2022-01-13, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koko2
Om man träffar folk ute med med 3 meters avstånd. Tror ni ändå man kan bli smittad ?

Det är utomhus, det blåser mycket och 3 meters avstånd. Stor risk att få omikron?

Frågan är om det över huvutaget är så smittsamt... jag vet helt älrligt inte vad jag ska tro längre.. träffade xet på "nära" håll i fredags, hon hade som mest symtom då... jag är ovaccinerad och har inte haft covid tidigare . Har inte fått tillstymmelse till symtom än iaf. Ingen utav barnen som är hos mamma är berörda samt är negativ enligt pcr.

Jag blir lite fundersam...
Senast redigerad av Offermod 2022-01-13 kl. 18:28.
Citera
2022-01-13, 18:25
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Jag kanske ska göra så här istället och svara på dina gamla inlägg.
Du hade FEL

Nej. Inga barn hade vaccinerats och smittan gar bevisligen ökat.
Citera
2022-01-13, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Hur ska Tegnell nya scenario med 69000 positiva på en dag kunna nås? Det är ju fler än vad vi testar per dag nu.

Om Tegnell siktar på tex 50 procent positivity så måste vi testa 140000 om dagen för att nå hans mål

Det går nog att få mer än 69% i positiva tester om man som i Sverige står i en tät kö som ringlar fram till en teststation där man får ett testkit, utan munskydd men med covidsymptom.
På det sättet klarar vi 69000 på en dag utan att testkiten tar slut. 🤨
Citera
2022-01-13, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Gör dom? Utifrån vad jag har förstått, så framställs vaccinet av det tyska företaget BioNTech. Eller har jag missförstått någonting?

Så är det såklart. Det snöades i på Pfizer i diskussionen av ren vana.
Citera
2022-01-13, 18:30
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Haha grattis du är överlägsen segrare till trådens stora ironipris.
Förmodligen hela internets.

Nej då jag vet att ni knäppisar är överlägsna i antal- Med det gäller ju bara här inte ute i samhället för då skulle ingenting fungera.
Citera
2022-01-13, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Historiskt gissar jag. Hur det ser ut denna veckan skulle vara kul att se.
T.o.m. regionerna själva går ju ut och säger att siffrorna inte är rättvisande.

Var det inte för någon vecka sedan 30-40% av de covidregistrerade sjukhusinläggningarna i UK eller Danmark som inte sökt vård primärt för just covid? Utan man upptäckte det när man la in folk vid testningen, de var också i princip symptomfria? Kan också ha läst, eller kommit ihåg, fel.
Citera
2022-01-13, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koko2
Om man träffar folk ute med med 3 meters avstånd. Tror ni ändå man kan bli smittad ?

Det är utomhus, det blåser mycket och 3 meters avstånd. Stor risk att få omikron?

Det låter väldigt osannolikt.

För det första skall man råka träffa någon som är smittad.
Citera
2022-01-13, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Var det inte för någon vecka sedan 30-40% av de covidregistrerade sjukhusinläggningarna i UK eller Danmark som inte sökt vård primärt för just covid? Utan man upptäckte det när man la in folk vid testningen, de var också i princip symptomfria? Kan också ha läst, eller kommit ihåg, fel.

Andelen med COVID kommer att öka på sjukhusen. Om det var 20% med Delta så lär det snarare bli 80% med Omicron.
Citera
2022-01-13, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Kunde vi garantera sjukvården så håller jag med. Riv av plåstret snabbt.
Restriktioner mm ger endast utdragen plåga.

De som ville vaccinera sig har redan gjort det och de som inte vill har själva gjort sitt val.
Vaccinerade och tidigare covid ger tydligen bra skydd mot att bli allvarligt sjuk i normalfallet.
Hade jag varit gammal och svag eller kraftigt överviktig hade jag nog låst in mig några veckor nu.
Hur vi än gör kommer det blåsa nu.

Riva av plåstret-analogin fungerar inte. Skiten finns ju kvar bakom hörnet även om kurvan dyker som en skadeskjuten kråka. Och bygger upp en ny våg i mars. Vasaloppet ska gå av stapeln med 50000 deltagare.

Då är det bättre att platta ut kurvan så gott det går.
Citera
2022-01-13, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Fara för mänskligheten är sådan som du. Ni är på tvären mot den samlade majoriteten av vetenskapen.

Att få dör är inte skäl till att släppa alla restriktioner. Belastningen på vården ökar hela tiden och alla annan viktig vård får skjutas upp. Skulle hälften av alla samtidigt bli smittade upphör många samhällsfunktioner att fungera, typ att ambulanserna slutar rulla, sjukhusen avvisar hälften av alla bara med extremt svåra symptom släpps in.
Kommunikationer slutar rulla det finns inga förare. Kanske blir det som 2020 då alla toalettrullar tog slut i affärerna. Men allt annat stannar också matleveranser.

Du får använda din egen begränsade fantasi för att förstå scenariot. Men det är kanske detta tilkorta kommande som gör att ni antivaxxers inte ser några som helst problem. Nu har vi ledare som gör det och tar situationen på allvar.

Förnuftiga styr ännu landet antivaxxer comuityt sprattlar desperat på nätet men ni har ingen makt utan är ett gäng haverister som inte fattar att ni är det.

Så du menar att detta händer med vanliga influensor och förkylningar också? Nej.
Om inte media hade blåst upp det här till en stor elefant så skulle vi inte ha 48h väntetid på akuten. Folk skulle lugnt ta detta som en vanlig förkylning, vara hemma några dagar och sedan gå till jobbet igen. De med mer seriösa och allvarliga komplikationer hade givetvis då fått vård på sjukhus, precis som vid influensa och vanlig förkylning.

Nu är det som så att folk och familj går till akuten så fort de känner sig snuviga och upptar då en väntplats. Så fort ett barn får lite ont i halsen så springer man till akuten. Det är folks hybris och rädsla för det okända som gör att akuten står och faller på sina knän. Det var just denna effekt som var målet med SARS och SARS2, mjuka biovapen som skall lamslå samhällen genom civila samhällsfunktioner.
Citera
2022-01-13, 19:10
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Andelen med COVID kommer att öka på sjukhusen. Om det var 20% med Delta så lär det snarare bli 80% med Omicron.
Någonstans däremellan ligger nog sanningen.
Runt 50% har ju kommit uppgifter från flera länder..
Citera
2022-01-13, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Det går nog att få mer än 69% i positiva tester om man som i Sverige står i en tät kö som ringlar fram till en teststation där man får ett testkit, utan munskydd men med covidsymptom.
På det sättet klarar vi 69000 på en dag utan att testkiten tar slut. 🤨

Eller i IKEAs tivolikö som bli resultatet av restriktionerna när butiker och varuhus begränsar antalet besökare som släpps in, men låter över 2000 pers stå i en klunga utanför entrén. Nu ser jag till och med vanliga mataffärer ha tivoliköer utanför där flera hundra trängs för att få komma in och handla sin vardagsmat. I butiken finns 10-20 pers.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in