2022-01-13, 16:56
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Ja det får vi verkligen hoppas.

De tidigare varianterna ger inget skydd mot att bli sjuk av Omicron. Så troligen kommer de flesta med så kallat naturligt skydd åka på Omicron.
Vad menar du med att tidigare varianter inte ger något skydd? I så fall kan ju omöjligt vaccinet ge något skydd.
Citera
2022-01-13, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Är det någon som vet vaccinations siffrorna för Israel, de ger väl dos 4 nu. Som jämförelse med att FoHM tänker att 3 sprutor minskar smittspridning men den ökar ju rätt kraftigt i Israel.
De verkar ha ca 65% fullvaccinerade men också drygt 50% som har fått booster!
Israel ligger 3a i världen nu vad gäller nysmittade och ökar klart snabbast av dem i toppen. I morgon kan de mycket väl ligga på första plats!
Kod:
                  land  fall  ökn  fall_t  död_t
nr                                              
1               France  4269   45  192545   1874
2            Australia  3958  121   54240     97
3               Israel  3699  341  179703    892
4             Portugal  3293   38  170570   1886
Citera
2022-01-13, 16:58
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Det sägs också att 2 doser skyddar mot svår sjukdom och död.
Och enligt stats så stämmer det eller så orsakar inte omikron svår sjukdom och död.
Att 3 doser minskar spridning verkar inte stämma annat än ytterst marginellt.
Så det är tveksamt om det finns behov för 3e dos öht.
Det fanns behov när det fanns Delta, eller om man reser dit där det finns Delta, annars är det tveksamt såvida man inte är sjuk av annat då 3:e dosen ger ett visst skydd.
AT påstod 70% idag vilket jag tror är för högt. Jag har hört 50% skydd mot att bli smittad men det är nog med rätt så nyligen tagen dos.

Nej det är klart tveksamt med en 3:e dos.
Och det tar 2 veckor innan den ger effekt och då har vi passerat toppen på den här vågen.
Dessutom är det ca 30% nu som har 3 doser och vi hinner aldrig se någon effekt när det finns så många som kan smitta andra.

Jag är inne på att det vore bara att släppa alla restriktioner nu men då är risken att sjukvården inte klarar av sitt uppdrag. Kanske vänta några veckor och sedan öppna upp.
Kan bli en bra vår.
Citera
2022-01-13, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Den absoluta merparten som kommer in till sjukhusen och testar positivt för Covid19 kommer inte dit för att de har halkat. Tror inte ens det motsvarar ens en promille av alla fall. Det utgör liksom inget problem.

AT sa idag att det var ca 20% av de sjukhusregistrerade som sökt vård av annan anledning. Man upptäckte coviden när man tog massor med andra prov
Citera
2022-01-13, 17:00
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av modern-insanity
Jahaaa jaaa, säg det till alla krogägare och eventarrangörer.
Ganska så säkert på att dom inte tycker som dig.

En ärlig fråga nu..

Det är så in i helvete många härinne som ifrågasätter dig.
Har du inte en enda gång stannat upp och tänkt; ”oj, jag kanske har fel, jag kanske borde tänka till en extra gång”?

Eller tycker du att det är helt osannolikt att du är ute och cyklar?

På vilket sätt anser du att jag är ute och cyklar? Vad är fel?
Vad har du själv för förslag på åtgärder som FUNGERAR
Åtgärder som hindrar människor från att bli sjuka. Du verkar vara mot vaccin också? Så vad vill du göra?
Citera
2022-01-13, 17:03
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
AT sa idag att det var ca 20% av de sjukhusregistrerade som sökt vård av annan anledning. Man upptäckte coviden när man tog massor med andra prov

Låter helt otroligt. Det skulle innebära att typ var fjärde person i Sverige bär på covid. Har svårt att tro på de siffrorna ärligt talat.
Citera
2022-01-13, 17:04
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ja det får vi verkligen hoppas.

De tidigare varianterna ger inget skydd mot att bli sjuk av Omicron. Så troligen kommer de flesta med så kallat naturligt skydd åka på Omicron.

