Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-01-09, 14:59
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Det kan man inte säga då det funnits många olika geologiska perioder sedan dess med mycket varierande förhållanden. Det fanns inte ens gräs eller träd vid den tiden. Solens strålar var inte alls lika stark då som den är nu och så vidare.

Jo, det är omöjligt.

Det kan vi se genom att studera vår geologiska tid och vad som krävs för att klimatet och vädret ska vara skapligt stabilt. Det är inte svårare än så. I vår geologiska tid så bör CO2 inte passera 280 PPM. Glaciärer bör inte smälta mer än vad de sen fryser till, för annars så försvinner de. Det är enkel matematik.

Ja men vad hade man inte anklagat mänskilgheten för om vi hade haft dagens civilisation när den senaste istiden inträffade!

Då hade FN haft ständiga möten om den globala nedkylningen och hur vårt syndiga leverne orsakade istid.
Citera
2022-01-09, 15:04
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
Såååå. Om en forskare har haft rätt tidigare innebär det alltså enligt dig att denne ALLTID och för all framtid har rätt. Låter närmare dogma än vetenskap i mina öron
Det handlar inte om personkult. Det som väger tungt är när flera forskningsstudier kommer fram till samma resultat. Det är sånt vi kan lita på.
Citera
2022-01-09, 15:06
Medlem
Citat:
Såååå. Om en forskare har haft rätt tidigare innebär det alltså enligt dig att denne ALLTID och för all framtid har rätt. Låter närmare dogma än vetenskap i mina öron

Du menar att vetenskapen förmodligen har fel i allt?

Ofta har man rätt, men upptäcker att verkligheten är än mer komplicerad. Einsteins relativitetsteori motsäger inte Newtons gamla gravitationsteori. Newton blir ett specialfall där relativa hastigheten är noll.

Det är faktiskt sällan man har käpprätt fel.
Citera
2022-01-09, 15:10
Medlem
Citat:
Och om tillgänglig data inte är tillräcklig eller helt ändamålsenlig? Om tillgänglig data i viss mån motsäger varandra?
Sen tycker jag din analogi om skidskytten är rätt kul. Etiketten du sätter på människor är alltså viktig för hur du värderar deras resultat? Kanske t.o.m. viktigast?
Hur kommer det då sig att tex agronomen Johan ”planeten är i cancerlägel” Rockström tas på så stort allvar i klimatkretsar? Han är ju inte nån atmosfärforskare direkt.

Personligen anser jag att metodiken och dokumentationen är väsentligast. Inte vem som levererar resultatet.

Jag menar, och det vet vetenskapen också, att det är skakig ingångsdata. Därför är spreaden för framtidsdiagnosen väldigt stor också mellan "best case" och "worst case".

Men grundläggande växthusteori bygger väl främst på astronomiska studier? Man förklarar planeters temperaturer med deras atmosfärer. Den datan har ju en viss osäkerhet, men så brukar det vara med empiri.
Citera
2022-01-09, 15:36
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Du menar att vetenskapen förmodligen har fel i allt?

Ofta har man rätt, men upptäcker att verkligheten är än mer komplicerad. Einsteins relativitetsteori motsäger inte Newtons gamla gravitationsteori. Newton blir ett specialfall där relativa hastigheten är noll.

