Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-07-19, 19:51
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Hävdar inget annat än att jag inte tror på domedagsnarrativet och att jag tycker man ska sluta med att påstå att ett enskilt väderevent är en signal på att vi har ett klimatnödläge.

Själv tycker jag att sommaren varit skitdålig i Sverige. Som vanligt alltså.

Det gör du ju visst. Du skrev:

Citat:
Ja, inte har prognoserna slagit in. De tar faktiskt upp det själva i samband med den senaste rapporten.
Citera
2022-07-19, 19:52
Medlem
heggeness avatar
Citat:
Hävdar inget annat än att jag inte tror på domedagsnarrativet och att jag tycker man ska sluta med att påstå att ett enskilt väderevent är en signal på att vi har ett klimatnödläge.

Själv tycker jag att sommaren varit skitdålig i Sverige. Som vanligt alltså.

Vill du alltså inte att man ska rapportera om värmerekord och extremväder? Varför ska man mörka det?
Citera
2022-07-19, 19:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Vill du alltså inte att man ska rapportera om värmerekord och extremväder? Varför ska man mörka det?
Nej, men att hävda att det är något exceptionellt.

Det har varit mycket sådant på sista tiden. Verkar som att de har förköpt sig på den mörkröda varianten av grafik tycker jag.
Citera
2022-07-19, 20:00
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Jag har ganska klart uppgett temat för dagen.

Och det är den överdramatiserade väderrapporteringen vi har just nu. Det var en betydligt värre värmebölja i UK 1976 och jag upplevde +40C i Spanien redan för över tjugo år sedan.

Sammantaget vill jag säga att det som alla påstådda klimatexperter säger ska man ta med en nypa salt.
Här har du ett exempel på hur man citerar ipcc och refererar till dem. Så kan du följa mitt exempel med stöd för vad du påstått.

Citat:
Current Arctic sea ice cover (both annual and late summer) is at its lowest level since at least 1850 (high confidence) and is projected toreach practically ice-free conditions at its summer minimum at least once before 2050 under all scenarios.
https://www.ipcc.ch/report/ar6/wg1/downloads/factsheets/IPCC_AR6_WGI_Regional_Fact_Sheet_Polar_regions.pdf

Nu när du vet hur det kan se ut med ett lämpligt refererande, är det din tur att backa upp dina påståenden.
Citera
2022-07-19, 20:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Här har du ett exempel på hur man citerar ipcc och refererar till dem. Så kan du följa mitt exempel med stöd för vad du påstått.

https://www.ipcc.ch/report/ar6/wg1/downloads/factsheets/IPCC_AR6_WGI_Regional_Fact_Sheet_Polar_regions.pdf

Nu när du vet hur det kan se ut med ett lämpligt refererande, är det din tur att backa upp dina påståenden.
Du menar att det är en prognos.

Jag trodde man bara höll på med projektioner. Olika sådana faktiskt,
Citera
2022-07-19, 20:11
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Du menar att det är en prognos.

Jag trodde man bara höll på med projektioner. Olika sådana faktiskt,
Jag menar att det är så man refererar. Vad det är framgår i både citat och länk. Och föga märkligt står detta i kontrast mot vad du hävdat.

Varför ljuger du?
Du verkar inte ens vara medveten om att dina påståenden faktiskt går att kolla upp. Gör det innan du påstår dem. Så slipper du framstå som en uppsåtlig lögnare.
Senast redigerad av MrArtur 2022-07-19 kl. 20:13.
Citera
2022-07-19, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Du verkar inte ens vara medveten om att dina påståenden faktiskt går att kolla upp. Gör det innan du påstår dem. Så slipper du framstå som en uppsåtlig lögnare.
Det är nog så att det nästan bara är den typen av personer kvar på förnekarsidan, och så en och annan som inte klarar av att inse att folket de litar på är lögnare.
Citera
2022-07-19, 20:51
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Det är väl uppenbart.
Att du ljuger och förbrukat allt förtroende (ja, jag har inställningen att människor är trovärdiga och ärliga by default, tills annat visas).

Jag kan verkligen inte förstå hur man bara helt uppsåtligt helt utan tvekan bara kan sitta och ogenerat häva ur sig (dåliga) lögner. Det ligger så långt ifrån mina ideal och min moral att jag bara inte kan begripa det.

Det finns heller ingen anledning att diskutera något med sådana. En lögnare blir aldrig trodd, ens när de talar sanning. Skapa nytt konto och sluta upp med ditt demonstrerade lögnaktiga beteende. Som du inte kommer runt och lyckas dölja genom att byta påstående (1) eller genom att ställa meningslösa desperata motfrågor (2).

1 (FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten
2 (FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten
Senast redigerad av MrArtur 2022-07-19 kl. 21:00.
Citera
2022-07-19, 21:20
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Glöm inte värmeböljan i UK 1995...

Inget nytt under solen...
Jag ser det inte som särskilt relevant. Vi vet att sannolikheten för värmerekord ökar med uppvärmningen. Men rätt ska ändå vara rätt.

A provisional temperature of 40.2°C was recorded at Heathrow at 12.50 today which, if confirmed, will beat the previous record of 38.7°C set in 2019 by 1.5°C.

https://www.metoffice.gov.uk/about-us/press-office/news/weather-and-climate/2022/red-extreme-heat-warning-ud
Citera
2022-07-19, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Den här bilden säger allt:

https://imgur.com/oamrcyH

PROPAGANDA!

Du är verkligen en idiot som går på precis vad som helst:
https://mathsnilsson.se/2022/07/17/vaderkartorna-hjarntvattar-svenskarna/
Citera
2022-07-19, 21:40
Medlem
Alla rekordtemperaturer mäts vid flygplatser där det alltid är några grader varmare. Varför har man behovet av att försöka att få det att framstå som om det är varmare än det faktiskt är?
Citera
2022-07-19, 21:59
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Alla rekordtemperaturer mäts vid flygplatser där det alltid är några grader varmare. Varför har man behovet av att försöka att få det att framstå som om det är varmare än det faktiskt är?
Enligt Nasa verkar det snarare som att flygplatser tenderar att ge svalare temperaturer [än städer]. Det vore intressant med en referens. Men rekord är rekord. Just vid flygplatser är vädret viktigt att monitorera eftersom det påverkar flygförhållandena vid ffa start och landning, vilket sker på flygplatser.

Rekord är som sagt rekord och flygplatser har, om det är som du skriver, alltid varit varmare än sin omgivning och förklarar således inte vanligare förekommande rekord. Som jag som sagt gärna ser en referens för.

Similarly, if a station is moved away from a city center to a less developed location like an airport, cooler readings may result, while if the land around a weather station becomes more developed, readings might get warmer. Such differences are caused by how ground surfaces in different environments absorb and retain heat.

https://climate.nasa.gov/ask-nasa-climate/3071/the-raw-truth-on-global-temperature-records/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in