2022-01-04, 18:15
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshbags
Innan kreti pleti är troende. Så är kreti pleti icke troende. För att bli troende så får kreti pleti söka Gud. Alla lyckas inte.

Du verkar med skygglapparna på, egocentrisk. DU är inte omnämnd, diskussionen rörde förstås de människor utöver dig (som är 'troende'), som också existerar i denna värld.
Jag har inte valt att tro på Gud. Har du?
Citera
2022-01-04, 18:48
Medlem
Fleshbagss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Enligt Bibeln så döms inte människor efter vad de trott, utan efter vad de gjort.

Alla som syndat blir dömda efter det till döden. Man kan säga att varenda en av oss är körd.

Om sedan Gud förbarmar sig över några så är det Guds ensak.

Har du hört talas om syndernas förlåtelse?
Citera
2022-01-04, 18:49
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Men det hela är så dumt.
Genom tiderna så har ju miljontals människor ens fått höra om jesus och hans potatis.
Det är ju inte sjysst
Budskapet finns i våra hjärtan och jag tror att de kristna dogmerna om vilka som får evigt liv är felaktiga. Det är inte de som tror på ett visst sätt som är värdiga ett evigt liv.

Vikten av att budskapet sprids till alla världens är att onda tider nu kommer när vi behöver all tillgänglig vägledning för att inte alla ska dras med av och bli en del av ondskan.
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2022-01-04 kl. 19:01.
Citera
2022-01-04, 18:51
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Uppriktigt sagt, så sitter jag nu och funderar över om jag ska gå vidare med detta eller ej. Jag väljer att avsluta diskussionen med dig eftersom Skrumpelnubb tycks ha förstått vad jag sagt.
Citera
2022-01-04, 18:54
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Precis!

Jämför dessa som inget fått höra med de som är här när Gud kommer till Jorden i egen hög person.

Kan människor då dömas till himmel eller helvete p.g.a. vad de tror eller trott på så är ojämlikheten mellan människorna inför Guds rättfärdighet total.
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Och varför gör inte gud någkt åt alla prästpedofiler som antastar barn i guds hus.

Han sitter bara där och tittar på. Och låter dessa präster föra guds ord.. helt sjukt.

Sen sitter folk och säger åhhh det är ett mirakel!!! Gud räddade det lilla marsvinet från drunkna god bless åhå hå hå
Vi är utlämnade till oss själva. Undergången kommer men vi klarar oss om vi bryr oss om budskapet.
Citera
2022-01-04, 19:00
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jag har inte valt att tro på Gud. Har du?
Jag har på goda grunder valt att inte misstro Gud.
Citera
2022-01-04, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Vi är utlämnade till oss själva. Undergången kommer men vi klarar oss om vi bryr oss om budskapet.
Jag tror inte det har någon betydelse om man bryr sig om något budskap.

Inga budskap kan ha Guds sigill på sig ändå såvida han inte vill att man ska tro på en viss lögn framför andra lögner, och det tror jag inte han vill.

Om Kristus har lidit för synderna gäller det därför alla vare sig man tror att han lidit för några synder eller inte och vare sig man tror på Bibelns budskap eller på Koranens budskap eller inget av det.

Man ska behandla alla lika tycker jag, det tror jag Gud också tycker.
Citera
2022-01-04, 20:13
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Jag tror inte det har någon betydelse om man bryr sig om något budskap.

Inga budskap kan ha Guds sigill på sig ändå såvida han inte vill att man ska tro på en viss lögn framför andra lögner, och det tror jag inte han vill.

Om Kristus har lidit för synderna gäller det därför alla vare sig man tror att han lidit för några synder eller inte och vare sig man tror på Bibelns budskap eller på Koranens budskap eller inget av det.

Man ska behandla alla lika tycker jag, det tror jag Gud också tycker.
Inför den stora vedermödan: vänd andra kinden till!
Citera
2022-01-04, 20:21
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Det var ett bra svar.
Citera
2022-01-04, 20:36
Medlem
Citat:
Det kan du egentligen bara påstå med trovärdighet om Gud har talat direkt till dig. Inte om det du "inte misstror" kommer från vad en annan människa påstår är Guds budskap. I så fall väljer du endast att inte misstro vad den personen säger.

Det du då "inte misstror" kan vara något som Gud i verkligheten inte alls står bakom och det kan du inte veta.

Varför skulle Gud kunna tala till just denne och inte till dig direkt?

Historien är full av folk som menar att det de säger kommer från Gud och ändå så är dessa budskap ofta motsägande.

Du skulle lika väl kunna säga att du inte misstror Gud om det som står i Koranen.
Citera
2022-01-04, 21:13
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:

Ja, gamla testamentets kärleksfulla undervisning berättar att Gud kan förlåta människor som gör omvändelse:

"Och om jag säger till den gudlöse: »Ditt straff är döden« och han upphör att synda och handlar rätt och rättfärdigt – återlämnar vad han tagit i pant, återställer vad han plundrat, håller sig till livets bud och undviker att handla orätt – då skall han få leva. Han skall inte dö. Alla synder han har begått skall vara glömda. Han har handlat rätt och rättfärdigt. Han skall leva.Dina landsmän säger: »Det Herren gör är inte rätt.« Men det är de som gör orätt. Om den rättfärdige upphör att vara rättfärdig och handlar orätt skall han dö. Om den gudlöse upphör med sin gudlöshet och handlar rätt och rättfärdigt skall han leva."
Hesekiel 33_14-19

Vi människor har genom fritt val makt att vända om från våra synder:
"Om du handlar rätt vågar du ju lyfta blicken, men om du inte handlar rätt ligger synden vid dörren. Dig skall den åtrå, men du skall råda över den" 1 Mos 4:7

"Barmhärtig och nådig är Herren, sen till vrede och rik på kärlek. Han går inte ständigt till rätta med oss, hans vrede varar inte för evigt. Han handlar inte mot oss som vi förtjänat, han ger oss inte våra synders lön. Ty så hög som himlen välver sig över jorden, så väldig är hans nåd över dem som fruktar honom. Så långt som öster är från väster, så långt från oss förvisar han vår synd. Som en far visar ömhet mot barnen, så visar Herren ömhet mot dem som fruktar honom. Ty han vet hur vi är skapade, han minns att vi är mull." Psaltaren 103:8-14

Gamla testamentets Gud är en god Far!
Citera
2022-01-04, 21:35
Medlem
Paddington75s avatar
Jag tror inte att det tjänar någonting till att ifrågasätta bokstavstroende; man tar till de skygglappar man behöver; fokuserar på det ena och ignorerar det andra - kognitiv dissonans.

Men bortom det övernaturliga finns även många sanningar som är värda att bevaras. Det är ju trots allt en sammanställning över då - och under lång tid - samlad mänsklig kunskap, visdom, hopp och tro. Kryddad med några passager för att få styre på en kaotisk flock, i flertalet bemärkelser.

Det är på många sätt synd att det inte byggdes in en mekanism för revidering, även om det förstås går emot det ursprungliga syftet. Mycket tid har spenderats på att försvara barbari som i slutändan behövde lösas med lagstiftning och en tvångsseparation mellan kyrka och stat. Förlorad tid där vissa centrala budskap försvann på kuppen som hade varit vettiga att ha kvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in