2022-01-07, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av strv122b
Förlåt trött igår, i vilket fall stoppar plattor all vanlig ammunition oavsett om det är 7.62 eller 5.56. Och har man tyngre plattor stoppar man även 7.62 ap.

De ryska plattorna tar 7.62x54r ur ett prickskyttsgevär. Då med ”härdad” kärna så någon typ av AP. Sen kanske våra svartspets är bättre och ger verkan, det har jag inte sett något svar på.

En kniv går oxå igenom stål frågan är bara hur mycket.

Finns ganska få plattor som klarar pansarbrytande 7.62. Det är ganska viktigt att ha med sig i sammanhanget att det är skyddsnivån på de plattor som delas ut på bredd som är intressant, vilket ger att det i huvudsak är billigare (alumina) plattor som är relevant referens för kroppsskydd. Att använda t.ex XSAPI som index blir ju lite missvisande. Skillnaden mellan "äldre" pansarbrytande projektiler, t.ex b32 och M2 (som används för vissa standarder, t.ex m2 för NIJ IV - dvs. härdat stål) och moderna (wolframkarbid) är ganska stor. Men det förutsätter jag att du redan vet, med tanke på ditt nick.

Här är en för ämnet ganska relevant film.
Citera
2022-01-07, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av armatura
Finns ganska få plattor som klarar pansarbrytande 7.62. Det är ganska viktigt att ha med sig i sammanhanget att det är skyddsnivån på de plattor som delas ut på bredd som är intressant, vilket ger att det i huvudsak är billigare (alumina) plattor som är relevant referens för kroppsskydd. Att använda t.ex XSAPI som index blir ju lite missvisande. Skillnaden mellan "äldre" pansarbrytande projektiler, t.ex b32 och M2 (som används för vissa standarder, t.ex m2 för NIJ IV - dvs. härdat stål) och moderna (wolframkarbid) är ganska stor. Men det förutsätter jag att du redan vet, med tanke på ditt nick.

Här är en för ämnet ganska relevant film.
Jag räknar inte så ofta på plattors pansareffekt utan snarare på hur många decimeter RHA något slår igenom så jag är en glad brukare av karbiner.

Den ryska plattan som ingår i Ratnik är ganska bra som jag fattar det. Laddar man modern AP i 7.62 slår man igenom. Men vi kommer inte kasta sån am. på varenda soldat som har en AK. Så argumentet att välja en 7.62 för att slå igenom plattor känns väldigt konstigt.
Citera
2022-01-07, 13:38
Medlem
BlackKnightDuncans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IdiAminsKusin
Har du någonsin skjutit en tiotums AR? Det är ett rätt kompetent vapen ut till typ 400m. Alltså fullt funktionellt inom normalt stridsavstånd förutom i bergiga ökentrakter.

Tro för all del att AR är ett sämre vapensystem än vad övriga menar.

Det jag kan ha funderingar kring är valet av 7.62 då det ökar ammunitionsvikten och vapnen blir onödigt klumpiga.

Denna tabell på https://www.sniperflashcards.com/terminal_ballistics.php säger att man behöver minst 2500 fot/s (762 m/s) för att en M193 (lättare kula än vår 5,56) skall ha tillräcklig effekt (välter) och minst 2700 fot/s (823 m/s) för att den även skall fragmentera och då ger det att det för en 14 tums pipa finns det verkan på max 150 yard (ca 140 m) och på längre avstånd går kulan rakt igenom målet utan att välta eller fragmentera.

Här är en annan länk som jämför de olika projektilerna, https://www.shtfblog.com/m193-vs-m855-vs-223-ballistics/

Enl https://www.80percentarms.com/blog/m855-ballistics/
Citat:
The M855 has a somewhat poor reputation here, believe it or not. While it reliably tumbles upon impact inside of 100 yards, past that it is notorious far passing through without inflicting much damage. This is due to being a front heavy round, and soldiers often complain that when at range, all M855 does is "poke holes". Without delivering it's energy on target, enemy combatants are frequently able to keep fighting. The same thing goes for any critters you may be shooting. Get ready for a long walk if you need to track them

M855 är ekvivalent till vår 5,56-patron.

Slutsats: 5,56 på 400 m med 10-tumspipa kommer inte ge tillräcklig effekt i målet.
Citera
2022-01-07, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Estlands förslag verkar väl rimligt, men jag undrar om någon tittat på vilken kulbana och anslagsenergi/penetration i kroppsskydd man får på olika avstånd med olika piplängder för varje kaliber?

Det är ju ingen hemlighet att 6.5x55 inte är lyckad i 10 tums pipa. Vilken kortaste pipa bör man ha för 4.6x30, 5.7x28, 5.56x45 och 7.62x51?

Tjeckerna tog ju fram Skorpion för fordonsförare, undrar om det inte hade passat många soldater. Typ som HK och FN har tänkte fast med modernare kalibrar. Jag tänker ju på typ skjutvårdare, högre befäl, radiooperatörer och liknande.

Och så AK med 14 tum för alla andra. Eller är 14 tum för kort för 5.56? Tappar man mycket prestanda jämfört med 16tum?

