2022-01-06, 11:23
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Intressant att du nämner Hosea. Det illustrerar hur Gud behandlar sina profeter.Gud gav honom nämligen ett synnerligen speciellt uppdrag. Han skulle ragga upp ett luder med dåligt rykte, gifta sig med henne, och avla ett gäng horungar..........vilka han skulle ge namn som var en smula udda (för att uttrycka det lindrigt). Det är bara att läsa innantill:
Hos 1:Här börjar Herrens ord genom Hosea. Herren sade till Hosea: Gå och skaffa dig en horkvinna och horungar, ty landet horar sig bort från Herren.Då tog han Gomer, Divlajims dotter. Hon blev havande och födde honom en son. Herren sade till honom: Ge honom namnet Jisreel, ty jag skall snart straffa Jehus ätt för blodet som flöt vid Jisreel och göra slut på Israels folks kungadöme. Den dagen skall jag bryta sönder Israels båge på Jisreels slätt.Hon blev havande igen och födde en dotter. Han sade till honom: Ge henne namnet Lo Ruchama, »Hon får inte förbarmande«, ty jag kommer inte längre att förbarma mig över Israels folk utan fördriva dem. Men Judas folk skall jag förbarma mig över, jag skall rädda dem genom Herren, deras Gud. Jag skall inte rädda dem genom båge och svärd och krig eller genom hästar och ryttare.När hon hade avvant Lo Ruchama blev hon havande och födde en son. Han sade: Ge honom namnet Lo Ammi, »Inte mitt folk«, ty ni är inte mitt folk, och jag vill inte höra till er.

Visst är Gud bussig mot sin profet Hosea, eller hur?
Huruvida du eller någon annan anser att Gud är bussig mot Hosea eller ej är irrelevant för argumentet jag framförde. Bemöt mitt argument istället!
Citera
2022-01-06, 12:08
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Man känner Gud genom hans budskap inte genom hans manifestation.
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Om en muslim sa till dig "Man känner Gud genom hans budskap inte genom hans manifestation". Vilket är mycket tänkbart att en muslim skulle kunna säga.
Skulle du då ta det som att han verkligen kände Gud eller skulle du tänka att han bara tror det?
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshbags
Ja ifall hen hade Guds budskap, Guds budskap är att tro Guds Son Jesus Kristus; "Jag är vägen sanningen och livet, och ingen annan väg finns till Gud"
Vore han en muslim om han trodde på det? Nej!

Vad är skillnaden på om en muslim säger att han känner Gud genom Koranens budskap och på en kristen som säger samma sak om Bibelns budskap?

Minst en av er har fel!
Citera
2022-01-06, 12:24
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Vore han en muslim om han trodde på det? Nej!

Vad är skillnaden på om en muslim säger att han känner Gud genom Koranens budskap och på en kristen som säger samma sak om Bibelns budskap?

Minst en av er har fel!
Jag har inte läst Koranen men visst finns det muslimer vars syn på rättfärdighet överenstämmer med Jesus syn. Att tro på Jesus är framför allt att tro på hans budskap.
Citera
2022-01-06, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jag har inte läst Koranen men visst finns det muslimer vars syn på rättfärdighet överenstämmer med Jesus syn. Att tro på Jesus är framför allt att tro på hans budskap.
Enligt Koranen så har Gud ingen son och det är avgudadyrkan att tro det. Ett brott alltså. Eftersom kunskapen om Guds son är det absolut mest fundamentala i den kristna läran så är det minst en av er som sålunda inte känner Gud.
Citera
2022-01-06, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kontemplikt
Kolla upp metodisk naturalism. Man godkänner principiellt endast icke-gud hypoteser som förklaring till all observation inom naturvetenskap.
Jag hävdar inte att man ska ha hypoteser för allt som inte finns.

Apropå det, vad har du för hypotes kring begreppet "paraconformity"? Det är ett exempel på något som enligt teorin inte borde finnas men ändå fått ett eget namn inom geologin.
Enligt teorin kan alltså årmillioner ha förflutit utan att man ser minsta lilla bevis för det i verkligheten i form av erosion.
Ja jag känner till metodologisk naturalism. Det är den synen jag har. Att naturvetenskapen är begränsad till att den bara kan undersöka naturliga orsaker. Det betyder inte att det kan finnas en annan metod för det övernaturliga. Det är därför jag konstant, utan att får svar, frågar vilken metod ni använder för att avgöra att det finns en gud eller någon som helst övernaturliga påstående . För om vi inte kan avgöra att det stämmer varför tro på det?

