2016-07-27, 09:24
Medlem
onnyts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aleopa
Just pankkakor eller mjölkbaserade saker i gjutjärn är en dålig ide. Men att bränna på en stek eller köra kötbullar i dem är perfekt. Stekytan är en enorm skillnad på teflon å gjutjärn.
Man ska bara lära sig vad man ska ha dem till.

När jag hade min Fiskbutik/Delikateddbutik stekte jag ca 200-300 pannkakor en gång i veckan. Jag hade fyra gjutjärnspannor på spisen som jag stekte i samtidigt. Aldrig några problem med att pannkakorna fastnade utom möjligen den första i varje stekpanna. Bör tilläggas att jag aldrig hade de stekpannorna till något annat än just pannkakor. Efter stekningen lät jag dem bara svalna av innan jag ställde in dem i skåpet dvs diskades aldrig. Använder än i dag endast gjutjärn till i stort sätt allt utom till lax.
Citera
2016-07-27, 09:53
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Jag ska tvätta, och det är väl det man orkar med idag
Så får ta det vid ett senare tillfälle.

Men vi kan säkert hålla med om att sköter min sin panna fel, så kommer det fastna varje gång.
Vet svärmor pysslade/pysslar med att diska ur sin stekpanna med yes, så undrar dom sen varför det fastnar.
Och de är maniska på att diska sina grillgaller, och där kan köttet sen sitta kvar i gallret
Och förklara för dom varför man inte ska göra detta är helt meningslöst.
Svärfar han sa att man inte ska lämna kvar det, då det blidas bakterier.
Stod bara titta på han och fundera på om han vet om att det är flera hundra vid gallret när man bränner av gallret.
Hans matkunskaper är inte stora, utan mer här stoppar man in maten och sen undrar vad det är för nått konstigt brunt som kommer ut i andra sidan.
Ja det är ju inget livsavgörande att veta hur det ligger till med det hela direkt.
Och nog är det så, en bra ingången panna behöver man inte diska.

Jag ids inte heller förklara för folk vad de gjort för fel eller varför något blir galet om de inte genuint frågar efter råd. Man blir bara trött på folk när de kommer med orsaker till varför de inte kommer göra så. Då lägger jag hellre den tiden diskussionen hade tagit på att krama om ungarna och frugan eller lekbråkar med vovven i stället vilket är nog det roligaste den vet efter att tjuva middagsmaten.
Citera
2017-03-21, 23:32
Medlem
japanskbruds avatar
https://www.youtube.com/watch?v=C6t4pTL95OA
How to Make Cast Iron Skillet Perform Like Teflon
Citera
2017-03-22, 00:26
Moderator
Allaballawallas avatar
Matlagning och metoder --> Matredskap och inköpsställen
/Moderator
Citera
2017-03-23, 06:46
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av japanskbrud
https://www.youtube.com/watch?v=C6t4pTL95OA
How to Make Cast Iron Skillet Perform Like Teflon

I princip är videon ganska rätt. Tänkte bidraga med min mormors tips. Jag ärvde 2 st fina äldre gjutjärnspannor av henne för över 30 år sedan och dom är fortfarande i "Nyskick" trots att dom är över 60 år gamla.

På en äldre använd panna. SKRAPA botten med rakblad eller en slö böjbar kniv. Akta så att det inte blir repor i botten utan skrapa bort kollagret som täcker botten i en äldre panna. När hela botten är skrapad torka ur med hushållspapper.

Fyll sedan pannan med en BRA olja INTE olivolja som i klippet Olivolja kan man inte värma lite mycket som andra oljor, jag använder druvkärneolja.

Ca 5- 10 mm på botten är lagom. Värm sedan oljan sakta upp till "rykande" gärna först på läge 3 och sedan på med full värme. Ta av pannan från värmekällan och låt oljan kallna i pannan. Värm ännu en gång på läge tre tills pannan är genomvarm. Häll av fettet och pannan kallna till lite mer än Ljummen torka ur ordentligt med hushållspapper.

