Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-01-14, 10:09
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Nej, egentligen inte. Det sker en utveckling, men det tar ganska lång tid att få en beprövad lösning som funkar.

Men titta på hus å är teknikutvecklingen ganska snabb från och man upptäcker många skillnader mellan varje decenium.

Däremot är man ju investerad i fabriker för vissa byggmaterial och den infrastrukturen kostar mycket kosing att ändra. Skall du pressa halmblock så är det en annan fabrik än den som gör lecablock.

Lite som när man nu byter drivlina i bilarna nu, det är en megainvestering.

Där tror jag tidsfördröjningen ligger, men det är en kostnadsfaktor du knappast skall ignorera.
Det byggs hus av halm idag, fabrikstillverkat: https://www.youtube.com/watch?v=nQvv7IJH3P8
Citera
2022-01-14, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Byggnadsbranschen är oerhört konservativ, det krävs påtryckningar för att det ska hända något. Jo, det byggs visst hus av halm idag, du har fel i sak. Modern teknik har gjort att dagens halmhus är brandsäkra, billiga och välisolerade.

https://www.youtube.com/watch?v=nQvv7IJH3P8

Jag är medveten om att man bygger halmhus och har inte förnekat det.

Men det är en annan sak att skala upp till massproduktion och få folk att vilja köpa. Konsumenten är konservativ, det tror jag också.
Citera
2022-01-14, 10:10
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Jag är medveten om att man bygger halmhus och har inte förnekat det.

Men det är en annan sak att skala upp till massproduktion och få folk att vilja köpa. Konsumenten är konservativ, det tror jag också.
Ja, exakt därför så bör vi få politiken att hjälpa till.
Citera
2022-01-14, 10:11
Medlem
Citat:
Det byggs hus av halm idag, fabrikstillverkat: https://www.youtube.com/watch?v=nQvv7IJH3P8

Ja, men man behöver skala upp, men bra ju.

Då eldas Örtofta värmeverk med flis istället.

Det är enormt små delar av biobränslehanteringen du pillar med.
Citera
2022-01-14, 10:14
Medlem
Citat:
Ja, exakt därför så bör vi få politiken att hjälpa till.

Jag håller helt enkelt inte med, jag ser politisk inblandning i produktionsapparaten som så pass negativatt jag verkligen inte vill ha mer, utan mindre.

Och jag ser inte förbränning av biobränslen som halm som skadligt för klimatet.

Tillväxtcykeln här är ett år.

Nu hinner jag inte mer att svara på allt.
Citera
2022-01-14, 10:16
Medlem
Citat:
Det är ju fullständigt nonsens. Halm som byggnadsmaterial för hus är billigt, miljövänligt, klimatsmart och har hög teknisk kvalitet och en rad andra fördelar. Det har inte ett skit med biltillverkning att göra och Trabant har jag inte nämnt överhuvudtaget. Du pratar smuts och är obehagligt dryg utan vettig anledning.

Nej, men det har med materialval att göra.

Är du inblandad i byggbranschen för du låter som en försäljare.
Citera
2022-01-14, 10:17
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Jag håller helt enkelt inte med, jag ser politisk inblandning i produktionsapparaten som så pass negativatt jag verkligen inte vill ha mer, utan mindre.

Om vi bygger hus av halm så blir det inga utsläpp av CO2 ifrån halmen, inte innan huset rivs i alla fall, det är en klimatvinst. Politiken måste styra produktionen om vi ska rädda klimatet, marknaden kommer inte att rädda klimatet.
Citera
2022-01-14, 10:18
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Nej, men det har med materialval att göra.

Är du inblandad i byggbranschen för du låter som en försäljare.
Nej, men jag är intresserad av klimatfrågan.
Citera
2022-01-14, 10:41
Medlem
Citat:
Nej, men jag är intresserad av klimatfrågan.

Du kanske skulle lära dig lite även om andra frågor.

Lecablocksfabriken kommer att finnas kvar och vilja sälja sina block, de konkurrerar. Du vill stänga den fabriken med politisk styrning på något vis, t ex med ekonomiska styrmedel. och du vill göra det snabbt. Det är konsekvensen av vad du gör. Ekonomiskt och socialt, fabriker är inte gratis.

Sedan är det så med utbyggnad av vindkraft att det inte alls bara styrs av regler. Den personal och de maskiner som används är begränsade, och bygger de inte vindkraftverk används de till annat. Överhettar du så rusar kostnaden.

Så vill du bygga (på plats, inte i fabriken) vindkraft i toppfart måste du ta resurser från andra byggen. Och skogen industrialiseras, fast på ett annat vis.

Vi har arbetskraftsbrist för yrkeshantverkare, vi har bostadsbrist.., vi är inne i en fas där vi bygger enormt mycket annan infrastruktur.

Jag har inget emot vedmaterial eller halm i byggnader, det ser du i mina tidigast inlägg att jag ser som positivt och en kolsänka.

Men jag tycker faktiskt inte att det är vårt ansvar att vara EUs kolsänka och vindkraftspark. Skall vi axla den bördan då skall vi fan ha bra betalt för det.

Och ser du på tomterna idag så tar du mycket av den marken med dina feta väggar (så jävla bra isolering verkar halm inte vara, eller hur?) I praktiken stjäl halmen boyta. Stort på utsidan litet på insidan.

