2022-01-06, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Vad anser du att de övriga i gruppen ska ha för piplängd? vill du överge motsvarande AK5C i 14.5 tum.
Vad är fördelarna med att grpch och stf ska ha 16 tums pipa med 1-4 sikte?
Har inte de som uppgift att leda gruppen. Så varför ska just de ha ett vapen och sikten som kan verka på längre avstånd. Vilken gör att nyttan med vapnet minskar.

Nu verkar försvaret bestämt sig för att inrikta sig på 5.56 för SSV. Där resten ska ha 7.62 för att i framtiden ev kunna anpassa dessa vapen i kommande kaliber. Där det pratas om 14-16 tum.Mitt förslag är liknande Estlands med två piplängder för 5.56 i ca 10-11 tum som SSV och ett i ca 14 tum för fordonsburna soldater har med understödsvapen. Där man också har köpt in 7.62 i 16 tum. som då blir de vapen som kommer att kunna anpassas för ev nyare kalibrar.

Oavsett val kommer folk att ha åsikter. Där förväntningar på nya vapnen är stora. Och alla kommer inte att bli nöjda. Som du skriver att ett vapen motsvarande Ak5C verkar försvinna. Vilket riskerna blir att det blir för många SSV där individerna får svårare att verka mot att även ha 5.56 i ca 14 tum. Kontra att det blir vapen i 7.62 i 16 tum som kommer att hämma i olika roller. Då man tyckt att Ak5A var för lång 17.7 tum för de som satt i trånga fordon. Där nu 7.62 i 14-16 tum blir ett alternativ.

Tror däremot det skulle bli ännu värre lösning om försvaret hade valt någon modern kpist som ett SSV.
Där rollerna nu står i 5.56 som har kort räckvidd och sämre penetrationsförmåga. Där åsikterna lyfts att vi behöver inte kraftigare kaliber då verkan sker inom 50-200m. Kontra motståndet mot tung och otymplig 7.62 då vi inte behöver verkan upp mot 400m. Där kroppsskyddsnivån inte är avgörande.

Där jag tycker att som förutom DMR i kanske 18 tum för 600 m. Inte också väljer en mindre mängd lättare prickskyttevapen med samma vapen i 20 tum som Finland gör för 800 m. Som då även kompletterar PSG90. Förutom nya kommande prickskyttevapen i 338 som även Finland har i mindre omfattning. Och helst i den modernare 338 NM. Som också är bättre anpassad för framtiden.
Estlands förslag verkar väl rimligt, men jag undrar om någon tittat på vilken kulbana och anslagsenergi/penetration i kroppsskydd man får på olika avstånd med olika piplängder för varje kaliber?

Det är ju ingen hemlighet att 6.5x55 inte är lyckad i 10 tums pipa. Vilken kortaste pipa bör man ha för 4.6x30, 5.7x28, 5.56x45 och 7.62x51?

Tjeckerna tog ju fram Skorpion för fordonsförare, undrar om det inte hade passat många soldater. Typ som HK och FN har tänkte fast med modernare kalibrar. Jag tänker ju på typ skjutvårdare, högre befäl, radiooperatörer och liknande.

Och så AK med 14 tum för alla andra. Eller är 14 tum för kort för 5.56? Tappar man mycket prestanda jämfört med 16tum?

Vad händer med PSG90 nu när vi köper Sako, blir det något för hemvärnet eller kör man helt enkelt slut på de befintliga PSG90 och ersätter efter hand?
Citera
2022-01-06, 17:33
Medlem
Citat:
Vad anser du att de övriga i gruppen ska ha för piplängd? vill du överge motsvarande AK5C i 14.5 tum.
Vad är fördelarna med att grpch och stf ska ha 16 tums pipa med 1-4 sikte?
Har inte de som uppgift att leda gruppen. Så varför ska just de ha ett vapen och sikten som kan verka på längre avstånd. Vilken gör att nyttan med vapnet minskar.
Fördelen med att de har en 16 tums pipa med skapligt sikte är att de kan verka på avstånd upp till 500(enligt vad Hk416 16tum klarar). Fördelen med en 1-4 sikte är att det möjliggör viss observation utöver förmågan att avge eld. Och vem skulle annars bära ett gevär, de enda två övriga medlemmarna i gruppen som inte är granatgevärsservice är kulspruteskyttar. Visst skulle man kunna slänga en DMR på typ Stf GrpC MEN nackdelen är då att denna skulle behöva få en annan vapenutbildning än om man bara hade en något längre pipa.