Det är faktiskt sällan man har käpprätt fel.
Du läser verkligen som fan läser bibeln.
Och det stämmer, det är sällan man har käpprätt fel. Men lite fel gör inte saker och ting rätt. Därav är det viktigt att vi fortsätter att ifrågasätta, även de ”fakta” vi idag till stor del tar som sanning
Citera
2022-01-09, 15:37
Medlem
Citat:
Hur kommer det då sig att tex agronomen Johan ”planeten är i cancerlägel” Rockström tas på så stort allvar i klimatkretsar? Han är ju inte nån atmosfärforskare direkt.
Klimatforskning handlar om mer än atmosfärsfysik. Rockström forskar på konsekvenserna av klimatförändringar och har en diger publikationslista.
Citat:
Personligen anser jag att metodiken och dokumentationen är väsentligast. Inte vem som levererar resultatet.
Låter bra, givet att du har kompetensen att bedöma kvaliteten, vilket du naturligtvis inte har.
Citera
2022-01-09, 15:38
Medlem
liffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
"- Vi är inte beroende av odlingsbar mark. Om vi skulle använda solpaneler för att driva vår process så tar det tio gånger mindre mark i anspråk än vad grönsaksodling gör, säger Juha- Pekka Pitkänän, som är en av grundarna till forskningsanläggningen Solar Foods i Helsingfors.

Så småningom kanske vi lär oss att använda tredimensionell odling men då behöver vi först överleva tills vi lärt oss den tekniken.
Citera
2022-01-09, 15:38
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Det handlar inte om personkult. Det som väger tungt är när flera forskningsstudier kommer fram till samma resultat. Det är sånt vi kan lita på.
Absolut. Tycker du att vi nått dit idag när det gäller kunskapen om hur klimatsystemet på en global skala fungerar?
Citera
2022-01-09, 15:42
Medlem
Citat:
Du läser verkligen som fan läser bibeln.
Och det stämmer, det är sällan man har käpprätt fel. Men lite fel gör inte saker och ting rätt. Därav är det viktigt att vi fortsätter att ifrågasätta, även de ”fakta” vi idag till stor del tar som sanning

Vad är det just du ifrågasätter?

Många här ifrågasätter själva växthusteorin och att fossil koldioxid påverkar klimatet. Någon ser ingen skillnad i var koldioxiden har sitt ursprung och jämför utandningsluft och cellandning med fossil förbränning. Osv... Det är liksom substanslösa angrepp utan motivering på tämligen väletablerade teorier.

Diskuterar vi konsekvenserna av denna klimatförändring så är det ju som sagt en större osäkerhet i det. Likafullt hur snabbt det går, där har man ju missat världshavens buffrande effekt av värme, hur stor kolsänka de faktiskt är osv... så man har haft lite fel i detaljer, men det är ju snarare en underskattning av problematiken man gjort än överdrifter.
Citera
2022-01-09, 15:43
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jag menar, och det vet vetenskapen också, att det är skakig ingångsdata. Därför är spreaden för framtidsdiagnosen väldigt stor också mellan "best case" och "worst case".

Men grundläggande växthusteori bygger väl främst på astronomiska studier? Man förklarar planeters temperaturer med deras atmosfärer. Den datan har ju en viss osäkerhet, men så brukar det vara med empiri.
Då är jag säker på att du, liksom jag anser att klimatalarmismen vi ser och läser om idag är till absolut största delen ren och skär politik byggd på påståenden och antaganden snarare än fakta och kunskap?
Citera
2022-01-09, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liffen
Så småningom kanske vi lär oss att använda tredimensionell odling men då behöver vi först överleva tills vi lärt oss den tekniken.

Man odlar väl med hyllsystem på höjden?
Citera
2022-01-09, 15:47
Medlem
Citat:
Då är jag säker på att du, liksom jag anser att klimatalarmismen vi ser och läser om idag är till absolut största delen ren och skär politik byggd på påståenden och antaganden snarare än fakta och kunskap?

Ja, jag skiljer distinkt mellan politik, aktivism och vetenskap.

Jag vill utveckla infrastruktur och samhälle, inte avveckla.

Vetenskapen har underskattat problematiken, men politiken har överdrivit problematiken med att utveckla alternativ.

Vi bygger i limträ istället för cement som en sak vi kan rulla ut ganska snabbt. Kulturhuset Sara är ju en fantastisk byggnad!

Vi får en viss prisökning, det är nog ofta lite dyrare lösningar, i alla fall initialt.

Men jag tycker den konsekvensen är lindrig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in