Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-01-14, 12:36
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Ja, tänk om haven inte hade varit så enormt stora. Hur mycket hade den globala medeltemperaturen varit nu i så fall? 2-3 grader över förindustriell nivå kanske. Där har vi verkligen tur, haven skyddar oss från oss själva, det skall vi vara väldigt tacksamma för.
Men livet i haven kommer att påverkas oerhört mycket.

Såg just några rubriker om att utrotningen av djur kommer att påverka växtligheten, men de var bakom betalvägg.

Många klimatförnekare saknar folkvett, har vi tvingats konstatera många gånger. Jag vet inte hur det hänger ihop, det kanske blir så när man inser att man har förlorat den sakliga diskussionen.
Förnekarna har förnekat växthuseffekten, människans påverkan, att uppvärmningen skulle vara farlig på något sätt, de förnekar de extrema vädren, glaciärernas avsmältning och de låtsas att vi är på väg mot en istid. De har kritiserat klimatforskningen och IPCC. De har låtsats att klimatkrisen är en religiös tro, en konspiration osv, osv.

De har haft så grundligt fel i ämnet att de borde erkänna det och skämmas för allt de har utsatt oss för. Men istället fortsätter angreppen och översitteriet.
De är ytterst osympatiska människor.
ja, men vi kommer alla att få smaka på effekterna av klimatförändringarna, vare sig vi erkänner dom eller inte. Det är en oerhört klen tröst att vi kommer att kunna säga "vad var det vi sa.."
Citera
2022-01-14, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liffen
Under andra världskriget gjores försök med en gengasdriven stubbupptagare. Som gengasbränsle använde den de stubbar som den tog upp. Problemet var bara att alla stubbar som den tog upp gick åt för att driva den. När jag avverkar skog får jag det som kallas grot, alltså grenar och rötter. Det lönar sig inte att bränna lastbilsdrivmedel för att köra in det till en fabrik. Men med ett gengasaggregat och en motorgenerator på det sätt som Västkustskt gör kan man sälja värdet av grot och halm i form av el som man matar ut på nätet. Det blir intressant att se om hen kan få lönsamhet på anläggningen.

Jag har sett en fräs som flisar stubben på plats, den sitter på en skördare.

Jag är osäker på hur långt man kom med stubbarna, du kan ha rätt att det inte lönar sig.

Det vore bra i så fall.

Nej, alltså... enbart elkraftverk på biobränsle tror jag inte är en bra idé. På riktigt stora pannor är det lagstiftat med elgenerering, SYSAV har en ångpanna och generator på sitt värmeverk idag. Men det är ju tvingad lagstiftning.

Att använda el till värme som vi gör flitigt i Sverige är dock en annan sak. El har högre ordning eller "kvalitet" och bör användas till det som inte kan åstadkommas med värme. Att slösa bort den på att värma fastigheter funkar nog bara när man har överskott av billig el, som vi hade förr och Norge har idag.

Generellt är det ju så att värmeenergi är billigare per kWh än el. 200 liter olja kostar idag $85 eller 765 kr och det är ovanligt högt pris. Det är i runda slängar 2000 kWh och 38 öre per kWh.

Sedan kan man lägga skatt på det såklart.

Det är billigast, men ställer till så många andra problem såklart.
Citera
2022-01-14, 12:40
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jag har sett en fräs som flisar stubben på plats, den sitter på en skördare.

Jag är osäker på hur långt man kom med stubbarna, du kan ha rätt att det inte lönar sig.

Det vore bra i så fall.

Nej, alltså... enbart elkraftverk på biobränsle tror jag inte är en bra idé. På riktigt stora pannor är det lagstiftat med elgenerering, SYSAV har en ångpanna och generator på sitt värmeverk idag. Men det är ju tvingad lagstiftning.

Att använda el till värme som vi gör flitigt i Sverige är dock en annan sak. El har högre ordning eller "kvalitet" och bör användas till det som inte kan åstadkommas med värme. Att slösa bort den på att värma fastigheter funkar nog bara när man har överskott av billig el, som vi hade förr och Norge har idag.

Generellt är det ju så att värmeenergi är billigare per kWh än el. 200 liter olja kostar idag $85 eller 765 kr och det är ovanligt högt pris. Det är i runda slängar 2000 kWh och 38 öre per kWh.

Sedan kan man lägga skatt på det såklart.

Det är billigast, men ställer till så många andra problem såklart.
Om vi pratar om uppvärmning så finns det en helt överlägsen källa. Ingen annan källa är i närheten vad gäller kostnad per kWh.
https://varmebaronen.se/sol/
Citera
2022-01-14, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
När vi ställer om till ett klimatsmartare Sverige (vilket vi gör långsamt) så kommer det även att vara ekonomiskt mycket lönsamt. Du har inget att oroa dig för. Sverige kommer vara i framkant för export av klimatsmarta lösningar och det är vi redan idag.

Jo, jag vet. Saxlund som bl a säljer flisbrännare och hantering växer bra och exporterar till Tyskland och UK. Ersätter kol där.

Jag har inget emot det du skriver, men jag ser din bedömning som helt orealistisk och naiv. Du förnekar problemen och nackdelarna.