Vad händer med PSG90 nu när vi köper Sako, blir det något för hemvärnet eller kör man helt enkelt slut på de befintliga PSG90 och ersätter efter hand?

Skulle säga att vår AK5C har minimimått på piplängd för att den skall kunna användas på längre än 200m eller nåt. 35cm/13,8tum (nerkortat från 45cm/17,7tum från AK5) är enl min åsikt endast lämpligt i SIB/MOUT.

Försvarsmakten skyllde på att "soldaterna önskar ett kortare vapen"...
Citera
2022-01-07, 14:01
Medlem
Citat:
Förlåt trött igår, i vilket fall stoppar plattor all vanlig ammunition oavsett om det är 7.62 eller 5.56. Och har man tyngre plattor stoppar man även 7.62 ap.

De ryska plattorna tar 7.62x54r ur ett prickskyttsgevär. Då med ”härdad” kärna så någon typ av AP. Sen kanske våra svartspets är bättre och ger verkan, det har jag inte sett något svar på.

En kniv går oxå igenom stål frågan är bara hur mycket.

Level 3+ verkar stoppa M855A1
https://youtu.be/mggUX2DJaJI

Men inte Level 3 som jag skickade tidigare. Vad kör FMV med?

Buffman Range är för övrigt en grym kanal för ballistikrelatarede grejer

Edit: som ni ser stoppar den inte en M80A1 (7.62 motsvarighet mot M855A1)
Senast redigerad av CyberVillain 2022-01-07 kl. 14:04.
Citera
2022-01-07, 14:04
Medlem
Citat:
Jag räknar inte så ofta på plattors pansareffekt utan snarare på hur många decimeter RHA något slår igenom så jag är en glad brukare av karbiner.

Den ryska plattan som ingår i Ratnik är ganska bra som jag fattar det. Laddar man modern AP i 7.62 slår man igenom. Men vi kommer inte kasta sån am. på varenda soldat som har en AK. Så argumentet att välja en 7.62 för att slå igenom plattor känns väldigt konstigt.

Vi kommer definitivt kasta sådan am på personal i markstridsbefattningar. Kostnaden är högre, visst, men den är knappast oöverkomlig. Nu har jag inte någon prislista i handen, men vad kan en pproj kosta? 20 spänn? Ställt mot kostnaden på annan utrustning eller annan förbrukningsmateriel (batterier, IR-spårljus, fordon etc) så kommer det knappt ge utslag. Pratar vi gamla tiders köttstaket och ska utrusta kårer av cykelinfanteri, absolut, men vi är ganska långt därifrån.
Citera
2022-01-07, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Jag är tydligen värdelös på stycke indelning och förstår inte hur jag ska göra. så du får ett svar i klump.

Det finns uträknade tester för det. Där även ammunition och pipans räffling kan vara avgörande.

Visst hade det kunnat passa. Men man vill inte heller ha för många kalibrar. Där 5.56 har en bra effekt även på korta avstånd. Även fast hastighet och skjutlängd minskar för kulan. Det finns vapen i 5.56 som har så kort pipa som 8.5-9 tum. Där försvaret har sett att AK5D var i kortaste laget med 10.5 tum. Efter att man tog bort de olika gastrycken beroende på smutsigt vapen i Ak5D och AK5C. Då dessa inte behövdes mer. Därför ska nya SSV vara i 10-11 tum. Och vem vet kanske ett kortare magasin ca 20-25 skott skulle jag ha sett som ett alternativ. Då det även finns typ 10 skottsmagasin till kpistar. För att lättare kunna hantera i trånga utrymmen som ex skott från fordon.

Man har ansett generell att gränsen är ca 14 tum för 5.56 innan den tappar för mycket effekt. Där AK5C är 14.5 tum. Sedan var Ak5A i ca 17.5 tum. Där vi senare ville har en 5.56 i 20 tum för skarpskyttar DMR. Men man ansåg det blev för dyrt. Och valde samma vapen Ak5A med beteckning AK5B som man sedan skrotade. Där jag nu kommer inte ihåg skillnaden i räckvidd ca 50 m? och hastighet för 16 tum. Då man vill ha en AK6 i 7.62 med piplängd 14-16 tum så anser man väl att det räcker.

Enl wiki https://sv.wikipedia.org/wiki/Automatkarbin_5#Ak_5_C_(Automatkarbin_5_Cesar)
Citat:
Nerkortad pipa från 450 mm till 350 mm

450 mm = 17,71654 tum
350 mm = 13,77953 tum
Citera
2022-01-07, 14:28
Medlem
Hmm läser lite i kommentarerna och hans M855A1 var handladdade och lite underladdade. M855A1 som är laddade till spec går rakt genom Level 3+
Citera
2022-01-07, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyberVillain
Level 3+ verkar stoppa M855A1
https://youtu.be/mggUX2DJaJI

Men inte Level 3 som jag skickade tidigare. Vad kör FMV med?