Lerklinker i all ära som byggmaterial men det kräver en hel del underhåll (och det gillar inte folk). Utseendet är kanske inte det roligaste heller?

Men du har redan bestämt dig för Det Stora Språnget märker jag så varför fortsätta diskutera.
Citera
2022-01-14, 11:18
Medlem
liffens avatar
Citat:

Under andra världskriget gjores försök med en gengasdriven stubbupptagare. Som gengasbränsle använde den de stubbar som den tog upp. Problemet var bara att alla stubbar som den tog upp gick åt för att driva den. När jag avverkar skog får jag det som kallas grot, alltså grenar och rötter. Det lönar sig inte att bränna lastbilsdrivmedel för att köra in det till en fabrik. Men med ett gengasaggregat och en motorgenerator på det sätt som Västkustskt gör kan man sälja värdet av grot och halm i form av el som man matar ut på nätet. Det blir intressant att se om hen kan få lönsamhet på anläggningen.
Citera
2022-01-14, 11:28
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ja, effekten på livet i havet är oöverskådliga, men vi kommer inte att känna igen oss, så mycket är säkert och vi kommer inte att kunna räkna med att havet ska kunna föda oss i framtiden på samma sätt som idag.

Nej, det har jag faktiskt inte heller hört talas om. Det låter inte helt normalt.

https://www.dn.se/sverige/oversvamning-pa-hotell-i-storlien-trycker-pa-fran-fjallet/

Aha, jag ser i din länk att det till och med är sju Hiroshimabomber nu per sekund, från tidigare fem, det har alltså ökat rejält.

Det här var ju också intressant: "Med varmare hav smälter även istäcken på Grönland och Antarktis i en allt snabbare takt, uppemot 1 biljon ton is varje år, vilket leder till stigande havsnivåer."

Det är ju mer än dubbelt så höga siffror som tidigare som låg på 318 miljardär ton! Vilket jag skrev om tidigare.

Det accelererar och det det går ruskigt snabbt!

Din länk igen: https://www.svt.se/nyheter/utrikes/temperaturen-i-haven-hogsta-nagonsin
Ja, tänk om haven inte hade varit så enormt stora. Hur mycket hade den globala medeltemperaturen varit nu i så fall? 2-3 grader över förindustriell nivå kanske. Där har vi verkligen tur, haven skyddar oss från oss själva, det skall vi vara väldigt tacksamma för.
Men livet i haven kommer att påverkas oerhört mycket.

Såg just några rubriker om att utrotningen av djur kommer att påverka växtligheten, men de var bakom betalvägg.

Många klimatförnekare saknar folkvett, har vi tvingats konstatera många gånger. Jag vet inte hur det hänger ihop, det kanske blir så när man inser att man har förlorat den sakliga diskussionen.
Förnekarna har förnekat växthuseffekten, människans påverkan, att uppvärmningen skulle vara farlig på något sätt, de förnekar de extrema vädren, glaciärernas avsmältning och de låtsas att vi är på väg mot en istid. De har kritiserat klimatforskningen och IPCC. De har låtsats att klimatkrisen är en religiös tro, en konspiration osv, osv.

De har haft så grundligt fel i ämnet att de borde erkänna det och skämmas för allt de har utsatt oss för. Men istället fortsätter angreppen och översitteriet.
De är ytterst osympatiska människor.
Citera
2022-01-14, 12:33
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Du kanske skulle lära dig lite även om andra frågor.

Lecablocksfabriken kommer att finnas kvar och vilja sälja sina block, de konkurrerar. Du vill stänga den fabriken med politisk styrning på något vis, t ex med ekonomiska styrmedel. och du vill göra det snabbt. Det är konsekvensen av vad du gör. Ekonomiskt och socialt, fabriker är inte gratis.

Sedan är det så med utbyggnad av vindkraft att det inte alls bara styrs av regler. Den personal och de maskiner som används är begränsade, och bygger de inte vindkraftverk används de till annat. Överhettar du så rusar kostnaden.

Så vill du bygga (på plats, inte i fabriken) vindkraft i toppfart måste du ta resurser från andra byggen. Och skogen industrialiseras, fast på ett annat vis.

Vi har arbetskraftsbrist för yrkeshantverkare, vi har bostadsbrist.., vi är inne i en fas där vi bygger enormt mycket annan infrastruktur.

Jag har inget emot vedmaterial eller halm i byggnader, det ser du i mina tidigast inlägg att jag ser som positivt och en kolsänka.

Men jag tycker faktiskt inte att det är vårt ansvar att vara EUs kolsänka och vindkraftspark. Skall vi axla den bördan då skall vi fan ha bra betalt för det.

Och ser du på tomterna idag så tar du mycket av den marken med dina feta väggar (så jävla bra isolering verkar halm inte vara, eller hur?) I praktiken stjäl halmen boyta. Stort på utsidan litet på insidan.

Lerklinker i all ära som byggmaterial men det kräver en hel del underhåll (och det gillar inte folk). Utseendet är kanske inte det roligaste heller?

Men du har redan bestämt dig för Det Stora Språnget märker jag så varför fortsätta diskutera.
När vi ställer om till ett klimatsmartare Sverige (vilket vi gör långsamt) så kommer det även att vara ekonomiskt mycket lönsamt. Du har inget att oroa dig för. Sverige kommer vara i framkant för export av klimatsmarta lösningar och det är vi redan idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in