2022-01-05, 17:02
Medlem
Kontemplikts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kopparna
Vilka observationer I verkligheten bygger du på för att då räkna ut sannolikheten för konstanternas värden?
God of the gaps är att säga gud är orsaken till något för att vi inte vet vad som förklaringen är.
Varför är universum som det är?
Vi vet inte ännu men då är det fel att säga det var gud som skapade universum . Dels är det för att en måste man visa varför det måste vara gud (och inte bara säga att en inte vet några andra alternativ) och dels för att om vi tror oss veta svaret så slutar vi leta.
Varför konstanterna är vad de är ligger ju bortom sannolikhetsberäkningar och är något man tror på eftersom det inte kan bevisas.
Att konstanternas inbördes förhållanden med otroligt snäva marginaler möjliggör upprätthållandet av universum så som vi känner det är väl bara att konstatera.

När undersökningsmetoden står utan förklaring kommer "God of the gaps" in, ja.

Så länge man har som krav för all "bevisning" att förklaringar inte får innehålla Gudshypoteser, kommer man naturligtvis inte att hitta någon Gud som förklaring.
Citera
2022-01-05, 17:07
Medlem
Sardinbruss avatar
Jag upplever att mina teologiskt skolade vänner har en underlig post-modern syn på religiösa texter där allt ska "tolkas" och även otvetydiga påståenden ska uppfattas betyder något annat. Det står att Jesus gick på vatten, men det betyder visst inte att han gick på vatten. Med den inställningen till faktagranskning kan man ju tro på vad som helst.
Citera
2022-01-05, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kontemplikt
Varför konstanterna är vad de är ligger ju bortom sannolikhetsberäkningar och är något man tror på eftersom det inte kan bevisas.
Att konstanternas inbördes förhållanden med otroligt snäva marginaler möjliggör upprätthållandet av universum så som vi känner det är väl bara att konstatera.

När undersökningsmetoden står utan förklaring kommer "God of the gaps" in, ja.

Så länge man har som krav för all "bevisning" att förklaringar inte får innehålla Gudshypoteser, kommer man naturligtvis inte att hitta någon Gud som förklaring.
Ni får gärna ha gud som hypotes men hur ska det bevisas? Än verkar det inte finnas en metod för att kunna avgöra om den stämmer.
Citera
2022-01-05, 19:24
Medlem
Sofiajadetarjags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Tror du inte att det funnits åtminstone en bedjande människa i varje störtande plan? Och vad gjorde Gud?

Ja så är det nog och det gav säkert den personen en tröst i att känna att Gud kommer ta emot mig efter döden.
Att känna att en högre kraft finns ger ju tröst.
Alla dör ju ändå förr eller senare.
Citera
2022-01-05, 20:10
Medlem
Kontemplikts avatar
Citat:
Ni får gärna ha gud som hypotes men hur ska det bevisas? Än verkar det inte finnas en metod för att kunna avgöra om den stämmer.
Du får gärna ha icke-gud som hypotes, men hur ska det bevisas?
Ett metodiskt uteslutande av Gud ger ju knappast ett objektivt utlåtande.
Citera
2022-01-05, 20:31
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Det är en fråga om tro för vad skulle kunna vara bevis? En högre tillvaro som endast sällan visar sig måste handla om subjektiva upplevelser, så tillvida inte varelser från den världen poserar framför TV-kameror och låter sig undersökas av vetenskapsmän. Men det skulle fortfarande finnas tvivel.

Och det kommer aldrig att ske. När Jesus kommer är det inte för att låta sig undersökas utan för att rädda eventuella rättfärdiga överlevare på människosläktets sista dag.
Citera
2022-01-05, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Du förenklar.

Ingen kan tro någon som säger någonting helt väsensskilt från det egna psyket. För att tro någon behöver vi ett mottag inom oss för att acceptera det som sägs. Tex kommer jag inte att tro dig om du påstår att månen är en ost, eftersom ingenting hos mig kan respondera mot ditt påstående. Om istället min mor hade påstått detta när jag var 3 år hade jag antagligen köpt det, eftersom jag hade gett argumentet patostyngd.

Människan själv måste alltså vara formad på ett visst vis för att tro tex Bibeln.

T ex genom att din mamma påstod detta för dig innan du blev tre år? Eller hur menar du?
Citera
2022-01-05, 21:35
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
T ex genom att din mamma påstod detta för dig innan du blev tre år? Eller hur menar du?
De gamla grekerna talade om tre huvudsakliga argument. Patos är ett av dessa.

När vi talar logik (Logos) använder vi de kunskaper vi redan har för att avgöra om ett argument är logiskt eller ej.

Det tredje är etnos (vilket syftar på att någonting är riktigt därför att det är gott/rätt).

För att komplicera till det ytterligare föds vi med olika sätt att resonera och respondera, vilket kan förstärkas eller böjas av vår miljö.
Citera
2022-01-05, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
"6Gomer conceived again and gave birth to a daughter. Then the Lord said to Hosea, “Call her Lo-Ruhamah (which means “not loved”), for I will no longer show love to Israel, that I should at all forgive them. 7Yet I will show love to Judah; and I will save them—not by bow, sword or battle, or by horses and horsemen, but I, the Lord their God, will save them.”

