2022-01-04, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Vad har ditt svar på mitt inlägg att göra med mitt inlägg? Ditt svar till kopparna är också märkligt.

Med påståendet att Gud kan göra allt kan man hävda att varje påstående är sant.

Det jag citerade från Jusua är inte alls märkligt. Påståendet att Gud stannade solen och månen tyder på en geocentrisk världsbild. Påståendet är således orimligt.
Citera
2022-01-04, 23:54
Medlem
Core.s avatar
Problemet är ju, att ”religion” är en samling människor som tagit olika böcker som använder sig av analogier och metaforer för att peka på dolda sanningar om livet, och gjort det till lag. Syftet är högre, men inte som det används.

Som det står i Tao te ching ; “Their words are fingers pointing to the moon, if you watch the fingers, you can’t see the moon”.
Citera
2022-01-05, 04:30
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Det kan du egentligen bara påstå med trovärdighet om Gud har talat direkt till dig. Inte om det du "inte misstror" kommer från vad en annan människa påstår är Guds budskap. I så fall väljer du endast att inte misstro vad den personen säger.

Det du då "inte misstror" kan vara något som Gud i verkligheten inte alls står bakom och det kan du inte veta.

Varför skulle Gud kunna tala till just denne och inte till dig direkt?

Historien är full av folk som menar att det de säger kommer från Gud och ändå så är dessa budskap ofta motsägande.

Du skulle lika väl kunna säga att du inte misstror Gud om det som står i Koranen.
Man känner Gud genom hans budskap inte genom hans manifestation.
Citera
2022-01-05, 05:09
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Jag säger att du har fel, men det är kanske inte är ditt fel, på det sättet du tror.

Bibeln är en samling böcker, som från början inte haft med varandra att göra.
Skapelsemyten i första mosebok är helt tydligt 2 olika historier som smält samman till 1, osv...
Det är bara berättelserna i nya testamentet, om Jesus som är "Guds ord".
För att de kristna skulle ha något uppbyggande att läsa kom man överens om att de 66 olika böckerna skulle sättas samman till en, den så kallade Bibeln.

Alla vet det, eller i alla fall som alla som skriver här borde veta detta.

Man kan säga att häxprocesser alltid har funnits, även före vår tideräkning kunde en man eller kvinna anklagas för trolldom och dödas, detta sker för övrigt ännu idag i vissa delar i världen.
Det har egentligen inget med kristendomen att göra.

Häxjakten inom kristendomen startade egentligen med jakt på avvikande kristna samfund, man anklagade grupper och dess utövare för att gå djävulens ärenden.
Det var också kristna själva som insåg att det var fel att syssla med detta och satte stopp för det.

Det här är intressant. Du är alltså kristen men du tror inte på skapelseberättelsen?
Du kallar den en myt.
Citera
2022-01-05, 06:26
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Det här är intressant. Du är alltså kristen men du tror inte på skapelseberättelsen?
Du kallar den en myt.
Det är bara ett ord, vad betyder det för dig?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Myt
Citera
2022-01-05, 06:33
Medlem
Fleshbagss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Nej, det är ett påhitt som inte står i Gamla Testamentet. Gamla testamentets Gud har inte gjort det omöjligt för människor att vända om!

”[b][u]
Jeremia 31 är ungefär som ett gammalt gift par som förnyar sina äktenskapliga löften till varandra. Det fördjupar relationen och gör den ännu mer helhjärtad och kärleksfull.

Guds förbund, alla av dem, är eviga. Inget förbund upphör:
Gräset torkar, blomman vissnar, men vår Guds ord består i evighet.
Och Guds profetia om jude-nationen:
”När jag för dem på den jord som jag svor åt deras fäder, som flyter av mjölk och honung, och de skola äta och mättas och bli feta, då skola de vända sig till andra gudar och tjäna dem och förakta mig och bryta mitt förbund.”

Judarna är rebeller mot Gud likt muslimerna.

Liknelsen med ett gift par är i judefallet när judemannen begår äktenskapsbrott men tycker att det kvittar för att han ingått ett evigt förbund med frun.