Paraconformiteten har jag inte direkt läst mycket om men ser inte vad problemet skulle vara. Du får gärna länka till en pålitlig källa som säger att det är omöjligt. Vet inte riktigt heller vad har med detta att göra.
Citera
2022-01-06, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
"Tycka låta sann, trovärdig och rimlig" handlar inte om bevis för existens. Det handlar om tyngd av argument, och detta är inte modern vetenskap utan filosofi.

Jag kan använda vetenskap som grund (många gör det) men argumentet måste bli filosofiskt. Det gäller för övrigt även vid vetenskapliga studier.

Edit:
Vad gäller Gud ges Han självklart patosargument av oss troende. Där på följer att militanta ateister ifrågasätter Bibeln och argumenterar med patos ("vetenskapen säger"), Logos byggd på patos ("därför kan inte Bibeln vara sann") och ethos ("Bibeln är omoralisk därför att att vår moderna moral är bättre"). Och sedan anklagar man troende för cirkelargument.

Jag bygger min tro på Logos. Eftersom Logos ger att Bibeln inte är till av mänsklig förmåga följer att jag ger den patos. Bibelns ethos väcker vidare någonting inom mig som min uppväxt i det moderna Sverige dolt.
Det var mycket text men inget vettigt sagt. Snömos så det räcker laget om.
För att göra det tydligt, hur bygger du din tro på logos?
Citera
2022-01-06, 15:45
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kopparna
Om du tycker att topic är snömos befinner du dig i fel tråd.

Sedan kan du läsa mina inlägg i tråden och se mitt första logosargument.
Citera
2022-01-06, 15:46
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ja jag känner till metodologisk naturalism. Det är den synen jag har. Att naturvetenskapen är begränsad till att den bara kan undersöka naturliga orsaker. Det betyder inte att det kan finnas en annan metod för det övernaturliga. Det är därför jag konstant, utan att får svar, frågar vilken metod ni använder för att avgöra att det finns en gud eller någon som helst övernaturliga påstående . För om vi inte kan avgöra att det stämmer varför tro på det?

Paraconformiteten har jag inte direkt läst mycket om men ser inte vad problemet skulle vara. Du får gärna länka till en pålitlig källa som säger att det är omöjligt. Vet inte riktigt heller vad har med detta att göra.

Citat:
Citera
2022-01-06, 16:35
Medlem
Kontemplikts avatar
Citat:

Hur kan man då avgöra om allt kommit till genom naturliga orsaker?

Ingen som du kallar pålitlig källa kommer erkänna att parakonformitet på vissa platser motbevisar evolutionsteorin.
Trots att själva evolutionsteorin skapar behovet av att långa tidsrymder ska ha förflutit mellan dessa sedimentlager som inte uppvisar tecken på erosion eller deposition.
Som det står på engelska wiki så ser man en parakonformitet bland annat för att det fossila innehållet i omkringliggande lager ger att det måste ha förflutit si och så långa tidsrymder som rör sig om åtskilliga miljoner år.
Det är iofs lätt åtgärdat genom att ändra lite på teorin vilket ju har hänt förr.
Några års tjafs där några forskare mister prestige, men till slut värker man fram en "mest trolig" förklaring, ja inom det naturalistiska paradigmet då så klart.

För den förmenta sanningen att allt HAR blivit till genom naturliga orsaker eftersom det är naturvetenskapens begränsning, får under inga omständigheter ifrågasättas.
Citera
2022-01-06, 18:49
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontemplikt
...
För den förmenta sanningen att allt HAR blivit till genom naturliga orsaker eftersom det är naturvetenskapens begränsning, får under inga omständigheter ifrågasättas.
Därför vi busar så mycket (=ifrågasätter den).
Den är en petitio principii.
Vetenskapsgrenen metafysik bör definitivt vara teistisk.
Ingen vetenskap värd namnet är ateistisk till sin metod.
Citera
2022-01-06, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Om du tycker att topic är snömos befinner du dig i fel tråd.

Sedan kan du läsa mina inlägg i tråden och se mitt första logosargument.
Du har inte gett ett Logos argument bara påstått att du har ett. Presentera det gärna.

Det är inte ämnet som är snömos utan ditt inlägg som jag kommenterade.
Citera
2022-01-06, 19:07
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Du har inte gett ett Logos argument bara påstått att du har ett. Presentera det gärna.

Det är inte ämnet som är snömos utan ditt inlägg som jag kommenterade.
Jag har presenterat det. Du får läsa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in