Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-05-01, 14:03
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belowmepls
Hör ni det grabbar och flickor. Vi kanske måste bli stämplade som inhemska terrorister för att vi är "farliga".

Frågan jag har är varför ExxonMobiles ägare finansierar en "studie" som på ytan ser ut att attackera deras egna tillgångar.

Rockefeller. Som i Rockefeller Standard oil? Du är så dum i huvudet att du inte ens förstår att SAMMA företag (ExxonMobile) alltså finansierat en studie som berättar för alla att oljebolagen minsann visste om klimatreligionens riktighet före alla andra. Smart du är....

Hur dum i huvudet är du?
Du får nog försöka få i ordning dina tankar innan du får i ordning dina inlägg.

Det enda jag lyckades uttyda var en förolämpning mot mig. Och det ser jag inte som särskilt relevant, varken för mig eller för tråden.
Citera
2023-05-01, 15:43
Medlem
Citat:
Frågan jag har är varför ExxonMobiles ägare finansierar en "studie" som på ytan ser ut att attackera deras egna tillgångar.
Rapporten var tänkt för internt bruk, om nu inte resultatet hade varit till deras fördel, då hade de säkert slagit upp den stort. Sen har oljeindustrin stora tillgångar runt om i världen och påverkas av AGW de också, så även om de inte vill låtsas om att uppvärmningen finns har de allt intresse av att fatta beslut anpassade till verkligheten.
Citat:
Rockefeller. Som i Rockefeller Standard oil?
Pengarna för Rockefeller Family Fund må ursprungligen komma från olja, men det är inte detsamma som att det idag är Exxon.
Citat:
Since 2006, RFF has focused its Environment program almost exclusively on climate change. Our program emphasizes public education on the risks of global warming and implementation of sound solutions. RFF is interested in the development of initiatives designed to enact aggressive policies at the state and national levels to reduce carbon emissions; disrupt the life cycle of fossil fuels from drilling and mining to transportation and exporting; bring diverse and compelling new voices into the climate debate; and examine how special interests are distorting science and delaying constructive steps to deal with this impending global crisis.
Citera
2023-05-01, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Du får nog försöka få i ordning dina tankar innan du får i ordning dina inlägg.

Det enda jag lyckades uttyda var en förolämpning mot mig. Och det ser jag inte som särskilt relevant, varken för mig eller för tråden.

Jag konstaterar bara att du gör bort dig stenhårt efter att ha förolämpat och spridit dynga omkring dig samt kallat folk "farliga" medan du själv verkar totalt oförmögen till att se det mest uppenbara.
Citera
2023-05-01, 16:21
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Jag konstaterar bara att du gör bort dig stenhårt efter att ha förolämpat och spridit dynga omkring dig samt kallat folk "farliga" medan du själv verkar totalt oförmögen till att se det mest uppenbara.
Det är först när du kan ge stöd för vad du konstaterar det kan bli intressant och värt att diskutera.

Just nu är det ju bara en massa osammanhängande text och det som faktiskt går att tolka, som att exxon skulle ha finansierat studien, är ju felaktigt. Och slutsatsen du drar, vilken var något oklar, följer inte alls från dina felaktiga premisser, ens om de vore sanna.

Ja, exxon visste om att växthusgasitsläppen via förbränning av deras produkt påverkar klimatet. Men har lurat allmänheten med klimatdesinformation. Sådant som sprids på varje sida i denna tråd. Sedan verkar du också invända mot något så trivialt som att lögner och en missledda människor i grupper kan vara farliga.

Du verkar liksom vara lite upp i det blå.

Det är en del i tråden som är bättre på härskartekniker som tilltalat de som inte kan skilja mellan otrevlighet och den pondus som kunskap kan medföra. Jag har svårt att tänka mig att du har förutsättningar att lyckas med detta, men jag får väl kanske se.
Senast redigerad av MrArtur 2023-05-01 kl. 16:28.
Citera
2023-05-01, 16:54
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Du bekräftar bara vad jag skriver. Här är du och invänder mot att oljebolag tjänar pengar på olja.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_largest_companies_by_revenue
Och sår konspirationsteorin att det just är pengar som korrumperar vetenskap.
Det är iaf ett direkt erkännande att du inte litar på vetenskap, om inte annat. Du föredrar oljefinansierade bloggar som lyckats övertyga den kritiskt tänkande deliciousdelux att det är just pengar som driver en korrumperad vetenskap. Hade inte ämnet varit så allvarligt hade det varit ett mycket lyckat skämt. Hade passat rätt bra i en monty python - sketch.
Att oljebolagen tjänar pengar beror på tillgång och efterfrågan. Människor behöver och vill ha produkter och tjänster som använder oljebolagens produkter. Det är inget konstigt med det. Det är så marknaden fungerar.

Empirin visar att politik och lögn går hand i hand. Empirin ger därmed stöd för skepsis mot vetenskap som sammanfaller med politiska intressen.
Citera
2023-05-01, 16:57
Medlem
Citat:
Det är först när du kan ge stöd för vad du konstaterar det kan bli intressant och värt att diskutera.

Just nu är det ju bara en massa osammanhängande text och det som faktiskt går att tolka, som att exxon skulle ha finansierat studien, är ju felaktigt. Och slutsatsen du drar, vilken var något oklar, följer inte alls från dina felaktiga premisser, ens om de vore sanna.

