2022-01-11, 10:31
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Har redan fått min booster, men jag går ändå all in..

Amerikanernas hälsostatus är katastrofal tyvärr.
Därav att deras dödstal är/blir höga. Om man kollar vilka de värsta faktorerna för allvarlig covid/död är, och kollar hur det ser ut i USA så förstår man..

Diabetes, högt blodtryck, fetma osv..

Ja skyll inte dödsfallen i USA enbart på covid. De beror ju mycket mer på mc donalds mm
Citera
2022-01-11, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det var inte det jag skrev. Jag skrev att bara hålla avstånd räcker inte eftersom viruset är luftburet. Vistas du i samma rum löper du hög risk för smitta, oavsett vilket avstånd du håller.
Jo du skrev "Glöm det där med avstånd. Det hjälper inte" Men det blev kanske lite tokigt och du har ångrat dig. Så kan det bli ibland... (som jag brukar säga till småbarnen...)

Men då kan vi iaf vara överens om att "hålla avstånd" har en bromsande effekt på smittspridningen.
Citera
2022-01-11, 10:32
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Lockdown i ytterligare en kinesisk stad

TT
*06:34 - 11 jan, 2022

En tredje kinesisk stad har stängts ned på grund av ett utbrott av covid-19. Den här gången är det staden Anyang med 5,5 miljoner invånare i Henanprovinsen.

Nedstängningen uppges ske för att kunna genomföra masstestning, men det är oklart hur länge den kommer att vara.

Sedan tidigare befinner sig 13 miljoner invånare i staden Xian och 1,1 miljoner i Yuzhou i lockdown.

TT

haha, snart får de stänga ner hela kina!
Citera
2022-01-11, 10:33
Medlem
qwerty-66s avatar
Har noterat att efterlevnaden är mycket sämre nu för regeringens rekommendationer. ca 50 procent av mina kollegor är på jobbet fast de kan jobba hemifrån....

"Alla som kan ska jobba hemifrån
En av de största platserna för smittspridning är våra arbetsplatser. Regeringen vill kraftigt understryka att den som kan arbeta hemifrån ska göra det."
Citera
2022-01-11, 10:38
Medlem
SIR-Statistiken för 2022 visar att 51% på IVA är ovaccinerade.

För 2021 var den siffran 58%.

Enligt FHM skall skillnaden vara betydligt större än så, men så verkar alltså inte vara fallet när man går direkt till källan och kontrollerar.

Att påstå att vaccin är avgörande för om man hamnar på IVA tycks alltså inte stämma. Risken är snarare 50/50 under 2022.

Källa: Svenska Intensivvårdsregistret (SIR)
Citera
2022-01-11, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut

Enligt FHM skall skillnaden vara betydligt större än så, men så verkar alltså inte vara fallet när man går direkt till källan och kontrollerar.

Att påstå att vaccin är avgörande för om man hamnar på IVA tycks alltså inte stämma. Risken är snarare 50/50 under 2022.

Idiot. Om 85% är vaccinerade och 15% är ovaccinerade är risken ca 7 gånger större att hamna på IVA som ovaccinerad om 51% på IVA är ovaccinerade.
Citera
2022-01-11, 10:46
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut

Hur tänker du då?

Är det 50/50 avseende andelen vaccinerade ute i samhället också?
Citera
2022-01-11, 10:49
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Vad tror IMBILDEN händer med folkhälsan på lång sikt om ett antal barn slutar med sin idrott pga restriktioner?

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/66KOOW/breddeidretten-hardt-rammet-totalt-krise-for-barn-og-unge
Citera
2022-01-11, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Bara 8% av inläggningarna på IVA i Danmark är pga omikron.

https://www.berlingske.dk/samfund/optimistiske-laeger-meget-faa-syge-med-omikron-kommer-paa-intensiv

Intressant.

Ändå anses Omikron nästan totalt dominerade.

Undrar hur det egentligen ser ut jämfört med t ex i början av November 2021 om man kollar antal Delta-fall.

Danmark hade nästan 100% Delta 1:a November och runt 1700 fall om dagen i snitt.

Så långt man kan se på ourworldindata är 27:e December och då rapporteras 48,8% av fallen vara Omikron. Detta är förmodligen för lågt så vi leker med tanken på att 60% var Omikron 27:e December.

