2022-01-15, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Det är få unga och friska ovaccinerade som dör eller blir allvarligt sjuka heller. Postade också häromdagen i denna tråd ett exempel på en 23-årig dubbelvaccinerad man utan riskfaktorer, som dog av covid nu i januari:

https://www.skynews.com.au/australia-news/coronavirus/friends-and-family-left-shocked-by-death-of-double-vaccinated-23yearold-with-no-underlying-medical-c onditions/news-story/03bafe97d6855b4a0b7e0297b7552f83

Ja detta bekräftar tyvärr att corona kan ta död på vem som helst. Till och med en 23-årig kärnfrisk bronsmedaljör i tyngdlyftning.

När man väl är infekterad så är det corona som bestämmer vad det kommer göra med dig. En del får en mild förkylning. Andra - alldeles för många - får möta en fiende som bränner upp lungorna som helvetets eld.

Det visar också hur oerhört viktig boosterdosen är. Skyddet sjunker gradvis efter två vaccinationer som sagt.
Citera
2022-01-15, 11:58
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Viruset har haft ihjäl över 5,5 miljoner människor, du tycker kanske även att förintelsen är trams?

Haha, nej det har det inte.

Maken till idioti man ska behöva läsa i dessa trådar...
Citera
2022-01-15, 11:59
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Finns hur många som helst och är grundläggande fysiologi men här är en du bör förstå
” Latenta infektioner
När det gäller virus är det svårt att tala om en inkubationstid, eftersom virus kan finnas i kroppen en väldigt lång tid utan att ge några effekter. Det heter att viruset finns latent i kroppen. När immunförsvaret är försvagat kan viruset börja föröka och sprida sig. Virus som ligger latent kan normalt inte överföras till en annan person men om viruset eller bakterien ”aktiveras” och börjar sprida sig kan den infekterade personen smitta andra.”
Från infektionsguiden.se
Jag hade ju tänkt mig något vetenskapligt, inte något banalt och inte en informationssida från en koncern som bl.a. säljer läkemedel.
Citera
2022-01-15, 12:01
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Nej det hade vi inte. Man blir inte sjuk på sommaren. Det finns gott om människor som dagligen samlas inomhus även sommartid. Jag har själv både läst sommarkurser i stora fullsatta föreläsningssalar och varit på olika jobb sommartid där många personer jobbar tillsammans inomhus på liten yta. Det är ingen som är sjuk för det.

Att minska smittspridning är för övrigt inget skäl för att beröva barn stora delar av deras skolgång. Hade du fått bestämma hade skolan varit stängd i två år nu, dvs nästan en fjärdedel av ett barns totala skoltid. Och du hade förmodligen stängt den hela 2022 också.

Det finns andra värden i livet än att "minska smittspridning", när ska du fatta det?

Det finns för övrigt en mängd länder som haft långa skolstängningar de senaste två åren men de har inte fått bort det livsfarliga superdödsmördarviruset med 99,998% överlevnadsgrad för det.

Det du säger stämmer inte. Du har fel på punkt efter punkt.

Smitta överförs vid kontakter. Fysiska sådana. Har man inga sådana blir man inte smittad. Finns inget att diskutera. Vilka länder har haft skolorna stängda i 2 års tid? Man har stängt när smittan varit hög, eller när man befarat stor ökning. Sedan är inte stängda skolor samma sak som ingen undervisning. Distans fungerar i många fall väldigt bra. Och, nej dödligheten är betydligt högre än 0,002%. Du kan ju sätta sveriges 15 tusen döda i relation till sveriges folkmängd exempelvis. Ändå är det väl max 1/3 som varit smittade.
Citera
2022-01-15, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av granskottet80
Men vad är det för tid du får då? Dom flesta tider man bokar är ju bara för självtest som inte gäller om man vill ha tillfrisknandebevis.

Hade vart perfekt om det gick att bli testad av personal.
Annars måste vi boka pcr med sjukreseintyg.

Jag bokade ett drive in-test. Hmm du kanske har rätt, ingen aning. Jag vill mest ta ett pcr-test för att vara säker på att jag verkligen har covid. Även om jag är 99 procent säker redan, men ändå.
Citera
2022-01-15, 12:04
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Dags att avsluta all testning och karantän nu.
Med detta livsfarliga virus så sitter folk numera och hoppas att testerna ska bli positiva så dom får 1v ledigt.
Allt medans samhällsfunktioner begränsas eller slutar fungera.
Det beror väl på lite vilka människor man umgås med om de vill bli "lediga" eller inte.
De flesta jag känner vill arbeta, men det betyder ju inte att andra tycker corona är bra för att de slipper arbeta.
För övrigt behöver man ju inte testa sig för att få "ledigt", men kan ju bara sjukanmäla sig.
Citera
2022-01-15, 12:08
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Ja detta bekräftar tyvärr att corona kan ta död på vem som helst. Till och med en 23-årig kärnfrisk bronsmedaljör i tyngdlyftning.

