2022-01-16, 19:17
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är väl klart att de blev drabbade. Du menar att åkaren inte skulle bli påverkad när det uppstår en så trasslig situation som denna? Jag uppfattar de åsikter som uttrycks som fullt rimliga. Att börja spekulera i att någon medvetet skulle förstöra för andra är dock att ta i. Svårigheten är ju också att hitta ett lämpligt sätt att hantera en uppkommen situation. Ska det rendera diskvalifikation att missa så grovt att man skjuter på en annan tavla?

Konstigt att ingen funderat i dessa tankebanor innan det händer så att de kan reglera det på ett smidigare sätt. Nu hände det och det vore ju kardinalfel om man bara lät det passera utan att dra lärdom.
De blev drabbade med kompenserade. Ibland är det en fördel och ibland är det en nackdel (beror helt på situationen). Visst kan göra ett case för att det var en nackdel igår men deras stafett förstördes inte av fadäsen.

Jag uppfattar att det finns ett tydligt regelverk för hur det ska hanteras dock blev det problem pga inkompetens och det tog längre tid än nödvändigt (vilket ledde till ett ovanligt stort avdrag)
Citera
2022-01-16, 19:19
Medlem
vackertsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EatableAcrobat
Nu har en olycka drabbat Norge, alltså måste reglerna ändras. https://www.nrk.no/sport/forventer-regelendring-etter-sveriges-skytefadese_-_-slipper-billig-unna-1.15813096

Varför är detta en så stor sak? Om någon sätter staven mellan benen på sig själv och faller och drar med sig flera andra åkare? Diskvalifikation?

Vad är poängen med hårdare straff? Straffrundor och straffminuter är väl straff nog, även om Peppe hade lite tur att det var stafett med extraskott.

Men är du förvånad? Norge, detta navelskådande, inskränkta, provinsiella bondesamhälle, ser konspirationer (gärna svenska) i allt som sker. De är helt upptagna med vad Sverige tycker och tänker om dem. Det finns ett talesätt i Norge som den lilla klick intellektuella som bor där ibland använder. "När Sverige studerar världen, då studerar Norge Sverige"

Låt dem hålla på.
Citera
2022-01-16, 19:26
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surgubben-Jan
De blev drabbade med kompenserade. Ibland är det en fördel och ibland är det en nackdel (beror helt på situationen). Visst kan göra ett case för att det var en nackdel igår men deras stafett förstördes inte av fadäsen.

Jag uppfattar att det finns ett tydligt regelverk för hur det ska hanteras dock blev det problem pga inkompetens och det tog längre tid än nödvändigt (vilket ledde till ett ovanligt stort avdrag)

Om det finns ett regelverk så är det väl bra om de värderar det mot den uppkomna situationen och funderar på om det rätt utformat.
Citera
2022-01-16, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EatableAcrobat
Nu har en olycka drabbat Norge, alltså måste reglerna ändras. https://www.nrk.no/sport/forventer-regelendring-etter-sveriges-skytefadese_-_-slipper-billig-unna-1.15813096

Varför är detta en så stor sak? Om någon sätter staven mellan benen på sig själv och faller och drar med sig flera andra åkare? Diskvalifikation?

Vad är poängen med hårdare straff? Straffrundor och straffminuter är väl straff nog, även om Peppe hade lite tur att det var stafett med extraskott.
Norska ledarna framför samma hypotetiska scenarion som en del flashbackskribenter gjort med glimten i ögat med undantaget att de verkar göra det på fullt allvar:
Citat:
Den norske treneren som fulgte kaoset fra standplass, Anders Brun Hennum, mener det burde vært en straff på 30 sekunder per skudd på feil skive.

– Hvis ikke kan man jo spekulere i å ødelegge for andre nasjoner med å skyte et par skudd i deres skive, for så å skyte fullt i egen skive med ekstraskudd, sier Hennum, men påpeker at han absolutt ikke tror Femling skjøt feil med vilje.
Framstår ju som smått alarmistiskt att mena att det helt plötsligt skulle sättas i system att slösa med sina egna skott för att sabba för motståndarna och det ger ett löjets skimmer över hela deras argumentation. Är nog få åkare som är så säkra på vallen att de medvetet skulle riskera rundor för att sabba för motståndarna...

Nu tycker jag Norge har rätt i sak med att det borde ge ett tidstillägg att skjuta på fel tavla men sättet de framför detta på är bara löjligt med absurda exempel. Det var ju inte heller direkt så att Norge på något sätt förlorade stafetten på detta utan de lyckades fint med att skjuta och köra bort sig själva från pallen.
Citera
2022-01-16, 20:58
Medlem
FNLSs avatar
Skulle man tjäna en massa på det hade det skett många fler gånger.

Det är lite typiskt norskt. De skrattade i Lahtis efter mäki- bolshunov. De var inte lika glada efter VM femmilen
Citera
2022-01-16, 21:17
Medlem
Skulle det hända mer sällan om det var straffbelagt? Hade Domracheva eller Neuner, när de kom in helt själva på vallen, ställde sig på matta ett och sköt på tavla två, tänkt till en gång extra? Tveksamt.

