2022-01-12, 08:58
Medlem
Nilsbofinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Man skulle kunna avsluta den här debatten en gång för alla. Man kan helt enkelt använda väldigt kraftiga teleskop för att fotografera ytan på månen. Om månlandningen verkligen har inträffat, då är det bara att fotografera månbilen samt annan utrustning. Månbilen flögs inte tillbaka till jorden, om jag inte minns fel. Så den borde vara kvar på månen. Dessa fotografier kan bevisa att människan har landat på månen.

Man skulle även kunna ha dagar där folk kan besöka olika observatorium (som har lämpliga teleskop), för att kunna titta på månbilen direkt.

Med dagens teknik borde det vara väldigt enkelt, vissa systemkameror kan zooma in rätt så bra. Fast det behövs starkare teleskop för att man ska kunna se månbilen: https://www.youtube.com/watch?v=KN-4pUI1RzQ

Absolut hade det varit genomförbart men en skeptiker hade inte varit övertygad och hävdat att bilderna var redigerade
Citera
2022-01-12, 08:58
Medlem
Narutoshippchops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riksidioten
Behövs ingen bemannad resa för att placera kvarlevor på månen.

Det finns uppenbarligen något där de inte vill att vi ska se.

Fd numera död Nasa anställd berättar:

https://www.youtube.com/watch?v=_4hycqDNnPE
ET Extraterrestrial Structures on the Moon - Sgt Karl Wolfe

Tack, det var ett mycket sevärt och intressant klipp utan trams.
Citera
2022-01-12, 09:21
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungkunskap
Svara på frågan istället för att /som en kvinna/ svara med en fråga.

Jag ser inte hur en månlandnings vara eller ickevara är relevant för mig att leva mitt liv.

Ungefär samma princip om huruvida jorden är platt eller sfärisk. Jag kommer troligen ändå inte åka ut i rymden.

Känns som att det mest är en besatthet hos den lilla obetydliga människan (individen) att allt ska bevisas, Gud, Månlandning, Jordens form,

Alla dessa större frågor är helt och hållet utanför det som påverkar mitt liv.

Och vad är det för fel med att vara nyfiken och söka efter bevis? Om du vill leva som en guldfisk utan att lära dig något nytt, då får det stå för dig. Frågan är dock varför du bryr dig så mycket att du behöver kommentera i den här tråden? Du bryr ju dig inte om den här frågan ändå.
Citera
2022-01-12, 09:24
Medlem
Pungkunskaps avatar
Citat:
Och vad är det för fel med att vara nyfiken och söka efter bevis? Om du vill leva som en guldfisk utan att lära dig något nytt, då får det stå för dig. Frågan är dock varför du bryr dig så mycket att du behöver kommentera i den här tråden? Du bryr ju dig inte om den här frågan ändå.

Fast det finns ju kunskap som kan påverka ditt liv, information du kan nyttja, för att förbättra, osv, dom villkor som utgör grunden för ditt välmående etc.

Månlandningen är ju inte en sån kompetens.
Citera
2022-01-12, 09:25
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
(Jag funderar dock fortfarande på hur de fick upp den stora bilen som de driftade runt med på månen?)

Genom att använda den största raketen som människan någonsin konstruerat? Som också hände samtidigt som den största militära kukmätartävlingen i världshistorien? Samtidigt som den absolut bästa trickfilmsnivån var en Stanley Kubrickfilm som inte ens kunde simulera mångravitationen.
Citera
2022-01-12, 09:29
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nilsbofink
Absolut hade det varit genomförbart men en skeptiker hade inte varit övertygad och hävdat att bilderna var redigerade

Det finns en lösning på det problemet också, som jag skrev i förra inlägget. Man ha öppna observatorium där folk kan titta direkt på månen med starkare teleskop.
Citera
2022-01-12, 09:30
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Fast det finns ju kunskap som kan påverka ditt liv, information du kan nyttja, för att förbättra, osv, dom villkor som utgör grunden för ditt välmående etc.

Månlandningen är ju inte en sån kompetens.

Det är din åsikt, jag håller inte med. Så varför envisas du med att diskutera i den här tråden, om den här frågan inte intresserar dig från första början?
Citera
2022-01-12, 09:31
Medlem
Citat:
Man skulle kunna avsluta den här debatten en gång för alla. Man kan helt enkelt använda väldigt kraftiga teleskop för att fotografera ytan på månen. Om månlandningen verkligen har inträffat, då är det bara att fotografera månbilen samt annan utrustning. Månbilen flögs inte tillbaka till jorden, om jag inte minns fel. Så den borde vara kvar på månen. Dessa fotografier kan bevisa att människan har landat på månen.

