Citat:
Ursprungligen postat av
Danro80
Har en relativt ny Skeppshult och det mesta jag steker vill bränna fast. Givetvis diskar jag inte pannan i diskmedel, utan i regel så sköljer jag bara ur den med varmt vatten, vid behov så använder jag en diskborste (som enbart används till gjutjärnspannan)
Vad jag gjort för att lösa problemet:
*Stekt ur pannan med salt och skrapat med träslev.
*Stekt prinskorv på låg värme för att fetta in pannan.
Men det bränner ändå fast, idag stekte jag falukorv och det bränner fast rejält.

Min var likadan. Den är ~40 år gammal och hade ett förkolnat delvis avflagnat skikt som var cirka 0,1 mm tjockt. Nästan omöjlig att steka ägg i.
Att använda salt för att fixa stekpannan är kvinnors dumheter och irrläror. Lika dumt som att försöka fånga en fågel genom att strö salt på dess stjärtfjädrar. (jag har faktiskt provat på tamfåglar, för att det var roligt att göra, de åt saltet och tyckte det var gott, så nu knackar de vid saltkaret när de vill ha litet, haha)
Jag tog resolut en maskin med roterande stålborste [skyddsglasögon på] och strippade stekpannan helt intill metallen över alla ytor. Sedan strök jag ett mycket tunt lager av linolja av livsmedelskvalitét på alla ytor, satte in stekpannan i ugnen på 250°C I en timme och lät den kallna. Detta upprepade jag tre gånger.
Även undersidan vill ha minst ett skikt av denna polymeriserade linolja, för gjutjärn rostar hemskt när den det minsta fuktiga stekpannan står på den kalla spisplattan någon tid.
Nu är den lika bra att steka ägg I, som en helt ny telefonpanna. Skillnaden är att den går att fixa om och om igen I hundra år eller mer, och så avger den inte giftgas om den skulle bli överhettad. Koncentrationer som kan få oss människor att rynka lite på näsan, är dödligt giftiga för tamfåglar.
Om man är lite vågad, kan man lägga stekpannan i glöden för att slippa maskinen. 500°C I en timme omvandlar kolavlagringarna till aska. Den kan dock slå sig och bli oduglig om man har otur, om värmen inte är jämn nog, för den måste vara absolut plan för att fungera bra med de flesta spisar.
Sedan är det så att den enkla falukorven alltid vill bita sig fast i stekpannan om den inte hålls i rörelse hela tiden. Stekspaden skall vara av metall. Icke plast.
Prova "Deli" Falukorv nästa gång du steker. Helt annorlunda. Icke utdrygad med sågspån eller agnar.