Om den nu är så mild som den verkar vara så är det lika bra att få det överstökat.
Citera
2022-01-13, 17:05
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Vad menar du med att tidigare varianter inte ger något skydd? I så fall kan ju omöjligt vaccinet ge något skydd.
Rätt slutledning.
Har läst om att Omicron går förbi tidigare skydd för de med max 2 doser och även de som tidigare haft Alfa eller Delta eller ursprungliga.
Dock ska alla dessa ge bra skydd mot att bli allvarligt sjuk.
3 doser någorlunda skydd mot att bli sjuk men misstänker att det kommer minska rätt snabbt igen.
Jag har läst 50% och AT påstod 70% skydd idag. Tror han har fel.

Och Omicron skyddar mot samtliga äldre varianter. Optimala "naturliga vaccinet" är min syn på det.
Smittar rejält och ger en mildare sjukdom.
Endast ovaccinerade och de som inte haft covid som har ett osäkert läge. De flesta blir nog lindrigt sjuka men några får problem och några avlider.
Citera
2022-01-13, 17:07
Medlem
Citat:
Det fanns behov när det fanns Delta, eller om man reser dit där det finns Delta, annars är det tveksamt såvida man inte är sjuk av annat då 3:e dosen ger ett visst skydd.
AT påstod 70% idag vilket jag tror är för högt. Jag har hört 50% skydd mot att bli smittad men det är nog med rätt så nyligen tagen dos.

Och det tar 2 veckor innan den ger effekt och då har vi passerat toppen på den här vågen.
Dessutom är det ca 30% nu som har 3 doser och vi hinner aldrig se någon effekt när det finns så många som kan smitta andra.

Jag är inne på att det vore bara att släppa alla restriktioner nu men då är risken att sjukvården inte klarar av sitt uppdrag. Kanske vänta några veckor och sedan öppna upp.
Kan bli en bra vår.

Justera lite på vilka som ska vara hemma vid sjukdom med små symptom samt tiden och kör på 1, 2 v till och slopa sen allt om toppen är över
Fortsätt erbjuda vaccin till riskgrupperna, likt vid influensa.
Inte till övriga, man får betala själv.
Förläng inte pandemilagen.
Flytta denna tråden till papperskorg då pandemin är över
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Vad var det jag sa...

Detta måste vara den mest parodiska presskonferens sedan pandemin startade.

Total diskrepans mellan vad fakta/grafer visar och det budskap som basuneras ut.

Och FHM:s scenarier, man blir så j-la trött....enda chansen för Tegnell att få dem att stämma är att göra dem i efterhand.

Funderade lite på Fohm:s värsta prognos, 69 000 smittade/dag. Känns det verkligen rimligt, även om jag fattar att det är en uppskattning? Jag menar om man tittar på länder, som jag antar ändå är bra på att testa, som exempelvis UK med en befolkning på 67 miljoner. De torde ju vara upp på en platå nu i antal smittade, eller kanske till och med har toppat, och deras högsta ligger väl runt 218 000 på en dag, att vi då på 10,5 miljoner skulle lyckas nå upp i 69 000, jag vet inte, känns verkligen som att sticka upp fingret i luften och sen dra ner en siffra i en Excelkalkyl 1 minut innan presskonferensen startar.

Danmark som väl kanske oxå ligger på en platå eller har vänt neråt har som mest haft runt 40 000 smittade, och det var efter julhelgen så jag antar att det inte var endast ett dygn, deras näst högsta dagsnivå är då runt 19 000. Och hur många är de i Danmark, snart 6 miljoner?

Visst, man ska inte jämföra länder, är väl åsikten hos många här inne, men ändå....
Citera
Medlem
Citat:

Kan bli en bra vår.

Ja herre j-lar, ibland undrar man hur de tänker. Vill de bara bli av med vaccinlagret eller?

Grafen som visades bekräftar det man redan visste, ingen större idé att vaccinera folk under 65 längre.

Effekten mot smittspridning måste vara ytterst begränsad.

Ett munskydd funkar däremot omedelbart.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Nej - ifølge racehygiejniske prinsipper skal skal svage gamle uproduktive borgere selvfølgeligt ikke regnes med - eller regnes som borgere overhovedet - Så lad endeligt vær med at regne dem med!
OK du är en sådan stolle som anser att människor som inte ens dog av corona ändå ska räknas in som coronadödsfall..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in