Provstek ex. ett ägg i vanligt smör / Margarin.. Ägget steker underbart.

TORKA ur pannan dom gånger du inte stekt något med kraftig smak / Lukt ex fisk, bacon eller liknande. Bäst är att ha en panna för Fisk och en för kött, ägg mm. Måste pannan diskas så använd ALDRIG diskmedel utan ta pannan och torka ur det värsta med hushållspapper. vänta sedan tills pannan kallnat och diska den med hett vatten och borste. INGET diskmedel !

Ta en klick smör / Margarin eller olja på en tuss hushållspapper och smörj in pannan kall och ställ undan den till nästa gång. Undvik att ställa in pannan "Torr" vid förvaring så rostar den inte.

Undersidan på pannan kan man vid behov diska med diskmedel men aldrig ytan man steker i.
Citera
2017-12-03, 07:21
Avstängd
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danro80
Har en relativt ny Skeppshult och det mesta jag steker vill bränna fast. Givetvis diskar jag inte pannan i diskmedel, utan i regel så sköljer jag bara ur den med varmt vatten, vid behov så använder jag en diskborste (som enbart används till gjutjärnspannan)

Vad jag gjort för att lösa problemet:

*Stekt ur pannan med salt och skrapat med träslev.
*Stekt prinskorv på låg värme för att fetta in pannan.

Men det bränner ändå fast, idag stekte jag falukorv och det bränner fast rejält.
Min var likadan. Den är ~40 år gammal och hade ett förkolnat delvis avflagnat skikt som var cirka 0,1 mm tjockt. Nästan omöjlig att steka ägg i.

Att använda salt för att fixa stekpannan är kvinnors dumheter och irrläror. Lika dumt som att försöka fånga en fågel genom att strö salt på dess stjärtfjädrar. (jag har faktiskt provat på tamfåglar, för att det var roligt att göra, de åt saltet och tyckte det var gott, så nu knackar de vid saltkaret när de vill ha litet, haha)

Jag tog resolut en maskin med roterande stålborste [skyddsglasögon på] och strippade stekpannan helt intill metallen över alla ytor. Sedan strök jag ett mycket tunt lager av linolja av livsmedelskvalitét på alla ytor, satte in stekpannan i ugnen på 250°C I en timme och lät den kallna. Detta upprepade jag tre gånger.

Även undersidan vill ha minst ett skikt av denna polymeriserade linolja, för gjutjärn rostar hemskt när den det minsta fuktiga stekpannan står på den kalla spisplattan någon tid.

Nu är den lika bra att steka ägg I, som en helt ny telefonpanna. Skillnaden är att den går att fixa om och om igen I hundra år eller mer, och så avger den inte giftgas om den skulle bli överhettad. Koncentrationer som kan få oss människor att rynka lite på näsan, är dödligt giftiga för tamfåglar.

Om man är lite vågad, kan man lägga stekpannan i glöden för att slippa maskinen. 500°C I en timme omvandlar kolavlagringarna till aska. Den kan dock slå sig och bli oduglig om man har otur, om värmen inte är jämn nog, för den måste vara absolut plan för att fungera bra med de flesta spisar.

Sedan är det så att den enkla falukorven alltid vill bita sig fast i stekpannan om den inte hålls i rörelse hela tiden. Stekspaden skall vara av metall. Icke plast.

Prova "Deli" Falukorv nästa gång du steker. Helt annorlunda. Icke utdrygad med sågspån eller agnar.
Senast redigerad av Knivur-273 2017-12-03 kl. 08:17.
Citera
2017-12-03, 08:27
Avstängd
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Min var likadan. Den är ~40 år gammal och hade ett förkolnat delvis avflagnat skikt som var cirka 0,1 mm tjockt. Nästan omöjlig att steka ägg i.