Citat:
V
Nu verkar försvaret bestämt sig för att inrikta sig på 5.56 för SSV. Där resten ska ha 7.62 för att i framtiden ev kunna anpassa dessa vapen i kommande kaliber. Där det pratas om 14-16 tum.Mitt förslag är liknande Estlands med två piplängder för 5.56 i ca 10-11 tum som SSV och ett i ca 14 tum för fordonsburna soldater har med understödsvapen. Där man också har köpt in 7.62 i 16 tum. som då blir de vapen som kommer att kunna anpassas för ev nyare kalibrar.

Nej nu verkar vissa inom vilja ha 7.62 som AK6, men ska hela pansartrupperna och typ alla funktionsförband sluta använda AK och få ett SSV? tycker rent språkligt att det blir konstigt, delvis om vapnet är en AK och det dessutom är mängdvapnet. Då blir AK6 bara en DMG till vissa få förband.

Grundutbildning på AK5 ska enligt arménsvapenofficer inte som standard utbildas på längre än 100m(öft AK). Att då köpa in ett grundvapen med syftet att kunna skjuta på 300-500m känns väldigt konstigt. Då blir ju SSV normen och AK6 närmast undantaget.

Citat:
Tror däremot det skulle bli ännu värre lösning om försvaret hade valt någon modern kpist som ett SSV.
Där rollerna nu står i 5.56 som har kort räckvidd och sämre penetrationsförmåga. Där åsikterna lyfts att vi behöver inte kraftigare kaliber då verkan sker inom 50-200m. Kontra motståndet mot tung och otymplig 7.62 då vi inte behöver verkan upp mot 400m. Där kroppsskyddsnivån inte är avgörande.

Där jag tycker att som förutom DMR i kanske 18 tum för 600 m. Inte också väljer en mindre mängd lättare prickskyttevapen med samma vapen i 20 tum som Finland gör för 800 m. Som då även kompletterar PSG90. Förutom nya kommande prickskyttevapen i 338 som även Finland har i mindre omfattning. Och helst i den modernare 338 NM. Som också är bättre anpassad för framtiden.

Ja någon k-pist blir det inte kanske ett fungerande PDW för hkp piloter men inte som trossoldat eller ledningssoldat. Och ska AK6 vara närmast en DMG krävs ett mellanting mellan det och en MP7.

Sen fattar jag inte grejen med att skjuta genom kroppsskydd, det gör inte en AK4 med vanlig am. om motståndaren bär plattor tar den 7.62 nato, om motståndaren inte bör plattor når vi verkan med allt över 9mm.

Ja lätta och tunga prickskyttar verkar vara smart av finnarna. Men vi har idag typ inga prickskyttar utanför jägeriet och möjligen säkbat.

Citat:
Så att hävda att vissa förband kan använda bara DMR vapen är inte ens lämpligt. Då vi tidigare skaffade 4-500 AK4D för att lösa den uppgiften. Då vi även inför lokala skyttebataljoner. Även hemvärnet ska få nya vapen ca 2028. Vad ska de ha om inte AK i 7.62 i 14-16 tum. De blir nog nöjda med den lösningen.
Om man nu vill skjuta på 500m med en AK är det i min värld en DMR typ en M27 eller AK4D. Vill K4 eller Amf kunna verka på 600m med sina standardvapen låt de göra det.
Senast redigerad av strv122b 2022-01-06 kl. 17:37.
Citera
2022-01-06, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av strv122b
Fördelen med att de har en 16 tums pipa med skapligt sikte är att de kan verka på avstånd upp till 500(enligt vad Hk416 16tum klarar). Fördelen med en 1-4 sikte är att det möjliggör viss observation utöver förmågan att avge eld. Och vem skulle annars bära ett gevär, de enda två övriga medlemmarna i gruppen som inte är granatgevärsservice är kulspruteskyttar. Visst skulle man kunna slänga en DMR på typ Stf GrpC MEN nackdelen är då att denna skulle behöva få en annan vapenutbildning än om man bara hade en något längre pipa.