Ja, exxon visste om att växthusgasitsläppen via förbränning av deras produkt påverkar klimatet. Men har lurat allmänheten med klimatdesinformation. Sådant som sprids på varje sida i denna tråd. Sedan verkar du också invända mot något så trivialt som att lögner och en missledda människor i grupper kan vara farliga.

Du verkar liksom vara lite upp i det blå.

Räknar inte med att folk uttalar sig om saker och sedan inte har någon aning om hur verkligheten ser ut. Måste jag nu ägna mig åt en utdragen förklaring till varför en studie som är finansierad av Rockefeller pengar är problematisk när Exxon tillhör kronjuvelen i deras imperium? IQ till att gapa om vad andra gör har du tydligen, men att tänka själv går tydligen inte. Ärthjärnor...
Citera
2023-05-01, 17:08
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Att oljebolagen tjänar pengar beror på tillgång och efterfrågan. Människor behöver och vill ha produkter och tjänster som använder oljebolagens produkter. Det är inget konstigt med det. Det är så marknaden fungerar.

Ja, vad ville du ha sagt med det?
Desinformationen och fördröjda åtgärder ser ju till att hålla uppe efterfrågan. Det finns ett ekonomiskt incitament.
Citat:

Empirin visar att politik och lögn går hand i hand. Empirin ger därmed stöd för skepsis mot vetenskap som sammanfaller med politiska intressen.
Det är därför förnekelsen så ofta är politiskt motiverad. En skepsis som vilar på okunskap och i bästa fall pseudovetenskap.
Citera
2023-05-01, 17:16
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ja, vad ville du ha sagt med det?
Desinformationen och fördröjda åtgärder ser ju till att hålla uppe efterfrågan. Det finns ett ekonomiskt incitament.
Vad menar du med ”fördröjda åtgärder”?

Citat:
Det är därför förnekelsen så ofta är politiskt motiverad. En skepsis som vilar på okunskap och i bästa fall pseudovetenskap.
Men nu handlar det om en skepsis som vilar på stabil empirisk grund.
Citera
2023-05-01, 17:17
Medlem
Citat:
Hur många politiker med koppling till fossilbränsleindustrin hittar du i USA? Hur stora politiska intressen var det som gjorde att man i USA drev på mot ökad användning av stora SUV för att gynna amerikansk bilindustri, eftersom det var det enda där de kunde konkurrera med utländska bilar? Hur stora politiska intressen har det varit att hålla bensinen billig för att hålla väljarna på gott humör?

Här har du lite amerikansk politik från John Shimkus som vid tillfället ledde Subcommittee on Environment and Economy:
https://www.youtube.com/watch?v=_7h08RDYA5E

Är det folk som dessa du menar lyckats korrumpera den internationella forskarvärlden om AGW?
Citera
2023-05-01, 17:23
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Hur många politiker med koppling till fossilbränsleindustrin hittar du i USA? Hur stora politiska intressen var det som gjorde att man i USA drev på mot ökad användning av stora SUV för att gynna amerikansk bilindustri, eftersom det var det enda där de kunde konkurrera med utländska bilar? Hur stora politiska intressen har det varit att hålla bensinen billig för att hålla väljarna på gott humör?

Här har du lite amerikansk politik från John Shimkus som vid tillfället ledde Subcommittee on Environment and Economy:
https://www.youtube.com/watch?v=_7h08RDYA5E

Är det folk som dessa du menar lyckats korrumpera den internationella forskarvärlden om AGW?
Väldigt dumt inlägg och jag har inte tittat på filmen. Jag menar givetvis de politiska intressen som verkar för den ”gröna omställningen”.
Citera
2023-05-01, 17:32
Medlem
Citat:
Väldigt dumt inlägg och jag har inte tittat på filmen. Jag menar givetvis de politiska intressen som verkar för den ”gröna omställningen”.
Naturligtvis menade du det, det är bara det att din logik inte går ihop. Om du hävdar att " Empirin ger därmed stöd för skepsis mot vetenskap som sammanfaller med politiska intressen" kan du inte bortse från alla intressen som verkat för att tysta ned kunskap om AGW, eller det kan du uppenbarligen, men då får du också finna dig i all bli kallad ohederlig hycklare. Ärligt talat argumenterar du rätt mycket som en politiker själv, och du förklarade ju just hur vi skall se på sådana.
Citera
2023-05-01, 18:00
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Naturligtvis menade du det, det är bara det att din logik inte går ihop. Om du hävdar att " Empirin ger därmed stöd för skepsis mot vetenskap som sammanfaller med politiska intressen" kan du inte bortse från alla intressen som verkat för att tysta ned kunskap om AGW, eller det kan du uppenbarligen, men då får du också finna dig i all bli kallad ohederlig hycklare. Ärligt talat argumenterar du rätt mycket som en politiker själv, och du förklarade ju just hur vi skall se på sådana.
Som vanligt plockar du delar ur sitt sammanhang och gör en halmgubbe. Du utelämnade min första del: Empirin visar att politik och lögn går hand i hand.

Det innebär att det finns anledning till skepsis mot ALLA politiska intressen. Aktivister har inte ett sunt skeptiskt synsätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in