Att använda salt för att fixa stekpannan är kvinnors dumheter och irrläror. Lika dumt som att försöka fånga en fågel genom att strö salt på dess stjärtfjädrar. (jag har faktiskt provat på tamfåglar, för att det var roligt att göra, de åt saltet och tyckte det var gott, så nu knackar de vid saltkaret när de vill ha litet, haha)

Jag tog resolut en maskin med roterande stålborste [skyddsglasögon på] och strippade stekpannan helt intill metallen över alla ytor. Sedan strök jag ett mycket tunt lager av linolja av livsmedelskvalitét på alla ytor, satte in stekpannan i ugnen på 250°C I en timme och lät den kallna. Detta upprepade jag tre gånger.

Även undersidan vill ha minst ett skikt av denna polymeriserade linolja, för gjutjärn rostar hemskt när den det minsta fuktiga stekpannan står på den kalla spisplattan någon tid.

Nu är den lika bra att steka ägg I, som en helt ny telefonpanna. Skillnaden är att den går att fixa om och om igen I hundra år eller mer, och så avger den inte giftgas om den skulle bli överhettad. Koncentrationer som kan få oss människor att rynka lite på näsan, är dödligt giftiga för tamfåglar.

Om man är lite vågad, kan man lägga stekpannan i glöden för att slippa maskinen. 500°C I en timme omvandlar kolavlagringarna till aska. Den kan dock slå sig och bli oduglig om man har otur, om värmen inte är jämn nog, för den måste vara absolut plan för att fungera bra med de flesta spisar.

Sedan är det så att den enkla falukorven alltid vill bita sig fast i stekpannan om den inte hålls i rörelse hela tiden. Stekspaden skall vara av metall. Icke plast.

Prova "Deli" Falukorv nästa gång du steker. Helt annorlunda. Icke utdrygad med sågspån eller agnar.
Jag varnar för att leka med roterande stålborstar och starka maskiner. De griper direkt i kläderna vid minsta kontakt och kommer maskinen att vrida runt tyget du är klädd med på ett farligt sätt, skulle du göra misstaget. Bäst är att arbeta på stensatt mark som underlag. Aldrig skall du köra maskinen med stekpannan I knäet. Det har jag provat och det kunde slutat illa. Ett förkläde räddade mig från fula skador på låren. Borsten på stålborsten var av nödvändigheten väldigt grova och därmed farligheten.
Senast redigerad av Knivur-273 2017-12-03 kl. 09:00.
Citera
2022-01-06, 10:56
Medlem
Hur kan man gilla gjutjärnspannor?

På senare tid så har jag fått ett intresse för att laga mat, så jag tänkte investera i en rejäl stekpanna och läste att gjutjärn ska vara väldigt bra, så jag tog och beställde mig en från Skeppshult och jag måste fråga, hur tusan kan någon föredra detta framför exempelvis teflon? I stort sett allt bränner ju i botten på den.
Citera
2022-01-06, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ballanallanballan
På senare tid så har jag fått ett intresse för att laga mat, så jag tänkte investera i en rejäl stekpanna och läste att gjutjärn ska vara väldigt bra, så jag tog och beställde mig en från Skeppshult och jag måste fråga, hur tusan kan någon föredra detta framför exempelvis teflon? I stort sett allt bränner ju i botten på den.

Du behöver smör och ett anlag för matlagning...

Det beror ju såklart på hur du hanterar stekpannan och den behöver oljas in.
Läser du instruktionsboken du fick (eller deras hemsida) och följer det så kommer du fatta storheten sen. Eller storhet, alla sorts stekpannor har ju sina för och nackdelar, inklusive gjutjärn.
Senast redigerad av Bruz-Lee 2022-01-06 kl. 11:02.
Citera
2022-01-06, 10:58
Moderator
Maviels avatar
Du behöver använda den lite för den ska bli bra.
Citera
2022-01-06, 10:58
Bannlyst
Förvärm pannan på medelvärme i fem-tio minuter innan du börjar steka.
Citera
2022-01-06, 11:03
Medlem
VoktorDodkas avatar
Du skulle ha stoppat in den i ugnen på 180 grader med några matskedar olja i 1½-2h och låtit svalna innan du använde den första gången. Sedan sköljer man den bara med hett vatten, aldrig diskmedel eller maskin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in