2022-01-11, 16:33
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hankypanky14
Om världslag som Frankrike, Norge och Tyskland testat åkare som ligger sämre än Högberg i IBU-cupen borde Sverige ha plats för Högberg. Ffa när åkare inte klarar jaktstarter eller fallerar totalt. Fast har ledningen bestämt från början vilka åkare som de vill satsa på inför OS så är det bara så.

Eller så beror det på, som jag skrev förut men som du uppenbarligen ignorerade, att det ingen annan nation har en sådan bredd när det gäller topp-6 som Sverige har. Därför inget anmärkningsvärt att nationer med sämre bredd än Sverige testar fler åkare.
Citera
2022-01-11, 16:35
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riwarde
Nu är startlistan inför imorgon släppt.
19 Linn
20 Hanna
36 Elvira
52 Anna
53 Mona
74 Stina

Och alltså ingen Johanna.

Rimligt.
Citera
2022-01-11, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Klart som korvspat att det glider dåligt om de sandar i spåret (även om sanden i fråga är mycket fin).

De sander ikke, banene ligger nære Gobi ørkenen.
Citera
2022-01-11, 16:39
Medlem
En sak som jag undrar kring Mona är hur det fungerat för henne med hög höjd under träningssäsongen. Hon gjorde ju en särskild satsning och åkte på eget läger i början av sommaren och uppenbarligen har hon ju lyckats få till skidåkningen riktigt bra i år och höjt sig mot tidigare år. Tidigare tävlingar på hög höjd har ju inte fungerat särskilt bra för henne (åtminstone inte de senaste åren) och frågan är hur det ser ut med anpassningen och om det fortfarande finns frågetecken där som också bidragit till att hon får vänta på OS-uttagningen?

Nu tror jag ju hennes svaga ståskytte och dess konsekvenser för stafetten har varit ett starkt argument mot henne. Det hade troligen sett mycket bättre ut om hon hade haft samma skytteresultat, men mer jämnt fördelat mellan ligg och stå.
Citera
2022-01-11, 17:15
Medlem
Citat:
En sak som jag undrar kring Mona är hur det fungerat för henne med hög höjd under träningssäsongen. Hon gjorde ju en särskild satsning och åkte på eget läger i början av sommaren och uppenbarligen har hon ju lyckats få till skidåkningen riktigt bra i år och höjt sig mot tidigare år. Tidigare tävlingar på hög höjd har ju inte fungerat särskilt bra för henne (åtminstone inte de senaste åren) och frågan är hur det ser ut med anpassningen och om det fortfarande finns frågetecken där som också bidragit till att hon får vänta på OS-uttagningen?

Nu tror jag ju hennes svaga ståskytte och dess konsekvenser för stafetten har varit ett starkt argument mot henne. Det hade troligen sett mycket bättre ut om hon hade haft samma skytteresultat, men mer jämnt fördelat mellan ligg och stå.

Brorsson har alltid varit upp och ned åkformmässigt.
Sedan så tror jag inte att en jämntjockt dåligt skyttereslutat varit positivt.
Bättre att kunna pinpointa ligg eller stå som problemområde.
För Monas del så ligger hennes permanent obefintliga pannben henne mest i fatet om man pratar stafett för henne.Vi kommer att vara med i skarpt läge i damstafetten från första stavtag,vi är knappa förhandsfavoriter till guldet som jag ser det.

Då duger det inte till med Brorsson som alltid viker ned sig fatalt i situationer just som denna.
Hon bör vara vårt absolut sista alternativ att ta till när det gäller stafetten.
Citera
2022-01-12, 04:06
Medlem
Teobald Thors avatar
Citat:
Det är bra att veta att som skidskytt att man inte får bomma 2 skott i sprint i ett OS. Då är det kört för pallen. Oavsett kön.
Detta var okänt för damerna på 90-talet. Vid OS 1992 sköt medaljörerna 3+2+2 bom och 1994 2+2+0 bom. Men visst, jag medger att det var "en annan sport" på den tiden, svårare nu men inte omöjligt.
För Martin Fourcade 2018 var det inte kört förrän han missade 3:e skottet. Hade han nöjt sig med 2 bom hade det troligen blivit guld (22s bakom 1:an) och definitivt pallen (15s bakom 3:an).
Sen har det denna VC-säsong på damsidan varit dubbelbommare på pallen i 4 lopp av 6, så att påstå att det inte kan hända på OS är bara löjligt.

Citat:
Hur många kvinnliga skidskyttar i OS vet att det i de senaste 3 masstartsloppen i OS har ingen nollskytt funnits på pallen?
Mona vet. När hon i OS-masstarten kommer in på vallen i ensam ledning med 0-0-0 kommer hon att tänka på det och skjuter en nolla till i ren förvirring.

Citat:
Är man en grymt duktig skytt så kanske man skall fokusera på detta i OS. All fokus på skyttet. Inte stressa i åkningen, inte stressa i skyttet..”bara”fokus att skjuta fullt.
På OS är det medaljer som gäller, inga prispengar eller världscuppoäng för en 10:e plats. Skall man justera något så är det snarare åt andra hållet, dvs mer offensivt, men bäst är nog bara att göra som vanligt.