Guds profetia håller. Judarnas förbund är brutet och därmed icke mer.

Jesus Kristus ÄR det nya eviga förbundet.
Citera
2022-01-05, 08:06
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Nej, det är ett påhitt som inte står i Gamla Testamentet. Gamla testamentets Gud har inte gjort det omöjligt för människor att vända om!

Denna lag som jag i dag ger dig är inte ofattbar eller ouppnåelig för dig.*12
Den finns inte uppe i himlen, så att du måste fråga: Vem kan fara upp till himlen och hämta den åt oss, så att vi får höra den och kan följa den?*13 Den finns inte bortom havet, så att du måste fråga: Vem kan fara över havet och hämta den åt oss, så att vi får höra den och kan följa den?*14 Nej, dess ord är mycket nära dig, i din mun och i ditt hjärta, och därför kan du följa den.
” 5 Mos 30:11-14

Jeremia 31 predikade inte att man skulle avfalla från Mose lag, till ett kristet testamente.

Jeremias profetia profeterar ännu mer Guds kärleksfulla förlåtelse, det är snarare att blåsa förnyat liv och kärlek i det förbund som gavs (i citatet ovan) via Mose. Jeremia sa:

Det skall komma en tid, säger Herren, då jag skall sluta ett nytt förbund med Israel och med Juda,*32 inte ett sådant förbund som jag slöt med deras fäder när jag tog dem vid handen och förde dem ut ur Egypten, det förbund med mig som de bröt, fastän jag var deras herre, säger Herren.*33
Nej, detta är det förbund jag skall sluta med Israel när tiden är inne, säger Herren: Jag skall lägga min lag i deras bröst och skriva den i deras hjärtan. Jag skall vara deras Gud och de skall vara mitt folk.*34 De skall inte längre behöva undervisa varandra och säga: »Lär känna Herren«, ty de skall alla känna mig, från den minste till den störste, säger Herren. Jag skall förlåta dem deras skuld, och deras synd skall jag inte längre minnas
.” Jeremia 31

Jeremia 31 är ungefär som ett gammalt gift par som förnyar sina äktenskapliga löften till varandra. Det fördjupar relationen och gör den ännu mer helhjärtad och kärleksfull.

Guds förbund, alla av dem, är eviga. Inget förbund upphör:
Gräset torkar, blomman vissnar, men vår Guds ord består i evighet.
Jesaja 40:8
Inte heller Jesus predikade att vi skulle avfalla från Mose lag, och inte heller apostlarna. Jeremia profeterar dock om ett nytt förbund, där lagen skrivs i Israels hjärtan och inte på stentavlor.
Om Mose hade talat om att Israel redan i öknen hade detta förbund hade inte Jeremia sagt "inte ett sådant förbund som jag slöt med dem när jag tog dem vid handen och förde dem ut ur Egyptens land, det förbund som de bröto". Alltså talade Gud genom Mose om en framtida dag. "Om du idag hör Hans röst".

Tyvärr predikar många kristna att Jesus gjorde av med lagen, men det är inte Nya Förbundets lära. Att lagen är en skuggbild är att offerriterna och prästerskapet visade vad Gud skulle göra i Messias för att rena Israel. Det betyder inte heller att den lagen är förbi, utan att den lagen nu är hos Kristus. Så förstördes också templet så att offrandet blev omöjligt.

Det är inte en annan lag Gud skriver i hjärtat, utan samma lag. Guds lag.
Senast redigerad av LadySweden 2022-01-05 kl. 08:55.
Citera
2022-01-05, 08:18
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshbags
Och Guds profetia om jude-nationen:
”När jag för dem på den jord som jag svor åt deras fäder, som flyter av mjölk och honung, och de skola äta och mättas och bli feta, då skola de vända sig till andra gudar och tjäna dem och förakta mig och bryta mitt förbund.”

Liknelsen med ett gift par är i judefallet när judemannen begår äktenskapsbrott men tycker att det kvittar för att han ingått ett evigt förbund med frun.

