Citat:
Ursprungligen postat av
TunderTarFyr
Nej, det är ett påhitt som inte står i Gamla Testamentet. Gamla testamentets Gud har inte gjort det omöjligt för människor att vända om!
”Denna lag som jag i dag ger dig är inte ofattbar eller ouppnåelig för dig.*12
Den finns inte uppe i himlen, så att du måste fråga: Vem kan fara upp till himlen och hämta den åt oss, så att vi får höra den och kan följa den?*13 Den finns inte bortom havet, så att du måste fråga: Vem kan fara över havet och hämta den åt oss, så att vi får höra den och kan följa den?*14 Nej, dess ord är mycket nära dig, i din mun och i ditt hjärta, och därför kan du följa den.” 5 Mos 30:11-14
Jeremia 31 predikade inte att man skulle avfalla från Mose lag, till ett kristet testamente.
Jeremias profetia profeterar ännu mer Guds kärleksfulla förlåtelse, det är snarare att blåsa förnyat liv och kärlek i det förbund som gavs (i citatet ovan) via Mose. Jeremia sa:
”Det skall komma en tid, säger Herren, då jag skall sluta ett nytt förbund med Israel och med Juda,*32 inte ett sådant förbund som jag slöt med deras fäder när jag tog dem vid handen och förde dem ut ur Egypten, det förbund med mig som de bröt, fastän jag var deras herre, säger Herren.*33
Nej, detta är det förbund jag skall sluta med Israel när tiden är inne, säger Herren: Jag skall lägga min lag i deras bröst och skriva den i deras hjärtan. Jag skall vara deras Gud och de skall vara mitt folk.*34 De skall inte längre behöva undervisa varandra och säga: »Lär känna Herren«, ty de skall alla känna mig, från den minste till den störste, säger Herren. Jag skall förlåta dem deras skuld, och deras synd skall jag inte längre minnas.” Jeremia 31
Jeremia 31 är ungefär som ett gammalt gift par som förnyar sina äktenskapliga löften till varandra. Det fördjupar relationen och gör den ännu mer helhjärtad och kärleksfull.
Guds förbund, alla av dem, är eviga. Inget förbund upphör:
”Gräset torkar, blomman vissnar, men vår Guds ord består i evighet.”
Jesaja 40:8
Citat:
Ursprungligen postat av
LadySweden
Inte heller Jesus predikade att vi skulle avfalla från Mose lag, och inte heller apostlarna. Jeremia profeterar dock om ett nytt förbund, där lagen skrivs i Israels hjärtan och inte på stentavlor.
Om Mose hade talat om att Israel redan i öknen hade detta förbund hade inte Jeremia sagt "inte ett sådant förbund som jag slöt med dem när jag tog dem vid handen och förde dem ut ur Egyptens land, det förbund som de bröto". Alltså talade Gud genom Mose om en framtida dag. "Om du idag hör Hans röst".
Tyvärr predikar många kristna att Jesus gjorde av med lagen, men det är inte Nya Förbundets lära. Att lagen är en skuggbild är att offerriterna och prästerskapet visade vad Gud skulle göra i Messias för att rena Israel. Det betyder inte heller att den lagen är förbi, utan att den lagen nu är hos Kristus. Så förstördes också templet så att offrandet blev omöjligt.
Det är inte en annan lag Gud skriver i hjärtat, utan samma lag. Guds lag.
Citat:
Ursprungligen postat av
LadySweden
"6Gomer conceived again and gave birth to a daughter. Then the Lord said to Hosea, “Call her Lo-Ruhamah (which means “not loved”),
for I will no longer show love to Israel, that I should at all forgive them.
7Yet I will show love to Judah; and I will save them—not by bow, sword or battle, or by horses and horsemen, but I, the Lord their God, will save them.”
8After she had weaned Lo-Ruhamah, Gomer had another son. 9Then the Lord said, “Call him Lo-Ammi (which means “not my people”),
for you are not my people, and I am not your God. b
10“Yet the Israelites will be like the sand on the seashore, which cannot be measured or counted.
In the place where it was said to them, ‘You are not my people,’ they will be called ‘children of the living God.’ 11The people of Judah and the people of Israel will come together; they will appoint one leader and will come up out of the land, for great will be the day of Jezreel. c"
https://biblehub.com/niv/hosea/1.htm
Ändå återvände aldrig Israels hus. Somliga hävdar att eftersom somliga flydde från norra riket (alltså Israels hus) till det södra (Juda hus) är profetian ändå uppfyllld, men det är att vrida till det. På många andra ställen säger Gud att Han själv ska församla
alla sina får. Så var är de? Observera att Juda skulle räddas ur Babylon men inte Jisreel (Israels hus)!
"9But you are a chosen people, a royal priesthood, a holy nation, God’s special possession, that you may declare the praises of him who called you out of darkness into his wonderful light.
10Once you were not a people, but now you are the people of God; once you had not received mercy, but now you have received mercy."
https://biblehub.com/niv/1_peter/2.htm
Jag vill förtydliga att Jeremia uppenbart talar om att det nya förbundet stiftar Gud när Gud samlar de förskingrade fåren, liksom Hosea utvecklar i detalj att det handlar om att samla Israels hus efter det att dessa fördrivits. Det är också trådens ämne eftersom vad som kan anses sannolikt bör baseras på ifall det profeterna talat upofyllts eller ej.
Jeremia 23;
"Woe to the shepherds who are destroying and scattering the sheep of my pasture!” declares the Lord. 2Therefore this is what the Lord, the God of Israel, says to the shepherds who tend my people: “Because you have scattered my flock and driven them away and have not bestowed care on them, I will bestow punishment on you for the evil you have done,” declares the Lord. 3“I myself will gather the remnant of my flock out of all the countries where I have driven them and will bring them back to their pasture, where they will be fruitful and increase in number. 4I will place shepherds over them who will tend them, and they will no longer be afraid or terrified, nor will any be missing,” declares the Lord.
5“The days are coming,” declares the Lord,
“when I will raise up for David a a righteous Branch,
a King who will reign wisely
and do what is just and right in the land.
6In his days Judah will be saved
and Israel will live in safety.
This is the name by which he will be called:
The Lord Our Righteous Savior.
7“So then, the days are coming,” declares the Lord, “when people will no longer say, ‘
As surely as the Lord lives, who brought the Israelites up out of Egypt,’ 8but they will say, ‘As surely as the Lord lives, who brought the descendants of Israel up out of the land of the north and out of all the countries where he had banished them.’ Then they will live in their own land.”"
Observera att prästerna skulle tas ifrån sitt prästerskap! Gud skulle själv ta över deras roll!
Jesus sa att Han skulle församla fåren. Det gjorde Han också, och vi kan följa Josefs migration från de ställen assyrierna placerade dem, åtminstone stegvis. De kom till Europa, både söder ifrån och via östra Asien.
Med andra ord;
så sant JHVH lever, Han som samlade de förlorade fåren på ett vis precis ingen människa kunde ha tänkt ut!
GOD of Your promise
https://youtu.be/GfVd5x9W1Xc