2022-01-04, 21:51
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Ja, gamla testamentets kärleksfulla undervisning berättar att Gud kan förlåta människor som gör omvändelse:

"Och om jag säger till den gudlöse: »Ditt straff är döden« och han upphör att synda och handlar rätt och rättfärdigt – återlämnar vad han tagit i pant, återställer vad han plundrat, håller sig till livets bud och undviker att handla orätt – då skall han få leva. Han skall inte dö. Alla synder han har begått skall vara glömda. Han har handlat rätt och rättfärdigt. Han skall leva.Dina landsmän säger: »Det Herren gör är inte rätt.« Men det är de som gör orätt. Om den rättfärdige upphör att vara rättfärdig och handlar orätt skall han dö. Om den gudlöse upphör med sin gudlöshet och handlar rätt och rättfärdigt skall han leva."
Hesekiel 33_14-19

Vi människor har genom fritt val makt att vända om från våra synder:
"Om du handlar rätt vågar du ju lyfta blicken, men om du inte handlar rätt ligger synden vid dörren. Dig skall den åtrå, men du skall råda över den" 1 Mos 4:7

"Barmhärtig och nådig är Herren, sen till vrede och rik på kärlek. Han går inte ständigt till rätta med oss, hans vrede varar inte för evigt. Han handlar inte mot oss som vi förtjänat, han ger oss inte våra synders lön. Ty så hög som himlen välver sig över jorden, så väldig är hans nåd över dem som fruktar honom. Så långt som öster är från väster, så långt från oss förvisar han vår synd. Som en far visar ömhet mot barnen, så visar Herren ömhet mot dem som fruktar honom. Ty han vet hur vi är skapade, han minns att vi är mull." Psaltaren 103:8-14

Gamla testamentets Gud är en god Far!
Problemet har aldrig varit att Gud inte skulle förlåta botfärdiga. Problemet var våra obotfärdiga hjärtan.

Därför instiftade Gud ett nytt förbund där Kristus bor i våra hjärtan, så att vi kan älska Guds lagar. Det är detta nya förbund offerlagarna i GT vittnar om.
Gud har aldrig behövt djuroffer för att förlåta synder, bara ett hjärta som vill renas.

"The days are coming,” declares the Lord, “when I will plant the kingdoms of Israel and Judah with the offspring of people and of animals. 28Just as I watched over them to uproot and tear down, and to overthrow, destroy and bring disaster, so I will watch over them to build and to plant,” declares the Lord. 29“In those days people will no longer say,

‘The parents have eaten sour grapes,

and the children’s teeth are set on edge.’

30Instead, everyone will die for their own sin; whoever eats sour grapes—their own teeth will be set on edge.

31“The days are coming,” declares the Lord,

when I will make a new covenant

with the people of Israel

and with the people of Judah.

32It will not be like the covenant

I made with their ancestors

when I took them by the hand

to lead them out of Egypt,

because they broke my covenant,

though I was a husband to d them, e ”

declares the Lord.

33“This is the covenant I will make with the people of Israel

after that time,” declares the Lord.

I will put my law in their minds

and write it on their hearts.

I will be their God,

and they will be my people.

34No longer will they teach their neighbor,

or say to one another, ‘Know the Lord,’

because they will all know me,

from the least of them to the greatest,”

declares the Lord.

“For I will forgive their wickedness

and will remember their sins no more.”

35This is what the Lord says,

he who appoints the sun

to shine by day,

who decrees the moon and stars

to shine by night,

who stirs up the sea

so that its waves roar—

the Lord Almighty is his name:

36“Only if these decrees vanish from my sight,”

declares the Lord,

“will Israel ever cease

being a nation before me.”"

(Jeremia 31)

Och Gud höll sitt löfte. Gud samlade Juda hus och de förskingrade av Israels hus i ett nytt förbund innan Han lät templet förstöras.
Senast redigerad av LadySweden 2022-01-04 kl. 22:03.
Citera
2022-01-04, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sofiajadetarjag
Om du skulle sitta i ett plan påväg att störta skulle du då inte be till Gud?

Tror du inte att det funnits åtminstone en bedjande människa i varje störtande plan? Och vad gjorde Gud?
Citera
2022-01-04, 22:07
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Att sådana som du kan författa en mening är häpnadsväckande!

Evolutionen kan vara mycket väl vara styrd till viss del, så det passar en skapare.

Ingen religion jag har hört att jorden ska vara platt.

Ja änglar nämns i många religioner, och folk ser ju sådana på daglig basis i de aktuella kretsarna.
Inom islam pratas det om öken-spöken, vet egentligen om dessa.

Hur kan du veta om paradis, där Gudarna ska bo, har du tittat efter?

