så jag tror att hennes chanser ökar väldigt mycket om det blir 6.

Hon är kanske också den som gynnas mer av att få starta alla världscuper efter jul och få så många tävlingar som möjligt framför att få en träningsperiod så en senare uttagning kanske inte ändrar så mycket ändå.

Tänker mig att 4-5 kan tas ut till os-laget innan jul och att Stina och Skottheim får tävla om sista platsen efter jul. Vet ju inte varför Skottheim inte ska tävla något mer varken i WC- eller IBU-cup, men kanske är det för att ge henne chansen att träna sig i form och göra ett försök igen efter jul. Det håller jag tummarna för iaf.
Citera
2021-12-10, 19:15
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:

Det stämmer visserligen, men det handlar fortfarande om väldigt små marginaler i toppen. Vi är bara 86 poäng före Tyskland som innehar femteplatsen.

Ställningen i damernas nationscup:
1. Sverige 1967
2. Frankrike 1949 (-18)
3. Belarus 1911 (-56)
4. Norge 1893 (-74)
5. Tyskland 1881 (-86)
Citera
2021-12-10, 19:21
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Det stämmer visserligen, men det handlar fortfarande om väldigt små marginaler i toppen. Vi är bara 86 poäng före Tyskland som innehar femteplatsen.

Ställningen i damernas nationscup:
1. Sverige 1967
2. Frankrike 1949 (-18)
3. Belarus 1911 (-56)
4. Norge 1893 (-74)
5. Tyskland 1881 (-86)

Fast när det gäller OS-rankingen så ligger vi tvåa och har 265 poäng ned till Týskland på fjärde plats.
Senast redigerad av Alkibiades 2021-12-10 kl. 19:24.
Citera
2021-12-10, 19:41
Medlem
Citat:
Fast när det gäller OS-rankingen så ligger vi tvåa och har 265 poäng ned till Týskland på fjärde plats.

Det var ett tag sedan jag läste exakt vad som gällde. Är det slutställningen efter Annecy som gäller eller även några tävlingar efter nyåret?
Citera
2021-12-10, 19:45
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Det var ett tag sedan jag läste exakt vad som gällde. Är det slutställningen efter Annecy som gäller eller även några tävlingar efter nyåret?

Efter Ruhpolding. Sedan är det lite komplicerat vilka tävlingar som räknas (eller vilka som man kan stryka) så lite svårt att överblicka hur resterande tävlingar kan slå om det skulle gå lite dåligt för svenskorna.
Citera
2021-12-10, 19:53
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:

Ok, tydligen är det tolv utvalda tävlingar som avgör nationsrankingen. Var ser du den listan, eller har du räknat fram den själv?

Citat:
The “OWG NOC Quota List” is made up by the best 12 single results (Nations Cup points system, WC and WCH competition results) of the 2020/21* and 2021/22 season and is the basis for the NOC quota allocation through D.1, D.2 and D.3.

Each National Federation (NF) will retain at least the same WC/WCH-Start-Quota (IBU ECR 12.6.1.1 & 15.6.1) as determined from the 2019/20 season World Cup Nations Cup Score throughout the whole Olympic Qualification Period (All WC/WCH from 28 November 2020 - 16 January 2022).

The best 12 results consist of:
  • Six (6) Sprint competitions
  • One (1) Individual competition
  • Three (3) Relay competitions
  • One (1) Single Mixed Relay competition
  • One (1) Mixed Relay competition
If there is an equal number of points between any athletes on the list on 16 January 2022, the best placed athlete will be the one who won more first places, and if there is still a tie, who won the most second places, etc. If, after following this procedure, the tie cannot be broken, a tie will be declared in accordance to IBU ECR Art. 15.8.5.

PDF med kvalificeringsregler till OS 2022: https://cdn.dosb.de/user_upload/Athletenservice/Peking_2022/internationale_Qualifikationskriterien/Beijing_2022_-_Qualification_System_-_Biathlon.pdf
Citera
2021-12-10, 19:56
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ok, tydligen är det tolv utvalda tävlingar som avgör nationsrankingen. Var ser du den listan, eller har du räknat fram den själv?

https://ibu.blob.core.windows.net/docs/2122/BT/SWRL/CP03/SWSP/C78O_v1.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in