När man väl är infekterad så är det corona som bestämmer vad det kommer göra med dig. En del får en mild förkylning. Andra - alldeles för många - får möta en fiende som bränner upp lungorna som helvetets eld.

Det visar också hur oerhört viktig boosterdosen är. Skyddet sjunker gradvis efter två vaccinationer som sagt.

Du är inte så smart va?

Har man nedmonterat sitt immunförsvar med hjälp av de s k vaccinet som denna 23-åring hade gjort, ja då kan man nog dö av det mesta. Det var lite det som var poängen men den tycks ha flugit över ditt huvud.

Vi som istället låtit vara immunförsvar vara intakt, vi har den överlägsna naturliga immuniteten. Ett skydd som inte sjunker eller avtar med tiden, snarare tyder det mesta på att det gradvis stärks ju längre tiden går.

Men ha så kul med din 17:e booster du.
Citera
2022-01-15, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilsson24
Jag bokade ett drive in-test. Hmm du kanske har rätt, ingen aning. Jag vill mest ta ett pcr-test för att vara säker på att jag verkligen har covid. Även om jag är 99 procent säker redan, men ändå.

Okej. Jo bra att kolla. Vi kollade med antigen i förrgår som var pos, även på drive in, väntar på svaret från 1177. Tyvärr kan man inte få ett tillfrisknandebevis genom det sen.

Enda sättet verkar vara via pcr reseintyg eller uppsöka sjukhus och låtsas som att man är där för nån annan åkomma.
Citera
2022-01-15, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det beror väl på lite vilka människor man umgås med om de vill bli "lediga" eller inte.
De flesta jag känner vill arbeta, men det betyder ju inte att andra tycker corona är bra för att de slipper arbeta.
För övrigt behöver man ju inte testa sig för att få "ledigt", men kan ju bara sjukanmäla sig.

Jag vet inte hur utbrett det är men jag vet att det förekommer.
Jag vet också andra ställen där merparten av personal är borta och dom som är kvar hoppas på positiv test så allt kan stängas istället för att dom får jobba för 2-3 personer.

Men oavsett detta så är det nu dags att avsluta test och karantän, det ger negativ effekt på samhället.
Citera
2022-01-15, 12:12
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston

Tyngdlyftare är förresten sällan några hälsofreaks. Ofta är de överviktiga och dopade. Lägg till immunförsvarsförsämrande vacciner på det så är det ett mirakel att de ens överlever en förkylning.
Citera
2022-01-15, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag hade ju tänkt mig något vetenskapligt, inte något banalt
Banalt? Snarare lättförståeligt och definitivt vetenskapligt.. Vilket kan behövas här med tanke på era skrala kunskaper om virus, bakterier och svampar m.m.
Citera
2022-01-15, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Du är inte så smart va?

Har man nedmonterat sitt immunförsvar med hjälp av de s k vaccinet som denna 23-åring hade gjort, ja då kan man nog dö av det mesta. Det var lite det som var poängen men den tycks ha flugit över ditt huvud.

Vi som istället låtit vara immunförsvar vara intakt, vi har den överlägsna naturliga immuniteten. Ett skydd som inte sjunker eller avtar med tiden, snarare tyder det mesta på att det gradvis stärks ju längre tiden går.

Men ha så kul med din 17:e booster du.

Skyddet av en tidigare infektion är svagare än vaccinet när det gäller omikron. Den första patient som dog i USA av omikron hade ju till exempel varit sjuk i covid tidigare.

För att inte tala om HKH Kronprinsessan och hennes make.

Nej du. Något vidare skydd från tidigare infektion har du inte mot omikron.

Däremot, om jag ska vara ärlig, så undrar jag om vår stackars tyngdlyftare verkligen var vaccinerad. Det verkar nästan osannolikt. Men om man finkammar hela världens befolkning så bör man väl kunna hitta någon sådan här outlier iofs. Det bevisar ju bara hur oerhört dödligt detta virus är. INGEN går säker mot omikron förutom möjligen de som blivit vaccinerade med tre doser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in