2022-01-13, 17:08
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Om den nu är så mild som den verkar vara så är det lika bra att få det överstökat.

Det fungerar inte så. Det finns inget att få "överstökat". Det enda som kommer hända är att fruktansvärt många människor blir sjuka. Får sina organ förstörda mm. Sen kan de bli sjuka igen och igen och igen....
Citera
2022-01-13, 17:09
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Om den nu är så mild som den verkar vara så är det lika bra att få det överstökat.
Kunde vi garantera sjukvården så håller jag med. Riv av plåstret snabbt.
Restriktioner mm ger endast utdragen plåga.

De som ville vaccinera sig har redan gjort det och de som inte vill har själva gjort sitt val.
Vaccinerade och tidigare covid ger tydligen bra skydd mot att bli allvarligt sjuk i normalfallet.
Hade jag varit gammal och svag eller kraftigt överviktig hade jag nog låst in mig några veckor nu.
Hur vi än gör kommer det blåsa nu.
Citera
2022-01-13, 17:09
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Låter helt otroligt. Det skulle innebära att typ var fjärde person i Sverige bär på covid. Har svårt att tro på de siffrorna ärligt talat.

Hur FAN räknar du då?
Citera
2022-01-13, 17:10
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
AT sa idag att det var ca 20% av de sjukhusregistrerade som sökt vård av annan anledning. Man upptäckte coviden när man tog massor med andra prov

Historiskt gissar jag. Hur det ser ut denna veckan skulle vara kul att se.
T.o.m. regionerna själva går ju ut och säger att siffrorna inte är rättvisande.
Citera
2022-01-13, 17:11
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Det fungerar inte så. Det finns inget att få "överstökat". Det enda som kommer hända är att fruktansvärt många människor blir sjuka. Får sina organ förstörda mm. Sen kan de bli sjuka igen och igen och igen....

Vi får väl se, vi kan ju inte hålla på så här mycket längre. Någonstans måste vi ta tjuren vid hornen och nu är väl det bästa läget vi har? Jag tror nog du får ett bra skydd mot omikron om du en gång blivit infekterad, även mot tidigare varianter. Sen vet jag inte om man får sina organ förstörda av omikron, folk verkar ju inte bli speciellt sjuka av den.
Citera
2022-01-13, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AngLittle
Funderade lite på Fohm:s värsta prognos, 69 000 smittade/dag. Känns det verkligen rimligt, även om jag fattar att det är en uppskattning? Jag menar om man tittar på länder, som jag antar ändå är bra på att testa, som exempelvis UK med en befolkning på 67 miljoner. De torde ju vara upp på en platå nu i antal smittade, eller kanske till och med har toppat, och deras högsta ligger väl runt 218 000 på en dag, att vi då på 10,5 miljoner skulle lyckas nå upp i 69 000, jag vet inte, känns verkligen som att sticka upp fingret i luften och sen dra ner en siffra i en Excelkalkyl 1 minut innan presskonferensen startar.

Danmark som väl kanske oxå ligger på en platå eller har vänt neråt har som mest haft runt 40 000 smittade, och det var efter julhelgen så jag antar att det inte var endast ett dygn, deras näst högsta dagsnivå är då runt 19 000. Och hur många är de i Danmark, snart 6 miljoner?

Visst, man ska inte jämföra länder, är väl åsikten hos många här inne, men ändå....

Du har helt rätt, det är en orimlig siffra som bara kan nås i en teoretisk modell. Så funkar det inte i verkligheten.

Antingen är FHM totalt efterblivna eller så är det bara en del i skrämselpropagandan. Siffran kommer aldrig att kunna verifieras heller då testningen kommer att toppa ut.
Citera
2022-01-13, 17:12
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Justera lite på vilka som ska vara hemma vid sjukdom med små symptom samt tiden och kör på 1, 2 v till och slopa sen allt om toppen är över
Fortsätt erbjuda vaccin till riskgrupperna, likt vid influensa.
Inte till övriga, man får betala själv.
Förläng inte pandemilagen.
Flytta denna tråden till papperskorg då pandemin är över
Denna tråden hoppas jag får en plats där alla kan finna den. Finns massor med matnyttigt om utvecklingen från början när myndigheterna bara sov och vi fick massor med fakta från omvärlden här.