Är ganska säker på att medvetet förstöra för motståndare hade resulterat i diskvaifikation enligt 11.3.4u committing a serious violation of the principles of fair play or the requirements of sportsmanship. Så ser inte varför reglerna behöver ändras bara pga. det.
Citera
2022-01-16, 22:31
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joow
Skulle det hända mer sällan om det var straffbelagt? Hade Domracheva eller Neuner, när de kom in helt själva på vallen, ställde sig på matta ett och sköt på tavla två, tänkt till en gång extra? Tveksamt.

Är ganska säker på att medvetet förstöra för motståndare hade resulterat i diskvaifikation enligt 11.3.4u committing a serious violation of the principles of fair play or the requirements of sportsmanship. Så ser inte varför reglerna behöver ändras bara pga. det.

Det är naturligtvis trams att ens lyfta tanken på att någon medvetet skulle skjuta bort en konkurrent genom att skjuta på dennes tavla. Så säkra är inte skyttet hos någon att de kan räkna med att träffa alla ordinarie och reservskott på beställning.
Citera
2022-01-17, 15:52
Medlem
Ryssland har tagit ut sitt OS-lag:

Kristina Reztsova, Ulyana Nigmatullina, Svetlana Mironova, Irina Kazakevich och Valeria Vasnetsova.
Alexander Loginov, Eduard Latypov, Said Karimulla Khalili, ​Daniil Serokhvostov, Maxim Tsvetkov.
Reserver på hemmaplan är Anton Babikov, Alexander Povarnitsyn, Anastasia Shevchenko, Evgenia Burtasova.

Herrlaget är slagkraftigt med två individuella toppar, en träffsäker veteran och ett par intressanta framtidsnamn. På damsidan hänger mycket på Reztsova om det ska bli något individuellt, tror jag. Inte för att man kör runt med ett lastgammalt lag direkt, men jag trodde nog åtminstone en av senaste årens juniorstjärnor skulle slå sig in i laget på allvar i år. Största talangen av dom alla Shevshenko som synes reserv, lyckades inte ta VC-poäng på dom chanserna hon fick här i januari fast hon sköt ganska bra.

--

Frankrike fortsätter med ordinarie lag i Antholz. Har vad jag sett inte spikat OS-laget än, men kan inte finnas så stora frågetecken vilket det blir med den matchningen.
Citera
2022-01-17, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Frankrike fortsätter med ordinarie lag i Antholz. Har vad jag sett inte spikat OS-laget än, men kan inte finnas så stora frågetecken vilket det blir med den matchningen.

Er jo bare sjette plassen på hvert lag som er i tvil, og sjansene er vel store for at det blir Botet og Perrot.

Noen som vet når det svenske Antholz lager blir tatt ut?
Citera
2022-01-17, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pg46
Er jo bare sjette plassen på hvert lag som er i tvil, og sjansene er vel store for at det blir Botet og Perrot.

Nej det vet jag inte, ofta tas laget ut på måndagar men man är inte lika konsekventa med kommuniceringen som längdförbundet med trupputtagningarna.

Det borde bli Skottheim, Andersson x2, Högberg, Halvarsson, E. Nilsson på damsidan om inte Brorsson/Persson kör. Det är även det troliga EM-laget.

Brorsson borde köra enligt mig. Frågetecken finns för Bettan efter sjukdom senast.

Brandt x2 i herrlaget, resten beror på hur många juniorer man skickar.
Citera
2022-01-17, 16:46
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pg46

Citat:
Nej det vet jag inte, ofta tas laget ut på måndagar men man är inte lika konsekventa med kommuniceringen som längdförbundet med trupputtagningarna.

Det borde bli Skottheim, Andersson x2, Högberg, Halvarsson, E. Nilsson på damsidan om inte Brorsson/Persson kör. Det är även det troliga EM-laget.

Brorsson borde köra enligt mig. Frågetecken finns för Bettan efter sjukdom senast.

Brandt x2 i herrlaget, resten beror på hur många juniorer man skickar.
Laget kommer kl. 18 ikväll, sänds live på Facebook tydligen.
Citera
2022-01-17, 17:05
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ryssland har tagit ut sitt OS-lag:

Kristina Reztsova, Ulyana Nigmatullina, Svetlana Mironova, Irina Kazakevich och Valeria Vasnetsova.
Alexander Loginov, Eduard Latypov, Said Karimulla Khalili, ​Daniil Serokhvostov, Maxim Tsvetkov.
Reserver på hemmaplan är Anton Babikov, Alexander Povarnitsyn, Anastasia Shevchenko, Evgenia Burtasova.

Herrlaget är slagkraftigt med två individuella toppar, en träffsäker veteran och ett par intressanta framtidsnamn. På damsidan hänger mycket på Reztsova om det ska bli något individuellt, tror jag.

Det ryska damlaget är för ihåligt för att ta medalj i damstafetten, däremot blir ryssarna farliga i mixedstafetten. Dessutom har jag en känsla av att Reztsova kan bli livsfarlig i sprinten. Det vore inte första gången nån från öst överraskar i ett mästerskapslopp, och får hon bara till ståskyttet, så ... Mamma Anfissa vet ju hur man toppar formen dessutom
Senast redigerad av ingetbranick 2022-01-17 kl. 17:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in