Jesus älskar alla, är det du som inte kan skilja på kärlek och begär?
Vilka peddomunkar menar du?

Gamla testamentet är bara en samling böcker, viktiga för judar, kristna följer nya testamentet.

Vad hjälper det om gud är god, och folk inte vet hur man ska uppträda på jorden, förstår du inte att du har en möjlighet att ta en bra väg, bara om du inte ska fuska dig igenom problemen.

Du då, hur kass är inte du som inte skriver av dig i en av alla hundra trådar som finns om detta?

Gamla Testamentet är inspererad av Guds ord precis som Nya Testamentet. Alltså samma Gud som du dyrkar. I GT mördas det hejvilt. Folkmord, stening och barnoffer.
Och det är tack vare GT som vi har haft häxprocessen här i Sverige.
Vad säger du om det?
Citera
2022-01-04, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Problemet har aldrig varit att Gud inte skulle förlåta botfärdiga. Problemet var våra obotfärdiga hjärtan.

Och varför är vi människor skapade med så usla hjärtan?
Citera
2022-01-04, 22:13
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Det är givetvis ytterst få som innerst inne tror på Gud. Det är mer som en del utav mångas identitet, en sorts vardagsritual man trivs med helt enkelt. Varken mer eller mindre.

Lite som att snusa, läsa dödsannonserna i morgontidningen eller cykla till jobbet.
Citera
2022-01-04, 22:13
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Och varför är vi människor skapade med så usla hjärtan?
Adam är inte skapad så, men vi gör alla våra barn "till vår avbild" och sedan lägger dessa till eget skräp ovanpå.
Citera
2022-01-04, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kontemplikt
Utifrån givna scenarios - som är föremål för tro då de inte kan bevisas objektivt - finns olika förklaringar med varierande sannolikhetsgrad beroende på observationer i verkligheten.

Det är därför viktigt att vara medveten om vad man tror på.
God of the gaps fallacy inträffar väl när man applicerar en ologisk undersökningsmetod vid observationer I naturen.
Vilka observationer I verkligheten bygger du på för att då räkna ut sannolikheten för konstanternas värden?
God of the gaps är att säga gud är orsaken till något för att vi inte vet vad som förklaringen är.
Varför är universum som det är?
Vi vet inte ännu men då är det fel att säga det var gud som skapade universum . Dels är det för att en måste man visa varför det måste vara gud (och inte bara säga att en inte vet några andra alternativ) och dels för att om vi tror oss veta svaret så slutar vi leta.
Citera
2022-01-04, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
DET är sant. Frånvaro av andra förklaringar är aldrig ett bevis för den enda förklaring man kan komma på. Detta är ju faktiskt en viktig anledning till att även de allra säkraste vetenskapliga förklaringarna kallas för teorier.

Men det är ändå en grov förenkling att skriva att finjusteringsproblemet bara handlar om att livet i vårt universum har anpassats till sin "pöl". Det måste ju för det första öht finnas en "pöl". Vilket med enl vår nuvarande förståelse verkar vara ett extremt osannolikt utfall. Det pockar verkligen på en förklaring.
Jag menade inte pölen som ett svar på fi justerings argumenten utan mer en generell tankesätt att vi människor kan ha en tendens att känna oss speciella och tro att denna värld är gjord för oss . Kanske skulle uttryckt det tydligare.
Citera
2022-01-04, 23:19
Medlem
Citat:
Adam är inte skapad så, men vi gör alla våra barn "till vår avbild" och sedan lägger dessa till eget skräp ovanpå.

Detta är ju det traditionella svaret om arvssynden. Vi vet mer om människans ursprung nu än den bibliska skapelseberättelsen. Kom igen, bättre borde du kunna.
Citera
2022-01-04, 23:30
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Nej, det är ett påhitt som inte står i Gamla Testamentet. Gamla testamentets Gud har inte gjort det omöjligt för människor att vända om!

Denna lag som jag i dag ger dig är inte ofattbar eller ouppnåelig för dig.*12
Den finns inte uppe i himlen, så att du måste fråga: Vem kan fara upp till himlen och hämta den åt oss, så att vi får höra den och kan följa den?*13 Den finns inte bortom havet, så att du måste fråga: Vem kan fara över havet och hämta den åt oss, så att vi får höra den och kan följa den?*14 Nej, dess ord är mycket nära dig, i din mun och i ditt hjärta, och därför kan du följa den.
” 5 Mos 30:11-14

Jeremia 31 predikade inte att man skulle avfalla från Mose lag, till ett kristet testamente.

