2022-01-04, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farling
Hon har tidigare skrivit att hon skulle vilja arbeta som acenograf eller kostymör, och hon sökte ju scenograf för ett par år sedan men kom inte in, om jag inte minns fel var det typ 3-5-ish platser som skulle tillsättas. Så det är nog inte bara att "ta och utbilda sig" när det kommer till dessa utbildningar, då det verkar vara högt tryck och svårt att få en plats.

Minns inte riktigt, men pratade hon inte om att brorsans tjejs pappa arbetade med rekvisita eller något i den stilen? Det borde ju kunna utgöra den kontakt in i branschen hon önskat?
Citera
2022-01-04, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Branogbitter
Håller med. Bara löjligt att ställa såna krav på ”genomtänkta personliga” presenter av vuxna människor, till vuxna människor.
Dessutom är det inte alla människor som ens bryr sig om vare sig jul eller julklappar, och det är inget fel med det. Snarare är det ju Elsa som beter sig mycket omoget kring detta med ”ursprungsfamiljen” och julfirandet.

Elsa har skrivit om ”årets jultema” sedan i höstas. De flesta i 65 års åldern har de mesta dom behöver som tex Ernst och julen som är trevlig i sig själv kanske inte behöver vara en ”drömmig” fantasi med sidenband och små bjällror.
Sen kanske inte alla heller tycker det är ultimat och jättekul att fira jul med sitt ex.
Citera
2022-01-04, 21:17
Medlem
Sardinbruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elmo78
Sen kanske inte alla heller tycker det är ultimat och jättekul att fira jul med sitt ex.
De gör det nog för barnbarnets skull, vilket är typiskt för dåliga föräldrar som aldrig finns där för sin familj.
Citera
2022-01-04, 21:22
Medlem
RayOfLights avatar
Citat:
Jag både håller med, och inte i frågan om utbildning och jobb.
Visst att influencer"yrket" är osäkert för många men Elsa var ju en av de första- samt är en av de största så tror faktiskt att hon har det torrt om fötterna för egen del. Hon har ju gjort sig ett namn så även om bloggen skulle komma att dö ut/läggas ner har hon ju alltid sin klänningsuthyrning/böckerna/tv-jobb att falla tillbaka på.

Läste hos Sofia Wood idag att hon går i tankarna på att utbilda sig till sjuksköterka (bra!) så tror dock att det här med utbildning är någonting vi snart kommer att få läsa mer om också hos Elsa.
Kan faktiskt se både Sofia och Sandra Beijer göra en exit från bloggvärlden så småningom. De har andra ben att stå på och hade också flera vanliga anställningar innan de blev influencers på heltid. Så de är nog mer trygga i att lämna denna värld av sponsordrivet varumärkesbyggande.

Elsa däremot är mer en Maggan Graaf-typ, som duttar med det ena och det andra, där pengarna och intresset finns för tillfället. Elsa kommer därför antagligen aldrig att ha ett traditionellt jobb eller ens vara särskilt fokuserad på en viss typ av karriär.

Jag kan verkligen inte se det hos henne faktiskt, hur mycket Elsa än säger sig drömma om ett ”sammanhang” och kollegor.
Citera
2022-01-04, 21:47
Medlem
Branogbitters avatar
Framförallt så är Elsa inte skarp eller ihärdig nog för en ”riktig” utbildning.
Pinsamt som f*n att hon sökte direkt till scenografutbildning utan att ha gått förberedande som tex olika folkhögskolor innan. Och gav upp direkt när hon inte kom in, annars hade hon väl tagit tjuren vid hornen och sökt förberedande och sedan gjort ett nytt försök.
Och lycka till på annan utbildning, kan se henne sitta och gråta över en tresidors inlämningsuppgift som bara måste in och inte fick man köra copy paste från Wikipedia heller…
Citera
2022-01-04, 21:57
Medlem
Ska man inte ta det här med Elsas hangups med en nypa salt ändå? Hon måste som influencer/contentskapare jobba med storybuilding, oavsett om det faktiskt finns en story att bygga. Därför tror jag att många återkommande teman är lite av att koka soppa på en spik. Det vill säga; Elsa går inte i verkligheten runt och grubblar så mycket på julen, mellanbarnsrollen, Gotlandshuset, väggkulörer och badkaren på Ett hem, som man kan få för sig när man läser bloggen. Ingen lägger väl halva semestern på att fundera på dukningen på kräftskivan insluter av semestern?