Nej nu verkar vissa inom vilja ha 7.62 som AK6, men ska hela pansartrupperna och typ alla funktionsförband sluta använda AK och få ett SSV? tycker rent språkligt att det blir konstigt, delvis om vapnet är en AK och det dessutom är mängdvapnet. Då blir AK6 bara en DMG till vissa få förband.

Grundutbildning på AK5 ska enligt arménsvapenofficer inte som standard utbildas på längre än 100m(öft AK). Att då köpa in ett grundvapen med syftet att kunna skjuta på 300-500m känns väldigt konstigt. Då blir ju SSV normen och AK6 närmast undantaget.

Ja någon k-pist blir det inte kanske ett fungerande PDW för hkp piloter men inte som trossoldat eller ledningssoldat. Och ska AK6 vara närmast en DMG krävs ett mellanting mellan det och en MP7.

Sen fattar jag inte grejen med att skjuta genom kroppsskydd, det gör inte en AK4 med vanlig am. om motståndaren bär plattor tar den 7.62 nato, om motståndaren inte bör plattor når vi verkan med allt över 9mm.

Ja lätta och tunga prickskyttar verkar vara smart av finnarna. Men vi har idag typ inga prickskyttar utanför jägeriet och möjligen säkbat.
Skillnaden blir väl att man höjer skjutavståndet ca 100 meter. Där effekten blir bättre mot 5.56. Då man får längre räckvidd 400m mot tidigare 300m. Även fast vi anser att skjutavstånd är max 200 m. Där det kan bli en nackdel om som du säger att alla andra ska ha AK6 i 14-16 tum. Men skillnaden mot Hk416 i 16 tum blir då försumbar. Då AK5A 17.7 tum hade max skjutavstånd 350m.
Många verkar glömma att vapnet även ska vara förberett för att kunna ta en mellankaliber i 6.5-6.8.

Ja det finns vissa risker med vapen valet med SSV i 5.56 med ca 10-11 tumspipa och ett kilo lättare mot Ak5D. Som jag delar att det är en bättre än lösning än med kpist oavsett kaliber. USA valde med en lätt liten smidig kpist. Med flera alternativ i 9 mm som även kan använda pistolens magasinen. Som kan i vissa uppdrag vara en lösning.

För att sedan bara välja en AK6 i 7.62 i 14-16 tum kan vara för lite vapenalternativ. Där komplettering sker med DMR och PSV.
Senast redigerad av slurppen 2022-01-06 kl. 18:10.
Citera
2022-01-06, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Estlands förslag verkar väl rimligt, men jag undrar om någon tittat på vilken kulbana och anslagsenergi/penetration i kroppsskydd man får på olika avstånd med olika piplängder för varje kaliber?

Det är ju ingen hemlighet att 6.5x55 inte är lyckad i 10 tums pipa. Vilken kortaste pipa bör man ha för 4.6x30, 5.7x28, 5.56x45 och 7.62x51?

Tjeckerna tog ju fram Skorpion för fordonsförare, undrar om det inte hade passat många soldater. Typ som HK och FN har tänkte fast med modernare kalibrar. Jag tänker ju på typ skjutvårdare, högre befäl, radiooperatörer och liknande.

Och så AK med 14 tum för alla andra. Eller är 14 tum för kort för 5.56? Tappar man mycket prestanda jämfört med 16tum?

Vad händer med PSG90 nu när vi köper Sako, blir det något för hemvärnet eller kör man helt enkelt slut på de befintliga PSG90 och ersätter efter hand?
Jag är tydligen värdelös på stycke indelning och förstår inte hur jag ska göra. så du får ett svar i klump.

Det finns uträknade tester för det. Där även ammunition och pipans räffling kan vara avgörande.