Citat:
Statistiken visar att 8 sprintar ( inklusive Turin) att ingen har klarat att ta medalj på sprint på 2 bom.
Stoppa 19 vita och en svart boll i en urna och dra 8 bollar med återläggning. Om alla 8 bollarna råkade vara vita, vilket kommer att inträffa med 0,95^8 = 66% sannolikhet, så betyder inte det att du aldrig någonsin kommer att dra en svart boll om du sen fortsätter dra bollar.

Citat:
Då har vi haft de bästa skidskyttarna i världshistorien i startlistan. Björndalen, Fourcade, Boe, Svendsen. Snabba skidåkare som Berger och Andresen. På damsidan Mäkärainen, Dahlmeier, Domratcheva, Kuzmina, Neuner..
Andresen tog silver med 2 bom 1998.... Björndalen sköt 0 vann med en minut så han hade haft råd med 2 bom och ändå ta guld. 2002 hade Björndalen förmodligen tagit silver med 2 bom, 53s ner till 3:an och 4:an.

Citat:
Man måste göra statistik på rätt sätt.

Citera
2022-01-12, 05:26
Medlem
Teobald Thors avatar
Citat:
Med statistik kan man bevisa det mesta. Hanna Öberg ska statistiskt sätt vara en av de som är sämst på hemmaplan av dagens aktiva. ( https://www.realbiathlon.com/blog/index.php/2022/01/05/is-there-home-advantage-in-biathlon/ ) Då ska man alltså ha med sig att i hennes världscupdebut blev hon 7:a på hemmaplan. 2 (inklusive VM-guldet) av hennes 7 segrar har kommit på hemma plan och på hemma-VM 2019 så tog hon flest poäng av alla damer. Spontant skulle jag inte säga att det är en person som har problem med prestationen just på hemmaplan.

Man skall räkna på det geometriska medelvärdet (multiplicera och dra n:te roten) istället för det aritmetiska medelvärdet (summera och dela med n).

Räknar man med det aritmetiska medelvärdet så får nyanser i de dåliga resulten oproportionerligt stor betydelse. Skillnaden mellan 45:e och 75:e plats påverkar lika mycket som skillnaden mellan 1:a och 31:a plats. "I verkligheten" är ju skillnaden mellan 1:a och 31:a plats gigantisk medan 45:e eller 75:e plats är skit samma. Exempelvis blir en 1:a och en 25:e plats (1+25=26) likvärdigt med två 13:e platser (13+13=26).

Räknar man med geometriska medelvärdet blir en 1:a och en 25:e plats (1x25=25) likvärdigt med två 5:e platser (5x5=25) vilket är mycket mera rimligt. (Jag tror dock de flesta fortfarande föredrar en 1:a och och en 25:e plats.)

Aritmetiskt medelvärde för Hannas 16 starter i Östersund:
(7+81+25+4+5+1+4+11+10+52+54+24+74+1+11+6) / 16 ) = 23,1

Geometriskt medelvärde för Hannas 16 starter i Östersund:
16:e roten av (7*81*25*4*5*1*4*11*10*52*54*24*74*1*11*6) = 10,9

alternativt:
10^(( log7 + log81 +...+ log11 + log6)/16) = 10,9

Sen skall såklart Hannas geometriska medelvärde jämföras med andra åkares geometriska medelvärde men det får nån annan göra.
Senast redigerad av Teobald Thor 2022-01-12 kl. 05:30.
Citera
2022-01-12, 07:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Teobald Thor
Detta var okänt för damerna på 90-talet. Vid OS 1992 sköt medaljörerna 3+2+2 bom och 1994 2+2+0 bom. Men visst, jag medger att det var "en annan sport" på den tiden, svårare nu men inte omöjligt.
För Martin Fourcade 2018 var det inte kört förrän han missade 3:e skottet. Hade han nöjt sig med 2 bom hade det troligen blivit guld (22s bakom 1:an) och definitivt pallen (15s bakom 3:an).
Sen har det denna VC-säsong på damsidan varit dubbelbommare på pallen i 4 lopp av 6, så att påstå att det inte kan hända på OS är bara löjligt.

Mona vet. När hon i OS-masstarten kommer in på vallen i ensam ledning med 0-0-0 kommer hon att tänka på det och skjuter en nolla till i ren förvirring.

På OS är det medaljer som gäller, inga prispengar eller världscuppoäng för en 10:e plats. Skall man justera något så är det snarare åt andra hållet, dvs mer offensivt, men bäst är nog bara att göra som vanligt.

Stoppa 19 vita och en svart boll i en urna och dra 8 bollar med återläggning. Om alla 8 bollarna råkade vara vita, vilket kommer att inträffa med 0,95^8 = 66% sannolikhet, så betyder inte det att du aldrig någonsin kommer att dra en svart boll om du sen fortsätter dra bollar.

Andresen tog silver med 2 bom 1998.... Björndalen sköt 0 vann med en minut så han hade haft råd med 2 bom och ändå ta guld. 2002 hade Björndalen förmodligen tagit silver med 2 bom, 53s ner till 3:an och 4:an.