Hon spinner på och förstärker vissa teman som hon vet funkar bra som innehåll. I själva verket är hon nog mycket mer normalfungerande än vad man kan tro när man läser bloggen. Tror det är en del av att jobba med trender och att skapa innehåll av sitt liv, man måste förstärka detaljer för att det ska bli lockande för andra.
Citera
2022-01-04, 22:43
Medlem
Citat:
Jag både håller med, och inte i frågan om utbildning och jobb.
Visst att influencer"yrket" är osäkert för många men Elsa var ju en av de första- samt är en av de största så tror faktiskt att hon har det torrt om fötterna för egen del. Hon har ju gjort sig ett namn så även om bloggen skulle komma att dö ut/läggas ner har hon ju alltid sin klänningsuthyrning/böckerna/tv-jobb att falla tillbaka på.

Läste hos Sofia Wood idag att hon går i tankarna på att utbilda sig till sjuksköterka (bra!) så tror dock att det här med utbildning är någonting vi snart kommer att få läsa mer om också hos Elsa.

Ja bra val av Sofia om det blir så. Ändå blev jag förvånad, ungefär noll andra influencers som väljer en sådan bana? Om hon nu gör det. Undrade direkt hur det skulle bli för henne att leva på ssk-lön.. men man är väl skadad själv av att läsa de där bloggarna
Citera
2022-01-05, 13:31
Medlem
farlings avatar
Blev helt matt av att läsa Elsas senaste inlägg där kommande års månader är helt planerade utifrån olika teman. Okaj, hon gillar struktur, listor och planering- det har framgått med all tydlighet men detta känns så, extremt?

Att hon och Sofia håller på med en bok är ju känt sedan tidigare, frågan är dock om det verkligen finns en efterfrågan för ännu en sådan här Lifestyle-bok som antagligen blir någonslags kombination mellan Sofias (kassa) kokböcker och Elsas Gotlandsbok? Antar att de blivit väldigt inspirerade av den där danska familjen bägge verkar helt besatta av som släppt en lilnande bok.

Och bröllop, igen? VAD ÄR GREJEN? Finns det några vanliga människor som gifter om sig med strort bröllop eller är det endast "kändisar" som pysslar med sådant? Det har ju dessutm bara gått 12 år, det är ju ingenting. Känns bara ängsligt, och otroligt jävla fånigt.
Citera
2022-01-05, 13:55
Medlem
För mig är det bara ännu ett tydligt exempel på behovet av att skapa innehåll till bloggen även om inte så mycket händer egentligen. Samma för hennes jobbpartner Sofia Wood, svårt att komma upp med nytt innehåll när man bor i en kontorsvåning i Norrköping och mest tar hand om barnen. Blir väl kanske att man börjar snegla på ett riktigt jobb till slut.

Det betyder ju faktiskt ingenting att dela in året i TEMAMÅNADER, mer än att det skapar något slags narrativ för bloggen. Att september ska innebära fokus på sonen, betyder det att hon struntar i hans behov alla andra månader? Nej så är det väl knappast.

Jag har varit inne på det tidigare, att ”förnya sina löften” efter 12 år, är bara ännu ett krystat sätt att skapa innehåll till kanalerna. Det är ju ett ultimat ”form före funktion”-event. Det enda som spelar roll är att det blir snyggt estetiskt, det har ingen som helst annan funktion.