27:e December hade Danmark runt 14.000 fall om dagen. Om vi drar bort 70% av Omikron-fallen så är det fortfarande 5600 fall kvar som borde vara Delta - dvs en rejäl ökning även av Delta-fallen.

Att Danmark gått från 29 på IVA 1:a November till 75 på IVA 27:e December bör alltså ha väldigt lite med Omikron att göra utan det är fortfarande Delta som gör att folk hamnar på IVA och att personer på IVA stiger.

IVA har ökat med 170% 1:a November till 27:e December.
Delta-fallen (om vi räknar med att 60% av fallen var Omikron) har ökat med liter mer än 200% under samma period.
Citera
2022-01-11, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Nonsens.
Det du diskuterade var de påstådda restriktionerna som man enligt dig inte kunde införa annat än att man kunde motivera dem med minskad smittspridning.

Jag har förklarat att de restriktionerna inför man uppenbarligen för att inte riskera att överbelasta vårdapparaten - och då kommer du grinande med påståenden om att det i så fall skulle vara "majoritetsdiktatur".

Att slå vakt om vårdapparaten genom att försöka minska smittspridningen är inte "majoritetsdiktatur". Att någon skulle få för sig att hävda "majoritetsdiktatur" med orden "majoriteten skulle få bestämma över minoritetens livsstil" är så dumt att det liknar ingenting. Frågan är om det inte är det absolut värsta exemplet på hål i huvudet jag läst här. Med tanke på dina tidigare pannkakor här är jag inte förvånad att det kommer från dig.

Överbelasta vården... Pandemins mest missbrukade fras. Följdfråga. Varför förbjuder vi inte ohälsosam livsstil? Enligt WHO sker 65% av ALLA dödsfall pga livsstilssjukdomar. I Sverige har jag sett liknande siffror. Vårdbelastningen är enorm från denna grupp. Det är på en helt annan nivå än covid. De ca 100 000 vårdtillfällen covid orsakat på två år är en droppe i bägaren, kanske den droppen som fick bägaren att rinna över, men fortfarande en droppe. Tex. förbjud alkohol så minskar vi belastningen med 1,2 miljoner vårdtillfällen under samma period. Så varför detta sjuka fokus på covid som vi ändå inte får stopp på. Om målet är att minska belastningen på vården och förlänga liv, inte försöka stoppa en förkylning som är ostoppbar, då borde man väl prioritera de orsaker som belastar vården mest? Inte enbart titta på den senaste droppen i bägaren, utan fundera på varför bägaren redan är full.
Citera
2022-01-11, 10:54
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Jag tror Sverige och USA räknar annorlunda.

I USA så räknas t ex ett barn med i statistiken om det bryter benet och hamnar på sjukhus några dagar och barnet testar positivt för Covid 19 (man testar alla som hamnar på sjukhus). Detta blåser upp siffran som ligger på sjukhus "på grund av" Covid 19.

Största problemet de har i USA är vad jag förstått personalbrist.

Källa:

https://www.usnews.com/news/health-news/articles/2022-01-07/cdc-record-number-of-kids-with-coronavirus-are-hospitalized
Intressant. Bisarrt att en del av pandemin har handlat om prepositioner.

i vilket fall är sjukhusläggningarna i USA nu lika högt som toppen för ett år sedan. Och smittspridningen i USA har inte peakat än... Det är alltså tufft på sjukhusen där och kommer bli värre.

----

Det ökar på IVA i Sverige. Idag 106. Igår 102.
Senast redigerad av Madagascar 2022-01-11 kl. 10:57.
Citera
2022-01-11, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Har noterat att efterlevnaden är mycket sämre nu för regeringens rekommendationer. ca 50 procent av mina kollegor är på jobbet fast de kan jobba hemifrån....

"Alla som kan ska jobba hemifrån
En av de största platserna för smittspridning är våra arbetsplatser. Regeringen vill kraftigt understryka att den som kan arbeta hemifrån ska göra det."

Ja, även hur man uttrycker sig från arbetsplats samt tillgänglighet till kontoret är annorlunda.
Iaf på dom arbetsplatser jag känner till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in