Jeremias profetia profeterar ännu mer Guds kärleksfulla förlåtelse, det är snarare att blåsa förnyat liv och kärlek i det förbund som gavs (i citatet ovan) via Mose. Jeremia sa:

Det skall komma en tid, säger Herren, då jag skall sluta ett nytt förbund med Israel och med Juda,*32 inte ett sådant förbund som jag slöt med deras fäder när jag tog dem vid handen och förde dem ut ur Egypten, det förbund med mig som de bröt, fastän jag var deras herre, säger Herren.*33
Nej, detta är det förbund jag skall sluta med Israel när tiden är inne, säger Herren: Jag skall lägga min lag i deras bröst och skriva den i deras hjärtan. Jag skall vara deras Gud och de skall vara mitt folk.*34 De skall inte längre behöva undervisa varandra och säga: »Lär känna Herren«, ty de skall alla känna mig, från den minste till den störste, säger Herren. Jag skall förlåta dem deras skuld, och deras synd skall jag inte längre minnas
.” Jeremia 31

Jeremia 31 är ungefär som ett gammalt gift par som förnyar sina äktenskapliga löften till varandra. Det fördjupar relationen och gör den ännu mer helhjärtad och kärleksfull.

Guds förbund, alla av dem, är eviga. Inget förbund upphör:
Gräset torkar, blomman vissnar, men vår Guds ord består i evighet.
Jesaja 40:8
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Ja, gamla testamentets kärleksfulla undervisning berättar att Gud kan förlåta människor som gör omvändelse:

"Och om jag säger till den gudlöse: »Ditt straff är döden« och han upphör att synda och handlar rätt och rättfärdigt – återlämnar vad han tagit i pant, återställer vad han plundrat, håller sig till livets bud och undviker att handla orätt – då skall han få leva. Han skall inte dö. Alla synder han har begått skall vara glömda. Han har handlat rätt och rättfärdigt. Han skall leva.Dina landsmän säger: »Det Herren gör är inte rätt.« Men det är de som gör orätt. Om den rättfärdige upphör att vara rättfärdig och handlar orätt skall han dö. Om den gudlöse upphör med sin gudlöshet och handlar rätt och rättfärdigt skall han leva."
Hesekiel 33_14-19

Vi människor har genom fritt val makt att vända om från våra synder:
"Om du handlar rätt vågar du ju lyfta blicken, men om du inte handlar rätt ligger synden vid dörren. Dig skall den åtrå, men du skall råda över den" 1 Mos 4:7

"Barmhärtig och nådig är Herren, sen till vrede och rik på kärlek. Han går inte ständigt till rätta med oss, hans vrede varar inte för evigt. Han handlar inte mot oss som vi förtjänat, han ger oss inte våra synders lön. Ty så hög som himlen välver sig över jorden, så väldig är hans nåd över dem som fruktar honom. Så långt som öster är från väster, så långt från oss förvisar han vår synd. Som en far visar ömhet mot barnen, så visar Herren ömhet mot dem som fruktar honom. Ty han vet hur vi är skapade, han minns att vi är mull." Psaltaren 103:8-14

Gamla testamentets Gud är en god Far!
Citera
2022-01-04, 23:35
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Gamla Testamentet är inspererad av Guds ord precis som Nya Testamentet. Alltså samma Gud som du dyrkar. I GT mördas det hejvilt. Folkmord, stening och barnoffer.
Och det är tack vare GT som vi har haft häxprocessen här i Sverige.
Vad säger du om det?
Jag säger att du har fel, men det är kanske inte är ditt fel, på det sättet du tror.

Bibeln är en samling böcker, som från början inte haft med varandra att göra.
Skapelsemyten i första mosebok är helt tydligt 2 olika historier som smält samman till 1, osv...
Det är bara berättelserna i nya testamentet, om Jesus som är "Guds ord".
För att de kristna skulle ha något uppbyggande att läsa kom man överens om att de 66 olika böckerna skulle sättas samman till en, den så kallade Bibeln.

Alla vet det, eller i alla fall som alla som skriver här borde veta detta.

Man kan säga att häxprocesser alltid har funnits, även före vår tideräkning kunde en man eller kvinna anklagas för trolldom och dödas, detta sker för övrigt ännu idag i vissa delar i världen.
Det har egentligen inget med kristendomen att göra.

Häxjakten inom kristendomen startade egentligen med jakt på avvikande kristna samfund, man anklagade grupper och dess utövare för att gå djävulens ärenden.
Det var också kristna själva som insåg att det var fel att syssla med detta och satte stopp för det.
Citera
2022-01-04, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Det är givetvis ytterst få som innerst inne tror på Gud. Det är mer som en del utav mångas identitet, en sorts vardagsritual man trivs med helt enkelt. Varken mer eller mindre.

Lite som att snusa, läsa dödsannonserna i morgontidningen eller cykla till jobbet.

Naturligtvis är det så. Men sedan finns det megaidioter.....det är bara att läsa på detta forum för tt få detta bekräftat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in