2022-01-11, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Nonsens.
Det du diskuterade var de påstådda restriktionerna som man enligt dig inte kunde införa annat än att man kunde motivera dem med minskad smittspridning.

Jag har förklarat att de restriktionerna inför man uppenbarligen för att inte riskera att överbelasta vårdapparaten - och då kommer du grinande med påståenden om att det i så fall skulle vara "majoritetsdiktatur".

Att slå vakt om vårdapparaten genom att försöka minska smittspridningen är inte "majoritetsdiktatur". Att någon skulle få för sig att hävda "majoritetsdiktatur" med orden "majoriteten skulle få bestämma över minoritetens livsstil" är så dumt att det liknar ingenting. Frågan är om det inte är det absolut värsta exemplet på hål i huvudet jag läst här. Med tanke på dina tidigare pannkakor här är jag inte förvånad att det kommer från dig.
Lägg ner. Du hoppade in i en diskussion som handlade om ifall "personligt risktagande var en privatsak".

Regler för öppettider på krogen hade vi redan innan pandemin. Man måste skilja på att reglera näringsverksamhet och att reglera vad privatpersoner får göra på sin fritid. Att tvinga krogen att stänga klockan 20 är korkat och orättvist men inget hot mot demokratin. Däremot är det ett hot mot demokratin om majoriteten får gå på krogen, men man återkallar den rätten hos en minoritet för att majoriteten vill reservera deras krogrelaterade vårdbehov åt sig själva.
Citera
2022-01-11, 10:56
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
Om målet är att minska belastningen på vården och förlänga liv, inte försöka stoppa en förkylning som är ostoppbar, då borde man väl prioritera de orsaker som belastar vården mest? Inte enbart titta på den senaste droppen i bägaren, utan fundera på varför bägaren redan är full.
Målet är inte att minska belastningen på vården - målet är att undvika att vårdapparaten hamnar i ett läge där den inte längre kan erbjuda alla patienter vård. Det kommer för många patienter på en gång. Samma dag. Det är den snabba smittspridningen som gör att för många blir sjuka samtidigt. Det skulle inte vara några problem att erbjuda alla vård om de kunde sprida ut sig på ett kalenderår, men nu kommer alla på en gång. Förstår du?
Citera
2022-01-11, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
SIR-Statistiken för 2022 visar att 51% på IVA är ovaccinerade.

För 2021 var den siffran 58%.

Enligt FHM skall skillnaden vara betydligt större än så, men så verkar alltså inte vara fallet när man går direkt till källan och kontrollerar.

Att påstå att vaccin är avgörande för om man hamnar på IVA tycks alltså inte stämma. Risken är snarare 50/50 under 2022.

Källa: Svenska Intensivvårdsregistret (SIR)

Det du ser på SIR är vårdtillfällen under den valda perioden - dvs nya inläggningar.

Den tar inte hänsyn till om t ex medeltiden för ovaccinerade på IVA är 8 dagar och medeltiden för vaccinerade är 5 dagar osv.
Citera
2022-01-11, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Man hoppades nog på ett långvarigt skydd, men det verkar ju inte ens som infektion ger det.
Infektion verkar utan tveksn ge längre skydd än vaccin. Sen beror mycket på individens tidigare hälsa..
Citera
2022-01-11, 11:01
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Bra svar på en tillspetsad fråga!

Är det lika självklart att vi betalar för onödig vård om den sjuke valt bort vård i ett tidigare skede och senare blivit ett komplicerat och dyrt fall pga detta val?

Finns det ingen gräns för vilken generositet du, jag och andra ska visa våra medmänniskor som själva väljer att bli kostsamma vårdfall?

Om den gränsen inte finns så är vi också välvilligt inställda till de som själva försatt sig i situationen att de behöver covid-vård på IVA.
För att citera dig själv:
Citat:
Man kan ordfäktas länge om nästan inget...

Moraliskt sett håller jag med dig om ganska mycket. Jag vet inte om den gränsen ska finnas. Med nuvarande system tror jag inte den kan tillåtas finnas. Vad är alternativet? Man kan ju utforma sjukförsäkringssystem så att alla betalar olika mycket beroende på vilken livsstil man har. Något säger mig dock att inte särskilt många är särskilt sugna på att efterlikna det amerikanska sjukvårdssystemet...