Guds profetia håller. Judarnas förbund är brutet och därmed icke mer.

Jesus Kristus ÄR det nya eviga förbundet.

"6Gomer conceived again and gave birth to a daughter. Then the Lord said to Hosea, “Call her Lo-Ruhamah (which means “not loved”), for I will no longer show love to Israel, that I should at all forgive them. 7Yet I will show love to Judah; and I will save them—not by bow, sword or battle, or by horses and horsemen, but I, the Lord their God, will save them.”

8After she had weaned Lo-Ruhamah, Gomer had another son. 9Then the Lord said, “Call him Lo-Ammi (which means “not my people”), for you are not my people, and I am not your God. b

10“Yet the Israelites will be like the sand on the seashore, which cannot be measured or counted. In the place where it was said to them, ‘You are not my people,’ they will be called ‘children of the living God.’ 11The people of Judah and the people of Israel will come together; they will appoint one leader and will come up out of the land, for great will be the day of Jezreel. c"

https://biblehub.com/niv/hosea/1.htm

Ändå återvände aldrig Israels hus. Somliga hävdar att eftersom somliga flydde från norra riket (alltså Israels hus) till det södra (Juda hus) är profetian ändå uppfyllld, men det är att vrida till det. På många andra ställen säger Gud att Han själv ska församla alla sina får. Så var är de? Observera att Juda skulle räddas ur Babylon men inte Jisreel (Israels hus)!

"9But you are a chosen people, a royal priesthood, a holy nation, God’s special possession, that you may declare the praises of him who called you out of darkness into his wonderful light. 10Once you were not a people, but now you are the people of God; once you had not received mercy, but now you have received mercy."
https://biblehub.com/niv/1_peter/2.htm
Senast redigerad av LadySweden 2022-01-05 kl. 08:50.
Citera
2022-01-05, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Man känner Gud genom hans budskap inte genom hans manifestation.
Om en muslim sa till dig "Man känner Gud genom hans budskap inte genom hans manifestation". Vilket är mycket tänkbart att en muslim skulle kunna säga.

Skulle du då ta det som att han verkligen kände Gud eller skulle du tänka att han bara tror det?
Citera
2022-01-05, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshbags
Inte mer än kristna.

De kristna definierar Guds karaktär och attribut på ett sätt som gjort hans namn hatat över hela Jorden.
Citera
2022-01-05, 08:44
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Om en muslim sa till dig "Man känner Gud genom hans budskap inte genom hans manifestation". Vilket är mycket tänkbart att en muslim skulle kunna säga.

Skulle du då ta det som att han verkligen kände Gud eller skulle du tänka att han bara tror det?
Vad jag tror om det är oväsentligt men det finns många muslimer som jag kan sympatisera med.

Du tänker dig Gud som någon person känd av människor och därav identifierad eller definierad, men vi känner inte Gud personligen. Gud är som en person som länge varit bortrest men som nu väntas återkomma.

»Javäl, I kännen mig, och I veten varifrån jag är. Likväl har jag icke kommit av mig själv, men han som har sänt mig är en som verkligen har myndighet att sända, han som I icke kännen. Men jag känner honom, ty från honom är jag kommen, och han har sänt mig.» Joh 7:28-29

Jag känner Gud genom Jesus budskap.
Citera
2022-01-05, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Vad jag tror om det är oväsentligt men det finns många muslimer som jag kan sympatisera med.

Du tänker dig Gud som någon person känd av människor och därav identifierad eller definierad, men vi känner inte Gud personligen. Gud är som en person som länge varit bortrest men som nu väntas återkomma.

»Javäl, I kännen mig, och I veten varifrån jag är. Likväl har jag icke kommit av mig själv, men han som har sänt mig är en som verkligen har myndighet att sända, han som I icke kännen. Men jag känner honom, ty från honom är jag kommen, och han har sänt mig.» Joh 7:28-29

Jag känner Gud genom Jesus budskap.
Du tror att du känner Gud genom något som du tror kommer från någon som du tror är Guds son och som du tror har existerat som en historisk person.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in