Visst hade det kunnat passa. Men man vill inte heller ha för många kalibrar. Där 5.56 har en bra effekt även på korta avstånd. Även fast hastighet och skjutlängd minskar för kulan. Det finns vapen i 5.56 som har så kort pipa som 8.5-9 tum. Där försvaret har sett att AK5D var i kortaste laget med 10.5 tum. Efter att man tog bort de olika gastrycken beroende på smutsigt vapen i Ak5D och AK5C. Då dessa inte behövdes mer. Därför ska nya SSV vara i 10-11 tum. Och vem vet kanske ett kortare magasin ca 20-25 skott skulle jag ha sett som ett alternativ. Då det även finns typ 10 skottsmagasin till kpistar. För att lättare kunna hantera i trånga utrymmen som ex skott från fordon.

Man har ansett generell att gränsen är ca 14 tum för 5.56 innan den tappar för mycket effekt. Där AK5C är 14.5 tum. Sedan var Ak5A i ca 17.5 tum. Där vi senare ville har en 5.56 i 20 tum för skarpskyttar DMR. Men man ansåg det blev för dyrt. Och valde samma vapen Ak5A med beteckning AK5B som man sedan skrotade. Där jag nu kommer inte ihåg skillnaden i räckvidd ca 50 m? och hastighet för 16 tum. Då man vill ha en AK6 i 7.62 med piplängd 14-16 tum så anser man väl att det räcker.

Tydligen har hemvärnet nu börjat få PSG90 där man mer siktar på DMR vapen istället. Vilket jag anser att det blir ännu bättre att kommande lokalförsvarsförband etc. även får ett prickskyttevapen baserat på nya DMR M23. Då vi även har många jägare. Som kan skjuta upp för att bibehålla sin förmåga.

Har man bara fixerat sig på penetration så finns några lösningar på kalibrar som 300BLK 7.62x35 etc. Då vi anses ha bara korta skjutavstånd på 50-200m så finns det effektfullare alternativ. Som passar i 5.56 vapen med att man oftast bara byter pipa. Och med 2-3 patroner mindre i magasinet. Men den vägen har man valt att inte gå då bara vissa militära specialförband har anammat dessa kalibrar och olika polisgrupper i världen. Då dessa är ett mycket bättre lösning än ex kpist för korta avstånd. Då de tappar effekt snabbare än en 5.56 men med bättre penetration och risk för att skada andra minskar i ex bebyggelse etc.
Senast redigerad av slurppen 2022-01-06 kl. 19:18.
Citera
2022-01-06, 20:40
Medlem
Undrar hur 8 mm patron m/32 8x63 från bofors ballistik är? Som användes i Ksp 39 bla. Den utvecklades enligt Wikipedia för att täcka räckvidden över 2400 meter med fullgod verkan.

Dessa byggdes senare om till NATO kaliber .308 Winchester. Men finns det någon äldre person som använt den kalibern här?
Citera
2022-01-06, 20:54
Medlem
Citat:
Att 7.62x54r är patronen som finns i SVD-63 är vanligare än .338 inom nato och våra grannländer är knappast ironi. Finnarna ersätter/ersätter till del just det vapnen med PSG23 vidare har länder så som Österrike, Tjeckien, Bulgarien, Ungern, Lettland och Polen det vapnet. Vilket gör den till betydligt vanligare än exempelvis L115A3 som typ för att inte tala om antalet på enskilda vapen.

De som idag använder .338 är i huvudsak SF eller vissa jägar/lätta skyteförband. Sen har britterna L115A3 på "bredd" i form av att alla prickskytteplutoner har några enskilda vapen som jag fattar det. Men argumentet att det är standard är inte helt tillämpbar här, vore lite som att prata om att olika .300 kalibrar verkar nyttjas av SF, kanske för de är bra i underljudsfart eller har bra genomslag.
Nu ingår ju inte Finland i NATO. Men absolut, de gamla Warsavapaktsländerna kör ju den gamla sovjetiska amunitionen i stor utsträckning. Tills dom har råd att byta.