Buffman Range är för övrigt en grym kanal för ballistikrelatarede grejer

Edit: som ni ser stoppar den inte en M80A1 (7.62 motsvarighet mot M855A1)
FMV har till krsk12 förstärkningsplatta 3 och platta 5, ingen aning om vad de motsvarar med platta 3 är den vanliga. Jag skulle tro att den tar 5.45 och 7.62x39. Men de är inte klassade enligt den vanliga standarden.

Citat:
Ursprungligen postat av armatura
Vi kommer definitivt kasta sådan am på personal i markstridsbefattningar. Kostnaden är högre, visst, men den är knappast oöverkomlig. Nu har jag inte någon prislista i handen, men vad kan en pproj kosta? 20 spänn? Ställt mot kostnaden på annan utrustning eller annan förbrukningsmateriel (batterier, IR-spårljus, fordon etc) så kommer det knappt ge utslag. Pratar vi gamla tiders köttstaket och ska utrusta kårer av cykelinfanteri, absolut, men vi är ganska långt därifrån.
Nu sitter jag inte på tilldelning och om jag gjort det hade jag inte kunnat svara men svartspets är inte standard am. Men i gengäld så strider man på 25m i en skog kommer man alltid skjuta typ 15 skott i någon, så man kommer träffa vapen, armar och buken. jag ser inte plattan som ett sånt stort problem även om det självklart påverkar.
Citera
2022-01-07, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackKnightDuncan
Enl wiki https://sv.wikipedia.org/wiki/Automatkarbin_5#Ak_5_C_(Automatkarbin_5_Cesar)

450 mm = 17,71654 tum
350 mm = 13,77953 tum
Okej kanske var så. Att ursprunget var 17.7 visste jag men avrunda till ca 17.5. Då Belgiska var så lång.
Senast redigerad av slurppen 2022-01-07 kl. 16:23.
Citera
2022-01-07, 16:43
Medlem
Citat:
Hemvärnet har skarpskyttar, bedömt av anledningen att det inte finns en chans i helvete att utbilda prickskyttar och att de "riktiga" prickskyttarna skulle bli lite irriterade om folk fick utbildningstecknet på posten.

Och anledningen till PSG90 är väl att ingen annan vill ha dem, de är bara lämpliga vid avsutten tjänst och helst inte våldas vilket gör att de är olämpliga inom typ alla förband egentligen men kan vara värt besväret för FJS, Jbat osv.

Sen är det coolt vilket säkert inte är en nackdel när man ska rekrytera.

Fattar inte grejen med hets om penetration alls, för att penetrera ens ett Ratniksystem med platta så behövs det AP 7.62 vanlig kommer inte göra någon skillnad. Då lär vi prata typ .338nm om vi ska ha verkan med vanlig ammunition.
j
HV är inte heller så nöjda med PSG90. Då de måste bära på en AK4 istället för AK5. Det är kanske därför olika grupperingar har olika specialammunition.som även finns för 7.62.

Men som någon säger att vi bara strider på 25 m. Där du nämner även kniv. Så kanske det är dax att ta fram spjut och klubba igen. Eller så får alla pistol. Så varför fixerar sig folk på strid med för korta avstånd. Där 338NM numera finns i ksp. Som kan vara ganska avgörande även på lätt bepanstade fordon. Där man kan hålla hela grupper i schack med ett prickskytte gevär i 338.

Men klart om man har man en massa unnderstödsvspen. Så är inte handeld så vktigt. Men Sverige har väl inte så vi är nöjda med andelen understödsvapen. Då vi redan har för få strv Cv90 etc.
Citera
2022-01-07, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
j
HV är inte heller så nöjda med PSG90. Då de måste bära på en AK4 istället för AK5. Det är kanske därför olika grupperingar har olika specialammunition.som även finns för 7.62.

Men som någon säger att vi bara strider på 25 m. Där du nämner även kniv. Så kanske det är dax att ta fram spjut och klubba igen. Eller så får alla pistol. Så varför fixerar sig folk på strid med för korta avstånd. Där 338NM numera finns i ksp. Som kan vara ganska avgörande även på lätt bepanstade fordon.

Men klart om man har man en massa unnderstödsvspen. Så är inte handeld så vktigt. Men Sverige har väl inte så vi är nöjda med andelen understödsvapen. Då vi redan har för få strv Cv90 etc.
Nä men hemvärnet är ju inte heller rörligt på det sättet så när man väl bevakar kan man ju ta fram PSG i sitt postvärn eller motsv.

Om vi tittar på när vi med skytte avser bedriva avsutten strid är det främst i den terräng våra tunga förband inte kan behärska. Tät skog med andra ord. Om vi anfaller gör vi det uppsuttet om stridssvstånden medger. När vi tagit fram till ett fält eller motsvarande och strider från sst så är våra ksp58, ksp90 och GRG grupperade om nu våra stridsfordon inte är med.

Pratar vi lokalförsvarsskytte är det minor, pv och kulsprutor från sst som gäller. Vi bör inte strida avsuttet i terräng som medger långa stridsavstånd där motståndarens mängder med stridsfordon och granatspruteplutoner får fördel.

Där vi väljer att sparka ut skyttet eller framrycker avsuttet får man vara glad om man ser 50m
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in