Om du inte förstått gäller OS-sprinten från 2006 och de andra loppen från 2010. Lille vän, det har hänt sedan 1992 och 1998. T ex så var inte Simon Eder skidskytt då. Han har utvecklat skidskyttet mycket..
Citera
2022-01-12, 08:29
Medlem
Citat:

Du kommer dragandes med enstaka exempel från vad som måste betecknas icke modern tid.
Björndalens..och Frodes när han hade bradag..komparatibla fördelar åkmässigt som var ett faktum då finns helt enkelt inte idag.
Därför är det totalt ointressant om Ole Einar kunnat vinna med två bom 2002 eller vad f-n som det nu tjatades om.Det var då och nu är nu...men sitter man med snoken alltför långt ned i alltför gamla nuffror så blir det Winston Churchill av alltihop.
Lyft skallen någon gång och andas in din samtid.
Gör du det så skall du nog bli varse att Guld i sprint inte kan vinnas via två bomskott.
Citera
2022-01-12, 08:37
Medlem
Efter Ruhpolding så slipper vi i alla fall tramset med att inte ta ut de två sista individerna.
Då får Stina och Mona sina biljetter.
Jag fattar inte vad teaterfasonerna med Skottheim tjänat till?
Någon rimlig motivering till tramset kan knappast finnas i denna sinnevärlden.
Citera
2022-01-12, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Brorsson har alltid varit upp och ned åkformmässigt.
Sedan så tror jag inte att en jämntjockt dåligt skyttereslutat varit positivt.
Bättre att kunna pinpointa ligg eller stå som problemområde.
För Monas del så ligger hennes permanent obefintliga pannben henne mest i fatet om man pratar stafett för henne.Vi kommer att vara med i skarpt läge i damstafetten från första stavtag,vi är knappa förhandsfavoriter till guldet som jag ser det.

Då duger det inte till med Brorsson som alltid viker ned sig fatalt i situationer just som denna.
Hon bör vara vårt absolut sista alternativ att ta till när det gäller stafetten.

Monas åkform har varit stabilt bra så här långt den här säsongen och skytteprocenten är 83,5 totalt sätt. Om hon hade legat därikring i både stående och liggande så tror jag att hon hade varit betydligt närmare stafettlaget, men det är förstås ointressant egentligen för verkligheten är ju som den är.

Damstafetten är ju den största (guld)medalj-chansen och jag tycker inte att det är konstigt alls att man prioriterar den i uttagningen till truppen. Inte heller att man vill undersöka om Skottheim skulle vara en bra reserv att ta med till den. Hon har ju visat tillräckligt hög nivå för det tidigare och tränarna har förstås mycket bättre koll än vad vi kan ha på om hennes form är på uppåtgående igen.

Sen tror jag ju inte att hon faktiskt kommer att ta den platsen, utan att det i slutändan blir Stina och Mona som får åka. Stafetten på fredag blir nog helgens viktigast lopp vad det gäller uttagningen.
Citera
2022-01-12, 09:38
Medlem
Citat:
Man skall räkna på det geometriska medelvärdet (multiplicera och dra n:te roten) istället för det aritmetiska medelvärdet (summera och dela med n).

Räknar man med det aritmetiska medelvärdet så får nyanser i de dåliga resulten oproportionerligt stor betydelse. Skillnaden mellan 45:e och 75:e plats påverkar lika mycket som skillnaden mellan 1:a och 31:a plats. "I verkligheten" är ju skillnaden mellan 1:a och 31:a plats gigantisk medan 45:e eller 75:e plats är skit samma. Exempelvis blir en 1:a och en 25:e plats (1+25=26) likvärdigt med två 13:e platser (13+13=26).

Räknar man med geometriska medelvärdet blir en 1:a och en 25:e plats (1x25=25) likvärdigt med två 5:e platser (5x5=25) vilket är mycket mera rimligt. (Jag tror dock de flesta fortfarande föredrar en 1:a och och en 25:e plats.)

Aritmetiskt medelvärde för Hannas 16 starter i Östersund:
(7+81+25+4+5+1+4+11+10+52+54+24+74+1+11+6) / 16 ) = 23,1

Geometriskt medelvärde för Hannas 16 starter i Östersund:
16:e roten av (7*81*25*4*5*1*4*11*10*52*54*24*74*1*11*6) = 10,9

alternativt:
10^(( log7 + log81 +...+ log11 + log6)/16) = 10,9

Sen skall såklart Hannas geometriska medelvärde jämföras med andra åkares geometriska medelvärde men det får nån annan göra.

Rimligt resonemang även om en del av uträkningarna flyger över mitt huvud. Det är egentligen inte heller så viktigt. Genomsnittsprestationen är ju inte så intressant egentligen för det är ju snarare topparna (eller bristen på dem) som spelar roll i slutändan oavsett om det är hemmaplanstävlingar eller OS-starter som vi tittar på. Dessutom så blir ju urvalet av tävlingar väldigt få speciellt jämfört med övriga tävlingar så att det blir svårt att dra några slutsatser. Det är ju dessutom väldigt mycket annat som kan påverka utfallet, förfluten tid inte minst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in