Man skulle även kunna ha dagar där folk kan besöka olika observatorium (som har lämpliga teleskop), för att kunna titta på månbilen direkt.

Med dagens teknik borde det vara väldigt enkelt, vissa systemkameror kan zooma in rätt så bra. Fast det behövs starkare teleskop för att man ska kunna se månbilen: https://www.youtube.com/watch?v=KN-4pUI1RzQ
Detta har redan gjorts (fast naturligtvis inte från jorden), precis som det mesta som många fåntrattar efterfrågar utan att fatta att det redan finns, men att man kanske måste söka efter det själv och inte bli skedmatat. https://www.space.com/12796-photos-apollo-moon-landing-sites-lro.html

Det här med "väldigt kraftiga teleskop" är inte helt enkelt och många månlandningsförnekare vill nog ställa krav som de vet inte kan uppfyllas eftersom de annars så klart blir överbevisade. Ett teleskop (eller för den delen, mikroskop) måste till att börja med uppfylla Rayleighs kriterium och slavar under något som kallas Dawes gräns, vilket ställer krav på ljusöppning, brännvidd och storleken på föremålet som ska avbildas. Från jorden, med atmosfärens i vägen, är det mer eller mindre uteslutet att vi någonsin skulle kunna optiskt fotografera t.ex. månbilen från Apollo 17 med en upplösning som gjorde att man faktiskt såg vad det var. De foton som tagits av apolloexpeditionernas landningsplatser har gjorts av LRO och en kinesisk sond har jag för mig. Vi talar då i närheten av månen eller i bana runt den. Inte ens hubbleteleskopet, trots avsaknad av atmosfär, hade kunnat upplösa dessa platser.

Att det skulle gå med en systemkamera är förstås bara rena fantasierna, det har ingenting att göra med megapixlar och kamerafinesser. Bländaröppningen är helt enkelt för liten för att det fysikaliskt ska gå, med många, många storleksordningar, helt oavsett sensor i kameran.

Fundera själv på det omvända, att försöka se din bil från månen. Det hade faktiskt varit lättare, eftersom den störande atmosfären är närmare objektet. Men samtidigt är det lättare att kanske intuitivt förståndsmässigt inse att det inte skulle gå idag, i morgon eller om 100000 år, hur bra än handhållna kameror är då. För gränsen är fysikalisk. Det går förstås att räkna ut vilken öppning som skulle behövas, men det är inget jag orkar lägga tid på nu. Om vi talar om hundratals meter, tusentals eller tiotusentals meters öppning i "kameran" vet jag inte. Den som orkar får räkna...
Senast redigerad av DjILY 2022-01-12 kl. 09:33.
Citera
2022-01-12, 09:36
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Detta har redan gjorts (fast naturligtvis inte från jorden), precis som det mesta som många fåntrattar efterfrågar utan att fatta att det redan finns, men att man kanske måste söka efter det själv och inte bli skedmatat. https://www.space.com/12796-photos-apollo-moon-landing-sites-lro.html

Det här med "väldigt kraftiga teleskop" är inte helt enkelt och många månlandningsförnekare vill nog ställa krav som de vet inte kan uppfyllas eftersom de annars så klart blir överbevisade. Ett teleskop (eller för den delen, mikroskop) måste till att börja med uppfylla Rayleighs kriterium och slavar under något som kallas Dawes gräns, vilket ställer krav på ljusöppning, brännvidd och storleken på föremålet som ska avbildas. Från jorden, med atmosfärens i vägen, är det mer eller mindre uteslutet att vi någonsin skulle kunna optiskt fotografera t.ex. månbilen från Apollo 17 med en upplösning som gjorde att man faktiskt såg vad det var. De foton som tagits av apolloexpeditionernas landningsplatser har gjorts av LRO och en kinesisk sond har jag för mig. Vi talar då i närheten av månen eller i bana runt den. Inte ens hubbleteleskopet, trots avsaknad av atmosfär, hade kunnat upplösa dessa platser.

Att det skulle gå med en systemkamera är förstås bara rena fantasierna, det har ingenting att göra med megapixlar och kamerafinesser. Bländaröppningen är helt enkelt för liten för att det fysikaliskt ska gå, med många, många storleksordningar, helt oavsett sensor i kameran.