När vi fått bort de fossila bränslena kan vi fatta beslut om vi även skall gå på biobränslen. Men jag vill inte riskera att försena avvecklingen av fossilt.
Citera
2022-01-14, 12:50
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jo, jag vet. Saxlund som bl a säljer flisbrännare och hantering växer bra och exporterar till Tyskland och UK. Ersätter kol där.

Jag har inget emot det du skriver, men jag ser din bedömning som helt orealistisk och naiv. Du förnekar problemen och nackdelarna.

När vi fått bort de fossila bränslena kan vi fatta beslut om vi även skall gå på biobränslen. Men jag vill inte riskera att försena avvecklingen av fossilt.
Det är ändå helt jävla kört. Vi (som kollektiv på planeten) fortsätter att öka utsläppen av växthusgaser. Vi bränner allt mer fossila bränslen, 2022 förväntas att slå nya utsläppsrekord. Det kommer inte att spela någon som helst roll vad vi gör här i Sverige i slutändan, det kommer alltid att vara någon som ser en öppning att släppa ut mer om vi drar ned på utsläppen. Det är där vi står idag.

Vi är inte på väg mot någon lösning, tvärtom, vi fortsätter i allt högre takt mot stupet. Varje land hittar ständigt nya ursäkter för att just de ska få släppa ut ännu mer växthusgaser och det kommer inte att ändras. Bidens klimatpaket kommer inte att gå igenom. Australien som nyss brann ned, förnekar fortfarande problemet och öppnar världens största kolgruva. Ingen tar frågan på allvar.
Senast redigerad av saganshus 2022-01-14 kl. 12:59.
Citera
2022-01-14, 13:09
Medlem
Citat:
Det är ändå helt jävla kört. Vi (som kollektiv på planeten) fortsätter att öka utsläppen av växthusgaser. Vi bränner allt mer fossila bränslen, 2022 förväntas att slå nya utsläppsrekord. Det kommer inte att spela någon som helst roll vad vi gör här i Sverige i slutändan, det kommer alltid att vara någon som ser en öppning att släppa ut mer om vi drar ned på utsläppen. Det är där vi står idag.

Vi är inte på väg mot någon lösning, tvärtom, vi fortsätter i allt högre takt mot stupet. Varje land hittar ständigt nya ursäkter för att just de ska få släppa ut ännu mer växthusgaser och det kommer inte att ändras. Bidens klimatpaket kommer inte att gå igenom. Australien som nyss brann ned, förnekar fortfarande problemet och öppnar världens största kolgruva. Ingen tar frågan på allvar.

Att det brinner i Australien är väldigt normalt. Varför försöker du låtsas som att det plötsligt är en orsak av mänskliga utsläpp av växthusgaser?

Mycket märkligt. Lust att förklara dig?
Citera
2022-01-14, 13:15
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Jag läste att havet värms upp med motsvarande värmeeffekten av fem Hiroshimabomber i sekunden.
Oj. Hiroshimabomber. Det hör man ju direkt att det är farligt. 🙄
Citera
2022-01-14, 13:16
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Att det brinner i Australien är väldigt normalt. Varför försöker du låtsas som att det plötsligt är en orsak av mänskliga utsläpp av växthusgaser?

Mycket märkligt. Lust att förklara dig?
Det finns ingenting normalt med att 20% av Australiens skog brinner ned under en enda säsong och dödar över en miljard djur. Varför ljuger du? Vad har du för sjuk agenda?
Citera
2022-01-14, 13:18
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
Oj. Hiroshimabomber. Det hör man ju direkt att det är farligt. 🙄
Vi kan höra att du inte har ett skit att komma med som vanligt. Det hörs tydligt.
Citera
2022-01-14, 13:22
Medlem
Citat:
Det finns ingenting normalt med att 20% av Australiens skog brinner ned under en enda säsong och dödar över en miljard djur. Varför ljuger du? Vad har du för sjuk agenda?

Ljuger jag när jag säger att bränder i Australien hör till det normala?

Är det en sjuk agenda att vilja hålla sig till sanningen?

Jösses.
Citera
2022-01-14, 13:26
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Ljuger jag när jag säger att bränder i Australien hör till det normala?

Är det en sjuk agenda att vilja hålla sig till sanningen?

Jösses.
Varför drygar du dig med fullständigt nonsens? Det handlar inte om normala bränder som inträffar regelbundet och det vet du mycket väl. Varför uppträder du som en komplett idiot och låtsas som att det är normalt med bränder i den omfattningen? Du vet mycket väl att detta inte är normalt, så varför håller du på med din idioti? Vad har du för sjuk agenda?
Senast redigerad av saganshus 2022-01-14 kl. 13:28.
Citera
2022-01-14, 13:29
Medlem
Citat:
Varför drygar du dig med fullständigt nonsens? Det handlar inte om normala bränder som inträffar regelbundet och det vet du mycket väl. Varför uppträder du som en komplett idiot och låtsas som att det är normalt med bränder i den omfattningen? Varför uppträder du som en komplett idiot?

Är det drygt att säga att bränder i Australien hör till det normala? Är det fullständig nonsens?

Är jag en komplett idiot som säger att bränder i Australien hör till det normala?

Förlåt, men din närvaro i den här tråden känns omotiverad. Så som du för dig har ingen plats i en ärlig diskussion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in