Citat:
Ursprungligen postat av
Mongoprofeten
Man skulle kunna avsluta den här debatten en gång för alla. Man kan helt enkelt använda väldigt kraftiga teleskop för att fotografera ytan på månen. Om månlandningen verkligen har inträffat, då är det bara att fotografera månbilen samt annan utrustning. Månbilen flögs inte tillbaka till jorden, om jag inte minns fel. Så den borde vara kvar på månen. Dessa fotografier kan bevisa att människan har landat på månen.
Man skulle även kunna ha dagar där folk kan besöka olika observatorium (som har lämpliga teleskop), för att kunna titta på månbilen direkt.
Med dagens teknik borde det vara väldigt enkelt, vissa systemkameror kan zooma in rätt så bra. Fast det behövs starkare teleskop för att man ska kunna se månbilen:
https://www.youtube.com/watch?v=KN-4pUI1RzQ
Detta har redan gjorts (fast naturligtvis inte från jorden), precis som det mesta som många fåntrattar efterfrågar utan att fatta att det redan finns, men att man kanske måste söka efter det själv och inte bli skedmatat.
https://www.space.com/12796-photos-apollo-moon-landing-sites-lro.html
Det här med "väldigt kraftiga teleskop" är inte helt enkelt och många månlandningsförnekare vill nog ställa krav som de vet inte kan uppfyllas eftersom de annars så klart blir överbevisade. Ett teleskop (eller för den delen, mikroskop) måste till att börja med uppfylla Rayleighs kriterium och slavar under något som kallas Dawes gräns, vilket ställer krav på ljusöppning, brännvidd och storleken på föremålet som ska avbildas. Från jorden, med atmosfärens i vägen, är det mer eller mindre uteslutet att vi någonsin skulle kunna optiskt fotografera t.ex. månbilen från Apollo 17 med en upplösning som gjorde att man faktiskt såg vad det var. De foton som tagits av apolloexpeditionernas landningsplatser har gjorts av LRO och en kinesisk sond har jag för mig. Vi talar då i närheten av månen eller i bana runt den. Inte ens hubbleteleskopet, trots avsaknad av atmosfär, hade kunnat upplösa dessa platser.
Att det skulle gå med en systemkamera är förstås bara rena fantasierna, det har ingenting att göra med megapixlar och kamerafinesser. Bländaröppningen är helt enkelt för liten för att det fysikaliskt ska gå, med många, många storleksordningar, helt oavsett sensor i kameran.
Fundera själv på det omvända, att försöka se din bil från månen. Det hade faktiskt varit lättare, eftersom den störande atmosfären är närmare objektet. Men samtidigt är det lättare att kanske intuitivt förståndsmässigt inse att det inte skulle gå idag, i morgon eller om 100000 år, hur bra än handhållna kameror är då. För gränsen är fysikalisk. Det går förstås att räkna ut vilken öppning som skulle behövas, men det är inget jag orkar lägga tid på nu. Om vi talar om hundratals meter, tusentals eller tiotusentals meters öppning i "kameran" vet jag inte. Den som orkar får räkna...