Fundera själv på det omvända, att försöka se din bil från månen. Det hade faktiskt varit lättare, eftersom den störande atmosfären är närmare objektet. Men samtidigt är det lättare att kanske intuitivt förståndsmässigt inse att det inte skulle gå idag, i morgon eller om 100000 år, hur bra än handhållna kameror är då. För gränsen är fysikalisk. Det går förstås att räkna ut vilken öppning som skulle behövas, men det är inget jag orkar lägga tid på nu. Om vi talar om hundratals meter, tusentals eller tiotusentals meters öppning i "kameran" vet jag inte. Den som orkar får räkna...

Det är min poäng, och det borde vara möjligt med dagens teknik. Trots det så lyser dessa fotografier med sin frånvaro. Bilderna du länkade till visar inte någon månbil. Eller något annat i detalj, för den delen. Jag pratar om rejält inzoomade fotografier. Där man kan se tydligt vad som är vad.
Senast redigerad av Mongoprofeten 2022-01-12 kl. 09:39.
Citera
2022-01-12, 09:40
Medlem
Citat:
Svara på frågan istället för att /som en kvinna/ svara med en fråga.

Jag ser inte hur en månlandnings vara eller ickevara är relevant för mig att leva mitt liv.

Ungefär samma princip om huruvida jorden är platt eller sfärisk. Jag kommer troligen ändå inte åka ut i rymden.

Känns som att det mest är en besatthet hos den lilla obetydliga människan (individen) att allt ska bevisas, Gud, Månlandning, Jordens form,

Alla dessa större frågor är helt och hållet utanför det som påverkar mitt liv.
Går du alltid in i trådar i ämnen du är helt ointresserad av och frågar "varför ska man veta det"?

Det är något självmotsägande att delta i en tråd i något man förnekar har minsta relevans. Inte fan går jag in i varje sporttråd och säger "sport är trist". I själva verket går jag naturligtvis in i noll st trådar om sport och skriver noll inlägg om den saken.

Människans strävan inom vetenskap och teknik är viktig, därför att det är denna och denna allena, som gör att vi inte behöver jaga med våra bara händer vid skogsgryningen till en savann. Den första människa (eller Australopithecus) som formade en gren till ett spjut, roade sig att undersöka något och testa om något fungerade, och det är fundamentalt samma egenskap som 3 miljoner år senare tog oss till månen och det är egenskapen som gör att du kan surfa på nätet, har tillgång till modern medicin och har en förväntad livslängd på ~80 år, i stället för 25.
Citera
2022-01-12, 09:42
Medlem
Citat:
Det är min poäng, och det borde vara möjligt med dagens teknik. Trots det så lyser dessa fotografier med sin frånvaro. Bilderna du länkade till visar inte någon månbil. Eller något annat i detalj, för den delen. Jag pratar om rejält inzoomade fotografier. Där man kan se tydligt vad som är vad.
Jag måste säga då, att jag inte alls förstår din poäng.

Menar du att poängen är att kvacksalvarna efterfrågar detta, och det är orimligt. Eller menar du att du själv faktiskt tycker att det borde finnas en bild som man kan "zooma in", på månbilen, tagen från jorden, fast jag just förklarade att det är så gott som omöjligt? Inte pga dålig teknik, utan på gränser i fysiken självt. Du får skylla på fotonen och universums lagar, det är inget vi fixar med en bättre kamera.
Citera
2022-01-12, 09:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Ja, varför egentligen? Jag kan slå vad om at 100% av människorna här inte skulle kunna bevisa att den ägt rum. Du har ingen månsten eller bevis på att det verkligen ägde rum. För de flesta av oss finns det inget sätt att bevisa dom. Det kokar ner till ren tro, precis som en person kan tro på gud eller spaghettimonstret.

Så av vilken anledning ska vi tro på detta, om ingen av oss ens kan verifiera det på något sätt?

Därtill verkar det ju närmaste omöjligt att göra om det, så hur troligt är det att det för 50 år sedan var uförbart utan problem?

Tror ni verkligen på det? Om ja, vad skiljer det från att tro på tomtar och troll, när du ändå inte kan bevisa det?
Folk har en tendens att tro på det dom sett på TV.
Man kan lura i folk nästan vad som helst bara man visar det på TV.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in