Citat:
Ursprungligen postat av
liffen
Under andra världskriget gjores försök med en gengasdriven stubbupptagare. Som gengasbränsle använde den de stubbar som den tog upp. Problemet var bara att alla stubbar som den tog upp gick åt för att driva den. När jag avverkar skog får jag det som kallas grot, alltså grenar och rötter. Det lönar sig inte att bränna lastbilsdrivmedel för att köra in det till en fabrik. Men med ett gengasaggregat och en motorgenerator på det sätt som Västkustskt gör kan man sälja värdet av grot och halm i form av el som man matar ut på nätet. Det blir intressant att se om hen kan få lönsamhet på anläggningen.
Jag har sett en fräs som flisar stubben på plats, den sitter på en skördare.
Jag är osäker på hur långt man kom med stubbarna, du kan ha rätt att det inte lönar sig.
Det vore bra i så fall.
Nej, alltså... enbart elkraftverk på biobränsle tror jag inte är en bra idé. På riktigt stora pannor är det lagstiftat med elgenerering, SYSAV har en ångpanna och generator på sitt värmeverk idag. Men det är ju tvingad lagstiftning.
Att använda el till värme som vi gör flitigt i Sverige är dock en annan sak. El har högre ordning eller "kvalitet" och bör användas till det som inte kan åstadkommas med värme. Att slösa bort den på att värma fastigheter funkar nog bara när man har överskott av billig el, som vi hade förr och Norge har idag.
Generellt är det ju så att värmeenergi är billigare per kWh än el. 200 liter olja kostar idag $85 eller 765 kr och det är ovanligt högt pris. Det är i runda slängar 2000 kWh och 38 öre per kWh.
Sedan kan man lägga skatt på det såklart.
Det är billigast, men ställer till så många andra problem såklart.