Inte säkert den här skiten återkommer. Går R-talet ned rejält så bör den väl självdö.
Vi kanske inte behöver hantera den som vi gör med influensa. Håller tummarna för detta.
Är så trött på skiten och detta forum är min ventil.
Citera
2022-01-13, 17:13
Medlem
Citat:
På vilket sätt anser du att jag är ute och cyklar? Vad är fel?
Vad har du själv för förslag på åtgärder som FUNGERAR
Åtgärder som hindrar människor från att bli sjuka. Du verkar vara mot vaccin också? Så vad vill du göra?

Vi kan väl börja med att skita i sånt som INTE fungerar?

Vi har faktiskt många länder att ta lärdom av.
- Har hårdare restriktioner fungerat? NEJ
- Har vaccinpass fungerat? NEJ
- Har lockdown fungerat? NEJ

Jag är inte emot vaccin. Jag tycker det är rätt att vaccinera riskgrupper(och andra som är intresserade).
Vad jag är emot är att tvinga på hela jordens befolkning ett högst medioker vaccin.

Du verkar tro att sjukdom per automatik betyder att man kommer behöva vård.
Det är långt ifrån sanning.

Sjukdom har alltid varit en naturlig del av livet. Låt det fortsätta vara det.
Citera
2022-01-13, 17:14
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Kunde vi garantera sjukvården så håller jag med. Riv av plåstret snabbt.
Restriktioner mm ger endast utdragen plåga.

De som ville vaccinera sig har redan gjort det och de som inte vill har själva gjort sitt val.
Vaccinerade och tidigare covid ger tydligen bra skydd mot att bli allvarligt sjuk i normalfallet.
Hade jag varit gammal och svag eller kraftigt överviktig hade jag nog låst in mig några veckor nu.
Hur vi än gör kommer det blåsa nu.

Ja det verkar som stormen är här. En bekant berättade precis att det var massor av covidsjuka i ungens klass och parallellklasserna, och då har skolan bara precis börjat. Har man inte vaccinerat sig nu så är det nog för sent för det.
Citera
2022-01-13, 17:19
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Ja herre j-lar, ibland undrar man hur de tänker. Vill de bara bli av med vaccinlagret eller?

Grafen som visades bekräftar det man redan visste, ingen större idé att vaccinera folk under 65 längre.

Effekten mot smittspridning måste vara ytterst begränsad.

Ett munskydd funkar däremot omedelbart.
Ja förhoppningsvis funkar munskydd.
Jag får se om ett par dagar.
I förrgår satt frugan (sjukvården) och intervjuade en arbetssökande, Mindre kontor, båda med munskydd och personen hon träffade hade covid. Positivt test utfört en timma efter mötet de hade på ca 1 timma.

Personen hon träffade trodde det var lugnt. Lite ont i halsen och testade sig på morgonen med negativt PCR test. Gick på mötet övertygad att det var ok. Efter mötet fortfarande lite ont i halsen och gjorde ytterligare ett test, positivt.
(sjukhuset får snabba testsvar)

Jag håller tummarna för munskydd funkar. Annars har både frugan och jag covid snart.
Citera
2022-01-13, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Är det smittan som är farlig?
Eller är det resultatet av smittan vi skall hålla koll på?

Är aldrig positivt med en hög smittspridning av ett virus.
Citera
2022-01-13, 17:24
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Hur FAN räknar du då?

Om 20% av de som läggs in av andra orsaker än Covid bär på viruset helt random bär på viruset tyder det ju på att var femte är smittad. Därtill får du ju lägga till alla som söker vård pga covid. Då blir siffran högre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in