Citat:
Ursprungligen postat av
Megaforce
Det beror också på aktuell brusnivå, dvs hur mycket störningar man har på radarbandet. En gripen syns lika dåligt som en f35 i kraftigt störd miljö. F-22 har dessutom bredare stealth medan F-35 har ungefär samma RCS som Gripen i de lägre radarbanden och syns därför på samma avstånd.
Sen har man rätt bra beräkningskapacitet i moderna radarsystem vilket gör att man kan identifiera väldigt små radarekon som rör sig med 600-700 km/h hastighet, även om brusnivån är så hög att det inte går att urskilda stillastående. Det är ungefär som man med en radar får in reflektioner från 10.000 gråsparvar men kan urskilja att en av dem flyger 10 gånger snabbare än de andra..
Det fanns ett dokument från FMV på nätet för ett antal år sedan som sa att Gripen C hade en RCS på 0.1m² rakt framifrån. Det dokumentet verkar borttaget nu. Jag är ytterst tveksam till att du vet vilken RCS Gripen har i de olika radarbanden och från vilka vinklar. Jag är övertygad om att du ljuger när du säger att Gripen och F35 har ungefär samma RCS i de lägre banden. Det finns inga officiella siffror på F35's RCS vad jag vet. Sitter du och trycker på hemlighetsstämplade dokument om Gripen och F35 får du gärna dela med dig.
Problemet med din jämförelse med att upptäcka gråsparvar är att du ser inga gråsparvar på några längre avstånd.
Att alla i hela världen vill bygga nya stealthflygplan idag borde räcka som bevis för att ditt påstående om att Gripen och F35 skulle vara jämbördiga vad gäller att bli upptäckta på radar inte stämmer ett dugg. Om du får ut samma praktiska prestanda ur en konventionell design så finns det ingen anledning att konstruera stora och dyra stealthflygplan.