Att man inte känner samma nivå av sympati för de som valt att inte skydda sig och hamnar på IVA är en sak. Att låta dem betala vården själva en helt annan sak. Om de inte har råd, ska vi låta dem ligga och kvävas i enorma plågor som någon slags markering eller bestraffning? Sånt håller vi inte på med i Sverige. Jämför med rökning och lungcancer.
Citera
2022-01-11, 11:03
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Lägg ner. Du hoppade in i en diskussion som handlade om ifall "personligt risktagande var en privatsak".

Regler för öppettider på krogen hade vi redan innan pandemin. Man måste skilja på att reglera näringsverksamhet och att reglera vad privatpersoner får göra på sin fritid. Att tvinga krogen att stänga klockan 20 är korkat och orättvist men inget hot mot demokratin. Däremot är det ett hot mot demokratin om majoriteten får gå på krogen, men man återkallar den rätten hos en minoritet för att majoriteten vill reservera deras krogrelaterade vårdbehov åt sig själva.
Ogenomtänkt antivaxxartrams. Så går det när reptilhjärnan spinner loss.

Det är inte "majoritetsdiktatur" att stänga krogen 23:00 för att minska smittspridningen. Om du inte gillar ett demokratiskt beslut får du väl helt enkelt gå hem och grina, alternativt ta upp saken i Strasbourg och se om du får något gehör för det där svamlet. Jag hade inte givit dig rådet att hålla andan i väntan på att dom faller i det caset...
Citera
2022-01-11, 11:05
Medlem
Kate80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Infektion verkar utan tveksn ge längre skydd än vaccin. Sen beror mycket på individens tidigare hälsa..

Tyvärr verkar varken genomgången infektion (med tidigare variant) eller vaccinering ge ett särskilt bra skydd mot att smittas med omikron.
Citera
2022-01-11, 11:08
Bannlyst
Tidigare i veckan uppgav både Pfizer/Biontech och Moderna att bolagen är på gång med att utveckla covidvaccin som fungerar speciellt för omikronvarianten

Finns det något i Europa som kommer gå på detta?

Visst att man är helt dum i huvudet om man skulle ta vanliga vaccinet nu. Men detta är så genomskinligt och patetiskt att man blir gråtfärdig. Är folk så dumma i huvudet att dom kommer ta det "nya" vaccinet
Citera
2022-01-11, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koko2
Tidigare i veckan uppgav både Pfizer/Biontech och Moderna att bolagen är på gång med att utveckla covidvaccin som fungerar speciellt för omikronvarianten

Finns det något i Europa som kommer gå på detta?

Visst att man är helt dum i huvudet om man skulle ta vanliga vaccinet nu. Men detta är så genomskinligt och patetiskt att man blir gråtfärdig. Är folk så dumma i huvudet att dom kommer ta det "nya" vaccinet

Är man äldre och har tagit sin booster så är det väl en bra ide att ta det till nästa säsong - dvs Vintern 2022/2023. Ungefär som man tar influensa-vaccin varje år.
Citera
2022-01-11, 11:11
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Ja, även hur man uttrycker sig från arbetsplats samt tillgänglighet till kontoret är annorlunda.
Iaf på dom arbetsplatser jag känner till.

På mitt arbete hade de läst fohm's mjukare rekommendation om att "jobba hemifrån när jobbet så tillåter" och tolkat som att folk får vara på jobbet när de vill.

Men det är väl regeringens formulering man ska läsa eller? Den är ju betydligt hårdare formulerad
Citera
2022-01-11, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
De kommer aldrig att lyckas, 99 gånger fungerar deras lockdown, men till slut kommer den 100:e och det havererar. Särskilt då det blir mer och mer smittsamma varianter, ryktas ju redan om mer smittsamma avvikelser från Omikron.

Japp och då stänger kina med ännu hårdare tillsekonomin kraschar och folket gör revolution
Citera
2022-01-11, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Man kan ju hoppas att viruset leder till Kinas fall (den kinesiska kommunistdiktaturens fall), men det är inte så troligt just nu. Det finns säkert fler än 150 miljonstäder i Kina och tre är i look down.

Evergrande et.al har ju defaultat så med lite tur så 😀
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in