Tänkte mer på västländer, inom NATO dock. Men det skrev jag ju inte

Sent svar av mig dock. Och det har ändå svarats i tråden på detta ämne under veckan.
Bla av dig
Citera
2022-01-06, 22:37
Medlem
Citat:

Tydligen har hemvärnet nu börjat få PSG90 där man mer siktar på DMR vapen istället. Vilket jag anser att det blir ännu bättre att kommande lokalförsvarsförband etc. även får ett prickskyttevapen baserat på nya DMR M23. Då vi även har många jägare. Som kan skjuta upp för att bibehålla sin förmåga.
Hemvärnet har skarpskyttar, bedömt av anledningen att det inte finns en chans i helvete att utbilda prickskyttar och att de "riktiga" prickskyttarna skulle bli lite irriterade om folk fick utbildningstecknet på posten.

Och anledningen till PSG90 är väl att ingen annan vill ha dem, de är bara lämpliga vid avsutten tjänst och helst inte våldas vilket gör att de är olämpliga inom typ alla förband egentligen men kan vara värt besväret för FJS, Jbat osv.

Sen är det coolt vilket säkert inte är en nackdel när man ska rekrytera.
Citat:
Har man bara fixerat sig på penetration så finns några lösningar på kalibrar som 300BLK 7.62x35 etc. Då vi anses ha bara korta skjutavstånd på 50-200m så finns det effektfullare alternativ. Som passar i 5.56 vapen med att man oftast bara byter pipa. Och med 2-3 patroner mindre i magasinet. Men den vägen har man valt att inte gå då bara vissa militära specialförband har anammat dessa kalibrar och olika polisgrupper i världen. Då dessa är ett mycket bättre lösning än ex kpist för korta avstånd. Då de tappar effekt snabbare än en 5.56 men med bättre penetration och risk för att skada andra minskar i ex bebyggelse etc.
Fattar inte grejen med hets om penetration alls, för att penetrera ens ett Ratniksystem med platta så behövs det AP 7.62 vanlig kommer inte göra någon skillnad. Då lär vi prata typ .338nm om vi ska ha verkan med vanlig ammunition.
Citera
2022-01-07, 00:34
Medlem
M855A1 EPR har inge problem att penetrera AR500

V50 ligger någonstans vid 550 m/s om jag mins korrekt
Citera
2022-01-07, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyberVillain
M855A1 EPR har inge problem att penetrera AR500

V50 ligger någonstans vid 550 m/s om jag mins korrekt
Ja men nu använder man 6B45 om vi pratar att skjuta igenom. Och enligt ryssen själv stoppar den upprepade 7.62x54r härdade kulor, så någon form av AP.

Mjuka kroppsskydd är inte problemet för något vapen FM har.
Citera
2022-01-07, 11:12
Medlem
Citat:
Ja men nu använder man 6B45 om vi pratar att skjuta igenom. Och enligt ryssen själv stoppar den upprepade 7.62x54r härdade kulor, så någon form av AP.

Mjuka kroppsskydd är inte problemet för något vapen FM har.

AR500 är stål

https://youtu.be/e0gxeSpjdSk
Citera
2022-01-07, 11:35
Medlem
Citat:
AR500 är stål

Förlåt trött igår, i vilket fall stoppar plattor all vanlig ammunition oavsett om det är 7.62 eller 5.56. Och har man tyngre plattor stoppar man även 7.62 ap.

De ryska plattorna tar 7.62x54r ur ett prickskyttsgevär. Då med ”härdad” kärna så någon typ av AP. Sen kanske våra svartspets är bättre och ger verkan, det har jag inte sett något svar på.

En kniv går oxå igenom stål frågan är bara hur mycket.
Senast redigerad av strv122b 2022-01-07 kl. 11:37.
Citera
2022-01-07, 12:01
Medlem
Citat:
AR500 är stål

Nja, AR500 är en standard. Det står för abrasion resistent och 500 står för att den är härdad till minst 500 på brinellskalan. Så ja, det är stål, men syftar inte till något specifikt stål. Det används oftast för att syfta till olika former av kroppsskydd/målskjutningsobjekt och finns t.ex flera företag som till och med heter AR500 (och som marknadsför både keram- och stålplattor samt mjuka kroppsskydd). Det är ett ganska diffust begrepp. Ingen försvarsmakt vad jag vet använder kroppsskydd av stål, så diskussionen är ganska irrelevant i sammanhanget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in