8After she had weaned Lo-Ruhamah, Gomer had another son. 9Then the Lord said, “Call him Lo-Ammi (which means “not my people”), for you are not my people, and I am not your God. b

10“Yet the Israelites will be like the sand on the seashore, which cannot be measured or counted. In the place where it was said to them, ‘You are not my people,’ they will be called ‘children of the living God.’ 11The people of Judah and the people of Israel will come together; they will appoint one leader and will come up out of the land, for great will be the day of Jezreel. c"

https://biblehub.com/niv/hosea/1.htm

C

Ändå återvände aldrig Israels hus. Somliga hävdar att eftersom somliga flydde från norra riket (alltså Israels hus) till det södra (Juda hus) är profetian ändå uppfyllld, men det är att vrida till det. På många andra ställen säger Gud att Han själv ska församla alla sina får. Så var är de? Observera att Juda skulle räddas ur Babylon men inte Jisreel (Israels hus)!

"9But you are a chosen people, a royal priesthood, a holy nation, God’s special possession, that you may declare the praises of him who called you out of darkness into his wonderful light. 10Once you were not a people, but now you are the people of God; once you had not received mercy, but now you have received mercy."
https://biblehub.com/niv/1_peter/2.htm

Intressant att du nämner Hosea. Det illustrerar hur Gud behandlar sina profeter.Gud gav honom nämligen ett synnerligen speciellt uppdrag. Han skulle ragga upp ett luder med dåligt rykte, gifta sig med henne, och avla ett gäng horungar..........vilka han skulle ge namn som var en smula udda (för att uttrycka det lindrigt). Det är bara att läsa innantill:
Hos 1:Här börjar Herrens ord genom Hosea. Herren sade till Hosea: Gå och skaffa dig en horkvinna och horungar, ty landet horar sig bort från Herren.Då tog han Gomer, Divlajims dotter. Hon blev havande och födde honom en son. Herren sade till honom: Ge honom namnet Jisreel, ty jag skall snart straffa Jehus ätt för blodet som flöt vid Jisreel och göra slut på Israels folks kungadöme. Den dagen skall jag bryta sönder Israels båge på Jisreels slätt.Hon blev havande igen och födde en dotter. Han sade till honom: Ge henne namnet Lo Ruchama, »Hon får inte förbarmande«, ty jag kommer inte längre att förbarma mig över Israels folk utan fördriva dem. Men Judas folk skall jag förbarma mig över, jag skall rädda dem genom Herren, deras Gud. Jag skall inte rädda dem genom båge och svärd och krig eller genom hästar och ryttare.När hon hade avvant Lo Ruchama blev hon havande och födde en son. Han sade: Ge honom namnet Lo Ammi, »Inte mitt folk«, ty ni är inte mitt folk, och jag vill inte höra till er.

Visst är Gud bussig mot sin profet Hosea, eller hur?
Citera
2022-01-05, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kontemplikt
Du får gärna ha icke-gud som hypotes, men hur ska det bevisas?
Ett metodiskt uteslutande av Gud ger ju knappast ett objektivt utlåtande.
Vi har inte en icke gud hypotes precis som vi inte har en icke hypotes för allt annat som inte är bevisat.
Tills dess att det finns belägg för påstående bör en avvakta med att tro på de.
Du får gärna kolla upp nollhypotesen.
Du får gärna fundera på hur galet det hade blivit om man ska ha en hypotes för allt som inte finns. Så mycket saker som vi skulle kunna hitta på som inte finns.
Citera
2022-01-05, 22:57
Medlem
Kontemplikts avatar
Citat:
Vi har inte en icke gud hypotes precis som vi inte har en icke hypotes för allt annat som inte är bevisat.
Tills dess att det finns belägg för påstående bör en avvakta med att tro på de.
Du får gärna kolla upp nollhypotesen.
Du får gärna fundera på hur galet det hade blivit om man ska ha en hypotes för allt som inte finns. Så mycket saker som vi skulle kunna hitta på som inte finns.
Kolla upp metodisk naturalism. Man godkänner principiellt endast icke-gud hypoteser som förklaring till all observation inom naturvetenskap.
Jag hävdar inte att man ska ha hypoteser för allt som inte finns.

Apropå det, vad har du för hypotes kring begreppet "paraconformity"? Det är ett exempel på något som enligt teorin inte borde finnas men ändå fått ett eget namn inom geologin.
Enligt teorin kan alltså årmillioner ha förflutit utan att man ser minsta lilla bevis för det i verkligheten i form av erosion.
Citera
2022-01-06, 10:35
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
"Tycka låta sann, trovärdig och rimlig" handlar inte om bevis för existens. Det handlar om tyngd av argument, och detta är inte modern vetenskap utan filosofi.

Jag kan använda vetenskap som grund (många gör det) men argumentet måste bli filosofiskt. Det gäller för övrigt även vid vetenskapliga studier.

Edit:
Vad gäller Gud ges Han självklart patosargument av oss troende. Där på följer att militanta ateister ifrågasätter Bibeln och argumenterar med patos ("vetenskapen säger"), Logos byggd på patos ("därför kan inte Bibeln vara sann") och ethos ("Bibeln är omoralisk därför att att vår moderna moral är bättre"). Och sedan anklagar man troende för cirkelargument.

Jag bygger min tro på Logos. Eftersom Logos ger att Bibeln inte är till av mänsklig förmåga följer att jag ger den patos. Bibelns ethos väcker vidare någonting inom mig som min uppväxt i det moderna Sverige dolt.
Senast redigerad av LadySweden 2022-01-06 kl. 11:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in