Jag tror ”vigseln” kommer att vara i Skridskopalatset på Kastellholmen och festen i Ernsts sommarhus eller vad man ska kalla det, på Söder. Det vore förresten intressant att veta mer om hans olika boenden? Han bor i Zorns gamla våning på Södermalmstorg, äger han den eller är det via någon konstnärsstiftelse eller liknande? ”Sommarhuset” ser helt fantastiskt ut, en stor villa med trädgård mittemot Gröna Lund, hur har han kommit över den? Han hade ju ett sommarhus på Gotland en sommar innan han sålde det, vad är storyn med detta sommarhus på Södermalm?
Citera
2022-01-05, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RubyTuesday
För mig är det bara ännu ett tydligt exempel på behovet av att skapa innehåll till bloggen även om inte så mycket händer egentligen. Samma för hennes jobbpartner Sofia Wood, svårt att komma upp med nytt innehåll när man bor i en kontorsvåning i Norrköping och mest tar hand om barnen. Blir väl kanske att man börjar snegla på ett riktigt jobb till slut.

Det betyder ju faktiskt ingenting att dela in året i TEMAMÅNADER, mer än att det skapar något slags narrativ för bloggen. Att september ska innebära fokus på sonen, betyder det att hon struntar i hans behov alla andra månader? Nej så är det väl knappast.

Jag har varit inne på det tidigare, att ”förnya sina löften” efter 12 år, är bara ännu ett krystat sätt att skapa innehåll till kanalerna. Det är ju ett ultimat ”form före funktion”-event. Det enda som spelar roll är att det blir snyggt estetiskt, det har ingen som helst annan funktion.

Jag tror ”vigseln” kommer att vara i Skridskopalatset på Kastellholmen och festen i Ernsts sommarhus eller vad man ska kalla det, på Söder. Det vore förresten intressant att veta mer om hans olika boenden? Han bor i Zorns gamla våning på Södermalmstorg, äger han den eller är det via någon konstnärsstiftelse eller liknande? ”Sommarhuset” ser helt fantastiskt ut, en stor villa med trädgård mittemot Gröna Lund, hur har han kommit över den? Han hade ju ett sommarhus på Gotland en sommar innan han sålde det, vad är storyn med detta sommarhus på Södermalm?

Håller med. Känns som att Elsa är mest vill skapa ett "officiellt" bröllop som går i linje med hennes nya estetik. Tror någon annan här inne också redan varit inne på det. Hennes riktiga, rockabillyaktiga bröllop skiljer sig drastiskt mot allt som är inne och fräscht numera och jag upplever det som att det för henne verkar vara lite av en pinsam smutsfläck som måste uppdateras med Cecilie Bahnsen och beige allt.

Ang. SW: kul med ett annorlunda val än vad de flesta andra i branschen sneglar åt efter några år som understimulerade bloggare (starta företag, TV etc.)! Är dock osäker på om det kommer att fullföljas? Jag tror definitivt hon skulle klara sig på en ssk lön, inte pga det som står på bloggen, att "pengar inte genererar lycka" eller liknande, utan då hon redan har ackumulerat så det räcker och blir över, samt att hennes man väl kommer att fortsätta dra in stora summor med sitt jobb. Det är uppenbart att Sofia älskar dyra prylar, shopping och övrig lyx och det tror jag inte hon skulle ge upp om hon tvingades välja. Men det finns något annat som får mig att tveka på huruvida detta är något hon kommer att klara/fortsätta vilja. Naivitet? Jag kan inte sätta fingret på vad det är, men det ska bli spännande att följa utvecklingen!
Citera
2022-01-05, 16:51
Medlem
Sardinbruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bambib
Men det finns något annat som får mig att tveka på huruvida detta är något hon kommer att klara/fortsätta vilja. Naivitet? Jag kan inte sätta fingret på vad det är, men det ska bli spännande att följa utvecklingen!
Är det inte lite som den klassiska drömmen där lilla hustrun sysselsätts genom att öppna en Boutique med handvalda kläder och prylar? Det är kul och angeläget ett par år men sedan märks det att arbetslivet kostar mer än det smakar och om man ändå inte MÅSTE arbeta så fylls ju dagarna även utan ett arbete? Men det kvarstår givetvis att se.
Citera
2022-01-05, 17:24
Medlem
Är det någon som vet vad det är för citat ”allvarliga och verkligen ledsamma saker” som har hänt utanför bloggkulisserna i SW’s liv som hon inte har kunnat nämna i sina kanaler med risk att citat ”underblåsa situationen”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in