2022-01-02, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag tror ourworldindata laggar en del, kollar du danskarnas egen statistik så är det neråt. Men det kan ju fort ändra sig, det är ju julledighet och det kan spela in.

https://jyllands-posten.dk/topic/coronakrisen/

De vigtigste tal går ikke ned:

https://sundhedspolitisktidsskrift.dk/nyheder/3073-lynoverblik-dagens-tal-og-vigtigste-nyheder-om-coronavirus.html
Citera
2022-01-02, 17:28
Medlem
Vekrusets avatar
New York har beslutat att färgade ska prioriteras framför vita, när det gäller att få vård mot covid.

En läkare berättar om hur han redan fått problem med att få apoteken att lämna ut Paxlovid till två av hans patienter, för att de var vita.

https://nypost.com/2022/01/01/nyc-considering-race-in-distributing-life-saving-covid-treatment/?utm_campaign=SocialFlow&utm_medium=SocialFlow&utm _source=NYPTwitter

Detta skulle jag kalla för en mycket märklig form av triage.
Citera
2022-01-02, 17:30
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Och i Sverige har vi åtminstone 2,3 miljoner helt ovaxxade.
Man måste testa och räkna fall eftersom man behöver räkna på sjukvårdens belastning och immunitet i befolkningen.
Glöm för all del inte att många av dessa är "naturligt vaccinerade" genom infektion. Har man dessutom klarat sig två år utan att bli allvarligt sjuk klarar man sig förmodligen två år till. Särskilt när den mildare varianten som mer liknar en vanlig förkylning tar över. Det är inget hemskt i att inte alla är vaccinerade. Tror man det lider man förmodligen av OCD och borde söka psykiatrisk hjälp för sina ångestrelaterade besvär.
Citera
2022-01-02, 17:31
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Det vet jag inte, kolla på SIR.

Edit:
Verkar inte vara speciellt många med influensa:
https://portal.icuregswe.org/siri/en/report/inrapp

Citat:
Ursprungligen postat av smultronkungen2
4600% upp i Porto Rico? 4600% vadå, smittade? Hur många % upp är Puerto Rico upp i samma veva när det kommer till antal döda? För dom som är mer orolig för siffran som påverkar död och allvarlig sjukdom och mindre orolig för siffran som mestadels inkluderar förkylningar är detta såklart en bra sak utifrån den info vi har idag.

Slut på lugnande idag igen ser jag, tråkigt men kämpa på med coviddemonerna du kommer se ljuset som oss andra!

Vad menar du? Säg var i Sverige det står en massa tomma vårdplatser och väntar på att en flod av covidsjuka ska ramla in. Det trycker undan annan sjukvård och vårdköerna är ju sinnessjukt långa. Det är inte värdigt ett i-land.
Citera
2022-01-02, 17:34
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
De vigtigste tal går ikke ned:

https://sundhedspolitisktidsskrift.dk/nyheder/3073-lynoverblik-dagens-tal-og-vigtigste-nyheder-om-coronavirus.html

Jag tänkte på antal nysmittade.
Citera
2022-01-02, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vad menar du? Säg var i Sverige det står en massa tomma vårdplatser och väntar på att en flod av covidsjuka ska ramla in. Det trycker undan annan sjukvård och vårdköerna är ju sinnessjukt långa. Det är inte värdigt ett i-land.

Har noll med Corona att göra. Omicron är betydligt mildare än influensan och Omicron kommer vara 99% av fallen inom några dagar. Tyvärr för alla pandemi-älskare så finns det inget att hetsa upp sig för längre.
Citera
2022-01-02, 17:48
Medlem
Citat:
Jag tänkte på antal nysmittade.

Antal nysmittede er baseret på meget få PCR test og lyn test.
Citera
2022-01-02, 17:52
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Instämmer. Vad gäller FHM är jag ärligt talat förvånad över att de inte tycks göra mer internationella utblickar och kika på länder som ligger före oss. Varför väntade vi så länge i Sverige med att ge en tredje dos? Stod ju klart redan efter sommaren att skyddet dalade betänkligt. I Israel satte de full fart redan i augusti. I Sverige skulle man "invänta mer data". Israel har nu börjat med en fjärde dos...
Man kollar biverkningar först och skickar inte i folk saker man inte testat.
Citera
2022-01-02, 17:55
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Antal nysmittede er baseret på meget få PCR test og lyn test.

Du menar att man testat mindre nu? Tycker det ser ut som ungefär samma som föregående dagar men jag kan ha fel.
Citera
2022-01-02, 17:57
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Llanfihangel
Har noll med Corona att göra. Omicron är betydligt mildare än influensan och Omicron kommer vara 99% av fallen inom några dagar. Tyvärr för alla pandemi-älskare så finns det inget att hetsa upp sig för längre.

99% inom några dagar???!! Inte en chans säger jag, då fortfarande Delta står för 70% av fallen i Sverige tom sista dec.
Citera
2022-01-02, 17:59
Medlem
Citat:
Du menar att man testat mindre nu? Tycker det ser ut som ungefär samma som föregående dagar men jag kan ha fel.

For få dage siden var det samlede antal tests ca. 500.000 personer.
Citera
2022-01-02, 18:00
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Man kollar biverkningar först och skickar inte i folk saker man inte testat.

Har man inte dött av dos1 och dos2 lär man knappast dö av dos3 heller. Ska för övrigt få ta min tredje dos nästa vecka och fruktar viruset minst 1000 gånger mer än vaccinet. FHM har för övrigt ingen kompetens att testa något. Det finns det andra som gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in