Citat:
Ursprungligen postat av
saganshus
Nej, men jag är intresserad av klimatfrågan.
Du kanske skulle lära dig lite även om andra frågor.
Lecablocksfabriken kommer att finnas kvar och vilja sälja sina block, de konkurrerar. Du vill stänga den fabriken med politisk styrning på något vis, t ex med ekonomiska styrmedel. och du vill göra det snabbt. Det är konsekvensen av vad du gör. Ekonomiskt och socialt, fabriker är inte gratis.
Sedan är det så med utbyggnad av vindkraft att det inte alls bara styrs av regler. Den personal och de maskiner som används är begränsade, och bygger de inte vindkraftverk används de till annat. Överhettar du så rusar kostnaden.
Så vill du bygga (på plats, inte i fabriken) vindkraft i toppfart måste du ta resurser från andra byggen. Och skogen industrialiseras, fast på ett annat vis.
Vi har arbetskraftsbrist för yrkeshantverkare, vi har bostadsbrist.., vi är inne i en fas där vi bygger enormt mycket annan infrastruktur.
Jag har inget emot vedmaterial eller halm i byggnader, det ser du i mina tidigast inlägg att jag ser som positivt och en kolsänka.
Men jag tycker faktiskt inte att det är vårt ansvar att vara EUs kolsänka och vindkraftspark. Skall vi axla den bördan då skall vi fan ha bra betalt för det.
Och ser du på tomterna idag så tar du mycket av den marken med dina feta väggar (så jävla bra isolering verkar halm inte vara, eller hur?) I praktiken stjäl halmen boyta. Stort på utsidan litet på insidan.
Lerklinker i all ära som byggmaterial men det kräver en hel del underhåll (och det gillar inte folk). Utseendet är kanske inte det roligaste heller?
Men du har redan bestämt dig för Det Stora Språnget märker jag så varför fortsätta diskutera.